käyntiin lähtö ongelmia
käyntiin lähtö ongelmia
Auto (9000 2,0I CS vm. 1992) hyytyi kesken ajon jo keväällä ja nyt en jaksanut kesän aikana mitään tehdä sille. Oireet ovat sellaiset, että kun koittaa käynnistää, niin hörähtää hetkeksi käyntiin (noin sekunti) ja jos irroittaa virta-avaimesta sammuu heti. kun taas uudelleen yrittää, niin sama juttu hetken hörähdys ja sammuu, vaikka jatkaisi pitempään starttausta ei enää edes lupaa. Ja taas uudestaan virta-avaimesta startatessa hörähtää..
Tutkittu, että kipinä tulee (tässä mallissa vielä virranjakaja).
Bensapumppu vaihdettu ja varmistettu, että paine tulee..
Mikä olisi seuraava paikka tutkittavaksi? Moottorinohjausyksikkö?
Jotenkin on epätoivoinen olo ton kanssa..
Tutkittu, että kipinä tulee (tässä mallissa vielä virranjakaja).
Bensapumppu vaihdettu ja varmistettu, että paine tulee..
Mikä olisi seuraava paikka tutkittavaksi? Moottorinohjausyksikkö?
Jotenkin on epätoivoinen olo ton kanssa..
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Kampiakselin asentotunnistin?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Täältä saadun ohjeen mukaan koitin etsiä, mutta en löytänyt anturia. Eli koitin katsella pakosarjojen alta, koneen vaihteiston puoleisesta päästä. Kyseessä on automaattivaihteistolla oleva tonnari vaikuttaako asiaan?saba90 kirjoitti:Kampiakselin asentotunnistin?
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Ei vaikuta, mutta tuon ikäisessä se anturi on varmaan kampiakselin hihnapyörän alla eli aika v*ttumaisessa paikassa. Vaihto ei ole maailman yksinkertaisin homma.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Juu, totesin saman, kun lueskelin täältä viestejä lisää.. Miten oireilee, jos on pääteaste mennyt (olisi helpompi ja halvempi osa vaihtaa)? Olen siis todennut, että kipinä tulee tulppaan..Mawerick kirjoitti:Ei vaikuta, mutta tuon ikäisessä se anturi on varmaan kampiakselin hihnapyörän alla eli aika v*ttumaisessa paikassa. Vaihto ei ole maailman yksinkertaisin homma.
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Tein vikakoodien lukulaitteen (täältä saamani ohjeiden mukaisesti) ja tuloksena oli vain koodi 12231, joka ilmeisesti on ihan normaali koodi.
12231
No igntion signal this always comes on as first code as engine is not on
ignore unless car won't start
Mitäs nyt kun kone ei käynnisty.. missä voi olla vika?
12231
No igntion signal this always comes on as first code as engine is not on
ignore unless car won't start
Mitäs nyt kun kone ei käynnisty.. missä voi olla vika?
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Itseasiassa toisella luku kerralla tuli seuraavat koodit:
12432
12411
12412
12413
mitäköhän pitäisi alkaa tutkimaan..
12432
12411
12412
12413
mitäköhän pitäisi alkaa tutkimaan..
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Oletko varma että koodit ovat nyt oikein? Ei ainakaan seuraavasta taulukosta edes löydy kyseisiä koodeja:
http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... _codes.jpg
http://www.byterapers.com/~tobbana/saab ... _codes.jpg
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: käyntiin lähtö ongelmia
kyllä noi oli ne koodit jotka sain luettua..
code 12432. The book says "fuel pump Tämä tullut jossain vaiheessa kun starttasin bensapumpun liittimen ollessa irti?
12411 Injector circuit
12412 Idle speed control valve (ISCV) circuit
12413 Carbon filter solenoid valve (CFSV) circuit
noi taas ei kerro mulle mitään..
code 12432. The book says "fuel pump Tämä tullut jossain vaiheessa kun starttasin bensapumpun liittimen ollessa irti?
12411 Injector circuit
12412 Idle speed control valve (ISCV) circuit
12413 Carbon filter solenoid valve (CFSV) circuit
noi taas ei kerro mulle mitään..
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Vikakoodeja luettaessa laitetaan ensin virrat päälle, odotellaan kunnes CHECK OIL LEVEL, CHECK RADIATOR LEVEL on sammuneet. Sitten yhdistetään testiliittimen navat testijohdon kytkimestä. CHECK ENGINE sammuu. N. 2,5 sekunnin kuluttua CHECK ENGINE vilkahtaa, heti sen jälkeen avataan testijohdon kytkin.
Jos laittaa testiliittimen navat ensin yhteen ja sitten vasta virrat päälle, mennään komponentti- ja signaalikoestustilaan, jossa ruiskuboksi vuorollaan kokeilee pumppua, suuttimia, tyhjäkäyntimoottoria, hiilisäiliön venttiiliä, EGR-venttiiliä, kompressoria, ja voidaan testata toimiiko automaattiauton vaihteenvalitsimen ajovaihdeilmaisu ja kaasuläpän asentokytkimen tyhjäkäynti-, ja täyskaasukontaktit. Koestuksen aikana vilkuttelee noita nyt saamiasi koodeja kertoakseen missä mennään.
Voi olla että komponentti- ja signaalikoestukseen mennään myös jos ei muista odotella Oil level ja radiator levelin sammumista.
http://www.jus.liitin.net/LH-vikakoodinluku.pdf
Jos laittaa testiliittimen navat ensin yhteen ja sitten vasta virrat päälle, mennään komponentti- ja signaalikoestustilaan, jossa ruiskuboksi vuorollaan kokeilee pumppua, suuttimia, tyhjäkäyntimoottoria, hiilisäiliön venttiiliä, EGR-venttiiliä, kompressoria, ja voidaan testata toimiiko automaattiauton vaihteenvalitsimen ajovaihdeilmaisu ja kaasuläpän asentokytkimen tyhjäkäynti-, ja täyskaasukontaktit. Koestuksen aikana vilkuttelee noita nyt saamiasi koodeja kertoakseen missä mennään.
Voi olla että komponentti- ja signaalikoestukseen mennään myös jos ei muista odotella Oil level ja radiator levelin sammumista.
http://www.jus.liitin.net/LH-vikakoodinluku.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: käyntiin lähtö ongelmia
Ok, eli toisella kertaa oli katkaisin aluksi väärässä asennossa ja tuo testi lähti käyntiin.. Pitääpä nyt tehdä tuo testi kokonaisuudessaan läpi, kun tietää mitä on tapahtumassa..