Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Onko tohon kotelon leikkaukseen olemassa jotain täsmä ohjeita vai oman harkinnan mukaan vaan? En ainakaan löytänyt haulla mitään kuvaa mistä kohdin se kannattaa leikellä auki...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Enpäs kehdannut leikeillä ku tutkimuksien jälkeen päätin et ei se vaikee oo purkaa. About 3tuntia meni purkamisessa ja kasaamisessa, ja moottorissahan se vika oli, nyt toimii taas.
Check engine kyl jäi palamaan(2 väläystä) kun laitoin auton tulille, painoin kaasua niin auto sammu. Käytin akkukenkää irti, valo hävisi ja auto toimii taas niin hyvin kuin tonnari vaan voi.
reply: joo MAPpia on näköjään herjannu, vissii otti ihteesä vähä ku oli johto ja letku irti kun asentelin puhallinta....
Check engine kyl jäi palamaan(2 väläystä) kun laitoin auton tulille, painoin kaasua niin auto sammu. Käytin akkukenkää irti, valo hävisi ja auto toimii taas niin hyvin kuin tonnari vaan voi.
reply: joo MAPpia on näköjään herjannu, vissii otti ihteesä vähä ku oli johto ja letku irti kun asentelin puhallinta....
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Wanhaa ylös aihetta liipaten mutta erilaisella ongelmalla:
Eli MY96 ACC3 toimii nätisti, puhaltaa mitä haluan, kunnes auto käy tyhjäkäyntiä parkissa (tai ajelen hiljaa kyläkiesiä) sillain, että ulkolämpötila-anturi alkaa antamaan väärää lukemaa (lämpiää kai syylärin takia). Eli kun noin käy, niin ACC ei suostu puhaltamaan lämmintä ollenkaan edes HI-asennossa, vaan aina tulee kylmää.
Ongelmaa ei korjaa kalibrointi, ei uudelleenkäynnistys, ei mikään... Mutta kun lähtee ajamaan sillain, että lämpötila-anturi on taas kartalla, niin homma pelaa ongelmitta. Kerran näin kävi kun ajelin hiljaa ja tiputtelin lappuja postilaatikoihin, toisen kerran kun käytin 20 asteen pakkasella parkis autoa. Kun mittari naksahti johki -14 asteen paikkeille, alkoi kylmyys.
Sinänsä tuo vika ei kovin usein läsnä ole, mutta jos jollain muulla olisi tietoa mikä ton tekee. Vai onko se ominaisuus? Edellisen ACC2 ei tollasta muistaakseni tehny koskaa.
Eli MY96 ACC3 toimii nätisti, puhaltaa mitä haluan, kunnes auto käy tyhjäkäyntiä parkissa (tai ajelen hiljaa kyläkiesiä) sillain, että ulkolämpötila-anturi alkaa antamaan väärää lukemaa (lämpiää kai syylärin takia). Eli kun noin käy, niin ACC ei suostu puhaltamaan lämmintä ollenkaan edes HI-asennossa, vaan aina tulee kylmää.
Ongelmaa ei korjaa kalibrointi, ei uudelleenkäynnistys, ei mikään... Mutta kun lähtee ajamaan sillain, että lämpötila-anturi on taas kartalla, niin homma pelaa ongelmitta. Kerran näin kävi kun ajelin hiljaa ja tiputtelin lappuja postilaatikoihin, toisen kerran kun käytin 20 asteen pakkasella parkis autoa. Kun mittari naksahti johki -14 asteen paikkeille, alkoi kylmyys.
Sinänsä tuo vika ei kovin usein läsnä ole, mutta jos jollain muulla olisi tietoa mikä ton tekee. Vai onko se ominaisuus? Edellisen ACC2 ei tollasta muistaakseni tehny koskaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Termostaattivika?
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Termostaatti on uus. Ja en vanno, mutta muistaakseni eka kerta tapahtu vanhalla termarilla ja täs viimeses parkkikäyttelys on nyt se uus käytös. Ja samalla tuli Webastoki, eli sen vesikiertoonkaan syytä ei voi laittaa.
Jos termari ei päästäis vettä syylärille, niin konehan keittäis. Ja taas eikö noi termarit oo sillai, että se pikkuläppä päästää vettä lämppärille ennen syyläriä ja sit se "varsinainen" läppä ylävesiletkulle. Tosin voisko sit tosiaan olla, et ku syylärille päästää vettä täyttä hönkää, niin sitä ei sit piisais enää lämppärille jostain syystä
Edit: kyl mä jo vannon, et ekalla kylmyyskeikalla ei ollu Webastoa ja vanha termari paikallaan. Muistan siitä, ku olin ihan varma, et lämppärin kennon vaihdon jälkeen läpän sokka olis irti ja tanko pudonnu, mut vika korjaantuki ajamalla maantievauhtia.
Jos termari ei päästäis vettä syylärille, niin konehan keittäis. Ja taas eikö noi termarit oo sillai, että se pikkuläppä päästää vettä lämppärille ennen syyläriä ja sit se "varsinainen" läppä ylävesiletkulle. Tosin voisko sit tosiaan olla, et ku syylärille päästää vettä täyttä hönkää, niin sitä ei sit piisais enää lämppärille jostain syystä
Edit: kyl mä jo vannon, et ekalla kylmyyskeikalla ei ollu Webastoa ja vanha termari paikallaan. Muistan siitä, ku olin ihan varma, et lämppärin kennon vaihdon jälkeen läpän sokka olis irti ja tanko pudonnu, mut vika korjaantuki ajamalla maantievauhtia.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Termostaattikotelon rakenne on sellainen, että lämppärin kennolle menevä kierto on yleensä aina auki ja ylävesiletkulle menevä kierto kiinni, kunnes termostaatin keskiosassa oleva varsinainen kanava aukeaa. Ylikuumentumisen uhatessa liikkuu termostaatissa varren päädyssä oleva pikkulautanen ja sulkee lämppärin kennolle menevän kierron, kaikki kierto ohjautuu jäähdyttimelle. Kaksitoiminen termostaatti nääs.
Ehkä vähän kaukaa haettu tämä termostaattivika, mutta sillähän se varmentuisi, jos pääsisit tunnustelemaan/mittaamaan kennolle menevän letkun lämpötilaa kun tilanne tulee päälle uudestaan.
Vai onko jäähdytin jäässä?
Ehkä vähän kaukaa haettu tämä termostaattivika, mutta sillähän se varmentuisi, jos pääsisit tunnustelemaan/mittaamaan kennolle menevän letkun lämpötilaa kun tilanne tulee päälle uudestaan.
Vai onko jäähdytin jäässä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Ai kaksitoiminen termostaatti on sellanen Mä oon aina eläny luulossa, että kaksitoimisuus nimenomaan pitää lämppärin pois kierrosta, että kone sais kylmät hetkensä lämmetä eikä sitä turhaan jäähdytettäisi lämppärin kennon kautta
Tuo kyl kuulostaa jo sen verran loogiselta vialta, et pitääpä mitata ir-mittarilla letkuja...
Jäähdytin ei oo jääs, ekan kerran ominaisuus iski plussakelillä päälle Ja nesteet on uudet riittävällä lantringilla. Tosin jäähdytin voi silti olla tukos tai läpimätä. Mittari ei oo koskaa yli puolen välin noussu. Tai ehkä hiukan, koska mittari roikkuu pari milliä 98% ajasta. En tiä onko maavika (ruuvit kiristetty mittarin takaa, mut jos muualla maavikaa) vai termostaatista kii.
Loistava foorumi, nopea vaste. Kiitos siitä
Tuo kyl kuulostaa jo sen verran loogiselta vialta, et pitääpä mitata ir-mittarilla letkuja...
Jäähdytin ei oo jääs, ekan kerran ominaisuus iski plussakelillä päälle Ja nesteet on uudet riittävällä lantringilla. Tosin jäähdytin voi silti olla tukos tai läpimätä. Mittari ei oo koskaa yli puolen välin noussu. Tai ehkä hiukan, koska mittari roikkuu pari milliä 98% ajasta. En tiä onko maavika (ruuvit kiristetty mittarin takaa, mut jos muualla maavikaa) vai termostaatista kii.
Loistava foorumi, nopea vaste. Kiitos siitä
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Joo lämppärin letku selvästi kylmempi kuin ylävesiletku. Ei polttanu sormee... Eli syyläri vaihtoon, onneks on purkuauto. Tai vois sitä koittaa putsatakki
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Sellainen nyt vielä tuli mieleen, että orkkistermarit 8-venttiiliselle B201 ja 16-venttiilisille uudemmille moottoreille ovat keskenään hyvin saman näköisiä. 8V-termarissa se pikkulautanen on vähän ulompana jo heti kylmänä. Laittamalla 8V-termarin tai sinnepäin-mitoitetun tarviketermarin tonnariin voisi lämppärille menevä kierto tulla turhaan kuristetuksi.
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Lainaan tätä ketjua omaan ongelmaani. Ilmastointi tuntuu elävän omaa elämäänsä, välillä puhaltaa jääkylmää ja välillä taas kuumaa. Jos ACC:n paneelista valitsee "LO" tai "HI" asennon niin puhaltaa sen mukaan
Katselin auton huoltokuitteja ja asiaa tutkittu Metro-Autossa aikoinaan ja sisälämpötila-anturi on kerran vaihdettu.
Autoon on myös tehty samaisessa liikkeessä seuraava muutostyö joka on itselle hieman kysymysmerkki mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa / mikä vaikutus toimintaan?
Nimike/Työselite/Koodi
"TULEE VÄLILLÄ KYLMÄÄ, LÄMMÖNSÄÄTÖ MEKAANISEKSI"
irroitettu vaijeri läpän vivusta + ohjainyksiköstä
askelmoottorin syöttöjohto katkaistu
Katselin auton huoltokuitteja ja asiaa tutkittu Metro-Autossa aikoinaan ja sisälämpötila-anturi on kerran vaihdettu.
Autoon on myös tehty samaisessa liikkeessä seuraava muutostyö joka on itselle hieman kysymysmerkki mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa / mikä vaikutus toimintaan?
Nimike/Työselite/Koodi
"TULEE VÄLILLÄ KYLMÄÄ, LÄMMÖNSÄÄTÖ MEKAANISEKSI"
irroitettu vaijeri läpän vivusta + ohjainyksiköstä
askelmoottorin syöttöjohto katkaistu
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Sisätilan lämpötila-anturin voi myös korjata (ja voi myös itse testata toiminnan). Haulla lisää. Voisi olla myös kosketushäikkää jossain, paitsi:juhi81 kirjoitti:Lainaan tätä ketjua omaan ongelmaani. Ilmastointi tuntuu elävän omaa elämäänsä, välillä puhaltaa jääkylmää ja välillä taas kuumaa. Jos ACC:n paneelista valitsee "LO" tai "HI" asennon niin puhaltaa sen mukaan
Katselin auton huoltokuitteja ja asiaa tutkittu Metro-Autossa aikoinaan ja sisälämpötila-anturi on kerran vaihdettu.
Rane-René on huollossa ilmeisesti siis piilottanut johonkin polkupyörän vaihdevivun tms, jolla voi säätää lämmönsäätöläppää... Askelmoottorin syöttöjohdonkin katkaisi, eikä vaan vetänyt liitintä irti. Eli ACC yrittää säätää, mutta mitään ei tapahdu, koska se ei pysty kääntämään läppää kuten haluaa.juhi81 kirjoitti:Autoon on myös tehty samaisessa liikkeessä seuraava muutostyö joka on itselle hieman kysymysmerkki mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa / mikä vaikutus toimintaan?
Nimike/Työselite/Koodi
"TULEE VÄLILLÄ KYLMÄÄ, LÄMMÖNSÄÄTÖ MEKAANISEKSI"
irroitettu vaijeri läpän vivusta + ohjainyksiköstä
askelmoottorin syöttöjohto katkaistu
Mikäli tuo ranetus ei pidä paikkaansa, tai joku on sen jo poistanut, voisi olla myös ACC:n paneelissa tai seosilma-anturissa vikaa, tai ulkolämpötila-anturissa?
Jos kyseessä on tuo sigun -94 tonnari, ei siitä voi lukea vikakoodeja itse, vaan pitäs käyttää techin/isatin nokassa, asiasta enemmän tietävät tietävät.
Kalibroinnin sille voi tehdä, ja katsoa tunnistaako ACC jotain vikoja, tai poistaisiko kalibrointi ongelmat kokonaan. Paina vasemman yläkulman ja oikean alakulman painikkeet pohjaan noin 10 sekunniksi, niin paneli käy kaikki säädöt läpi näyttäen 0 koko ajan, jos ei vikoja. Jos numero on jokin muu kuin 0, on järjestelmässä ainakin niin monta vikaa kuin numero näyttää. Kun kalibrointi ja vikojen lukumäärä on näytetty, alkaa näytössä lukea taas lämpötila-asetus.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
juhi81 kirjoitti:Autoon on myös tehty samaisessa liikkeessä seuraava muutostyö joka on itselle hieman kysymysmerkki mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa / mikä vaikutus toimintaan?
Nimike/Työselite/Koodi
"TULEE VÄLILLÄ KYLMÄÄ, LÄMMÖNSÄÄTÖ MEKAANISEKSI"
irroitettu vaijeri läpän vivusta + ohjainyksiköstä
askelmoottorin syöttöjohto katkaistu
Näin tämän itse myös ajattelin menevän. Tosin, ACC:n kun säätää joko "HI" tai "LO" -asentoon niin alkaa puhaltamaan kuumaa / kylmää, joten jos tuo ranetus pitäisi paikkaansa niin lämmönsäätö ei toimisi ollenkaan ACC:n paneelista?sarka kirjoitti: Rane-René on huollossa ilmeisesti siis piilottanut johonkin polkupyörän vaihdevivun tms, jolla voi säätää lämmönsäätöläppää... Askelmoottorin syöttöjohdonkin katkaisi, eikä vaan vetänyt liitintä irti. Eli ACC yrittää säätää, mutta mitään ei tapahdu, koska se ei pysty kääntämään läppää kuten haluaa.
Mielenkiintoinen ratkaisu asiaan kaikin puolin Metro-Autolta...
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Saattaa olla asiakaskin ehdottanut/halunnut korvaavaa ratkaisua, jos ei ole meinannut varsinainen vika oieta. Itelle tulisi mieleen tarkistaa sisätilan lämpöanturista itse anturin lisäksi johdotus sekä paneelin sisäinen kytkentä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Irroitin tuon sisälämpötila-anturin. Jonkun verran oli kerännyt nöyhtää sisään, mutta ei mitenkään mahdottomasti, olihan tuo muutama vuosi sitten vaihdettu. Tuli puhdistettua ja akseli voideltua. Mittasin myös vastuksen ja näytti huoneenlämmössä 10kO pitäisi siis olla kunnossa.
Aamulla kun lähdin töihin niin alkaa puhaltamaan heti kylmää ja sisälämpötila-asetusta nostamalla ainoastaan puhallus pienenee. HI -asennossa sitten alkaa tulla lämmintä.
ACC:n kalibrointi löytää 1 vian. Jos jollain olisi Jyväskylässä lukulaitteet niin voisi tuon katsoa.
Aamulla kun lähdin töihin niin alkaa puhaltamaan heti kylmää ja sisälämpötila-asetusta nostamalla ainoastaan puhallus pienenee. HI -asennossa sitten alkaa tulla lämmintä.
ACC:n kalibrointi löytää 1 vian. Jos jollain olisi Jyväskylässä lukulaitteet niin voisi tuon katsoa.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: Ilmastointi puhaltaa kylmää pikkusen liikaa
Tuli tutkittua tätä lisää ja mitattua myös seosilmamittarin toimivuus. Kaikki vaikuttaisi olevan mittausten mukaan kunnossa. Tämän jälkeen ACC:n muistin nollaus ja kalibrointi. Nyt ei enää palauta virhekoodeja ja puhallus / lämpötila vaikutti pienen koeajon aikana toimivan kuten kuuluu.
Seuraillaan tilannetta
Townsendin sivut ovat todella hyvä apuväline vianhakuun näissä ACC:n ongelmissa:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... 2index.htm
Seuraillaan tilannetta
Townsendin sivut ovat todella hyvä apuväline vianhakuun näissä ACC:n ongelmissa:
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... 2index.htm
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11