Termostaatin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuli tuossa eilen vaihdettua tonnariin termostaatti tai pikeminkin tiivistettyä termostaattikotelon kansi, koska kylmällä ilmalla kotelon alapuoli alkoi olla märkä. Vikaahan haeskeltiin jo viime syksynä kurlutuksen merkeissä ja syy olikin se, että termarikotelon kansi ei ollut riittävän tiivis(pikemminkin termarin tiiviste ei ollut riittävän paksu tiivistääkseen myös kannen). Ja kun kone seisoi pari päivää kylmänä pihalla, niin termarikotelosta pääsi sen verran nestettä karkuun, että seuraavan kerran autolla ajaessa kuului sisälle pientä kurlutusta kun ilmakulpat lähtivät liikkeelle. No operaatio oli siis seuravanlainen:

Purin ahtoputken kokonaan pois tieltä. Sitten leikkasin 5 litran kanisterista sopivankokoisen astian, joka mahtui vaihdelaatikon edessä olevaan tilaan. Nesteet laskin pois lämppärin kennolta tulevasta letkusta(ylävesiletkun alapuolella hieman nokkaan päin). Liitoskohta on juuri sopivasti alempana, kuin termostaatin kotelo. Tai oikeastaan nesteet valuvat sieltä sylinterikannesta, joten astiaa pitää nostaa sinne putken suuaukolle. Tämän jälkeen 2 kpl 10mm kannalla olevia pultteja pois termarikotelon kannen päällä olevasta vesiputkesta ja putkea hieman syrjään. Sitten irroitin moottorin nostokorvakkeen(2kpl 13mm pultteja) ja huohottimen letkun venttiilikopasta. Näin tuli lisää tilaa, kun väänsin vielä huohottimen letkun pois sieltä sylinterikannen takaa. Kaasulapän asentoanturin liittimenkin otin pois tieltä. Sitten irroitin kaasuläppäkotelon alemman vesiletkun ja tyhjäkäyntimoottorin ylemmän letkun ja siirtelin ne pois tieltä, halutessaan voi toki poistaa molemmat kaasuläppäkotelon vesiletkut. Seuraavaksi 2 kpl 12mm pultteja auki termarikotelon kannesta ja siinähän se sitten onkin.

Tarkoituksena oli laittaa Saabin tiskiltä ostetun MotoRadin tilalle Wahler, mutta tarkastelussa huomasin, että Wahler olikin selvästi lyhyempi. Toisin sanoen se pikkulautanen ei mennyt termarikotelossa riittävän syvälle. Varmuuden vuoksi tarkistin vielä auton alkuperäisen WaxStatin mitat ja ne olivat yhteneväiset MotoRadin kanssa. Joten Wahler menee takaisin varaosaliikkeeseen ja seuraavaksi selvitellään saanko oikeanlaisen termarin myöhemmin. Jouduin siis laittamaan MotoRadin takaisin, vaikka mielessä kävi tuon WaxStatin palauttaminen koneen kaveriksi. Toisaalta lämpöongelmia ei ole ollut MotoRadilla ja tarkoitushan oli alunperin korjata vain tuo vuotava termarikotelon kansi. Samalla meinasin laittaa kuitenkin laatutermarin, mutta eipä ollut onnea tällä kertaa. Laittaessani osia käänteisessä järjestyksessä takaisin, tiivistin termarikotelon kannen Locktiten tiivisteaineella(ei silikonilla). Toivottavasti kurlutus loppui ja kotelon alareuna ei ole enää kostea kylmien aamujen jälkeen. Letkujen liitokset täytyy vielä tarkistella, jotta eivät vuoda mistään.

Tämmöistä tällä erää. Ehkä vielä joku päivä vaihdan sinne sen Wahlerin, kun tuossa hommassa ei kauaa nokka tuhise.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja J.N »

Tässäpä olikin hyvä tietopaketti. Itselläkin tuo termostaatin vaihtoinspiraatio on antanut odottaa itseään jo muutamia viikkoja, mutta tästä tekstistä selvisi, että homma on selkeästi liian helppo pitkitettäväksi enempää... ;)
#3418
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mitä merkitystä on mielestäsi sillä lautasen syvyydellä?

Olen jotenkin ymmärtänyt, että 9000:n termari on kaksitoiminen. Aluksi päästää lämmöt lämmityslaitteen kennoon ja toisessa vaiheessa vasta jäähdyttimen kennoon.

Vaikuttaako lautasen syvyys juuri em. toimintaan?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, yleensä ohjesääntö on ollut se, että jos uusi osa ei ole mitoiltaan samanlainen kuin alkuperäinen, niin en asenna. Tässä tapauksessa orkkistermari ja merkkiliikkeestä ostettu olivat samanlaiset, mutta laatutermari erilainen, joten homma on edelleen selvityksen alla. Pitäisi päästä johonkin purkukanteen testaamaan tuota pikkulautasen asennussyvyyttä. On hyvin mahdollista, että tuo pikkulautanen vaikuttaa juuri tuohon lämppärinkennon vesikiertoon, mutta minulla ei ole nyt tämän tarkempia tietoja asiasta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaksitoiminen termostaatti tarkoittaa että se pikkulautanen sulkee kennolle menevän kierron kokonaan lämmön noustessa tarpeeksi. Tämä järjestely on ollut jo 99 -76 alkaen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiitän, nyt tämäkin asia pitäisi olla opittujen joukossa :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ässä »

jus kirjoitti:Kaksitoiminen termostaatti tarkoittaa että se pikkulautanen sulkee kennolle menevän kierron kokonaan lämmön noustessa tarpeeksi. Tämä järjestely on ollut jo 99 -76 alkaen.
Mikä on tarpeeksi? Onko sama, kuin liikaa?

Huomasin nimittäin taas tonnarissa, että lämppäri ei puhaltanut lämmintä. Olin juuri ajanut autolla pitkään, ja kipaisin kaupassa. Kun taas käynnistin ja lähdin ajamaan, lämmintä ei tullut. Lämpömittari oli koholla, mutta ei lähelläkään punaista. Ehkä siinä vaakatason ja punaisen rajan puolivälissä.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ässä kirjoitti:
jus kirjoitti:Kaksitoiminen termostaatti tarkoittaa että se pikkulautanen sulkee kennolle menevän kierron kokonaan lämmön noustessa tarpeeksi. Tämä järjestely on ollut jo 99 -76 alkaen.
Mikä on tarpeeksi? Onko sama, kuin liikaa?

Huomasin nimittäin taas tonnarissa, että lämppäri ei puhaltanut lämmintä. Olin juuri ajanut autolla pitkään, ja kipaisin kaupassa. Kun taas käynnistin ja lähdin ajamaan, lämmintä ei tullut. Lämpömittari oli koholla, mutta ei lähelläkään punaista. Ehkä siinä vaakatason ja punaisen rajan puolivälissä.
Epäilisin sinun tapauksessasi ensinmäisenä, ettei sisäilmaanturin propelli pyöri.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ässä »

pevi kirjoitti: Epäilisin sinun tapauksessasi ensinmäisenä, ettei sisäilmaanturin propelli pyöri.
Pyörii se :(
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Ässä kirjoitti:
jus kirjoitti:Kaksitoiminen termostaatti tarkoittaa että se pikkulautanen sulkee kennolle menevän kierron kokonaan lämmön noustessa tarpeeksi. Tämä järjestely on ollut jo 99 -76 alkaen.
Mikä on tarpeeksi? Onko sama, kuin liikaa?

Huomasin nimittäin taas tonnarissa, että lämppäri ei puhaltanut lämmintä. Olin juuri ajanut autolla pitkään, ja kipaisin kaupassa. Kun taas käynnistin ja lähdin ajamaan, lämmintä ei tullut. Lämpömittari oli koholla, mutta ei lähelläkään punaista. Ehkä siinä vaakatason ja punaisen rajan puolivälissä.
Tuttavani väitti, että sai kyseisen ongelman korjattua tonnaristaan ACC:n kalibroinnilla. Liekö se "läppä" lämppärin kennon edessä jäänyt väärään asentoon tahi kiinni kokonaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Yleinen vika on se lämmänsäätöläpän moottorin/vaihteiston hajoaminen. Läpän toiminnan voi tarkistaa akvaarion puolelta, kun ottaa akvaarion kannen irti ja pyytää kaveria katsomaan liikkuuko läppä säädetyn lämpötilan mukaan. Tuo läpän varsi näkyy parhaiten apukuskin puolelta katsottuna ilmastointikokonaisuuden kyljessä. Kyseisestä osasta/viasta on aikaisempiakin keskusteluja, käytä siis Etsi-nappulaa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Läppäkin toimi, kun viimeksi sitä katsoin. Olen myös kalibroinut ACC:n.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Ässä kirjoitti:Huomasin nimittäin taas tonnarissa, että lämppäri ei puhaltanut lämmintä. Olin juuri ajanut autolla pitkään, ja kipaisin kaupassa. Kun taas käynnistin ja lähdin ajamaan, lämmintä ei tullut. Lämpömittari oli koholla, mutta ei lähelläkään punaista. Ehkä siinä vaakatason ja punaisen rajan puolivälissä.
Ei ehkä liity termostaattiin, mutta huomasin tuohon ACC:n kylmän puhalteluun liittyvän ominaisuuden.

ACC puhaltaa siis usein vilpoista pienen pysähdyksen jälkeen. Nyt olen huomannut, että kun ACC:n käyttää offilla, puhallus muuttuu normaaliksi :!:

Eli mitä ihmettä, siis boottaus auttaa, miksi :?:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Juu liian helppo homma on. Nimittäin tuossa omassa tonnarissa on ollut keväästä asti vikana " roikkuva lämpömittari" . On ronkittu mittaristoa ja vaihdettu lämpöanturia ja jeesusteltu ties mitä. Toissailtana vaihdoin termarin ja KAS .. kyllä se lämpömittari toimii. Ei siis sittenkään aina kannata uskoa heti "wanhoja partoja" ja purkaa puolta autoa kun ratkaisu on noin helppo. Siinä samalla sitten kulutus putosi litran/satku ja nyt pääsee kutosella alkaviin lukemiin maantiellä helposti.

että silleen :lol:
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Termostaatin vaihto

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Ässä kirjoitti:
jus kirjoitti:Kaksitoiminen termostaatti tarkoittaa että se pikkulautanen sulkee kennolle menevän kierron kokonaan lämmön noustessa tarpeeksi. Tämä järjestely on ollut jo 99 -76 alkaen.
Mikä on tarpeeksi? Onko sama, kuin liikaa?

Huomasin nimittäin taas tonnarissa, että lämppäri ei puhaltanut lämmintä. Olin juuri ajanut autolla pitkään, ja kipaisin kaupassa. Kun taas käynnistin ja lähdin ajamaan, lämmintä ei tullut. Lämpömittari oli koholla, mutta ei lähelläkään punaista. Ehkä siinä vaakatason ja punaisen rajan puolivälissä.

tuo kuulostaa siltä että jäähdytysnestettä liian vähäsen.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin