lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Saab outletissa on myynnissä kohtuuhintaan vm 90-94 CD:n lampunpesimen moottoreita.
Saisikohan ne sopimaan CS-tonnariin vaihtamalla uuden, pelkän moottorin vanhaan kiinnitysrautaan ja akseliin. Akselissahan on liitoskohta, josta moottorin voi irrottaa + kiinnitysmutteri akselin ympärillä.
Pitäisi 2-3 CS:ää käydä läpi pyyhkimien osalta eli tarvetta olisi 2x3 moottorille.
Ellei kellään ole varmaa tietoa otan yhden aluksi kokeiltavaksi....
Saisikohan ne sopimaan CS-tonnariin vaihtamalla uuden, pelkän moottorin vanhaan kiinnitysrautaan ja akseliin. Akselissahan on liitoskohta, josta moottorin voi irrottaa + kiinnitysmutteri akselin ympärillä.
Pitäisi 2-3 CS:ää käydä läpi pyyhkimien osalta eli tarvetta olisi 2x3 moottorille.
Ellei kellään ole varmaa tietoa otan yhden aluksi kokeiltavaksi....
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Yritin joskus saada pyyhkijän akselissa olevan liitoskohdalta näyttävän kohdan avattua kun tarvitsin romumoottorista akselinpätkän muuhun käyttöön. Ei tuntunut lähtevän kohtuudella aukeamaan, joten päädyin katkaisemaan akselin laikalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Oma kokemus akselin liitoskohdan irrottamisesta on samankaltainen kuin jus:lla. Ostin joskus Trollista todella halvat moottorikokoonpanot, mutta eihän ne tosiaan heittämällä CS:een sopineet. En taida edes tietää, olivatko ne CD.sta vai NG-satkusta, mutta akselit oli eri mittaiset.
Olin jo Aerosta kertaalleen elvyttänyt alkuperäiset moottorit, minkä jälkeen pelkurinpuoleinen antautui taas melko nopeasti, n. parin vuoden käytön jälkeen. Silloin alkoi kiinnostaa jo osien vaihto uudempiin. Ei niistä tosiaan montaa yhtymäkohtaa löytynyt CS:n versioon. Kotelot tietysti, mutta kun sitä aksilaa ei saanut poikki niin ei sitä muistaakseni saanut kotelostakaan pois.
Sisuskalut sen sijaan sopivat hyvin yhteen, joten päädyin vaihtamaan pelkät moottorit, kotiasento-rattaan ja lämpösuojan. Taisinpa kannenkin laittaa uudesta. Tuossa viimeisessä casessa syypääksi osoittautui juurikin lämpösuoja: kun avatussa kotelossa pyöritti pelkkää vaihteistosta irrotettua uutta mottoria, kuristi lämpö-/ylikuormasuoja menon nollaan muutaman sekunnin laskevan surinan jälkeen. Uusi "salmiakki" tilalle ja homma lähti pelittämään.
Nuo moottorithan ovat kyllä ihan yleismallisia ja niissä on vielä kuluttajaystävällisesti tyyppikin kirjoitettu kylkeen, eli saanee lähes mistä tahansa alan liikkeestä. Ainakin kysyä kannattaa jos on tarvetta. Sen sijaan en osaa kuvitellakaan, mistä noita taikasalmiakkeja saa, Candy Kingissäkään ei ole sopivan kokoisia.
Olin jo Aerosta kertaalleen elvyttänyt alkuperäiset moottorit, minkä jälkeen pelkurinpuoleinen antautui taas melko nopeasti, n. parin vuoden käytön jälkeen. Silloin alkoi kiinnostaa jo osien vaihto uudempiin. Ei niistä tosiaan montaa yhtymäkohtaa löytynyt CS:n versioon. Kotelot tietysti, mutta kun sitä aksilaa ei saanut poikki niin ei sitä muistaakseni saanut kotelostakaan pois.
Sisuskalut sen sijaan sopivat hyvin yhteen, joten päädyin vaihtamaan pelkät moottorit, kotiasento-rattaan ja lämpösuojan. Taisinpa kannenkin laittaa uudesta. Tuossa viimeisessä casessa syypääksi osoittautui juurikin lämpösuoja: kun avatussa kotelossa pyöritti pelkkää vaihteistosta irrotettua uutta mottoria, kuristi lämpö-/ylikuormasuoja menon nollaan muutaman sekunnin laskevan surinan jälkeen. Uusi "salmiakki" tilalle ja homma lähti pelittämään.
Nuo moottorithan ovat kyllä ihan yleismallisia ja niissä on vielä kuluttajaystävällisesti tyyppikin kirjoitettu kylkeen, eli saanee lähes mistä tahansa alan liikkeestä. Ainakin kysyä kannattaa jos on tarvetta. Sen sijaan en osaa kuvitellakaan, mistä noita taikasalmiakkeja saa, Candy Kingissäkään ei ole sopivan kokoisia.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Minäkin olen tähän saakka purkanut vanhoista moottoreista sen sähkömoottorin ja vaihtanut sen palaneen tilalle.
Se salmiakki on käsittääkseni VDR = jännitteestä riippuva vastus. Idea on, että moottorin kuormittuessa sen resistanssi "pienenee" jolloin VDR:n yli vaikuttaa suurempi jännite, jonka vaikutuksesta VDR:n resistanssi kasvaa rajoittaen moottrin läpi menevää virtaa. Näin estetään moottorin palaminen.
Ongelma muodostuu, kun moottoreiden käämit ajan myötä kuumenee ja menevät osittain oikkariin>> VDR toimii aiheuttaen viiksen satunnaisen pysähtymisen ties minne.
Purkamani moottorit ovat tietenkin olleet enemmän tai vähemmän kärsineitä, joten niiden elinaika on ollut rajoitettu.
Niissä on tosiaan ollut näkyvissä valmistajan nimi, joka on ihan kuulu moottorivalmistaja, mutta en aikanaan löytänyt vastaavia mistäään...
Pyyhkijän kannen klipsut olen leikannut irti ja kiinnittänyt kannen pienillä peltiruuveilla jolloin moottorin vaihtaminen on todella helppo juttu
Se salmiakki on käsittääkseni VDR = jännitteestä riippuva vastus. Idea on, että moottorin kuormittuessa sen resistanssi "pienenee" jolloin VDR:n yli vaikuttaa suurempi jännite, jonka vaikutuksesta VDR:n resistanssi kasvaa rajoittaen moottrin läpi menevää virtaa. Näin estetään moottorin palaminen.
Ongelma muodostuu, kun moottoreiden käämit ajan myötä kuumenee ja menevät osittain oikkariin>> VDR toimii aiheuttaen viiksen satunnaisen pysähtymisen ties minne.
Purkamani moottorit ovat tietenkin olleet enemmän tai vähemmän kärsineitä, joten niiden elinaika on ollut rajoitettu.
Niissä on tosiaan ollut näkyvissä valmistajan nimi, joka on ihan kuulu moottorivalmistaja, mutta en aikanaan löytänyt vastaavia mistäään...
Pyyhkijän kannen klipsut olen leikannut irti ja kiinnittänyt kannen pienillä peltiruuveilla jolloin moottorin vaihtaminen on todella helppo juttu
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Moi.
Mulla on toimiva ratkaisu tähän lampunpesurien ongelmaan sekä pyyhkimiin yms. Poista umpiot ja sen jälkeen moottorit. Irrota etupuskuri ja täytä lamppujen alla olevat kuopat asiallisesti, sopivia lasikuitu ja tasoite 2-k pakkeleita käyttäen. Samalla puskuri saa hienon maalin. Loistava ratkaisu ja saa ulkonäön kaupanpäälle. Itse tein ~4v sitten vastaavat toimenpiteet ja ei tarvitse naarmuttaa umpioita enempää tai katsella
"missäköhän asennossa tälläkertaa"
Umpioiden viipperät aivan turha keksintö suomen talveen ja henkilölle joka viitsii autoa pestä.
Mutta kaikki tehköön miten haluaa, jotkin "ominaisuudet" kannattaa karsia.
Mulla on toimiva ratkaisu tähän lampunpesurien ongelmaan sekä pyyhkimiin yms. Poista umpiot ja sen jälkeen moottorit. Irrota etupuskuri ja täytä lamppujen alla olevat kuopat asiallisesti, sopivia lasikuitu ja tasoite 2-k pakkeleita käyttäen. Samalla puskuri saa hienon maalin. Loistava ratkaisu ja saa ulkonäön kaupanpäälle. Itse tein ~4v sitten vastaavat toimenpiteet ja ei tarvitse naarmuttaa umpioita enempää tai katsella
"missäköhän asennossa tälläkertaa"
Umpioiden viipperät aivan turha keksintö suomen talveen ja henkilölle joka viitsii autoa pestä.
Mutta kaikki tehköön miten haluaa, jotkin "ominaisuudet" kannattaa karsia.
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
There, I fixed that for you. Kunnolliset lampunpesurit on yksi asia, mitä tuoreemmilla autoilla ajaessa ainakin meikäläinen kaipaa.Sten kirjoitti: Umpioiden viipperät aivan turha keksintö suomen talveen ja henkilölle joka ei aja loskakeleillä
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Samaa mieltä uusissa autoissa, varsinaiset sulat on ilmeisesti 98% kuollut sukupuuttoon mutta korkeapaine suihkut umpioille on asia erikseen ja jotenkin toimivat jos kura ei ole ns "palanut" pinnalle.aero kirjoitti:There, I fixed that for you. Kunnolliset lampunpesurit on yksi asia, mitä tuoreemmilla autoilla ajaessa ainakin meikäläinen kaipaa.Sten kirjoitti: Umpioiden viipperät aivan turha keksintö suomen talveen ja henkilölle joka ei aja loskakeleillä
Tonnarissa saa mielestäni asian unohtaa ellei halua suihkuja modailla ns uudenauton mallilla...
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Joo, nuo painepesurit toimii lähes yhtä hyvin kuin kunnossa olevat pyyhinpesurit kunnollisilla sulilla kunhan on tarpeeksi nopea. Siinäkin on penseyttä, kun sen loskaroiskeen tullessa pitää pestä tuulilasi 1-5 kertaa että saa vesisuihkun sinne valoille, kun vettä pitää säästää painepesureiden ollessa tuhlareita eikä siis valoja pestä joka nykäisyllä (parempi olisi, jos vaikka seuraavaan pykälään nykimällä saisi pakotettua valoillekin vettä).
Toki ne pyyhinpesuritkin on yhtä tyhjän kanssa, jos tonnarin keulalla on yhä ensiasennussulat . Eli niistäkin pitää pitää huoli, sen suhteen toki painepesurit on melko huolettomat. En silti väittäisi niitä turhiksi (etenkään ehjinä ja kunnon sulilla) paitsi jos ei aja loskakeleillä, joilla peittävimmät roiskeet tien päällä valoihin itsensä lähmii.
Toki ne pyyhinpesuritkin on yhtä tyhjän kanssa, jos tonnarin keulalla on yhä ensiasennussulat . Eli niistäkin pitää pitää huoli, sen suhteen toki painepesurit on melko huolettomat. En silti väittäisi niitä turhiksi (etenkään ehjinä ja kunnon sulilla) paitsi jos ei aja loskakeleillä, joilla peittävimmät roiskeet tien päällä valoihin itsensä lähmii.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Tuli ostettua SAAB OUTLET:sta pari CD tonnarin lampunpyyhkijänmoottoria. Ei sovi sitten mitenkään CS:ään. Akselia ei saa edes uudesta moottorista auki.
Vaihtoehdoksi jäi siis vaihtaa vanhoihin runkoihin uusista moottoreista se palanut sähkömoottori.
Ohessa ihan hyvä ohje VARAUKSIN
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Klipsut leikkasin suosiolla mattoveitsellä ja työn jälkeen kiinnitin kannen 6 kpl 2x10mm ruuvilla ( Bauhaus 100 kpl paketissa )
Moottorin palaminen johtuu kuvan 20 punaisen hammasrattaan turpoamisesta, jolloin se alkaa jumiutumaan sitä ympäröivään rautaan. Uraa saa näppärästi levennettyä Dremelillä ja sopivan kokoisella lieriön mallisella jyrsin/hiomaterällä. Hammaspyörän tulee pyöriä kevyesti pellin reiässä.
Viallinen moottori ottaa noin 6 A virtaa jolloin savu nousee, kun sen kytkee suoraan irrottamisen jälkeen virtalähteeseen. Ehjä moottori ottaa n. 200 mA. Ero johtuu siitä, että viallisen moottorin käämit ovat jo osittain palaneet oikosulkuun. Pienen salmiakin tarkoitus on toimia virranrajoittimena. Sitä ei saa ohittaa.
Älä myöskään oikosulje salmiakin molemminpuolisia kupariliuskoja ohittaen salmiakin ( kuva 18), jos viallinen moottori on edelleen paikoillaan ja otat akusta tms. virtaa. Tällöin keltaisen johdon kanssa sarjassa oleva diodi palaa poikki, johtuen viallisen moottorin haukkaamasta virrasta!
Diodia ei pysty vaihtamaan on pyyhkijänmoottorin kuoren sisään valettuna.
Hammasratas (kuva 20) tulee laittaa paikoilleen siten, että siinä oleva viiva tulee vaakasuoraan katsottaessa moottoria ohuempi puoli alaspäin. Hammaspyörässä on kaksi liuskaa, jotka osuvat "kotiinajo viipottimeen" kuva 37. Jos hammasrattaan liuskat osuvat pyöriessään viipottimeen väärässä järjestyksessä pitää pyyhkimen ajaa kokonainen pyyhintäjakso edestakas ennen kuin kotiin ajotoiminto aktivoituu. Kun hammasratas asennetaan edellä mainitusti riittää hetkellinenkin ohjaus kotiinajotoiminnan aktivoimiseksi.
Viallista sähkömoottoria on turha alkaa availemaan linkin ohjeen mukaan. Osittain palanutta käämiä ei voi korjata, vaan moottori on vaihdettava uuteen.
Vaikka lampunpesurin moottorit toimisikin kannattaa kyseinen hammasratas hioa. On vain ajan kysymys koska sen jumittaminen aiheuttaa sähkömoottorin vaurion.
Em. ohje vaikuttaa hieman sekavalta, mutta työ on loppujen lopuksi melko suoraviivaista. Tietenkin samalla kannattaa lisätä rasvaa rattaisiin...
Vaihtoehdoksi jäi siis vaihtaa vanhoihin runkoihin uusista moottoreista se palanut sähkömoottori.
Ohessa ihan hyvä ohje VARAUKSIN
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html
Klipsut leikkasin suosiolla mattoveitsellä ja työn jälkeen kiinnitin kannen 6 kpl 2x10mm ruuvilla ( Bauhaus 100 kpl paketissa )
Moottorin palaminen johtuu kuvan 20 punaisen hammasrattaan turpoamisesta, jolloin se alkaa jumiutumaan sitä ympäröivään rautaan. Uraa saa näppärästi levennettyä Dremelillä ja sopivan kokoisella lieriön mallisella jyrsin/hiomaterällä. Hammaspyörän tulee pyöriä kevyesti pellin reiässä.
Viallinen moottori ottaa noin 6 A virtaa jolloin savu nousee, kun sen kytkee suoraan irrottamisen jälkeen virtalähteeseen. Ehjä moottori ottaa n. 200 mA. Ero johtuu siitä, että viallisen moottorin käämit ovat jo osittain palaneet oikosulkuun. Pienen salmiakin tarkoitus on toimia virranrajoittimena. Sitä ei saa ohittaa.
Älä myöskään oikosulje salmiakin molemminpuolisia kupariliuskoja ohittaen salmiakin ( kuva 18), jos viallinen moottori on edelleen paikoillaan ja otat akusta tms. virtaa. Tällöin keltaisen johdon kanssa sarjassa oleva diodi palaa poikki, johtuen viallisen moottorin haukkaamasta virrasta!
Diodia ei pysty vaihtamaan on pyyhkijänmoottorin kuoren sisään valettuna.
Hammasratas (kuva 20) tulee laittaa paikoilleen siten, että siinä oleva viiva tulee vaakasuoraan katsottaessa moottoria ohuempi puoli alaspäin. Hammaspyörässä on kaksi liuskaa, jotka osuvat "kotiinajo viipottimeen" kuva 37. Jos hammasrattaan liuskat osuvat pyöriessään viipottimeen väärässä järjestyksessä pitää pyyhkimen ajaa kokonainen pyyhintäjakso edestakas ennen kuin kotiin ajotoiminto aktivoituu. Kun hammasratas asennetaan edellä mainitusti riittää hetkellinenkin ohjaus kotiinajotoiminnan aktivoimiseksi.
Viallista sähkömoottoria on turha alkaa availemaan linkin ohjeen mukaan. Osittain palanutta käämiä ei voi korjata, vaan moottori on vaihdettava uuteen.
Vaikka lampunpesurin moottorit toimisikin kannattaa kyseinen hammasratas hioa. On vain ajan kysymys koska sen jumittaminen aiheuttaa sähkömoottorin vaurion.
Em. ohje vaikuttaa hieman sekavalta, mutta työ on loppujen lopuksi melko suoraviivaista. Tietenkin samalla kannattaa lisätä rasvaa rattaisiin...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Ilmeisesti olivat viistokeulaisen CD:n moottorit? Matalakeulaisessa ainakin ovat ihan samanlaiset kuin CS:ssä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: lampunpesimen moottoreiden yhteensopivuus
Kyllä, viistokeula CD oli markkinoilla vielä -94, kunnes -95 tuli matalakeula konttiperäänkin. Kiitos Peville tyhjentävästä selostuksesta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki