9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja wesku »

Pitkästä aikaa tullut painittua 9000 ongelmien kanssa herätettyäni henkiin lähes pari vuotta levänneen aikanaan Belgiasta tuomani tonnarin. Sammui ensin kerran kovemmassa kiihdytyksessä niin ettei lähtenyt käyntiin, hinattiin parempaan paikkaan pois päätieltä noin kilometri ja lähti heti hinauksen jälkeen. Toisella kerralla jätti sitten käynnistymättä kokonaan ja palasin asiaan hiukan tarkemmin vasta tänään ilmojen lämmettyä.

Aluksi tuli selvitettyä että sytkäpuoli toimii. Muistelin sitten että joskus aikanaan -86 mallisen kanssa taistellessa oli joskus pikaratkaisuna ongelmiin bensapumpun releen koskettimien ohittaminen hyppylangoilla. Vian aiheuttajaksi tuolloin paljastui sytytyspulssivahvistin. Vian jäljille hoksasin lopulta kun huomasin kierroslukumittarissa omituista toimintaa, muistaakseni putoamista välittömästi suoraan nollaan

Yllättäen samalla tavalla sain käyntiin tänään -88 mallisen, huomasin että bensapumpun rele ei vetänyt ja ohitin koskettimet. Sen enempää asiaa en ole vielä tutkinut. Ajattelinkin kysellä tässä vaiheessa onko ehdotuksia mitkä viat tuona sytytyspulssivahvistimen lisäksi saisivat aikaan ettei bensapumpun rele vedä mutta muuten ruiskuohjaus näyttäisi toimivan normaalisti ?
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja hatami »

Jos on turbo niin ylipainekytkin jättänyt kärjet auki, ei muuta kuin hyppylenkillä johdot yhteen. Sijaitsee kuskin puolella kojelaudan alla, on kaksi vihreä valkoraitaista johtoa siinä kytkimessä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja lucaf »

hatami kirjoitti:Jos on turbo niin ylipainekytkin jättänyt kärjet auki, ei muuta kuin hyppylenkillä johdot yhteen. Sijaitsee kuskin puolella kojelaudan alla, on kaksi vihreä valkoraitaista johtoa siinä kytkimessä.
Minulla oli muuten T8 satkussa sama homma - bensapumpun rele tilttasi, mutta ensimmäiset oireet (hillitön nykiminen) syntyi useimmiten sen jälkeen kun ylipainekytkin oli katkaissut ahdot.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kalervo Jankko
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 18:31

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja Kalervo Jankko »

Asiasta kolmanteen, missä tuo Bensapumpun rele on ? itelläkin luultavasti pumppu tien päässä tai jotain muuta häikkää liitoksissa.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

hatami kirjoitti:Jos on turbo niin ylipainekytkin jättänyt kärjet auki, ei muuta kuin hyppylenkillä johdot yhteen. Sijaitsee kuskin puolella kojelaudan alla, on kaksi vihreä valkoraitaista johtoa siinä kytkimessä.
Jos weskun auto on se punainen '89 (otettu käyttöön '88), niin siitä on ylipainekytkin jo ohitettu... :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mawerick kirjoitti:
hatami kirjoitti:Jos on turbo niin ylipainekytkin jättänyt kärjet auki, ei muuta kuin hyppylenkillä johdot yhteen. Sijaitsee kuskin puolella kojelaudan alla, on kaksi vihreä valkoraitaista johtoa siinä kytkimessä.
Jos weskun auto on se punainen '89 (otettu käyttöön '88), niin siitä on ylipainekytkin jo ohitettu... :oops:
Ei ole nyt se kyseessä vaan ruskea -88 mallinen.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kalervo Jankko kirjoitti:Asiasta kolmanteen, missä tuo Bensapumpun rele on ? itelläkin luultavasti pumppu tien päässä tai jotain muuta häikkää liitoksissa.
Hanskalokeron yläosassa sulakkeiden takana, ensin pitää irrottaa hanskalokero. Aika hankalassa paikassa, niinpä joskus -86 mallisessa vedin releen kärkien rinnalle johdot tuhkakupin taakse liittimiin niin että käyntihäiriöiden tullen pystyi ohittamaan irrottamalla tuhkakupin ja laittamalla liittimen kiinni.
Kalervo Jankko
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 18:31

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja Kalervo Jankko »

Kiitti tiedosta.Ajattelin kans et varmaan hansikaslokerossa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja wesku »

Asiaa tutkiessa huomasin ettei tämän ohittamisella ole vaikutusta, kun ottaa johdon irti pysyy käynnissä. Silloin kun ei pysy käynnissä ei tämän ylikytkeminen auta. Onko tässä nyt kyseessä juuri se ylipainekytkin jota tarkoitettiin ?

Kuva
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuvassa näkyvä osa on APC:n paineanturi.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=63865#63865
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti: Ethän vain tee nyt laittomuuksia?
Miksi edes kysyt, etkö mitään ymmärrä ?

Totta kai tämä kaikki on vain rikoksen valmistelua, ajamaan on tarkoitus päästä :)
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: 9000 -88, käyntiin ohittamalla bensapumpun rele

Viesti Kirjoittaja wesku »

Mimmi kirjoitti: Kai sitten suoritat kansalaispidätyksen ja pidätät itsesi?
Totta kai, lukitsin jo itseni sisätiloihin.

Kiitoksia vinkeistä, erityisesti Mimmin vinkit ovat auttaneet suuresti tässä projektissa :) Nyt näyttäisi oikeat johdotkin löytyneen ja tuntuisi toimivan niin että vika todennäköisesti oli tuossa ylipainekytkimessä.

Sytytyspulssivahvistinta ei muuten tässä autossa näyttäisi olevan ainakaan hanskalokerossa, tuskin muuallakaan.
Vastaa Viestiin