9000:n käyntiongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Moro!
Saabissa ilmeni omituinen vika,lähtee hyvin käyntiin ja käy pari minuuttia ja rupeaa röpöttämään,käymään kahdella pytyllä.jonkinaikaa kun oottelee lähtee taas käyntiin ja sama ongelma.Auto on turbo -87 2.0
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Katoitko jo UKT, eli Usein Kysytyt Tonnarikysymykset?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kampuran asentotunnistin tekee justiin tuota. toinen vaihtoehto on di kasetti.
molemmat suht todennäköisiä. lämmetessään lakkaa toimimasta.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Huomenta Saabistit

Jos auto on vm-87, niin voikos vika olla DI-kasetissa?

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Sonett73 kirjoitti:Huomenta Saabistit

Jos auto on vm-87, niin voikos vika olla DI-kasetissa?

Ari
Eikö suorasytytys tullut vasta -88 turboon?

Siinä tapauksessa kannattaa tarkistaa ettei virranjakajan kannessa olisi kosteutta, pyörijä, sytytyskaapelien kunto, tulpat ja tietysti sytytysvahvistin. Käytännössä katsoen koko sytytysjärjestelmä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja aero »

DJHasis kirjoitti:Eikö suorasytytys tullut vasta -88 turboon?
-88 CD Turboon, -89 CC Turboon. -87 on väkisinkin CC, joten DI on jälkiasennettu, jos moinen on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Terve! mikä ja missä on sytytysvahvistin? Autossani ei ole lambdaa eikä kampiakselin asentotunnistinta eikä DI-KASETTIA jos tarkoitatte sitä punaista laatikkoa tulppien päässä.Panin uudet tulpat,kävi parikymmentä minuuttia ja alkoi taas poukkoilemaan käynti eikä käynyt kaikilla! :( Voisko bensapumpussa olla vikaa? Onko pumpun "ämpärin"sisällä joku pumppu?Ulkopuolella oleva metallipumppu kyllä pyörii!
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Olikohan siinä kuskin puolen lokasuojan päällä sellainen harmaa metallimötikkä. On sen verran aikaa omasta '87 tontusta etten muista enää tarkalleen.

Kuitenkin, ko. osan ylikuumeneminen aiheuttaa juurikin tuollaista ongelmaa. Voi toki johtua muustakin.



Tuosta EPC-kuva: http://file.jaatiedostosi.com/FNgErz/new-1.jpg
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Mawerick kirjoitti:Olikohan siinä kuskin puolen lokasuojan päällä sellainen harmaa metallimötikkä. On sen verran aikaa omasta '87 tontusta etten muista enää tarkalleen.

Kuitenkin, ko. osan ylikuumeneminen aiheuttaa juurikin tuollaista ongelmaa. Voi toki johtua muustakin.



Tuosta EPC-kuva: http://file.jaatiedostosi.com/FNgErz/new-1.jpg
Sytytysvahvistin sijaitsee kuljettajan puolella lokasuojalla http://www.garaget.org/?car=14589&image=124733.

Jos käyntiongelma ilmenee moottorin lämmitessä, veikkaisin vian olevan sytytyspuolassa. Muistaakseeni sytytyspuola sijaitsee jäähdyttimen päällä ja ajanmyötä puolan ja jäähdyttimen välissä oleva eristetahna heikkenee.

Suosittelisin kokeilemaan siirtämällä sytytyspuolan sivummalle johonkin viileämpään kohtaan konetilassa ja tarkkailet muuttuuko käynti.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Autooni on vaihettu seuraavaa;-tulpat
-tulpanjohdot
-virranjakaja
-v.kansi
-sytytysvahvistus
-puola
-massamittari
-paineensäädin
-ohjauspoksi
-polttoainesuodatin
-bensat
Auton kori on kuitenkin moottoreineen vanha :)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jus »

Sytytyksen pääteaste on kuskin puolen etulokasuojassa.

Sytytyspulssivahvistin on releen näköinen mokkula hanskalokeron reletaulussa.

Varsinainen bensapumppu on se mikä näkyy kumikauluksen keskellä kun katsoo tankkia päältä päin, siinä on kaksi sähköjohtoliitintä ja bensaputken liitos banjoliittimellä (kupumutteri). Tankin sisällä varsinaisen pumpun imuämpärin kyljessä on siirtopumppu, joka nostaa bensaa tankin pohjalta ämpäriin varsinaisen pumpun ulottuville: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... index.html

Siirtopumpulle menee jännitteensyöttö tankin yläpinnan läpi menevillä johdoilla. Voit kokeilla kummankin pumpun toimivan edes jollain tapaa kun irrotat toiselta johtoliittimen ja tarjoat bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla jännitteen. Tällöin pitäisi sen jäljellejääneen pumpun käyntiääni kuulua. Sitten sama testi toiselle pumpulle.

Sytytyspuolan kiinnikkeessä jäähdyttimen yläpuolella ei ole mitään tahnaa, se tahna on pääteasteen jäähdytyslevyn ja pääteasteen välissä.

Käynnistyykö sammumisen jälkeen nopeammin jos sytytyksen pääteastetta jäähdyttää esim. ämpärillisellä kylmää vettä (tai kuivemmin asettamalla vedellä täytetyn muovipussin siihen pääteasteen päälle).

Käynnistyykö moottori sammuttuaan jos irrottaa ilmamassamittarin johdon? Tai vaikuttaako käyntiin jos röpötyksen alettua irrottaa ilmamassamittarin johdon? Onko ilmamassamittarin (ja imusarjan juuressa olevan lämpöanturin) johtoliittimet paikallaan vai karanneet sisäänpäin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
baasbaas
"Turbo"
Viestit: 265
Liittynyt: Pe Elo 28, 2009 21:43

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja baasbaas »

Moro!
Suuret kiitokset taas Saab-klubin jäsenille kun teillä riittää aikaa opastaa tyhmempiäkin harrastajia.Tämä keskustelun laajuus yllätti positiivisesti :P Annan nyt palautteen koskien Saabbini ongelmaa;Vaihdoin vanhan joskin kovia kokeneen bensapumpun paikalleen ja kas kummaa vanha ratsuni ymmärsi harmaat hiukseni ja suostui jälleen yhteistyöhön.Autoni täytti äsken vuosia eikä hylännyt vielä minua,500000 km on jo katsellut asfalttia.Ps. Olisiko jollakin uudenkarhea bensapumppu joutilaana. Täältä pohjoisesta lohenloimutuksen ääreltä kiitoksia. T.Arto Ps.Kävin Vantaan kesäpäivillä näyttämässä iivaria klubilaisille.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: 9000:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Uusi bensapumppu tuohon maksaisi 84 euroa Motonetistä ja 54 euroa bilteemasta, siirtopumppu 44,50 Motonetistä ja Biltemasta 33,90 euroa.

Itellä oli rahatilanne kehno, silloin kun vaihdoin omasta vanhasta tonnarista pumput nii laitoin itelle noi Bilteman omat. Ruiskupumppua varten piti laittaa liittimet uusiksi, jonka taitava kaveri hetkessä tekee.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Vastaa Viestiin