9000:n käyntiongelma
9000:n käyntiongelma
Moro!
Saabissa ilmeni omituinen vika,lähtee hyvin käyntiin ja käy pari minuuttia ja rupeaa röpöttämään,käymään kahdella pytyllä.jonkinaikaa kun oottelee lähtee taas käyntiin ja sama ongelma.Auto on turbo -87 2.0
Saabissa ilmeni omituinen vika,lähtee hyvin käyntiin ja käy pari minuuttia ja rupeaa röpöttämään,käymään kahdella pytyllä.jonkinaikaa kun oottelee lähtee taas käyntiin ja sama ongelma.Auto on turbo -87 2.0
Re: 9000:n käyntiongelma
Katoitko jo UKT, eli Usein Kysytyt Tonnarikysymykset?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000:n käyntiongelma
kampuran asentotunnistin tekee justiin tuota. toinen vaihtoehto on di kasetti.
molemmat suht todennäköisiä. lämmetessään lakkaa toimimasta.
molemmat suht todennäköisiä. lämmetessään lakkaa toimimasta.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 9000:n käyntiongelma
Huomenta Saabistit
Jos auto on vm-87, niin voikos vika olla DI-kasetissa?
Ari
Jos auto on vm-87, niin voikos vika olla DI-kasetissa?
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: 9000:n käyntiongelma
Eikö suorasytytys tullut vasta -88 turboon?Sonett73 kirjoitti:Huomenta Saabistit
Jos auto on vm-87, niin voikos vika olla DI-kasetissa?
Ari
Siinä tapauksessa kannattaa tarkistaa ettei virranjakajan kannessa olisi kosteutta, pyörijä, sytytyskaapelien kunto, tulpat ja tietysti sytytysvahvistin. Käytännössä katsoen koko sytytysjärjestelmä.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000:n käyntiongelma
-88 CD Turboon, -89 CC Turboon. -87 on väkisinkin CC, joten DI on jälkiasennettu, jos moinen on.DJHasis kirjoitti:Eikö suorasytytys tullut vasta -88 turboon?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000:n käyntiongelma
Terve! mikä ja missä on sytytysvahvistin? Autossani ei ole lambdaa eikä kampiakselin asentotunnistinta eikä DI-KASETTIA jos tarkoitatte sitä punaista laatikkoa tulppien päässä.Panin uudet tulpat,kävi parikymmentä minuuttia ja alkoi taas poukkoilemaan käynti eikä käynyt kaikilla! Voisko bensapumpussa olla vikaa? Onko pumpun "ämpärin"sisällä joku pumppu?Ulkopuolella oleva metallipumppu kyllä pyörii!
Re: 9000:n käyntiongelma
Olikohan siinä kuskin puolen lokasuojan päällä sellainen harmaa metallimötikkä. On sen verran aikaa omasta '87 tontusta etten muista enää tarkalleen.
Kuitenkin, ko. osan ylikuumeneminen aiheuttaa juurikin tuollaista ongelmaa. Voi toki johtua muustakin.
Tuosta EPC-kuva: http://file.jaatiedostosi.com/FNgErz/new-1.jpg
Kuitenkin, ko. osan ylikuumeneminen aiheuttaa juurikin tuollaista ongelmaa. Voi toki johtua muustakin.
Tuosta EPC-kuva: http://file.jaatiedostosi.com/FNgErz/new-1.jpg
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000:n käyntiongelma
Sytytysvahvistin sijaitsee kuljettajan puolella lokasuojalla http://www.garaget.org/?car=14589&image=124733.Mawerick kirjoitti:Olikohan siinä kuskin puolen lokasuojan päällä sellainen harmaa metallimötikkä. On sen verran aikaa omasta '87 tontusta etten muista enää tarkalleen.
Kuitenkin, ko. osan ylikuumeneminen aiheuttaa juurikin tuollaista ongelmaa. Voi toki johtua muustakin.
Tuosta EPC-kuva: http://file.jaatiedostosi.com/FNgErz/new-1.jpg
Jos käyntiongelma ilmenee moottorin lämmitessä, veikkaisin vian olevan sytytyspuolassa. Muistaakseeni sytytyspuola sijaitsee jäähdyttimen päällä ja ajanmyötä puolan ja jäähdyttimen välissä oleva eristetahna heikkenee.
Suosittelisin kokeilemaan siirtämällä sytytyspuolan sivummalle johonkin viileämpään kohtaan konetilassa ja tarkkailet muuttuuko käynti.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Re: 9000:n käyntiongelma
Autooni on vaihettu seuraavaa;-tulpat
-tulpanjohdot
-virranjakaja
-v.kansi
-sytytysvahvistus
-puola
-massamittari
-paineensäädin
-ohjauspoksi
-polttoainesuodatin
-bensat
Auton kori on kuitenkin moottoreineen vanha
-tulpanjohdot
-virranjakaja
-v.kansi
-sytytysvahvistus
-puola
-massamittari
-paineensäädin
-ohjauspoksi
-polttoainesuodatin
-bensat
Auton kori on kuitenkin moottoreineen vanha
Re: 9000:n käyntiongelma
Sytytyksen pääteaste on kuskin puolen etulokasuojassa.
Sytytyspulssivahvistin on releen näköinen mokkula hanskalokeron reletaulussa.
Varsinainen bensapumppu on se mikä näkyy kumikauluksen keskellä kun katsoo tankkia päältä päin, siinä on kaksi sähköjohtoliitintä ja bensaputken liitos banjoliittimellä (kupumutteri). Tankin sisällä varsinaisen pumpun imuämpärin kyljessä on siirtopumppu, joka nostaa bensaa tankin pohjalta ämpäriin varsinaisen pumpun ulottuville: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... index.html
Siirtopumpulle menee jännitteensyöttö tankin yläpinnan läpi menevillä johdoilla. Voit kokeilla kummankin pumpun toimivan edes jollain tapaa kun irrotat toiselta johtoliittimen ja tarjoat bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla jännitteen. Tällöin pitäisi sen jäljellejääneen pumpun käyntiääni kuulua. Sitten sama testi toiselle pumpulle.
Sytytyspuolan kiinnikkeessä jäähdyttimen yläpuolella ei ole mitään tahnaa, se tahna on pääteasteen jäähdytyslevyn ja pääteasteen välissä.
Käynnistyykö sammumisen jälkeen nopeammin jos sytytyksen pääteastetta jäähdyttää esim. ämpärillisellä kylmää vettä (tai kuivemmin asettamalla vedellä täytetyn muovipussin siihen pääteasteen päälle).
Käynnistyykö moottori sammuttuaan jos irrottaa ilmamassamittarin johdon? Tai vaikuttaako käyntiin jos röpötyksen alettua irrottaa ilmamassamittarin johdon? Onko ilmamassamittarin (ja imusarjan juuressa olevan lämpöanturin) johtoliittimet paikallaan vai karanneet sisäänpäin?
Sytytyspulssivahvistin on releen näköinen mokkula hanskalokeron reletaulussa.
Varsinainen bensapumppu on se mikä näkyy kumikauluksen keskellä kun katsoo tankkia päältä päin, siinä on kaksi sähköjohtoliitintä ja bensaputken liitos banjoliittimellä (kupumutteri). Tankin sisällä varsinaisen pumpun imuämpärin kyljessä on siirtopumppu, joka nostaa bensaa tankin pohjalta ämpäriin varsinaisen pumpun ulottuville: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... index.html
Siirtopumpulle menee jännitteensyöttö tankin yläpinnan läpi menevillä johdoilla. Voit kokeilla kummankin pumpun toimivan edes jollain tapaa kun irrotat toiselta johtoliittimen ja tarjoat bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla jännitteen. Tällöin pitäisi sen jäljellejääneen pumpun käyntiääni kuulua. Sitten sama testi toiselle pumpulle.
Sytytyspuolan kiinnikkeessä jäähdyttimen yläpuolella ei ole mitään tahnaa, se tahna on pääteasteen jäähdytyslevyn ja pääteasteen välissä.
Käynnistyykö sammumisen jälkeen nopeammin jos sytytyksen pääteastetta jäähdyttää esim. ämpärillisellä kylmää vettä (tai kuivemmin asettamalla vedellä täytetyn muovipussin siihen pääteasteen päälle).
Käynnistyykö moottori sammuttuaan jos irrottaa ilmamassamittarin johdon? Tai vaikuttaako käyntiin jos röpötyksen alettua irrottaa ilmamassamittarin johdon? Onko ilmamassamittarin (ja imusarjan juuressa olevan lämpöanturin) johtoliittimet paikallaan vai karanneet sisäänpäin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000:n käyntiongelma
Moro!
Suuret kiitokset taas Saab-klubin jäsenille kun teillä riittää aikaa opastaa tyhmempiäkin harrastajia.Tämä keskustelun laajuus yllätti positiivisesti Annan nyt palautteen koskien Saabbini ongelmaa;Vaihdoin vanhan joskin kovia kokeneen bensapumpun paikalleen ja kas kummaa vanha ratsuni ymmärsi harmaat hiukseni ja suostui jälleen yhteistyöhön.Autoni täytti äsken vuosia eikä hylännyt vielä minua,500000 km on jo katsellut asfalttia.Ps. Olisiko jollakin uudenkarhea bensapumppu joutilaana. Täältä pohjoisesta lohenloimutuksen ääreltä kiitoksia. T.Arto Ps.Kävin Vantaan kesäpäivillä näyttämässä iivaria klubilaisille.
Suuret kiitokset taas Saab-klubin jäsenille kun teillä riittää aikaa opastaa tyhmempiäkin harrastajia.Tämä keskustelun laajuus yllätti positiivisesti Annan nyt palautteen koskien Saabbini ongelmaa;Vaihdoin vanhan joskin kovia kokeneen bensapumpun paikalleen ja kas kummaa vanha ratsuni ymmärsi harmaat hiukseni ja suostui jälleen yhteistyöhön.Autoni täytti äsken vuosia eikä hylännyt vielä minua,500000 km on jo katsellut asfalttia.Ps. Olisiko jollakin uudenkarhea bensapumppu joutilaana. Täältä pohjoisesta lohenloimutuksen ääreltä kiitoksia. T.Arto Ps.Kävin Vantaan kesäpäivillä näyttämässä iivaria klubilaisille.
Re: 9000:n käyntiongelma
Uusi bensapumppu tuohon maksaisi 84 euroa Motonetistä ja 54 euroa bilteemasta, siirtopumppu 44,50 Motonetistä ja Biltemasta 33,90 euroa.
Itellä oli rahatilanne kehno, silloin kun vaihdoin omasta vanhasta tonnarista pumput nii laitoin itelle noi Bilteman omat. Ruiskupumppua varten piti laittaa liittimet uusiksi, jonka taitava kaveri hetkessä tekee.
Itellä oli rahatilanne kehno, silloin kun vaihdoin omasta vanhasta tonnarista pumput nii laitoin itelle noi Bilteman omat. Ruiskupumppua varten piti laittaa liittimet uusiksi, jonka taitava kaveri hetkessä tekee.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89