9000 CC 2,3T -91

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Olipa jännittävä matka Tampereelta Poriin. Parkkipaikalla kylmänä kun pistin koneen käyntiin niin vähän ajan päästä sammui, ei pysynyt käynnissä ilman apukaasua. Siitä sitten maantielle ja kiihdytyksissä aina tökki. Porin päässä vika oli jo aika paha. Kun painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut, nytkytti vaan aikansa kunnes yhtäkkiä ampaisi. Taajamassa ei tahtonut pysyä käynnissä jos päästi jalan kaasulta. Lisäksi ainakin mittarin mukaan bensaa kului ihan kiitettävästi koko reissun ajan. Mahtoiko keskikulutus 80 km/h keskinopeudella olla jotain 13 litraa.

Huhhuh, huomenna vikakoodien lukua.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

12231 Sytytyssignaali - ei signaalia | Johdinsarja, liittimet, sytytysjärjestelmä
12111 Seoksen mukautus - joutokäynnin aikana | Imupuolen vuoto, lämmitetty happitunnistin, ruiskutussuutin (suuttimet), polttoainepaine, moottorin ohjausmoduuli
12224 Seos liian rikas | Ruiskutussuutin (suuttimet), polttoainepumppu, lämmitetty happitunnistin, moottorin ohjausmoduli
12254 Kampiakselin asentotunnistin/moottorin kierroslukutunnistin - ei signaalia | Johdinsarja, kampiakselin asentotunnistin/moottorin kierroslukutunnistin
12112 Seoksen mukautus - kaasuläppä auki | Imupuolen vuoto, lämmitetty happitunnistin, ruiskutussuutin (suuttimet), polttoainepaine, moottorin ohjausmoduuli
12223 Seos liian laiha | Vuoto imu-/pakopuolella, lämmitetty happitunnistin, moottorin ohjausmoduuli
12221 Ilmamassan mittain - toimintahäiriö | Johdinsarja, liittimet, ilmamassan mittain

Olisiko tarjota vinkkejä mistä lähden liikkeelle? Miten voin sulkea jotain vikakohteita pois?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 CC 2,3T -91 (CE-apua?)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mulla ois ylimääränen imulämpötilan anturi, sitä vois ainaki piruuttaan kokeilla...
Tarkista myös sille menevät johdot, ettei oo menny poikki. Itseltä oli kuoriutunu kivasti...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91 (CE-apua?)

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Immussa oli ainakin vastuslanka ehjä, en tiedä kertooko se silti vielä mitään. Bensanpaineet testasin niin, että suodattimen jälkeen johdin bensat ämpäriin ja annoin pumpun pyöriä 30 sekuntia, jonka jälkeen ämpärissä oli litra bensaa. Eli bensapumppu ok?

Coltti, näillä näkymin en pääse Tampereelle tonnarilla (vaan junalla) mutta voisin ottaa sen lämpöanturin lainaan ja kokeilla viikon päästä Porissa?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 CC 2,3T -91 (CE-apua?)

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Simo_V kirjoitti:Immussa oli ainakin vastuslanka ehjä, en tiedä kertooko se silti vielä mitään. Bensanpaineet testasin niin, että suodattimen jälkeen johdin bensat ämpäriin ja annoin pumpun pyöriä 30 sekuntia, jonka jälkeen ämpärissä oli litra bensaa. Eli bensapumppu ok?

Coltti, näillä näkymin en pääse Tampereelle tonnarilla (vaan junalla) mutta voisin ottaa sen lämpöanturin lainaan ja kokeilla viikon päästä Porissa?
Miten toimii ilman immun johtoa? Onko yhtään parempi?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91 (CE-apua?)

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Käynnistin auton ja röpötti. Hetken päästä otin immun johdon irti ja kävi paremmin. Hetken päästä pistin takaisin ja kävi taas paremmin joskaan ei silloinkaan vielä hyvin. Sitten sammutin.

Myöhemmin kuulin, että tuota olisi pitänyt testata vasta kone lämpösänä ja parasta olisi testata varmasti ehjällä immulla.

Bensanpaineetkin olisi kuulunut testata vasta paineensäätimen jälkeen eli paluupuolelta. Nyt tuli oikeastaan testattua vain tuotto.

Laitan huomenna kaikki alipaineletkut uusiksi ja teen bensanpainekokeen oikeasta paikasta. Jos ei noissa ole vikaa niin sitten varmaan pitää ruveta kyselemään ehjää immua testiin.

Edit: Ääh joo onpa taas vaikea ymmärtää asioita oikein. Yläpuolella on väärää tietoa. Bensanpaineet mitataan mittarilla ennen paineensäädintä vaikkapa juuri siitä jakotukin kuskinpuoleisesta päädystä ja tuotto mitataan paineensäätimen jälkeen paluuletkusta ämpäritekniikalla.

Edit2: Silikoniletku Porista loppu, pitää ostaa Tampereelta.
Viimeksi muokannut Simo_V, Ma Marras 09, 2009 10:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 CC 2,3T -91 (CE-apua?)

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Simo_V kirjoitti: Bensanpaineetkin olisi kuulunut testata vasta paineensäätimen jälkeen eli paluupuolelta. Nyt tuli oikeastaan testattua vain tuotto.
Bensanpaine testataan ennen paineensäädintä. Tuplabanjo vaikka bensatukkiin tai suodattimelle (jos on konehuoneessa) ja siitä toinen letku mittarille.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91 (CE-apua?)

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Meinasin eilen ruveta haalimaan kokoon paineenmittausvehkeitä mutta lopulta päädyinkin vaan irroittamaan bensapumpun. Kai se hyvä on vaihtaa joka tapauksessa. Se on pumppaillut jo 310 tkm. Bosch sieltä mötkähti esille. Ämpärin kansi vähän hajosi avauksessa mutta ei mitään niin vakavaa etteikö liimalla korjaisi. Tosin ajattelin ostaa sinne walbron pumpun ämpäreineen päivineen täältä Tampereelta ja maanantaina menen takaisin Poriin sitä asentamaan.

Motonetistä hain lämpöanturin sinne imusarjan juureen. 10 euroa maksoi jos vika vaikka olisi siinä.

Olisiko jollain lainata/myydä Tampereella/Porissa ehjää 012-loppuista immua? Testaisin senkin sitten.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91 (CE-apua?)

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Saavuin illalla Poriin ja heti menin ja asensin uuden bensapumpun. Ei ollut vika siinä. Kaivoin esille huomista varten b212:sta peräisin olevan immun, joka on 019-loppuinen. Halkaisijaltaan pienempi kuin tuo 012 että testiä varten pitää jotain rättiä laittaa väliin tiivisteeksi. Sitten huomista varten on kanssa tuossa hollilla imusarjaan se vedenlämpötila-anturi ja imuputkeen ilmanlämpötila-anturi. Jos ei niillä tokene niin kai se on ruvettava epäilemään bensanpaineensäädintä.

Jepjep.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Immussa oli vikaa. Vaihdoin 012:n tilalle 019:n ja se toimii. Eli ongelma ratkaistu.

Luulin jo käsijarrun toimivan mut ei se kyllä toimi. Huomenna vaihtuu vaijerit.

Mistä ratin suoruutta voi säätää itse ratista säätämisen lisäksi? Vaihdoin nahkaisen kehän niin nyt on uusi ratti vinossa vasemmalle tai oikealle, boorin verran kun vaihtaa asentoa. Keskelle ei siis saa.

Onko muuten tietoa, että voiko sen vanhimman mallisen bägin (joka mulla siis on) vaihtaa pykälää uudemmaksi ilman, että pitää mitään muuta airbag-systeemiin liittyvää vaihtaa? Mitoiltaanhan ne ilmatyynyt (vanha ja uusi) ratin keskiöineen päivineen ovat ihan samankokoiset. Se uudempi olisi vain tyylikkäämpi väritetyllä logollaan. En ole uskaltanut vaihtaa epätietoisuuden vuoksi.

Mittaristokin kävi irti kun testasin olisiko ruuveja löysällä. Ei ollut mutta lämpömittari näyttää silti vähän alakanttiin ja sen mukaan tonnarini lämpenee todella hitaasti, vasta noin 10 km ajon jälkeen. Termostaatti ja lämpöanturikin on vaihdettu. Seuraavaksi pitää kai tarkistaa toisella lämpömittarilla kuinka lämmintä jäähdytysnestettä siellä oikeasti on.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Käkkärivaijerit vaihdettu (satuloiden ja palojen lisäksi), ei vieläkään pidä ohjeiden mukaisen säädön jälkeen =) Tutkimukset jatkuvat.

Kävin painepesurilla pesemässä auton Shellillä. Oli aika yhtä tyhjän kanssa, suurin osa liasta jäi.

Kuva

Istuinlämmitys oli kiva sen pari viikkoa mitä toimi. Nyt on taas kylmä penkki.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Simo_V kirjoitti:Käkkärivaijerit vaihdettu (satuloiden ja palojen lisäksi), ei vieläkään pidä ohjeiden mukaisen säädön jälkeen =) Tutkimukset jatkuvat.
Colttihan sen ässän sitten hihasta veti ja osoitti Bilteman satuloiden olevan rikki. Männän suojakumit olivat hajalla ja ennen kaikkea käsijarrun säätövipu ei toiminut. Vipu vaikutti mäntään vasta ihan liikeratansa lopussa. Täten en nyt voi suositella noita Bilteman satuloita. Purkamolta haettiin toiset satulat tilalle ja nyt säätöjen jälkeen käkkäri toimii.

SRS:lle pitää vielä tehdä jotain, jotta katsastussetä kiittää.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Simo_V kirjoitti: Colttihan sen ässän sitten hihasta veti ja osoitti Bilteman satuloiden olevan rikki. Männän suojakumit olivat hajalla ja ennen kaikkea käsijarrun säätövipu ei toiminut. Vipu vaikutti mäntään vasta ihan liikeratansa lopussa.
Hyvä tietää, joskus harkitsin satkuun noita. Menikö takuuseen?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Nuo Bilteman satulat kannattaa tarkistaa jo liikkeessä. Olen siitä jo johonkin täällä kirjoittanu, mutta toistetaan sen verran, että mulla oli toisessa satulassa käsijarruvipu täysin toimimaton ja toisessa oli (ilmeisesti samalla tavalla kuin sinulla) vivussa noin sentin tyhjä liike ennen kuin tapahtui mitään. Sen sai viriteltyä toimimaan, mutta toisen joutui uusimaan kokonaan. Harmi että olin ehtiny maalaamaan ne, joten en edes viitsiny yrittää takuuseen saada. Vahingosta viisastuneena testasin uuden satulan toiminnan jo kaupassa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Juha96 kirjoitti:Hyvä tietää, joskus harkitsin satkuun noita. Menikö takuuseen?
Valitettavasti en voinut kokeilla takuuseen, koska ostin käytettyinä. Olivat olleet yhden kesän käytössä tms. ja sitten hyllyssä vähän aikaa ennen kuin otin ja ostin ne. Kuittiakaan ei ole.
Vastaa Viestiin