9000 CC 2,3T -91

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Tätä se keväinen autokuume sitten teetti. Toukokuun lopussa ostin joten nyt alla on jo toista tuhatta kilometriä. Hyvin kulkee ja melkein kaikki toimii. Tässä kuva ostopäivältä:

Kuva

Huoltovihko on leimoja täynnä 200 tkm asti, ja siihenhän se huoltovihko loppuukin. Sen lisäksi oli papereilla huollot ylhäällä tähän päivään asti. 300 tkm huolto on seuraavana vuorossa. Jos jotain ihmeellistä etsii niin bensapumppua ei ole koskaan vaihdettu papereiden eikä edellisen omistajan muistin mukaan. Yllättävää hajoamista odotellessa.

Kuva ei välttämättä kerro joten kerrottakoon, että autossa on tummansininen nahkasisusta, airbag ja tcs + kaikki normaalit herkut.

Vikoja: Kuskin penkinlämmitys ei toimi. Korjasin sen aikoinaan 900:sta joten homma ei tuottane ongelmia. Ostin viisarikellon tilalle DCC:n, mutta näyttö on pimeänä. Jännite löytyy ja polttimo on ehjä mutta virta puuttuu. Tai virtaa tulee mutta se saa polttimon vain juuri ja juuri hohkaamaan. DCC:n nappien valaistus kyllä toimii ja valodiodikin on ehjä, koska EDU tottelee sitä ihan oikein. Vinkkejä?

Lisävarustelu alkoi siis heti (DCC). Sen lisäksi tarvitsen vaihdekeppiin nahkapalkeen ja -nupin (90-92) ja keskikyynärnojan. Saa tarjota. Ja keskikyynärnojan suhteen asia on sillä tavalla, että ensin ostan päällisen (se tummansininen nahka siis) ja vasta sitten lopun kyynärnojasta. Tietysti parasta olisi, jos jollain olisi valmiina tummansininen noja. Myös tummansinisiä alkuperäisiä kumimattoja olen vailla.

Ylimääräiset valot poistin keulalta. Sumuvalot olivat kyllä ihan hyvät mutta rumat. Eteen oli ostettava uudet renkaat. Penkit olen käsitellyt nahkiksella. Täytyy ostaa vielä jotain jytympää sävytettyä ainetta, jotta saa naarmut piiloon. Vinkkejä?

Edit: Nahat hommattu keppiin kuten myös keskikyynärnoja. Üüberharvinaisia sinisiä kumimattoja saa edelleen tarjota.
Viimeksi muokannut Simo_V, Ma Marras 16, 2009 21:22. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Eipä oo munkaan cc:stä vissiin koskaan bensapumppua vaihdettu... Jos kyrvähtää niin sitte kyrvähtää, mitään ääntä se ei kuitenkaan vielä pidä. Pitäis kai ostaa jemmaan sellanen.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Täällä olisi nyt kuvia. Vaihdoin kojelaudan ehjään ja Biltemasta löytyi juuri oikean väriset kangasmatot.
Mimmi kirjoitti:Sinulla on väärät lamput DCC:ssä, ne pitää olla halogeenit.
Nyt on halogeeni ostettu. Alhaalla se toimii eli nappulat valaistuu mutta ylhäälle vaihdettaessa ei eli näyttö on edelleen pimeänä.

Takaluukun sisävalo ei syty, kun luukun aukaisee. Missä vika?

Mikä kuvassa 3 oleva kytkin on? Se ei ainakaan ole missään kiinni. Liittyykö kuvan 4 irrallinen johto siihen jotenkin?
Viimeksi muokannut Simo_V, Ti Heinä 15, 2008 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Simo_V kirjoitti:Biltemasta löytyi juuri oikean väriset kangasmatot.
Komea auto sinulla. Onko tässä kuvassa näkyvissä mainitsemasi Bilteman kangasmatto (vai onko tuo orkkismatto)?
http://simo.daug.net/Saab/9000/9000_02.jpg

Satutko muistamaan minkämallisen mattosarjan ostit, noita näyttäisi olevan 4:ää eri tyyppiä per väri?

399021 AUTOMATTOSARJA, SININEN 39-902 16,99 €
399027 AUTOMATTOSARJA, HARMAA 39-902 16,99 €
399031 AUTOMATTOSARJA, SININEN 39-903 16,99 €
399037 AUTOMATTOSARJA, HARMAA 39-903 16,99 €
399041 AUTOMATTOSARJA, SININEN 39-904 16,99 €
399047 AUTOMATTOSARJA, HARMAA 39-904 16,99 €
399051 AUTOMATTOSARJA, SININEN 39-905 16,99 €
399057 AUTOMATTOSARJA, HARMAA 39-905

Näyttäisi tuo matto istuvankin paikoilleen ihan ok, itsekin pitäisi hankkia jotkin kangasmatot, eikä orkkiksia enää myydä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Olipa takaluukun valaisimen kytkin missä asennossa tahansa, niin se ei syty silloin kun luukun aukaisee. Manuaalisesti on käytettävä. Se täytyy siis korjata. DCC osoittautui vialliseksi joten täytyy tyytyä rane (tm) ratkaisuun, jotta näyttöön saa valaistuksen.
ng900aero kirjoitti:Onko tässä kuvassa näkyvissä mainitsemasi Bilteman kangasmatto (vai onko tuo orkkismatto)?
http://simo.daug.net/Saab/9000/9000_02.jpg
Bilteman matto on. Varaosanumero on 399031. Etumatot sopii paikalleen liki täydellisesti, takamatot vähemmän täydellisesti. Täydellisyys saavutetaan, kun puretaan mattojen reunus (se on nähdäkseni pelkkä (ruma) koriste) ja leikataan saksilla matoista ylimääräiset palat pois. Näin tein itse.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja jus »

Simo_V kirjoitti:DCC osoittautui vialliseksi
Onko DCC:n molemmat 8-napaiset johtoliittimet kytketty ja kytketty oikein? Ts. onko näytön taustavalon puute ainoa ongelma?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

jus kirjoitti:Onko DCC:n molemmat 8-napaiset johtoliittimet kytketty ja kytketty oikein? Ts. onko näytön taustavalon puute ainoa ongelma?
Molemmat on kytketty oikeisiin paikkoihin. Toisessahan on yksi kontakti enemmän kuin toisessa. Tämä on se uudempi DCC. Kaikki info näkyy niin kuin pitääkin jos katsoo taskulampulla tai jos aurinko sattuu paistamaan suoraan näyttöön. Eli ainoa ongelma on taustavalon puute.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Kerrottakoon, että auto oli kesän suulissa ja nyt talven tullessa otan sen takaisin ajoon (ja satku puolestaan pääsee suuliin). Jäähdytysnestesäiliö näytti olevan tyhjä. Käkkäri ei pidä. SRS-valo palaa (syttyi jo viime talvella). Kytkin on vähän kökkö. Kuskin istuimesta on se mötikkä sieltä sisältä istuinlämppäristä rikki. Toinen lampunpyyhkijä puuttuu kun vanha hajosi. Tämmöisiä ensihavaintoja on kirjattu nyt ylös.

DCC:stä sen verran, että niitä on käynyt autossa kiinni neljä (kaksi oikeaa vuosimallia olevaa ja kaksi vanhempaa jotka nekin eri malleja keskenään. Tonnariin on siis saatavilla peräti kolmea eri DCC:tä (tai ainakin eri varaosanumerot)) ja missään ei pala näytön taustavalo ehjilläkään valoilla. Mistäköhän löytäisi tonnarin sähkökaaviot niin pääsisin pähkäilemään, onko johtosarjassa jotain vikaavikaa?

Mutta joo, säätöä on tiedossa loppuviikolle jos meinaan tuon ajoon saada.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Jäähdytysnestettä lisätty, ei havaittu vuotoja. Ja äyhö, tuikkasin DCC:n paikalleen pois pyörimästä sieltä lattialta ja se pirulainen otti ja toimi. Jos olisin sarjakuva niin pääni päällä olisi !?!?!?!?. Olen kädettänyt ilmeisesti oikein kunnolla. Miljoona kertaa olen jumpannut ajotietskareita eestaas ilman tulosta ja nyt kaiken toivon menettäneenä se toimiikin. Parempi ilmeisesti olla irroittamatta sitä enää ikinä. Kytkimen ilmailu jäi vähän kesken kun en lukenut ohjeita tarpeeksi tarkkaan. Jatkan huomenna.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Johan on kytkin ilmattu. Ei se vieläkään ole ihan sellainen kuin haluisin. Kai sieltä on vaan itse kytkin kulunut. Antaa olla. Käkkärinkin säädin jälleen ohjeiden mukaan. Pitää kiristää vielä lisää mäntiä satuloista. Nyt aukasin niitä vartin verran kiinni-asennosta eikä käkkäri vielä pidä kunnolla.

Tonnarini valoihin oon ollut aina tyytymätön. Pitää testata jonkun toisen tonnarin kanssa, että onko vain omat umpioni huonot vai oonko liian vaativa.

Talvirenkaat laitoin kanssa. Ihan hölmöltä näyttää super incat (et40) tonnarissa.

Ainiin etupäässä kolisi ja viaksi paljastui vasemmalta puolelta löysä napamutteri. Laakeri se sieltä kai kohta hajoaa. Näytti Motonetissä maksavan uusi laakeri satasen. Aika kallista. Pitää seurata napamutterin elämää.
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Eilen vaihdoin muovisen tilalle nahkaratin, on komia.

Pitänyt satkulla antaa aina apuvirtaa käynnistettäessä. Yölläkin meinattiin jäädä kaupungille mutta volvolla saatiin saappiki sitte käyntiin. Lieköhän akku finaalissa. Laturi on kunnossa. Laitoin aamupäivällä sinne 900:sta akun eikä se ainakaan ole vielä purkautunut.

Siinä joutessani rupesin kuskin penkinlämmitystä korjaamaan. Sekä istuinosassa että selässä on katkos kun ei virta kulje. Istuinosasta paikan jo löysinkin mutta selästä en vielä. Se selkäosa on kyllä mahdottoman kiva purkaa. Ähinää & hikeä ja tunteja kuluu. Jatkanpa hommia. ->

Rupee muuten muistuttamaan enemmänkin projektia tämä auto kuin käyttistä.

Edit: Jo löytyi selästäkin katkos.

Edit2: Ja lampunpesurikin asennettu ja toimii, tosin näköjään pelkääjän puolen tuulilasin pissapojan suuttimesta ei tule mitään.
Viimeksi muokannut Simo_V, Su Loka 25, 2009 15:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
juhaz_619
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 09:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja juhaz_619 »

Mutta ai että kun on sitten kiva ajella kun noin tunnollisesti sen korjaat kuntoon :D
Juha Reinikka Saabisti toisessa polvessa
RIP SAAB 9000 3.0 V6 AT GRIFFIN VM-95 RIP
Myyty Saab 9-3 -07 at5
Jäsen #4605
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Nonni, nyt toimii istuinlämmitys. Pitää vielä säädinten valot laittaa toimimaan. Takapenkkiläisten ikkunakytkimet on hassut. Oikealla kytkimen valaistus tottelee mittariston kirkkaudensäädintä. Vasemmalla palaa aina yhtä kirkkaana, mutta sammuu kokonaan jos keskikonsolin kytkinpaneelista kliksuttelee kytkimen off-asentoon. Onko noissa vuosimallieroja? Millainen sen kuuluisi olla?

Edit: Eikö paras olisi, että valo sekä tottelisi kirkkaudensäädintä että sammuisi kokonaan off-napista?
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Hohhoijaa hajosi katalysaattoripätkästä takalaippa. Korjatessa venähti aika kauan aikaa. Käkkäriä taas hienosäädin, vielä en ole testannut toimiiko sen paremmin. Nyt pitää lähteä tolla sitten Tampereelle. Jännää!
Simo_V
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Su Kesä 25, 2006 14:14

Re: 9000 CC 2,3T -91

Viesti Kirjoittaja Simo_V »

Käsijarru ei pitänyt edelleenkään. Tällä kertaa säädin sen sitten ihan överiksi eli kiristin vaijereita kahvan juuresta kymmenen kierrosta tiukemmalle molempia. Nyt ei ole enää puhettakaan millin välistä satuloissa mutta kyllä pitää eikä jarrut laahaa. Näillä säädöillä sitä nyt kohta koitetaan katsastuksessa.

Eilen oli hyvinhyvin liukasta Tampereella ainakin kitkoilla. Oli hankaluuksia päästä eräskin mäki ylös. Samalla reissulla myös check engine päätti ruveta möllöttämään mittaristossa. En kyllä huomannut mitään oireita paitsi epämääräisyyttä liikkellelähdöissä mutta pistin sen liukkauden ja tcs:n piikkiin. Oli tarkoitus jo tänään ennen Poriin lähtöä lukea vikakoodit mutta aikataulun kireyden vuoksi taitaa jäädä iltahämärän hommiksi.

Koitin myös asentaa kauko-ohjainta keskuslukitukseen mutta jäi yritykseksi. Tuossahan on defan hälytin ja sille yksi rikkinäinen kaukosäädin mutta uusi maksaa niin paljon että tyydyin hankkimaan tuommoisen vähän halvemman ratkaisun. Oli kyllä sikäli huono ratkaisu, että se ei toimi. Kun kokeilee sillä avata/sulkea ovia niin oven lukitusnappi vain hitusen nytkähtää. Jätin kauko-ohjaimen johtosarjan kuitenkin paikkaansa niin voi sitä joskus taas tutkia lisää. Ehkä se ei toimi hälyttimen takia. Sähkökaaviot keskuslukitukseen (ja ihan kaikkeen muuhunkin) olisi muuten kivat.

Piti ajaa tänään Metro-autoon, jotta lukisivat srs-vikakoodit ja sitten olisi voinut katsastaa auton. En nyt kuitenkaan vielä viitsi kun pitää CE-valon arvoitus ensin ratkaista.

On kamalan tylsiä nämä paatokset ilman kuvia. Laitetaan tähän nyt sitten yksi vanha:
Kuva

Jos viikonloppuna ehtisi pesemään auton niin voisi pari uuttakin kuvaa laittaa.
Vastaa Viestiin