Tonnarin tomaatti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Eli 350t ajettu tomaatti, tai siis sen momentinmuunnin pitää hirveää meteliä.
Aloittanut noin 20t sitten monkumaan/naukumaan yhtäkkiä, ja nyt rupesi metallisesti rämisemäänkin tyhjäkäynnillä.
Muuten koko loota toimii ok. eli vaihtaa kuten ennenkin, eikä luista millään vaihteella sen enempää, kuin esim. 100t sitten.
Loota öljyt ihan siistit filtteristä laskettuna, perästä mitä otin ulos oli lievää ruskeutta havaittassa.
Kiinnostaisikin mitä kamppeita tarvin, kun ryhdyn lootaa pöydälle nostamaan.

Vetolevykö halki. Vääntöö vehkeessä hiukan enemmän kuin tuo 2mm pelti taitaa kestää.
Varmaan kaikki alkupään puslat on paskana lootasta.

http://www.usparts.ru/pdf/car/akpp/ZF.pdf

Osien 034, 036 ja 037 koko ja materiaali, tai saatavuus kiinnostaisi.
Tuo 070 taitaa olla 45*58*7 stefa toisen manuskan mukaan.
Pitääkö loota halkaista vai purkautuuko ölkkäpumppu momentinmuunninkotelosta, jotta pääsis puslat vaihtaan.

Vetolevy hommattu, mitä muuta tarvitsen noiden puslien lisäksi.
Ite muuntimellakin on väännetty lootaa jo jonkin aikaa yli sen kestokyvyn, siis mistä uusi / kestävä.

Seisokin pituus noin 36h.

T: Kumi
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tarkistappa öljypohjan ja lootan välinen metallinen suojapelti. Jos se on irronut toisesta päästään, rämisee...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Coltti kirjoitti:Tarkistappa öljypohjan ja lootan välinen metallinen suojapelti. Jos se on irronut toisesta päästään, rämisee...
No se on revitty irti, ja tarkastettu muuntimen 3 pulttia, kiinni olivat.
Hakkeamia ei vetolevyn ulkokehästä ainakaan löytynyt, vaan jos keskeltä ois säröillyt.

Bls . help. Ainoa auto perheessä, ja jatkuva tarve.

T; Kumi
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En osaa itse kysymykseen veikata muuta kuin momentinmuuntimen pääakselin laakerointia, mutta tuolla ostetaan & myydään osat ja tarvikkeet- osastolla on sattumoisin juuri nyt myynnissä tämän ZF:n korjausarja kytkinpakkoineen kaikkineen sekä Suomenkielinen korjausmanuaali.
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Minuteman kirjoitti:En osaa itse kysymykseen veikata muuta kuin momentinmuuntimen pääakselin laakerointia, mutta tuolla ostetaan & myydään osat ja tarvikkeet- osastolla on sattumoisin juuri nyt myynnissä tämän ZF:n korjausarja kytkinpakkoineen kaikkineen sekä Suomenkielinen korjausmanuaali.
Siinähän se vika onkin, pääakselin puslituksessa.
Vaan ko. rebuild kittiin ei kuulu ko. puslat, vaikka kaiik muut kuuluukin.

Hyvä jätkä, avulias, ja palveleva.

Osille ei varsinaisesti ole edes Saabilla numeroita, kai tuolla lootassa sellaiset puslat kuitenkin on.

T: Kumi.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuolla ymmärtääkseni myydään osia:

http://www.jpat.co.uk/4HP18.pdf
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Risto kirjoitti:Tuolla ymmärtääkseni myydään osia:

http://www.jpat.co.uk/4HP18.pdf
Juu kyllä tuotakin kuvaa on katseltu, vaan lieneekö pahin vika tuossa osassa 034 ekaviestin ryssän kuvasta.
Vai onko tuolla lootassa edes sellaista, kun ei tunnu varaosanumeroa tai kokoa löytyvän.
Tuo ölkäpmpun käyttöhän 671 lienee turbiinissa kiinni.
No. BTW lootahan pitänee kuitenkin halkaista, jotta saa turbiiniakselin puslat 036 ja 037 vaihdettua.(ryssän kuvasta).

Ainehan lienee laakeri prossia, vaan miten kokojen laita.
Tai mistä saa ostettua, jotta ei tarvis töissä sorvuuttaa.

Hiukan harmittaa ruveta halkomaan, kun toimii muuten täysin ok. paitsi monkuu kaikilla kierroksilla, ja vaihteilla, rämisee 700-1200rpm. KAUHEASTI. Tuntuu, jotta älä aja enään yhtään, hajoan lopullisesti nyt, no monkunut noin 20tkm ja rämissyt muutaman tonnin. Muuten kaikki vaihdot ok. vetää ylämäkeen tyhjäkäynnillä kuten ennenkin, kickdown toimii kuten ennenkin, lootanpuolen öljy filtteristä oli ihan kuin juuri vaihdettua, perästä tuli hiukan rusehtavaa.
Eiks tuo perän öljy ole alakautta yhdessä lootan puolelle.
Tuo filtteristä tuleva 3,5L vaihdettu 40t välein.

T: Kumi
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2870
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Kumi kirjoitti: Tuo ölkäpmpun käyttöhän 671 lienee turbiinissa kiinni.

Ainehan lienee laakeri prossia, vaan miten kokojen laita.
Tai mistä saa ostettua, jotta ei tarvis töissä sorvuuttaa.

Eiks tuo perän öljy ole alakautta yhdessä lootan puolelle.
Muistaakseni on kiinni laatikon päässä.

Ainakin muutama vuosi sitten Länsiautosta sai ko. laatikkoon eri kokoa pronssilaakereita.

Peräöljy on yhteydessä muun laatikon öljyyn.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tonnarin tomaatti

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin