mikä mahtoi mennä pieleen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Vaihdoin kytkinlevyn tonnariin. Nyt on specin asetelma Aeron levyn kaverina. Joku täällä kehui että yhdistelmä toimii. Miksipä ei toimisi kun levyt on yhtä paksut?

ennen purkamista kytkin irrotti normaalisti. Nyt ei tahdo irrottaa kunnolla.

ilmattu on monta kertaa ruiskulla nipan kautta.

Alle 20 tkm aikana on vaihdettu: uusi työsylinteri ja uusi pääsylinteri. Teräspunosletku on laitettu orkkiksen tilalle. Aikaa on tosin kulunut paljon. Pääsylkkä vaihdettu jo 2006 ja muut palikat myöhemmin.

Mikä voi hajota ilmauksen yhteydessä? Onko kokemuksia jaettavaksi?

ps. Työsylinteriin laitoin jarrusylinterirasvaa kokoamisen yhteydessä.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Missä kunnossa kytkinakseli oli? ja öljysitkö sen? Poljin tuntuu normaalilta? Työsylinterin liikkeenhän näkee siitä kopan aukosta, jos se liikkuu riittävästi nii vika ei ainakaan oo siinä/ilmauksessa.
Viimeksi muokannut Nxi, Ti Helmi 25, 2014 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 9-5 Aero MY03 *
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Kytkinakselin kunnosta en osaa sanoa mutta laatikko meni kyllä normaalisti paikoilleen. Laitoin kuparitahnaa kytkinakselille.

kytkimen tuntuma on jotenkin "joustava" ihan kuin jossain olisi välystä ennen kuin alkaa irrottaa. Specin asetelma on aika jäykkä ja kun polkaisee niin ensin on löysempi ja jäykistyy sitä mukaa kun painaa. Hankala selittää mutta tuntuma ei ole normaali.

joskus meni toisen merkkisessä kytkinakselin silmälaakeri rikki. Oireita en muista mutta vaihdettava Se oli ennen kuin alkoi toimimaan.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Nxi
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 15:42
Paikkakunta: kalajoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja Nxi »

Tuonne kannattanee tosiaan kans kurkata :) silmälaakeria ei ole joten ei tarvitse murehtia.
* 9-5 Aero MY03 *
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

voi perskuta. Tuo on jo kerran tehty. Pitää käydä aamulla katsomassa. Oli aikanaan asentajan mielestä niin iso työ ettei kehdannut kaikkia tunteja laskuttaa. Totta tai ei niin iso työ. Tällä kertaa yritän kyllä itse jos on siinä on vika.

päissäni mietin että voiko pääsylkkä porsia remontin yhteydessä?
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1096
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja eegas »

JiiVee kirjoitti:Teräspunosletku on laitettu orkkiksen tilalle.
Jos jäykempi asetelma, tuo letku voi antaa periksi kovemman paineen takia.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

eegas kirjoitti:
JiiVee kirjoitti:Teräspunosletku on laitettu orkkiksen tilalle.
Jos jäykempi asetelma, tuo letku voi antaa periksi kovemman paineen takia.
Specin asetelma on melko jäykkä. Letku on ehkä 5-vuotta vanha ja PCS:ltä ostettu. Kyllä siltä odotan pitempää käyttöikää. Mitenkähän tuon tarkistaisi?

peltihässäkkä polkimen juuressa näytti ihan ehjältä. Painelin kytkintä eikä siellä näyttäisi mikään periksi antavan.

nyt on pakko lähteä kotiin ( 300 km) ja tonnari jää talliin. Todennäköisesti palaan aiheeseen. Tuli viikkoja lisää miettimisaikaa, joten kaikki vinkit edelleen otetaan ilolla vastaan. Koitan välttää laatikkojumppaa viimeiseen asti. Olisi jo 8:s kerta tuohon autoon.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

kuparirasvaa nyt ei ainakaan pidä kytkinakselille laittaa vaan jotain litiumpohjasta.
Millaselle levylle tuo spec on tarkotettu? SRE aseteleman kanssa käytettävä levyhän on kanssa ohuempi kuin orkkis, ja kun hurrit käytti orkkislevyä sen kanssa niin kytkin ei irrottanut kunnolla. Liikkuuko työsylinteri normaalin näköisesti kun kytkintä painelee?

Itellä oli orkkisasetelema+spec levy kanssa semmoinen ongelma että jos kytkimen paino ihan pohjaan niin se otti uudestaan kiinni, vähä reilun puolen välin oli irti. Itse en kyllä osta ikinä mihinkään härveliin ainoatakaan spec:n tuotetta enään.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

JouniCSE kirjoitti:kuparirasvaa nyt ei ainakaan pidä kytkinakselille laittaa vaan jotain litiumpohjasta.
Millaselle levylle tuo spec on tarkotettu? SRE aseteleman kanssa käytettävä levyhän on kanssa ohuempi kuin orkkis, ja kun hurrit käytti orkkislevyä sen kanssa niin kytkin ei irrottanut kunnolla. Liikkuuko työsylinteri normaalin näköisesti kun kytkintä painelee?

Itellä oli orkkisasetelema+spec levy kanssa semmoinen ongelma että jos kytkimen paino ihan pohjaan niin se otti uudestaan kiinni, vähä reilun puolen välin oli irti. Itse en kyllä osta ikinä mihinkään härveliin ainoatakaan spec:n tuotetta enään.

Kytkinpaketti mulla on Specin stage 2. Ensimmäisen levyn kanssa ei irrottanut kunnolla ja lopulta jouset levisi pitkin kytkinkoppaa. En oikein tiedä mikä Specin levy tuli tilalle, mutta se on erinäköinen kuin alkuperäinen ja se myös irrotti. Kun kävin katsomassa netistä niin Specin stage 2 levy on kuvissa erilainen kuin mulla. Mulla nyt hyllyyn siirtynyt levy ei itse asiassa ole samanlainen minkään specin tarjoaman kanssa. Siis kuvien perusteella.

Mittasin levyjen paksuuden Aeron levystä ja tuosta Specistä. Saman paksuiset olivat joten laitoin tosiaan AERO:n levyn ja Specin asetelman.

Tuolla korvessa missä autoja rassaan, ei ole ketään kytkintä painamaan joten en näe työsylinterin liikettä. Ensi kerralla pitää ottaa polkija mukaan.

Ostin myyjän, eli maahantuojan neuvosta yksi kerrallaan turhaan työsylinterin, pääsylinterin ja teräspunosletkun eikä kytkin sittenkään irrottanut. Eihän ne sylinterit tai letku toki hukkaan menneet, mutta vanhoissa ei ollut vikaa.

Lopulta tosiaan eka Specin levy hajosi irrottamatta koskaan kunnolla. Aikaa oli kulunut niin ettei takuu ollut enää voimassa, vaikka auto oli telakalla lähes koko ajan kytkinongelman takia. Mielestäni kalliilla hinnalla sain uuden levyn hajonneen tilalle. Se irrotti ja piti, mutta oli vain niin epämukava kaupunkikäytössä että otin sen nyt sitten pois. Monta vaihdelaatikkojumppaa olen saanut Specin kytkimen takia tehdä. Oma työ nyt ei maksa, mutta turha työ ottaa pattiin.

On mulla AERO:n asetelma hyllyssä, mutta motivaatio puuttuu kun kahdeksatta kertaa pitäisi tehdä sama homma.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Monta kertaa laatikkojumppa on tullut tehtyä, mutta tämä näkökulma on jäänyt huomioimatta. Saako laatikkoa apurunkoa irrottamatta niin paljon sivuun että saa asetelman pultteja löysättyä ja shimmilevyjä väliin? Mistähän niitä shimmilevyjä mahtaa saada? Voihan sitä tietty pellistäkin leikellä.

Tarkoitus on laittaa SPEC asetelman alle shimmilevyjä kunnes kytkin toimii kunnolla AERO:n levyn kanssa. Irrottaa nyt kehnosti ja tuo on vielä kokeilematta. Ei ne levyt perhanat ilmeisesti olekaan saman paksuisia. Oma moka kun itse mittasin huolimattomasti / väärin.

Auto on kaukana joten itse katsominen ei juuri nyt onnistu.

Kiitti etukäteen guruille!
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja mestari »

Tuolla korvessa missä autoja rassaan, ei ole ketään kytkintä painamaan joten en näe työsylinterin liikettä. Ensi kerralla pitää ottaa polkija mukaan.

tiggis vinkki:kapula konehuoneeseen, video päälle ja samalla syöksyy painamaan nät king poljinta ja voila´liike tallentuu videolle josta voi sen katsoa miten vipu liikkuu tai ei liiku.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

mestari kirjoitti:
tiggis vinkki:kapula konehuoneeseen, video päälle ja samalla syöksyy painamaan nät king poljinta ja voila´liike tallentuu videolle josta voi sen katsoa miten vipu liikkuu tai ei liiku.
Tuo kyllä epäilemättä toimii. Eipä tullut mieleen kun viimeksi olin tallilla.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: mikä mahtoi mennä pieleen? keinot loppu?

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Nyt on kytkimen liike oikein videolla. Kyllä Se näyttäisi toimivan, mutta ei.

vaihdoin Aeron asetelman. Nyt on levy, asetelma ja painelaakeri uusia Aeron osia.

kytkinakselilla on litiumpohjaista rasvaa.

ilmasin kytkimen nipan kautta. Ei irrota, vaikka liike näkyy kytkinkopassa.

laitoin pääsylinteriin uudet tiivisteet. Ei vaikutusta.

mikä Ihme voi olla kun osat on uusia mutta auto ei toimi? Letku on tosiaan teräspunosta ja työsylinterin kumitkin muutaman vuoden ikäiset ja hyvin vähän ajetut.

auto toimi ennen purkamista. Nyt on kasattu 2 kertaa uusiksi Syyn löytämiseksi.

Ei irrota ei.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Vastaa Viestiin