Mystinen jarruvika

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jarppo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Syys 05, 2009 13:46

Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

Nyt meinaa loppua usko ja mielikuvitus tonnarin jarrujen suhteen.
Olen kahlannut lähestulkoon kaikki foorumin jarruihin liittyvät topicit läpi mutta niistä ei löydy apua.
Potilas on Saab 9000 2.3cse MY95, jarrut alipainetehosteiset.

Eli ongelmana se kun tonnarin jarrupoljin painuu pikkuhiljaa pohjaan.
Painuminen siis sellaista että normaali maalaisliikenteessä se ei ajoa haittaa, mutta kaupungissa valoissa seistessä joutuu käyttämään poljinta välillä ylhäällä.
Katsastussedän mukaan vasen-etu, oikea-taka piiristä katoaa paine.

Helppo homma, jostain vuotaa..... Muttakun ei!
Yksikään putki ei ole kostea, letkut kuivat, samoin satulat kuivat.
Nestettä ei katoa säiliöstä, ainakaan niin että sitä pitkällisenkään pumppaamisen jälkeen huomaisi.

Paineet kadottavan piirin satulat käyty tänään läpi uusien tiivisteiden ja hoonamisen kanssa.
Ongelma esiintynyt jo edellisellä omistajalla, hän on vaihtanut pääsylinterin 2 kertaan, ei apua. Tätä kun en uskonut hain itsekkin saabbi hajottamolta juuri ajosta puretun pääsylkyn ja vaihdoin sen, ei apua.
Kaikki satulat herkistelty ja systeemiä ilmattu joka välissä niin paljon että pahaa tekee ja kaikki eri ilmaustavat käyty läpi, yleensä virrat päällä ja auto käynnissä.
ABS valo kuittaantuu niinkuin kuulukin, jarrupalat lähes uudet.

Tällä hetkellä ilman virtoja ja tehostusta polkimen painumista vaikea huomata.
Mutta heti kun laitat auton käyntiin niin polkimen painumisen huomaa kyllä.
En tiedä olenko tulossa vainoharhaiseksi, mutta tuntuu siltä että painuminen loppuisi kun on neljää kertaa putkeen antanut polkimen painua pohjaan suht kovaa poljinvoimaa käyttäen. Mutta kun teet kerrankin ns. vajaan polkaisun niin painuminen jatkuu.

Voiko viallinen/kulunut jarrutehostin rikkoa pääsylinterin?
Voiko väärin säädetty/kulunut poljinasetelma rikkoa pääsylkyn?
Voiko ABS pumppuhärdelli varastaa paineen jonnekin?
Voiko vanhan saabin kanssa tulla hulluksi? 8O
Haenko vain yhden pääsylinterin lisää?

Nyt olisi hyvät neuvot kalliit?
Kiitoksia jo etukäteen!
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja jus »

Arvailua:
Kun on noin paljon jo tehtynä, voisi kokeeksi irrottaa ABS-venttiilimurikasta vasen-etu ja oikea-taka -jarruputket ja laittaa tilalle umpitulpat. Jos polkimen painuminen jatkuu, tulppaa varoiksi vielä oikea-etu ja vasen-taka -lähdöt. Poljintuntuma varmaankin muuttuu olennaisesti tulppailulla, mutta tuskin polkimen painuminen loppuu kokonaan, jos on jotain häikkää jarrun venttiililohkossa.

Jos taas painuminen loppui jarrupiirejä yksitellen tulppaamalla, vika on ehkä paikallistettavissa haarukoimalla, kytkemällä alkuperäisiä jarruputkia yksitellen takaisin tulpan tilalle.

Mitä tarkkaan ottaen sinne on vaihdettu kun kerrot, että pääsylinteri on vaihdettu? Onko ABS:n venttiililohko vaihtamatta/testaamatta, vai olisko roska/vuoto VE tai OT menoventtissä?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja sarka »

Purkaamon pääsylinterikin voi olla viallinen. Tiivistesarja maksaa 5 euroa, ja vaihtaessa voi tsiigata missä kunnossa sylinterin seinämät on. Pakkohan sen on pääsylinteristä vuotaa, jos paineet ei kerran pihalle katoa mistään.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Ghido
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Helmi 07, 2014 12:44

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Ghido »

Mun tonnarissa samanlainen ongelma.

Vuotaa paineet takaisin kohti säiliötä toiselta jarrupiiriltä. Säiliöltä pääsylinterille tuleva letku oli melko märkä. En ole satavarma vielä tästä, sillä purin vasta eilen pääsylinterin esiin. Sitä ennen kyllä oli jarrua pumpattu niin maan perusteellisesti ja todettu, että mistään ei ainakaan ulos vuoda, joten oli helppo kallistua pääsylinterivian puoleen.

Pääsylinterin paikka vaikutti ensin toivottomalta, mutta akkukotelon ja parin sähköboksin irrottamisen jälkeen näkyy jo ihan hienosti.
Jarppo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Syys 05, 2009 13:46

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

jus kirjoitti: Mitä tarkkaan ottaen sinne on vaihdettu kun kerrot, että pääsylinteri on vaihdettu? Onko ABS:n venttiililohko vaihtamatta/testaamatta, vai olisko roska/vuoto VE tai OT menoventtissä?
Siis itse pääsylinteri on vaihdettu allekirjoittaneen toimesta kerran ja edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa 2 kertaa tuloksetta. Nämä vaihdetut siis kaikki purkamoilta haettuja.
ABS venttiililohko on alkuperäinen ja siis vaihtamatta, siis koko ABS klimppi moottoreineen.
sarka kirjoitti:Purkaamon pääsylinterikin voi olla viallinen. Tiivistesarja maksaa 5 euroa, ja vaihtaessa voi tsiigata missä kunnossa sylinterin seinämät on. Pakkohan sen on pääsylinteristä vuotaa, jos paineet ei kerran pihalle katoa mistään.
Tuota samaa olen itsekkin miettinyt, että purkaamolta voi helpostikin saada viallisen pääsylinterin, mutta täytyy olla todella huonoa tuuria että saisi 3 vuotavaa sylinteriä putkeen.
Olen 3 paikallisesta varaosaliikkestä kysellyt pääsylinterin tiivistesarjaa, mutta kaikki myyvät ei oota ja sanovat että vain absittoman järjestelmän sylinteriin saa tiivisteitä.
Uusi pääsylinteri merkkiliikkestä olisi ollut vain pari sataa euroa autoa kalliimpi....
Tämän viimeiseksi vaihdetun pääsylinterin hain vaasalaiselta pajalta joka erikoistunut saabeihin ja myös purkaa saabeja (raab&co:lta). Verstaan isäntäkin ihmetteli että tonnarissa vuotaa pääsylinteri, muisteli että kymmenen vuoden aikana on vain muutaman tonnarin sylinterin vaihtanut.
Auto josta hän sylinterin purki, oli ollut 2 päivää ennemmin vielä hänellä ajossa ja sanoi että siinä jarrut pelasivat normaalisti!


Olenko aivan hakoteillä jos kuvittelen että vaikka ABS ventiilipaketissa olisi jonkinlainen sisäinen vuoto, niin pääsylinteriltä tuleva paine ei voi kadota?
Onko ABS pumppu/venttiilipaketin yhteydessä minkälainen paineakku?
Mietin vain voisiko se olla jotenkin viallinen, siis katoava paine lataisi sitä?
Mistä voisi löytää pääsylinterin tiivistesarjan?
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla muuten on samantapainen ongelma. Satunnaisesti liikennevaloissa tms. seistessä jarrupoljin painuu pikkuhiljaa pohjaan. Vian esiintymistiheys on toistaiseksi luokkaa kerran, ehkä kaksi kuukaudessa. Nestettä ei myöskään katoa minnekään.

ABS-yksikön sisäinen vuoto on täälläkin käynyt mielessä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarppo kirjoitti:Olenko aivan hakoteillä jos kuvittelen että vaikka ABS ventiilipaketissa olisi jonkinlainen sisäinen vuoto, niin pääsylinteriltä tuleva paine ei voi kadota?
Lainataan kuvitusta korjaamokäsikirjasta:
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... -iV_93.pdf

PDF:n sivu 32:n kaaviokuva esittää normaalia jarrutustilannetta, pyörät eivät ole lukkiutumassa kesken jarrutuksen eikä ABS:n hydraulipumpun painetta käytetä jarrutukseen. ABS:n pumppu ei käy, tuloventtiilit kullekin jarrulle ovat auki, menoventtiilit ovat kiinni. Paine pääsylinteriltä menee jarruille kuten ABSittomassakin autossa.

Sivun 33 kaaviossa yksi jarruista (kuvassa toinen vasemmalta) pyrkii lukkiutumaan jarrutuksen aikana, kyseisien jarrun menoventtiili päästää tarvittaessa jarrulta painetta pois (katkoviivalla piirretty) takaisin pumpulle. Pumpppu käynnistyy ja sen aikaansaamaa painetta annostellaan tuloventtiilin kautta takaisin sille lukkiutuvalle jarrulle niin, että sopiva jarrutusteho saadaan aikaiseksi. Venttiileitä avataan ja suljetaan jopa 12 kertaa sekunnissa.

Jos joku noista venttiileistä hydraulilohkossa falskaa, voi jarrupainetta hävitä jarrua voimakkaasti polkiessa. Pääsylinterin männissäkin (Sivu 21) näyttäisi olevan venttiilit, joiden kuuluisi sulkeutua jarrua painaessa, sieltäkin voi vuotaa niin että poljin painuu. Irrottamalla pääsylinteriltä venttiilihydraulimurikalle menevät jarruputket, tulppaamalla pääsylinterin puolelta ne liitännät voi kokeilla painuuko poljin näin tulpattunakin. Jos painuu, falskaa pääsylinterin sisällä mäntien tiivisteistä tai männissä olevista venttiileistä. Jos ei painu, niin sitten vika ei ole pääsylinterissä, eikä korjaannu pääsylintereitä vaihtamalla.

Ei näy kaaviokuvissa paineenvaraajaa ABS Mark IV -järjestelmässä, toisin kuin vanhempien tonnareiden Mark II -järjestelmässä.

En juuri osaa ranskaa, tavasin näitä suomenkielisestä vastaavasta kirjasta kuin yllä linkitettynä. Saatoin myös ymmärtää suomenkielistä tekstiä väärin, lukekaa itse tuolta linkitetystä dokumentista :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ghido
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Helmi 07, 2014 12:44

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Ghido »

Motonetin tiivistesarja ei käy jarrupääsylinteriin, tietty tää piti tarkistaa purkamalla koko pääsylinteri, eikä siis lukemalla sen motonetin laatikon kylkeä. Pitäähän se tietää, miten asiat toimii.

Päällisin puolin tuo sylinteri ja kaikki kumit olivat täysin ehjiä. Mutta sen verran viimoisen päälle monimutkainen mekaaninen laitos tuo pääsylinterin mäntäkompleksi, etten vielä tuomitse, etteikö vika kuitenkin olisi tuossa. Painetestithän tietty tehdään vasta sitten kun on ensin korjattu, koska abs-yksikön sisäinen vika halutaan kustannusten takia poissulkea mielestäkin.

verkkokaupoista sieltä täältä löytyy noita pääsylinterin tiivistesarjoja ATE:n pääsylinteriin, mutta ainakin spareton toimitusaikalupaus on 4 viikkoa. En ole vielä suomesta käynyt katselemassakaan. Ehkä merkkiliike pystyy tuollaista tarjoamaan, ehkä ei.

Hieman kummallista, jos tuo abs-pumppu hajoaa tuolla tavoin. Kuulostaa hiukan suunnittelun kukkaselta, että tuo on mahdollista. Tähän asti saabin suunnittelun kukkaset on olleet pelkästään positiivisia kyllä.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mulla taitas olla vm.95 tonnarista noita jarrusylinteri ja abs(toimivat) hommia joutava. Jos tarvetta niin laita yv:tä niin jollain vaivanpalkalla voin etsiä ja lähetellä.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Jarppo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Syys 05, 2009 13:46

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

jus kirjoitti:
Jarppo kirjoitti:Olenko aivan hakoteillä jos kuvittelen että vaikka ABS ventiilipaketissa olisi jonkinlainen sisäinen vuoto, niin pääsylinteriltä tuleva paine ei voi kadota?
Lainataan kuvitusta korjaamokäsikirjasta:
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... -iV_93.pdf

PDF:n sivu 32:n kaaviokuva esittää normaalia jarrutustilannetta, pyörät eivät ole lukkiutumassa kesken jarrutuksen eikä ABS:n hydraulipumpun painetta käytetä jarrutukseen. ABS:n pumppu ei käy, tuloventtiilit kullekin jarrulle ovat auki, menoventtiilit ovat kiinni. Paine pääsylinteriltä menee jarruille kuten ABSittomassakin autossa.

Sivun 33 kaaviossa yksi jarruista (kuvassa toinen vasemmalta) pyrkii lukkiutumaan jarrutuksen aikana, kyseisien jarrun menoventtiili päästää tarvittaessa jarrulta painetta pois (katkoviivalla piirretty) takaisin pumpulle. Pumpppu käynnistyy ja sen aikaansaamaa painetta annostellaan tuloventtiilin kautta takaisin sille lukkiutuvalle jarrulle niin, että sopiva jarrutusteho saadaan aikaiseksi. Venttiileitä avataan ja suljetaan jopa 12 kertaa sekunnissa.

Jos joku noista venttiileistä hydraulilohkossa falskaa, voi jarrupainetta hävitä jarrua voimakkaasti polkiessa. Pääsylinterin männissäkin (Sivu 21) näyttäisi olevan venttiilit, joiden kuuluisi sulkeutua jarrua painaessa, sieltäkin voi vuotaa niin että poljin painuu. Irrottamalla pääsylinteriltä venttiilihydraulimurikalle menevät jarruputket, tulppaamalla pääsylinterin puolelta ne liitännät voi kokeilla painuuko poljin näin tulpattunakin. Jos painuu, falskaa pääsylinterin sisällä mäntien tiivisteistä tai männissä olevista venttiileistä. Jos ei painu, niin sitten vika ei ole pääsylinterissä, eikä korjaannu pääsylintereitä vaihtamalla.

Ei näy kaaviokuvissa paineenvaraajaa ABS Mark IV -järjestelmässä, toisin kuin vanhempien tonnareiden Mark II -järjestelmässä.

En juuri osaa ranskaa, tavasin näitä suomenkielisestä vastaavasta kirjasta kuin yllä linkitettynä. Saatoin myös ymmärtää suomenkielistä tekstiä väärin, lukekaa itse tuolta linkitetystä dokumentista :-)
Tuo kaavio selkeytti asiaa heti kertaheitolla!
Kiitoksia tästä linkityksestä!
Luulempa että joku noista lohkossa olevista painetta keventävistä venttiileistä vuotaa, kun polkimen painuminen vaatii kuitenkin suht paljon voimaa!
Nyt on toinen abs mötikkä ostettu, täytyy vai jaksaa odotella että posti sen tuo ensi viikolla niin pääsee kokeilemaan oliko vika siinä missä luulen!
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
Jarppo
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: La Syys 05, 2009 13:46

Re: Mystinen jarruvika

Viesti Kirjoittaja Jarppo »

No perkeles!
Siinä ABS pumppuklimpissähän se vika oli!
Venttiilipaketti ja pumppu vaihdettu toiseen ja nyt ei poljin painu ja leimakin tuli paperiin!
Saab 9000CS 2.3T -96
Saab 9000CS 2.0T -96
Saab 9000 CS 2.3 -95 elintenluovuttaja/pihakoriste
ex Saab 9000CS 2.0 -96
ex Saab 9000CD 2.3T -92
Vastaa Viestiin