2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit:ahtaa hetken nyt

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Lämppärille menevät letkut kun konehuoneessa yhdistät, eli ohitat lämppärin kennon niin ihan hyvin voit kesän ajan ajella 8)

Turbokin voi lopettaa hirttämisen kun voitelet hukkaportin hereäksi. Jos hukkaportti ei avaudu, paine turbiinipuolella voi nousta kolmeen baariin ja voitelukalvo rikkoontuu.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit:ahtaa hetken nyt

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jos kiinnostaa miten korjata, voit kysyä. On mahdollista että korjaus tulee maksaa hurjat 5€.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit:ahtaa hetken nyt

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Kattelin ohjeita täältä ja muualta ja joka paikassa sanotaan ilmastoinnillisen tonnarin kennoon jo käsiksi pääsemisen olevan hankala homma, ja jos se on sitä taitavalle saabbiharrastajalle niin mulle miltei mahdoton. Mut jos joku jaksaa neuvoa ni kiinnostaa kyllä, eli oireet oli tossa aikasemmassa viestissä. Tarviin oikestaan ihan invalidiohjeet eli mikä on seuraava siirto kun väliseinä ja suojakansi on pois, että pääsee käsiksi kennoon/letkuihin. Koitin haulla tosiaan hakea mut löysin lähinnä juttuja miten se on vaikee homma jos on ilmastoinnilla.

äölkjhgf: toimiiko toi oikeasti, että jäähdytys toimii normaalisti? toi ratkaisu nimittäin kiinnostais jos osottautuu liian vaikeeksi oikea korjaaminen.

Ja shadowille vielä sen verran kuten aiemmin ounastelit lämpölaajentumisesta, tänään aamulla auton seistyä yön yli se taas ahtoi muutaman kilometrin, mutta koneen lämmettyä loppui. Eli oikeassa varmasti olet.
aero
-
Viestit: 8735
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit:ahtaa hetken nyt

Viesti Kirjoittaja aero »

9090909090 kirjoitti:Kattelin ohjeita täältä ja muualta ja joka paikassa sanotaan ilmastoinnillisen tonnarin kennoon jo käsiksi pääsemisen olevan hankala homma, ja jos se on sitä taitavalle saabbiharrastajalle niin mulle miltei mahdoton. Mut jos joku jaksaa neuvoa ni kiinnostaa kyllä, eli oireet oli tossa aikasemmassa viestissä. Tarviin oikestaan ihan invalidiohjeet eli mikä on seuraava siirto kun väliseinä ja suojakansi on pois, että pääsee käsiksi kennoon/letkuihin. Koitin haulla tosiaan hakea mut löysin lähinnä juttuja miten se on vaikee homma jos on ilmastoinnilla.
Puhallinkotelolta kiinnitysklipsit irti (vähän hankala selittää sijaintia, joku toivottavasti tarjoaa kuvan missä ne näkyy), puhaltimen piuha irti, lämmönsäätöläpän tanko irti, höyrystinkoteloa kammeten kohti auton kylkeä ja puhallinkotelo pois paikoiltaan, niin alkaa kenno olla lähellä. Ainakin mun tartti nypätä myös pyyhinkoneisto pois edestä, en ole varma onko tuo tarve muuttunut jossain välissä. Vanhassa versiossa kytkimen pääsylkkä on v-mäisesti edessä pyyhkijäkoneistoa irrottaessa.

Olikohan siinä muuta.. Ainakaan ihan äkkiä ei tule mieleen. Periaatteessa tekemistä ei kauheasti ole, mutta niitä pyyhkijäkotelon klipsejä joutuu ettimään ja pöhötinkoteloa joutuu vähän taiteilemaan ulos akvaariokotelosta ja siinä voi mennä aikaa.
9090909090 kirjoitti: äölkjhgf: toimiiko toi oikeasti, että jäähdytys toimii normaalisti? toi ratkaisu nimittäin kiinnostais jos osottautuu liian vaikeeksi oikea korjaaminen.
Jäähdytys kyllä toimii sitten "normaalisti", mutta se sitten kanssa toimii, eli jos ilmastointi on päällä (ja kunnossa), puskee tonnari lämppärin kenno ohitettuna sisälle +6°C ilmaa, eli voi tulla vilu. Ilmastoinnin on-off -nappia ahkerasti tökkimällä voi pitää lämmön järkevissä rajoissa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit:ahtaa hetken nyt

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

onko jotain valmiita ideoita saman probleeman kohdanneilta, eli mikä tekee yhtäkkiä maantieajossa sen että pikku vuoto muuttuu suureksi vuodoksi? toivon tässä itte että letku on ollut hapero ja nyt repeytynyt auki. Tosta hukkaportin tangon turbon puoleisesta päästä vielä ; mistä te sinne pääsette parhaiten käsiksi, itellä ei ole monttua tai nosturia käytössä,ylhäältä päin ei toivoakaan ja alhaalta on pakoputki vähän saatanan pahasti tiellä.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit:ahtaa hetken nyt

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

parit lekaharkot ja pari lankunpätkää ja avot syntyi rampit
helppo kasata ja purkaa :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit:ahtaa hetken nyt

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Niin, no ilmastoidusta ei vielä kokemusta. Omassa kun ei sellaista ole niin tulipellin se ylempi muovi veke, näkee sen letkun liitoksen. Se voi olla joko pikakiinikkeellä, tai letkut yhdistyy sellaisella muoviputkella yhteen. Itsellä kummatkin letkut pamahti irti kun kaasuttelin autoa. Ei muutako Ojanperälle ja sieltä sellaiset muoviset letkunyhdysmuovihärpäkkeet. Letkut yhteen, kiristys, nesteet sisälle ja kaikki pelaa.

Eli tosiaan kun kaasuttelin rankasti paukahti letku irti, eikä edes mennyt rikki vaan luistivat irti. Nesteet oksensi vauhdilla tulipeltikotelon sisälle reippaasti. Kunnon lätäkkö auton alla. 3 litraa oksensi ulos. Homma ei ollut mitenkään irityisen hankala.

Jos mulla olisi se helkkarin pikalukitus systeemi, ottaisin sen veke kokonaan, ja yhdistäisin letkut yhteen vaikka lisäletkupätkällä.

En ymmärrä miksi sinun täytyy päästä kennolle saakka, koska uskon että se oksentaa sen tulipellin kohdalla niinkuin mullakin teki. Siinä tapauksessa en ainakaan tiedä että tarvitsisi purkaa mitään moottoreita tai läppiä irti. Jos sulla kenno menisi rikki niin kaitpahan se oksentais auton sisälle jalkatilaan vettä reilusti. Sulla kun vain höyryä ymmärtääkseni niin se voi olla siitä että se höyristyy sinne tulipellin kotelon siälle ja toki pumppu imee sitä höyryä autoon.

On vain hyvin mahdollista että kenno on OK.
jus kirjoitti:Lämppärin kennon pikaliittimessä pitäisi olla O-renkaat tiivisteenä, yksi kummallekin putkelle. Nythän ne O-renkaat on helppo vaihtaa kun järjestelmä on valmiiksi tyhjä.

Liitin pitäisi pysyä paikallaan kennossa liitosputkien välissä olevalla lukituskynnellä, joka lukkiutuu kennon putkien välissä olevaan kannakseen.
Kuva

Onko lukituskynsi ja kennossa se kannas ehjä? Tuossa pikaliittimen kuva:
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... 385709.jpg

Sitten kun pääset enemmän ajelemaan, kannattaa varautua vaihtamaan se sylinterinkannen päädystä tuonne pikaliittimelle menevä letku. Yleensä halkeaa sieltä 90 asteen mutkasta kannen luota.
Ota irti se pyyhkimien edessä oleva muovi, siinä on muutama ruuvi, se lähtee irti ainakin minun mallissa ilman että pyyhkimiä tarvi ottaa irti. Tutki ne 2 letkua jota tulee sinne "akvaarioon" eli tulipeltikoteloon. Mä en näissä termeissä ole kovin hyvä mutta kaitpaha ymmärrät kun otat sen muovin veke, ja huomaat 2 letkua jotka tulee moottorista sinne sisälle joko pikaliittimen avulla tai niinkuin mulla ihan vain toisiinsa liitettyinä muoviputkien avulla. Jos ovat irti, sä voi päästä halvalla.

Tosin en tiedä onko ilmastoidussa sama systeemi, mutta oletan nyt että on.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
9090909090
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: La Huhti 21, 2012 18:07

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Viesti Kirjoittaja 9090909090 »

Syy, seuraus, vai puhdas tuuri, joka tapauksessa saabbi ahtaa! Eli aamulla kattelin lämppärin letkuja ja vuotokohta ei oo siinä suojakannen alla meno- ja paluuletkujen liitoksissa,vaan jossain syvemmällä enkä nyt jaksanut alkaa purkaa, joten otin äölkjhgf:n neuvosta vaarin kun piti kuitenkin liikkeelle päästä, ohitin lämppärin yhdistämällä meno-ja paluuletkun. Lähdin liikkeelle ja ahtoi, niinkun on pikkuhetken tehnyt muutenkin aamuisin kunnes kone lämpiää. Nyt vaan ahtaminen ei loppunutkaan, ajelin reilut 150 kilsaa ja yhä ahtaa. Sattuiko sit nyt vaan tuurilla aukeamaan vai onko niin että toi pieni vesivuoto mikä eilen muuttui suureksi on kokoajan jotenkin haitannut vedenkiertoa ja turbo kuumentunut liikaa.Lämmötkin oli nyt kokoajan siinä "varttia vaille"-asennossa kun aikasemmin se oli aina hiukan yli siitä. Joka tapauksessa nyt pelittää. Paitsi lämmitys :D , perehdytään siihen vuotavaan paikkaan "syksymmällä". Iso kiitos foorumilaisille!
aero
-
Viestit: 8735
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Viesti Kirjoittaja aero »

^Äkkiseltään mieleen tullut skenaario: kenno on tukossa, jonka takia kierto on häiriintynyt, mistä on seurannut paitsi ylilämpö myös kova painekeskittymä kennolle menevään letkuun, joka on sitten räjähtänyt irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
avi84
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Touko 09, 2015 20:22
Paikkakunta: tornio

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Viesti Kirjoittaja avi84 »

hei

MY98 9tonni 2.0t cse. Vikana oli että fuel cut tuli. Ei ahtomittaria ja elm bt palikka ei suostu yhdistämään torque ohjelmaan.
No Ränkkäsin hukkaporttia ja se pikkasen karkas liian auki kompuran pillillä ja nyt en saa sitä millään takaisin lepotilaan. Lukkorenkaan sain irti hukkaportin akselista, mutta ite tankoa en sitten millään niin ahdasta.
Hukkaportti pääsee aukenemaan noin 5mm viellä, mutta sisään ei sitten millään.
ahtovuotoja en ole löytänyt mistään, pässi toimii. turbolta menee suora letku kellolle.

vinkkejä uudelle saban omistajalle
MY98 9000CSE 2.0T stage1
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Viesti Kirjoittaja Swataia »

ELM-pulikan pitäis kyllä toimia tuossa autossa, mulla MY97 2.3 Aero ja pelaa kiinalaisella bluetooth pulikalla vikakoodien luku ja reaaliaikanen anturidata. Torquessa se protokolla tais olla OBDII/EOBD (ISO9141).
avi84
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Touko 09, 2015 20:22
Paikkakunta: tornio

Re: 2.0 matalapaine ei ahda? edit: AHTAA!

Viesti Kirjoittaja avi84 »

Olen valinnut iso9141, mutta ei vain yhdisty moottorin ecuun. Mihin odb nastoihin sinulla tulee johdot ? Minullakin elm malli kiina ja tais torque näyttää versioksi 1.5. jostakin foorumista luin että hälytin vois estää yhteyteni.

Hukkaportin sain liikkumaan, kun lämpimänä menin ränkkään tankoa niin lähti irti. On ollut varmaan kauan jumissa tuo hukkaportti sillä se paineilmalla rämähtikin vähän liian auki. auto on ollut minulla viikon.

Ompa mukavaa kun voi käyttää kaasupoljinta ja ei mene fuelcutille. Ahdot on kyllä matalat ja vaihdelaatikko mallia pitkä.
MY98 9000CSE 2.0T stage1
Vastaa Viestiin