Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Tulipas tuossa hommattua emännälle aero tonnari käyttöautoksi. Auto on -95 vuosimallia T7-mankkuvenamodilla varustettuna. Ongelma alkoi siitä, että auto ahtoi täydellä kaasulla n. 1.50-1.55bar ja tämä johti fuelcut:iin. Tällöin autossa oli vielä bleed-venttiili yhdessä T7-magneettiventtiiliin menevässä letkussa, mutta se otettiin pois. Tämän jälkeen ahdot tippuivat perustasolle.
Ongelmaa lähtettiin purkamaan testaamalla aluksi hukkaportin toimintaa. Auto ahtaa peruspaineilla ilman magneettiventtiiliä n. 0,45 bar eli hukkaportti toimii. Sen jälkeen huomasin, että mankkuvenan sulake oli palanut, joten vaihdoin sen uuteen ja samalla vaihdoin uuden T7-mankkuvenan sekä välijohdon T7-T5. Tämän jälkeen ahdot nousevat 0,5 bar eli magneettiventtiili osoittaa elonmerkkejä. Seuraavaksi tutkin ECU:n maadoituksen joka oli melkein olematon ja vaihdoin uuden maadoitusjohdon.
Tämän jälkeen otettiin ECU tarkempaan syyniin ja huomattiin, että T7-modi oli tehty hiukan huonosti piirilevylle, mutta virta kulki piirilevyllä. Tämän jälkeen kaikki ECU pistettiin paikoilleen ja nyt auto ahtaa jo 0.7bar asti.
Autossa on uusi mitsun turbo ollut kiinni alle 1kk ja TCS on otettu pois käytöstä. Auto ei sytytä CE-valoa ja toimii muuten hyvin, mutta ei ahda tarpeeksi.
Nyt kaipaankin valistuneita arvauksia missä vika voisi olla. Voiko vika olla ohjelmassa (jcarssonin) joka on tehty vanhalle turbolle, ECU:ssa vaiko sitten magneettiventtiilin ja ECU:n liittimen välillä johdoissa jotain häikkää?
Ongelmaa lähtettiin purkamaan testaamalla aluksi hukkaportin toimintaa. Auto ahtaa peruspaineilla ilman magneettiventtiiliä n. 0,45 bar eli hukkaportti toimii. Sen jälkeen huomasin, että mankkuvenan sulake oli palanut, joten vaihdoin sen uuteen ja samalla vaihdoin uuden T7-mankkuvenan sekä välijohdon T7-T5. Tämän jälkeen ahdot nousevat 0,5 bar eli magneettiventtiili osoittaa elonmerkkejä. Seuraavaksi tutkin ECU:n maadoituksen joka oli melkein olematon ja vaihdoin uuden maadoitusjohdon.
Tämän jälkeen otettiin ECU tarkempaan syyniin ja huomattiin, että T7-modi oli tehty hiukan huonosti piirilevylle, mutta virta kulki piirilevyllä. Tämän jälkeen kaikki ECU pistettiin paikoilleen ja nyt auto ahtaa jo 0.7bar asti.
Autossa on uusi mitsun turbo ollut kiinni alle 1kk ja TCS on otettu pois käytöstä. Auto ei sytytä CE-valoa ja toimii muuten hyvin, mutta ei ahda tarpeeksi.
Nyt kaipaankin valistuneita arvauksia missä vika voisi olla. Voiko vika olla ohjelmassa (jcarssonin) joka on tehty vanhalle turbolle, ECU:ssa vaiko sitten magneettiventtiilin ja ECU:n liittimen välillä johdoissa jotain häikkää?
Viimeksi muokannut jlukka, Ma Huhti 07, 2014 07:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6063
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Re: Aero ahtaa huonosti
En ole sellaisia ohjelmia tehnyt jotka ahtaisi vain 0,7 bar aerotonnarissa, eikä se myöskään itsekseen siellä muutu ilman että CE syttyisi checksummista..
Onhan noita mahdollisuuksia. ECU rautavika, TPS-anturi, nopeussignaali, nakutus polttoainepulan tai viallisen sytytyskasetin/tulppien takia.
Onhan noita mahdollisuuksia. ECU rautavika, TPS-anturi, nopeussignaali, nakutus polttoainepulan tai viallisen sytytyskasetin/tulppien takia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero ahtaa huonosti
Tuossa ECU:ssa oli tosiaan muutama aika epäilyttävä juotos levyllä. Vika voi tosiaan olla ihan rautapuolella enkä uskonutkaan että vika oikeasti olisi softassa. Pitää katsoa, jos saan hommattua paremman softan RE85 ECU:un, koska siinä on paremmin tehty piirilevylle T7-modi. Sitä kokeilemalla saisi eliminoitua rautavian.
Noista muista mahdollisista paikoista ainakin kaasuläpän asentoanturi ja sytytyskasetti on vaihdettu kohtuullisen ajan sisään. Tulpat vaihdan piakoin.
Noista muista mahdollisista paikoista ainakin kaasuläpän asentoanturi ja sytytyskasetti on vaihdettu kohtuullisen ajan sisään. Tulpat vaihdan piakoin.
Viimeksi muokannut jlukka, Su Huhti 06, 2014 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#6063
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Re: Aero ahtaa huonosti
Onhan T5-T7 adapterijohto kytketty oikein ... toimii hassun huonosti jos on väärä johtopari käytössä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Aero ahtaa huonosti
Minun käsityksen mukaan oikea johtopari on käytössä. Kokeilen tuolla kuvissa näkyvällä piuhalla ja sitten vielä toisella varapiuhalla, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Johdot ovat molemmissa ehjät.vesa67 kirjoitti:Onhan T5-T7 adapterijohto kytketty oikein ... toimii hassun huonosti jos on väärä johtopari käytössä
![Kuva](http://i4.aijaa.com/t/00777/13180426.t.jpg)
![Kuva](http://i11.aijaa.com/t/00180/13180427.t.jpg)
#6063
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Re: Aero ahtaa huonosti
Itse veikkaisin ecua. Joku syy sulakkeen palamiselle on onpahan noita ecuja kärventynyt ilman sulakkeen palamistakin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Jos mankun sulake on palanut, niin kannattaa tarkastaa myös ECUn FETtien kunto.
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Jos on jotain ns. epäilyttävia kolvauksia tehty, niin miksei niitä voi kokeilla korjata? Ei muutako tinaimuri kätteen ja kolvi laulamaan.
Vasta korjasin myös epäilyttävästi korjatun ABS yksikön. Oli kolvattu, ja ABS ei toiminut. Kolvasin liitinpinnit uusiki kaikki, ja toimii.
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
Vasta korjasin myös epäilyttävästi korjatun ABS yksikön. Oli kolvattu, ja ABS ei toiminut. Kolvasin liitinpinnit uusiki kaikki, ja toimii.
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... repair.php
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Nyt on kokeiltu RE85-eculla ja auto ahtoi hyvin lyhyellä testipätkällä mitä kehtasi ajaa bensalla. Tutkittuani kaverin kanssa kaasuläpän seutua tarkemmin huomasimme, että kaasuläppä ei käänny kokonaan auki poljettaessa kaasu pohjaan. Eli pitääkö kaasuläpän aueta kokonaan T5:llä vai jäädä kuvan mukaiseen asentoon.
![Kuva](http://i8.aijaa.com/t/00425/13187071.t.jpg)
Tämä on taas kuva, kun kädellä veti vaijeristä löysät pois kaasu pohjassa:
![Kuva](http://i7.aijaa.com/t/00983/13187072.t.jpg)
![Kuva](http://i8.aijaa.com/t/00425/13187071.t.jpg)
Tämä on taas kuva, kun kädellä veti vaijeristä löysät pois kaasu pohjassa:
![Kuva](http://i7.aijaa.com/t/00983/13187072.t.jpg)
#6063
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Ei kaasuvaijerissa älyttömiä saa löysiä olla, ahtopainepyyntö on läppäpotikan asennosta riippuvainen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Nyt ECUn tarkemmassa tutkimuksessa huomattiin, että MOSFETit olivat jossain vaiheessa käyneet lämpiminä. Siinä oli varmaan syy magneettiventtiilin huonoon toimintaa ja ahtopaineiden puutteeseen. Softa luettiin talteen ja yrittiin kirjoittaa vara ECUlle, mutta siinä meni joku bitti poikittain boxissa. Ei ilmeisesti ECU kestänyt enää softausta. Molemmat ECUt olivat 16Mhz ja softa samoin.
Tankkasin etanolia tankin täyteen ja auto näyttää toimivan aivan normaalisti.Pitää tässä vielä selvittää onko autossa väärä kaasupoljin ja vaijeri.
Tankkasin etanolia tankin täyteen ja auto näyttää toimivan aivan normaalisti.Pitää tässä vielä selvittää onko autossa väärä kaasupoljin ja vaijeri.
#6063
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Tokihan vaijeri ja poljin on vaihdettu kun on TCS otettu pois.. tai ainakin pitäisi olla. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllä se kirjoitus pitäisi onnistua, T5 tarttee yleensä 15-16V että erasoituu kunnolla. Mutta jos meni solmuun niin pitää BDM:llä herätellä. Oulusta löytyy kaveri joka tuon voi tehdä, tai toki sen voi tännekkin postittaa.
Voipi olla että on mennyt oikoseen mankun johdot ja se on polttanut fetit sekä sulakkeen, joskus on noinkin käynyt.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyllä se kirjoitus pitäisi onnistua, T5 tarttee yleensä 15-16V että erasoituu kunnolla. Mutta jos meni solmuun niin pitää BDM:llä herätellä. Oulusta löytyy kaveri joka tuon voi tehdä, tai toki sen voi tännekkin postittaa.
Voipi olla että on mennyt oikoseen mankun johdot ja se on polttanut fetit sekä sulakkeen, joskus on noinkin käynyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Mitä muuta boksista yleensä palaa kuin fetit?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
On tullut vastaan palaneita vetoja, ilmeisesti sulaketta on suurennettu reilusti ja jossain vaiheessa folio on höyrystynyt kun fetti on ollut oikosessa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Aero ahtoi liikaa ja nyt ei tarpeeksi
Näyttää siltä että purkkiin kyllä saa yhteyden BDM:llä, mutta flashit ei vastaa. Kannibalisoidaan fetit vara ECUlta alkuperäiselle ja katotaan lähteekö se sillä toimimaan.jcarlson kirjoitti:Tokihan vaijeri ja poljin on vaihdettu kun on TCS otettu pois.. tai ainakin pitäisi olla.
Kyllä se kirjoitus pitäisi onnistua, T5 tarttee yleensä 15-16V että erasoituu kunnolla. Mutta jos meni solmuun niin pitää BDM:llä herätellä. Oulusta löytyy kaveri joka tuon voi tehdä, tai toki sen voi tännekkin postittaa.
Voipi olla että on mennyt oikoseen mankun johdot ja se on polttanut fetit sekä sulakkeen, joskus on noinkin käynyt.
#6063
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70
Nyk: Tesla Model Y LR -23
Ex: SAAB 9-5 2.3T Arc -02, SAAB 96 -70