Neuvoja / 9000 ei käynnisty

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Neuvoja / 9000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja TT »

Olisiko hyviä arvioita, mikä voisi olla pielessä. Auto on vm94 2,0l turbo eikä suostu enää käynnistymään.

On toiminut ilman ongelmia ja tänäänkin tuli käynnistettyä se 6 kertaa sekä kylmänä, että lämpimänä ilman ongelmia. Kun ajoin auto pihasta talliin pesun jälkeen peilikirkkaalla jäällä niin onnistuin sammuttamaan sen liian varovaisella kaasun käytöllä. Sen jälkeen startti vain pyörii, mutta mitään lupauksia auto ei anna.

Ainoa huomio oli, että sammumisen jälkeen normaalisti virran päällekääntämisen jälkeen noin 4s kuuluva "surina" ei lakannutkaan vaan piti ääntä jatkuvasti ja parin starttiyrityksen jälkeen tuota ääntä ei kuulu enää ollenkaan.

Irroitin ECUn (akvaariossa oli vähän vettä) ja vaihdoin vara DI kasetin, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta käynnistymiseen. Tulpat on vaihdettu alle 5tkm sitten.

Bensapumpun sulake on ehjä, mutta kun ottaa sulakkeen pois niin pitäisikö ko sulakkeen kantoihin tulla 12V kun autossa on virrat päällä? Nyt näyttää, että sinne ei tule jännitettä ollenkaan.

Olisiko vielä hyviä ideoita mitä kannattaisi kokeilla. Aikaa ei ole paljoa kun huomenna pitää päästä duuniin eli aamulla pitää hinauttaa romu korjaamolle ja kannattaa joukkoliikennettä, jos ei selviä...
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Vielä sellainen lisäys eli miten voisi tarkastaa ettei käynnistyksenesto ole syyllinen tuohon. Häly menee normaalisti päälle ja pois ainakin vilkkujen ja ledin mukaan, mutta niistä ei voi kauheasti päätellä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Neuvoja / 9000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

TT kirjoitti:Bensapumpun sulake on ehjä, mutta kun ottaa sulakkeen pois niin pitäisikö ko sulakkeen kantoihin tulla 12V kun autossa on virrat päällä? Nyt näyttää, että sinne ei tule jännitettä ollenkaan.
Bensapumpun on tarkoitus pyöriä vain kun moottori käy tai startti pyörii, eli ei kuulu olla jännitettä ellet starttaa samalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

OK, mikähän se normaali noin 4s "surina" on kun virrat laittaa autoon päälle eli siitä voisi päästä vian jäljille?
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

TT kirjoitti:OK, mikähän se normaali noin 4s "surina" on kun virrat laittaa autoon päälle eli siitä voisi päästä vian jäljille?
Eikös bensapumppu " lataa " paineet takas bensaputkiin, siitä surina.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Saabistiuki kirjoitti:
TT kirjoitti:OK, mikähän se normaali noin 4s "surina" on kun virrat laittaa autoon päälle eli siitä voisi päästä vian jäljille?
Eikös bensapumppu " lataa " paineet takas bensaputkiin, siitä surina.
Näin olen sen ymmärrtänyt toimivan 8)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kuivaa paikat ja ruiskuta CRC:tä. :oops: :oops: :oops: :oops:

Aina kannattaa kuivat myös virranjakaja :oops: :oops: :lol: :lol:

Kaikki liittimet kannatta irroittaa ja suihkauttaa myös.
Viimeksi muokannut Firges9000, To Tammi 13, 2005 22:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kyseessä DI
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Irroitin ECUn (akvaariossa oli vähän vettä) ja vaihdoin vara DI kasetin, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta käynnistymiseen. Tulpat on vaihdettu alle 5tkm sitten



Ylempänä kirjoitettua.. :oops:
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Jep,

Kuulostaisi siis siltä, että jostain syystä bensapumppu ei työnnä paineita putkiin kuten pitäisi eli pumppu sökö tai sitten sen ohjaus ei toimi?

Nyt on akku latauksessa varmuuden vuoksi, mutta ei näytä jännite tippuvan liian alas ja sitä tukee tuo kun ei ECUn "jäähdyttely" auttanut.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabistiuki kirjoitti:Eikös bensapumppu " lataa " paineet takas bensaputkiin, siitä surina.
No, trionicista minulla ei ole tietoa, mutta ainakaan LH2.2 ei pumppaa mitään ennen kuin startilla pyöräyttää. Eikä taida LH2.4.2:kaan olla tuon suhteen mitenkään erilainen.

Missäs kohdassa tuo puhdistelee tulpat - ennen starttia vai sammuttamisen jälkeen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Trionic puhdistaa tulpat samuttamisen jälkeen. LH-jetronic ei.
Menee ohi tämän topicin aiheen, mutta kirjoitanpa kuitenkin: LH ei tietenkään putsaile tulppia kun LH on vaan ruisku, mutta LH-ruiskullisessa autossa oleva DI/APC kyllä putsailee. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 4260#84260
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Bensapumpun toiminnan testaaminen / pakkokäynnistys ( / mahdollisen "ohjauksessa" olevan vian ohittaminen) menee ainakin wanhoissa tonnareissa niin että otetaan bensapumpun ja hätävilkkujen sulakkeet irti, arvotaan hätävilkuilta se napa johon tulee +12v ja bensapumpun sulakkeelta se joka menee pumpulle ja yhdistetään ne.

Luulisi toimivan uudemmissakin, ja tuo kikka neuvottiin saabin korjaamovideossa :D (tosin siinä kerrottiin ne navatkin mutta en mä niitä enää muista)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Jep,

Vika löytyi eli ECU oli rikki eli saanut sopivasti kosteutta. Seuraavaksi otettaisiin neuvoja vastaan, mistä kannattaisi kysellä vastaavaa tilalle tai sattuuko jollakin olemaan tuollaista myytävänä:

part: 4300844
serial number: 022175 W43 4114-06
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Re: Neuvoja / 9000 ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja iita »

jus kirjoitti:
TT kirjoitti:Bensapumpun sulake on ehjä, mutta kun ottaa sulakkeen pois niin pitäisikö ko sulakkeen kantoihin tulla 12V kun autossa on virrat päällä? Nyt näyttää, että sinne ei tule jännitettä ollenkaan.
Bensapumpun on tarkoitus pyöriä vain kun moottori käy tai startti pyörii, eli ei kuulu olla jännitettä ellet starttaa samalla.
ois ongelma ku nei käynnisty -89 di/apc onko tietoo, lupaa mutta ei lähde.otin pumpun irti johtojen varaan,pitäisikö siirtopumpun pyörähtää kun laittaa virran päälle.startatessa pääpumppu pyörii.jos siirtopumppu on mykkä jaksaako pääpumppu imeä bensan niin että auto käynnistyy?
Vastaa Viestiin