Alipainecruise

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Vika näköjään ei jäänyt ohjainboksin juotoksiin. Tiputtaa pois päältä vähän väliä. Huomaisin että kun jarrupolkimeen koskee tai nostaa jalalla ylöspäin niin pudottaa pois.

Ilmeisesti ongelma jää noihin poljinkytkimiin?

En löytänyt haulla mitään ohjetta miten noita pitäisi säätää / mistä löytyy? Osaisiko joku auttaa :)
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja sarka »

Yleensä on vaan poljinkytkimen teline väärässä asennossa tai vääntynyt. "Pahvi" irti kuskin jalkatilasta ja taskulampun kanssa ihmettelemään.

Jos mittaat sitä kytkintä yleismittarilla, niin se on "kiinni" eli 0 ohmia kun poljin on ylhäällä, ja avautuu kun polkaisee eli näyttää äärettömiä ohmeja. Samassa on myös alipainekatkaisin, mutta veikkaisin sen toimivan.

Omalle kohdalle ei oo koskaan sattunut, että kytkimet ois olleet rikki.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja jus »

Polkimen ollessa ylhäällä pitää poljinkytkimen letkuliitännän olla ilmatiivis ja johtoliittimen koskettimien välillä pitää olla yhteys.

Jarru- tai kytkinpolkimen painalluksesta cruisen kuuluukin kytkeytyä pois.

Uudemman malliset poljinkytkimet ovat pikasäädettäviä, polkimen varteen nojaava tappi on teleskooppimainen, tapin sisäosa on portaittain vedettävissä ulos tai painettavissa syvemmälle sisään. Paina poljinta kädellä vähän matkaa sisään, vedä poljinkytkimen tappia ulospäin parin portaan/naksahduksen verran. Jos tuli vedettyä liikaa ulos, säätö asettuu automaattisesti oikeaan kohtaan kun päästät polkimen nousemaan ylös.

Tällaisen poljinkytkimen säätö saattaa joskus liikkua itsekseen pois asetetusta tilanteesta. Vanhemmanmallisissa poljinkytkimissä säätö tapahtui kiinnitysmuttereita ruuvaamalla. Säätö kyllä pysyi muuttumattomana, mutta säätämiseen ja kytkimen vaihtamiseen tarvitaan työkaluja.

Poljinkytkimen sähkökontaktit voivat likaantua. Samoin ilmatiiviydestä huolehtiva O-rengas voi likaantua tai kulua väljäksi.

Vianhakumielessä voi tilapäisesti oikosulkea poljinkytkinten sähköliitännät tai tulpata poljinkytkinten ilmaliitännät. Mielellään ei molempia samanaikaisesti, sillä joku polkimiin liittyvä poiskytkentä on hyvä olla siltä varalta että cruise alkaisikin toimia. Viiksestähän se menee pois päältä.

Automaattivaihteisessa cruiseen vaikuttaa myös vaihteenvalitsimen asentokytkin.

Rakensin nopeuspulssigeneraattorin, jolla sain koeajettua cruisebokseja pöydällä.
Valitettavasti jotkut ohjainboksit ovat niin epävakaita, että välillä toimivat pitkäänkin OK, välillä ei lainkaan, välillä toimivat hetken ja selittämättömästi putovat pois päältä. Vaikka kuinka yritin uusia boksin juotoksia, en saanut ongelmabokseja kovin toimiviksi, cruise kytkeytyi pois päältä kun piirilevyä vähän tönäisi tai puristeli. Tai vaikka pöydällä toimikin, niin autossa ei sitten kuitenkaan.

EDIT: poljinkytkimen yliherkän itsesäätymisen rajoitusohje: http://townsendimports.com/Web/electric ... valves.htm
http://townsendimports.com/Web/electric ... ontrol.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Kiitokset kattavasta selvennyksestä.

Taitaa vika jäädä kuitenkin tuohon ohjainboksiin, koska tänä aamuna ei suostunut taas kerran toimimaan ollenkaan...
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mikä vuosimalli? Jos siinä on se uudemman mallinen boksi niin ne on melkosia porsimaan. Muistaakseni se mikropiiri korruptoituu ajan mittaan, eikä sille voi tehdä muuta kuin vaihtaa piirin ja ohjelmoida se uudelleen :roll: Tilalle saa joko uuden boksin (aika arvokas) tai sitten pienellä askartelulla voi liittää vanhan boksin tilalle - sitten toimii kuin tauti.

Koodi: Valitse kaikki

Jos ohjausboksin liittimestä tulee kaikki jännitteet ja ohjaukset kuten pitääkin, ja pumpun letkusta imettäessä kaasuläppä liikkuu ja pysyy paikallaan alipainetta pidettäessä, on boksi todennäköisesti huono. Tarkista kuitenkin, että boksin liittimestä on yhteys pumpun liittimiin (liittimet 6, 7 ja 1)

Nastajärjestys on seuraava:


VANHA BOKSI			UUDEN BOKSIN LIITIN
9526757 		->	4108650

1 (ruskea) 		-> 	10 (punainen); 12 V, jos sytytysvirta on päällä

2 (punainen-valkoinen) 	-> 	3 (punainen-valkoinen); 12 V, jos SET-nappulaa painetaan

3 (musta tai violetti) 	-> 	5 (punainen-valkoinen); maadoitus, jos jarru- ja kytkinpolkin ovat ylhäällä; 12 V jarruvalokytkennän kautta, jos jarrupoljinta painetaan

4 (harmaa) 		-> 	7 (harmaa); alipainepumpun ohjaus

5 (sininen tai vihreä) 	-> 	11 (vihreä); nopeussignaali paikallaan ollessa 0 tai 12 riippuen renkaan asennosta, ajossa pyörii 6V ympärillä.

6 (keltainen) 		-> 	4 (keltainen); 12 V, jos RESUME-nappulaa painetaan

7 (oranssi) 		-> 	6 (oranssi); alipainepumpun ohjaus

8 (musta) 		-> 	8 (musta); maadoitus

9 (punainen) 		-> 	  Liitetään nastoihin 1 (punainen) ja 9 (valkoinen); 12 V, jos cruise on päällä. 
						  1 = alipainepumpulle lähtevä jännitteensyöttö, joka uudemmassa versiossa ilmeisesti kierrätetään boksin kautta
Yksi yleinen vika on myös viiksessä - johdot (tai niiden tinaukset) väsyvät poikki nivelen luota. Omassa tonnarissa cruise aina sippaa hetkekesi, kun motarilla vaihtaa kaistaa :)

Lisätään vielä jälkipolville engelskankielinen ohje cruisen vianhakuun:

Koodi: Valitse kaikki

SAAB 900/9000 CRUISE TESTING
----------------------------
First always check the fuses. Check all of them just to be sure.

Next thing to do is verify the vacuum side of the system is working. Locate the vacuum line running from the pump to inside the car. Of the two ports on the pump projecting forward, only one, the black one should have the vacuum line on it. Look at the picture above or below to see which port this is. The other port is open to allow the vacuum to vent. Remove it from the pump and apply vacuum to the hose (suck on it). The throttle should move at the throttle plate. If so, the vacuum side is good. If not, trace the leak. Likely places are the line itself. they crack especially where the hose bends, like right at the pump or as the hose bends to go into the car on a 900. 9000s seem to have fewer problems except on the very ends of the hose. We replace the hose with a woven encased vacuum line. Its there for a while. Note there are quite a few lines under the dash. You may need to check all of them. 

After the lines are traced, check the dump valves on the pedals for maladjustment and not holding vacuum. You can adjust them by simply moving them forward to close the opening inside the valve at rest position.

The vacuum servo with the chain attached should hold vacuum and collapse with vacuum applied. As it collapses it pulls the chain attached to the top of the gas pedal, pulling the throttle open. Make sure the chain is attached to the pedal. 9000s had a campaign to place clips at either chain attachment point to secure it. the clips work on 900's as well. Also on a 900, there is a guard that goes on the side of the heater control valve to prevent the chain from getting caught on the screws there. Make sure it is in place, or your car could suddenly run away from you should the chain hang up.

Don't forget to check the boost limiting vacuum switch on the left fender on 900 turbo's and under the dash on equipped 9000s. It is a red capped two wire switch with a brown body. It should hold vacuum.


ELECTRICAL DIAGNOSIS
--------------------
As mentioned previously check the fuses. On a 9000 they are Fuses 2, 5, 9 and 24 in the glove box fuse compartment. On a 900, fuses 8,13,22, and 31 are all involved, all in the engine compartment fuse box.

The easiest place to do the tests is to go straight to the ECU and unplug its connector. Pin 1 there, a brown wire, should have 12 V on it with the key on. Pin 8, a black wire, should be grounded at all times. Check between it and pin 1 for 12V. If there, the supply and ground are good.

Pin 2, a red and white wire on a 9000 and a green wire on a 900, should have 12 V anytime the key is on and the cruise switch SET button is depressed. this comes from pin 2 of the stalk switch. If no signal here, check at the rear of the stalk switch. If none there, first check the switches other pins for power and ground as outlined below and if they are present, the switch is bad. See the bulletin (below this paragraph) on replacing the early stalk switches without a TIP function for modifications necessary to replace it with a newer style switch, the old ones are no longer available.

Pin 3, a red wire, has two functions. When the pedals are released, the dump valves should have continuity through them to ground. The ground circuit passes through the brake light bulbs and grounds at the luggage compartment ground point, at the left rear signal assembly on 9000s and at the ground at the center of the 900 luggage compartment near the spare tire. Should a valve fail to open its circuit if a pedal is depressed, the brake LIGHT switch is wired to this pin as well, so if the brakes were depressed the ECU would get 12 V on this pin and would cancel cruise. If 12V is present at this pin, the cruise will not engage, or will disengage, whether the 12 V comes from the brake switch or from the ground through the dump valves being broken.

Pin 4, a gray wire on a 900 and a 9000 , is 12 V out of the vacuum motor when that the ECU grounds to run the vacuum pump. You can't really check this voltage without driving the car. You can check for continuity from here to pin 2 of the vacuum pump. Seldom is this a problem unless the ECU is bad. Check all others first.

Pin 5, a blue wire on the 900 and a green wire on a 9000 is the speed sensor's input. Look for a varying voltage here while driving the car. Leave this to next to last after confirming all the other readings. If there is no voltage here, first make sure the speed sensor on the back of the instrument cluster is connected. If you have continuity from this pin to pin 2 off the speed sensor on three wire sensor cars, pin 1 of the sensor is getting voltage with the key on from fuse 22 on a 900 and from the ignition switch on a 9000(all the time, key on or off) , and the sensor's pin 3 has a ground, the sensor is bad. On two pin sensor 900s, pin 2 of the sensor is connected here. Pin 1 of these cars' sensor is connected to pin 8 of the ECU.

Pin 6, a yellow wire on a 900 and 9000, should receive 12 V when the cruise stalk switch is held to RESUME. This comes from pin 3 of the stalk switch.

Pin 7 an orange wire, should have continuity to pin 1 of the vacuum pump. This is a control for the pump via its ground supply.

Pin 8, a black wire, is the ground for the ECU. On a 9000, it grounds at the left front speaker on the dash support on a 900 at the left kick panel ground points.

Pin 9, a red wire is a 12 V feed into the ECU when the cruise stalk switch is turned on.


Stalk Switch Pin Checks
-----------------------
When the switch is set to ON, 12 V will go out its pin 1 A red wire, to the ECU and to illuminate the CRUISE light in the dash.

Pin 2 of the switch sends 12V to the ECU on its pin 2 when SET is depressed on cars equipped with the later switch with a TIP function in a 900. On earlier 900 switches, the SET voltage goes to a relay mounted beside the ECU. It supplies pin 86 of the relay for its pull down coil. Pin 30 of the relay is connected to pin 2 of the ECU and receives 12 V from it. When the relay gets the 12 V from the SET switch, it connects pin 2 of the ECU to Pin 9 of the ECU, and pin 3 of the vacuum pump. this causes the ECU to set the speed in memory.

Pin 3 of the switch supplies pin 6 of the ECU with 12 V when the RESUME button is depressed.

Pin 4, a brown wire, of the switch should receive 12 V to supply the switch. On a manual transmission car, it comes from the same source as pin 1 of the ECU. On an automatic car, the supply comes through the gear selector switch in the center console. On a 900, this is supplied from fuse 13 to the selector switch pin 2 via a orange wire and comes out the selector switch on pin 3. On a 9000 auto, it is supplied from fuse 9 to pin 3 of the selector switch and out pin 4 of the switch. This also the idle up circuit for the engine speed when engaging gears, either reverse or drive. So the feed is present when the car is put into gear.

If the cruise still doesn't work and has all the pin checks good, the ECU is probably to blame . 

For cars that gain or lose speed, check the chain on the pedal, and for any vacuum leaks, but generally this is either a speed sensor or a ECU problem. To find this for sure, you would have to monitor those signals while driving and see which was changing.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Vuosimalli on -94

Huh! Tulipa melkein hiki kun luki tuon... :roll:
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja sarka »

Melkein sen enempiä testaamatta hankkisin jostain vanhan mallisen boksin ja liittäisin sen autoon kiinni. Faijalla -93 tonnarissa kans toimi silloin tällöin, lopulta ei ollenkaan. Vanhalla boksilla korjautui.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Tuli puuhasteltua hetken aikaa tämän cruisen kanssa.

Kokeilin vielä kerran käydä läpi kaikki juotokset vanhasta boksista ajan kanssa. Vanhaan boksiin en vielä löytänyt adapterijohtoa niin ajattelin että ei tässä paljoa enää voi hävitä. Suojalakan alla olevat kävin erityisen huolellisesti uudelleen ja osan juotoksista korvasin uudella juotoksella kokonaan.

Nyt boksi näyttäisi toimivan oikein. Boksi kyllä aktivoi pumpun ja rele naksuu "päälle ja pois" kytkiessä. Aiemmin mitään ei tapahtunut "Set" -painiketta painaessa.

Seuraava ongelma tulikin sitten siitä, että nopeus ei pysy ollenkaan eikä myöskään kiihdytä vaikka tuota "set" painiketta pitää pohjassa.

Avasin akvaarion ja syötin pumppuun sähköt suoraan akulta. Kyllähän se pörisee. Kävin samanaikaisesti katsomassa kaasupolkien luona olevaa "paljetta" ja eihän se juurikaan liikkunut. Ketju pysyy suht. löysällä. Otin vielä jarrupolkimessa olevasta kytkimestä letkun irti ja tukin sen sormella niin ei ollut vaikutusta tuohon.

Otin letkun irti molemmista päistä ja puhaltelin sitä niin kyllä siitä ilma läpi kulkee. En tajunnut että olisin voinut katsoa samalla kaasuläpän toimintaa kun siitä kokeilee imaista.

Nyt sitten kysymysmerkiksi jää onko tuo alipainepumppu itsessään viallinen kun ei jaksa tuota paljetta paljoa liikuttaa? Itse letku näytti hyvältä polkimien luona ja myös pumpulla. Kävin myös kaikki liitokset läpi mihin pääsin jalkatilasta ja akvaariosta käsiksi.

Onko tuolla vielä jotain muuta liitosta / kytkintä tuon jarrupolkimen kytkimen lisäksi letkussa? Automaatti toisiaan kyseessä niin sitä kytkinpolkimen katkaisijaa ei ole.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
jks9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2011 13:22
Paikkakunta: muurame

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja jks9000 »

-mul olis automaatin alipaine pumppu saab num:85 87 024..
-jos haluut kokeilla,onko siinä vika..
-0451167959 jarmo
saab 9000 2.3t automaatti -91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja jus »

Kun käytit pumppua jännitettä syöttämällä, oliko pumpun pitoventtiili käskettynä kiinni? Jos ei ollut, pumppu kyllä pörisee muttei pumppaa. Plussaa yhteen liittimen nastaan, miinusta kahteen muuhun (harmaa ja oranssi johto).

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 14#p728914
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja sarka »

jus kirjoitti:Kun käytit pumppua jännitettä syöttämällä, oliko pumpun pitoventtiili käskettynä kiinni? Jos ei ollut, pumppu kyllä pörisee muttei pumppaa. Plussaa yhteen liittimen nastaan, miinusta kahteen muuhun (harmaa ja oranssi johto).

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 14#p728914
Komppaan. Itsekin olin jo romulaatikossa etsimässä uutta pumppua, kun rupesin epäilemään ensimmäistä testimenetelmääni :lol: Voithan toki imaista pumpulta lähtevästä letkustakin, liikahtaako vaijeri.

Ei sille vanhalle boksille mitään johtosarjaa tarvi, voit tehdä itse abikoliittimillä ja maalarinteipillä (ja millä tahansa piuhanpätkillä) adapterin.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Eipä muuten ollut tuo pitoventtiili kiinni...

No nyt on testattu toisella pumpulla (kiitokset Jarmolle lainasta!) mutta ongelma ei ollut siinä.

Kokeilin nyt tällä kertaa imeä letkusta ja saihan sillä koko vaijerin kiristymään ja veti hyvin läppää kiinni, eli kyllä nuo letkut ja servo pitäisi olla kunnossa.

"Set" -napista kun painaa niin kuuluu selvästi moottorin surina hetken, mutta ei kiihdytä tai pidä nopeutta. Ihan kun pumpun ohjaus loppuisi heti kun pitäisi alkaa tapahtumaan...
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kokeilisin toisella/vanhalla boksilla. Nuo uudenmalliset digitaaliset boksit on kulutuskamaa.

Muistan, että cruisellisissa viiksissä oli jotain eroa vuosimallien välillä, mutta tuskimpa sulla siinä väärää viikseä olis. Eikä se varmaan tuota käytöstä aiheuttaisi vaikka väärä viiksi olisikin...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Tuon boksin nyt vaihdan seuraavaksi ennenkuin teen yhtään mitään muuta. Sen verran on nyt tuon kanssa jumpattu.

Raportoin sitten tänne miten kävi.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
juhi81
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Maalis 29, 2014 21:02

Re: Alipainecruise

Viesti Kirjoittaja juhi81 »

Nyt on vanha boksi vaihdettu käyttöön ja hienosti pelaa! :D
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Vastaa Viestiin