Vetari rikki ??
Vetari rikki ??
Tuli ostettu SAAB 9000 CD 2,3 man, muutamien kilometrien jälkee on ruvenut etupäästä vetari tai vastava pitämään metelia. Aina kun ratti on suorana tai vasemalla niin pitä ääntä ja mitä enemän nopeus kasva sitä enemän ääntä mutta kun kääntä vähekin oikealle rattia niin loppu ääni. voisiko kyseessä olla vetoakseli ja jos niin miten vaikea sellaista olis vaihta. yritin etsia kyllä kaikkialta että olisikö joillakin ollut joskus sama vika mutta ei onnistunut ...
here comes the king...
Re: Vetari rikki ??
Pitkän etsimiseen jälkeen löysin aika-lailla saman ongelman olevan erällä henkilöllä ...
Täytypä tila uusi akseli ja kokeilepa vaihta.
Onneks ajoja ei tule paljon kun aja vaan töihin ja kotiin, toivotavasti ei hajoa kokonaan
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=154262
Täytypä tila uusi akseli ja kokeilepa vaihta.
Onneks ajoja ei tule paljon kun aja vaan töihin ja kotiin, toivotavasti ei hajoa kokonaan
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=154262
here comes the king...
Re: Vetari rikki ??
Vetoakseli on suora pätkä metallitankoa, tuskin se pitää ihmeemmin ääntä. Tutki vetonvelet, niiden suojakumien ja rasvojen tilanne. Ulompi vetonivel on pyörännavan yhteydessä, sisempi on vetoakselin sisemmässä päässä vaihteiston kyljessä tai laturin alla väliakselin kannakkeessa.
Ulompaan vetoniveleen liittyvä vika korostuu tiukassa käännöksessä, ilmenee esim. naksahduksina 6 krt per pyörän kierros. Hitaassakin nopeudessa siis aika tiheä naksutus. Jos naksuttaa jo suoraankin ajaessa, vika on ehtinyt jo aika pahaksi.
Sisemmät vetonivelet ovat mallia tripodi akselin päässä ja kolmisakarainen malja. Sisemmän nivelen vikaantuessa maljan sakaroihin kuluu kuopat niihin kohtiin, joihin tripodin rullat koskettavat. Ilmenee ravistuksena vedättäessä. Voi olla oireeton pintakaasulla cruisatessa tai vapaalla rullaessa. Tripodissa on kolme rullaa, joten sisempään niveleen liittyvissä vioissa vemputukset yms. tulevat taajuudeltaan pienempinä, esim 3 krt per pyörän kierros.
Laaja selvitys vetoniveliin liittyvistä ongelmista: http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
Tutki myös pyörän laakerit. Jos äänen kuulumiseen ei vaikuta moottorilla vedättäminen/vapaalla rullaaminen, vaan suoraan ajaminen/kaartaminen, vika on todennäköisemmin pyöränlaakerissa. Tutki navan välykset ja pyörintään liittyvä ääni tai värinä ylösnostetun auton pyörää pyörittämällä ja pyöränripustuksesta tai jousesta tunnustelemalla.
Ulompaan vetoniveleen liittyvä vika korostuu tiukassa käännöksessä, ilmenee esim. naksahduksina 6 krt per pyörän kierros. Hitaassakin nopeudessa siis aika tiheä naksutus. Jos naksuttaa jo suoraankin ajaessa, vika on ehtinyt jo aika pahaksi.
Sisemmät vetonivelet ovat mallia tripodi akselin päässä ja kolmisakarainen malja. Sisemmän nivelen vikaantuessa maljan sakaroihin kuluu kuopat niihin kohtiin, joihin tripodin rullat koskettavat. Ilmenee ravistuksena vedättäessä. Voi olla oireeton pintakaasulla cruisatessa tai vapaalla rullaessa. Tripodissa on kolme rullaa, joten sisempään niveleen liittyvissä vioissa vemputukset yms. tulevat taajuudeltaan pienempinä, esim 3 krt per pyörän kierros.
Laaja selvitys vetoniveliin liittyvistä ongelmista: http://townsendimports.com/Web/transmis ... shafts.htm
Tutki myös pyörän laakerit. Jos äänen kuulumiseen ei vaikuta moottorilla vedättäminen/vapaalla rullaaminen, vaan suoraan ajaminen/kaartaminen, vika on todennäköisemmin pyöränlaakerissa. Tutki navan välykset ja pyörintään liittyvä ääni tai värinä ylösnostetun auton pyörää pyörittämällä ja pyöränripustuksesta tai jousesta tunnustelemalla.
Re: Vetari rikki ??
Allright, tässä oli paljon hyvä info.. Kiitos !
Nostan auto varmaan keskiviikona tai viimestään torstaina ylös, niin kirjoitan sitten tarkemmin tänne asiasta.
Nostan auto varmaan keskiviikona tai viimestään torstaina ylös, niin kirjoitan sitten tarkemmin tänne asiasta.
here comes the king...
Re: Vetari rikki ??
kato ihan ekana että pyörät on kiinni kunnolla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Vetari rikki ??
Jarrusatulakin voi aloitella jumimista, pistää melkosen metelin kun sopivasti sattuu.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Vetari rikki ??
NOniin, tänään sit tuli nostettua auto ylös ja ihmettelin sitä etupäätä,
kun auton olin nostanut niin pistin vaihteen päälle ja rupesin sitten kävelemään ympäri autoa ja kuuntelin, pitelin vasemmasta jousest kii -ei mitään, mutta oikealta kun piteli ja auto pyöri 50km/h niin tuntui pieni hankaus-ei ääntä.
80km/h jja kuului jo melko selvästi että on laakerin hankaus...
kokeilin satulan sylinteriä ja molemat oli hyvässä kunnossa .
alustassa muuten vaan ravistelin ja kokelin että kuuluisko mistään muita ääniä niin ei...
varmuuden vuoks kun auto oli jo ilmassa niin irrotin molemmat vetarit, vetari oli hyvässä kunnossa ja sit aattelin vaa vaihtaa suojakumit ja pistin uudet rasvat...
Mistä vois ostaa uudet etupään laakerit, onks motonetin laakeri hinta/laatusuhde hyvä ???
kun auton olin nostanut niin pistin vaihteen päälle ja rupesin sitten kävelemään ympäri autoa ja kuuntelin, pitelin vasemmasta jousest kii -ei mitään, mutta oikealta kun piteli ja auto pyöri 50km/h niin tuntui pieni hankaus-ei ääntä.
80km/h jja kuului jo melko selvästi että on laakerin hankaus...
kokeilin satulan sylinteriä ja molemat oli hyvässä kunnossa .
alustassa muuten vaan ravistelin ja kokelin että kuuluisko mistään muita ääniä niin ei...
varmuuden vuoks kun auto oli jo ilmassa niin irrotin molemmat vetarit, vetari oli hyvässä kunnossa ja sit aattelin vaa vaihtaa suojakumit ja pistin uudet rasvat...
Mistä vois ostaa uudet etupään laakerit, onks motonetin laakeri hinta/laatusuhde hyvä ???
here comes the king...
Re: Vetari rikki ??
Aika rohkeata laittaa käsi sinne lokasuojan sisään 50 ja 80 km/h vastaavalla nopeudella pyörivän pyörän viereen jousta tunnustelemaan
Olisin pyöritellyt moottorin sammuksissa ollessa ihan vaan käsivoimin ja tunnustellut vietereistä. Kokeile vielä niinkin, ehkä laakeridiagnoosiin tulee vielä uusia näkökulmia.
Koko napa vaihtuu kerralla, ei pelkkä laakeri. Motonetistakin on joskus saanut ihan merkkituotteita, mutta joskus taas nimetöntä tai ei-niin-vakuuttavan nimistä kiinalaista tavaraa. Kannattaa käydä kysymässä mitä olisi tällä kertaa saatavilla.
Olisin pyöritellyt moottorin sammuksissa ollessa ihan vaan käsivoimin ja tunnustellut vietereistä. Kokeile vielä niinkin, ehkä laakeridiagnoosiin tulee vielä uusia näkökulmia.
Koko napa vaihtuu kerralla, ei pelkkä laakeri. Motonetistakin on joskus saanut ihan merkkituotteita, mutta joskus taas nimetöntä tai ei-niin-vakuuttavan nimistä kiinalaista tavaraa. Kannattaa käydä kysymässä mitä olisi tällä kertaa saatavilla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vetari rikki ??
Oli sitten vielä tällä sivulla laakereita eri hinta, mietin vaan että mitä kannatta osta että seuravan 20k jälken ei tarvi vaihta uudestaan
VARAOSAT LINKKI
VARAOSAT LINKKI
here comes the king...
Re: Vetari rikki ??
Kun auto on ilmas niin jää aika paljon tila pista käsi siihen jouseen kiinni
Mä kokkeilen senkin vielä ja käyn kuitenkin kahtomas sen motonetin tilanteen .
Mä kokkeilen senkin vielä ja käyn kuitenkin kahtomas sen motonetin tilanteen .
here comes the king...
Re: Vetari rikki ??
tulipa sitten vaihdettu laakerit ja loppui meteli, oli meteli jo niin kova että hampat ristis ja peukut pystyssä ajoin postin pihalle
tässä kuva laakerin välyksestä:
tässä kuva laakerin välyksestä:
here comes the king...