Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Niin, emäntä asustaa turussa ja tuli töiden jälkeen perjantaina lähdettyä ajelemaan porista.

Tiesin aikaisemmin että etulaakerissa tai molemmissakin oli kipua jousitaktiikalla kokeilemalla ja äänestä päätellen ja niiden vaihtaminen oli jo agendalla. No nyt eilen kun pääsin turkuun, alkoi viheliäinen kolina mikä loppui kun hipaisi jarrua. Parkkiin päästyäni kokeilin pelkääjän puolen rengasta ja kas, oli muodostunut klappi mitä ei noin viikko sitten vielä ollut. Pyörän pultit kaikista renkaista kireellä, napamutterin kokeilemiseen ei ole tarpeeksi isoa avainta.

Ei tässä muuta olekaan kuin että pitäisi maanantai aamusti ajaa takasin poriin töihin ~140km.

Uskaltaako? Tai pakkohan se on.. mutta pitääkö varautu henkisesti kiinnileikkaamiseen vai meneekö tuon matkan kun rauhassa ajelee.

E. Tietääkseni alkuperäiset 350tkm ajetut laakerit
9000 cs 2.3T -92
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Itse en ehkä ajaisi jos noin väljä jo.

Jos ajat niin lähtisin aamuyöllä ja hissukseen. Jos leikkaa 80-100km/h vauhdissa kiinni niin liikenteen seassa huonompi juttu.
Syttyy palamaan tai jotain muuta hajoaa niin hintaa tulee osille.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Joo se tuli itsellekin mieleen että lähtisi ennen sian pieremää ja ajelisi maksimissaan 80 km/h, mielellään ehkä vielä hiljempaakin.

Vaihtohommiin en täällä kykenene ja kuorma-autolla vieminen maksaa varmaan saman verran kun auto. Tosin jos se leipoo kiinni tielle ni voi sen hinurin sitten soittaa, ompahan ainakin yrittänyt...

Harmittaa kun on ollut tietonen asiasta muttei osannut arvata että muutos voi olla noin radikaali, että hiljaa uliseva laakeri muuttuu hetkessä kolisevaksi ja klappaavaksi.

Tiedoksi muille, helpompaa vaihtaa vaan ajoissa.
9000 cs 2.3T -92
jusaab
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Touko 05, 2009 12:23
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja jusaab »

Tervehdys,
Ettei vaan olisi lisäksi kierteet huonossa kunnossa kyseisessä pyörännavassa ja pultit jää
löysälle normaali kiristyksellä. Kokeilehan varmuuden vuoksi vielä vaikka jatkovarren kanssa kiristää...

Ostin tonnarin viimekesänä Jyväskylästä ja samanlainen kolina ja juputus kuului jo
60 km/h vauhdissa. Kun kiihdytti juputus vaimeni, samoin jarruttaessa. Kokeilin pultit rengasavaimella ja "kiinni" olivat. Ajoin kuitenkin auton Joensuuhun ja seuraavana päivänä katseltiin tilannetta niin yksi pultti oli jo poikki ja pyörä melkein irti. Kolme jäljellä olevaa kiristyi jatkovarren avulla pohjaan ja juputus/kolina hävisi. Kävin vielä Kuopiossa kyläilemässä ja sen jälk.--> Uusi napa ja pultit
Saab 9-5 Aero autom. 2003, Saab 9000: 2.3TA CDE -97, 2.0t CD -96 RE85;
Exät: Saab 9000: 2.0i CD vm.1988,2.0 CDTA vm.1990,2.0tA CSE vm.1997, sekä Saab 900 2.1 Classic -93.
Hondat: VFR 800 fi vm.2000 (ex), Seven Fifty 750 vm.1995 (ex ja nyx.) Jäsen 3131
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja jus »

Ehkä saisit lainattua tai ostettua napamutterin kiristämiseen tarvittavan hylsyn?
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Motonetistä löytynee hylsyjä millä voisi napamutterin kireyden tarkastaa.
Jos mutsku on löysällä, niin laakeripaketti pääsee "leviämään" ja siitä tulee välystä.
Mutta jos mutteri on tiukalla, niin eipä siinä auta kuin laakerin vaihto tai riskillä ajaminen :(

Onhan siinä se vaihtoehto että katsot nettiautosta sopivan menopelin ja annat saabin vaihdossa.
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Onni onnettomuudessa

Työkaverin porukat asuu täällä lähistöllä ja kaveri lupas lähteä kotoonsa ajamaan 100 kilometrin takaa ja vaihtamaan laakerin mulle. (Uskomatonta, nostan hattua moisesta avuliaisuudesta ja kaveri on vielä vannoutunut BMW mies :) )

Motonetista uusi laakeri, ei ollut muuta kuin professional swedish parts- merkkiä, tiedä sitten onko mistään kotosin.

Napamutteri oli kyllä piukassa, laakerissa oli klappia mutta yllätyksekseni kun homma oli valmis, ei klappi täysin poistunut. Pieni välys tuntuu taka-etu otteella, muttei ylä-ala otteella eli oletan raidetangon pään olevan väljä ja/tai tukivarsien puslat väljät.

Kivaa pikku näperreltävää siis kesäksi tiedossa. Joka tapauksessa kiitos kaikille!
9000 cs 2.3T -92
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja sarka »

En usko, että tukivarren puslien väljyys tuntuu käsin renkaasta vääntämällä.

Kokeile jarrua vasten (automaatilla) tai kytkintä luistattaen (manuaalilla) pakittaa/mennä eteenpäin lyhyitä pätkiä ja samalla kaveri katsoo miten eturengas "elää" suhteessa pyöränkaareen -> jos heiluu useamman sentin niin voit olla varma että ainakin alatukivarren takapusla pitää vaihtaa.

Jos näyttää yhtään että heiluu "renkaan etureuna" sisään tai ulos niin myös etummaiset helat ja pusla kannattaa vaihtaa, eli silloin joutuu käyttämään alatukivarren penkissä. Helojen kunnon näkee silmälläkin kun kääntää renkaan ulospäin ja kurkkaa lampun kanssa.

Takapusla on helppo vaihtaa, mutta pitää muistaa tehdä loppukiristys vasta, kun auto on maassa jousien varassa. Siihen tarvitsee todnäk lyhennetyn 17/18/19mm listalenkin sopivalla otekulmalla (kaikkia kokoja on tavattu), ihan mikä tahansa listalenkki ei mee sopivasti sinne väliin, eli kannattaa ylös tunkattuna testailla, mikä avain menee helposti paikolleen ja ottaa siitä listapäästä muutama sentti pois. Itse vedin bahcolaisen listalenkin poikki 1/3 suhteessa, eli lenkkipäähän jäi 2/3 varresta ja listapäähän 1/3.

Omassa jenkissä ne takapuslan mutterit oli 18mm, faijan eurotonnarissa ne oli 19mm. Jollain oli ollut tieten 17mm...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pyöränlaakeri kolisee, uskaltaako kotiin

Viesti Kirjoittaja aero »

sarka kirjoitti:Omassa jenkissä ne takapuslan mutterit oli 18mm, faijan eurotonnarissa ne oli 19mm. Jollain oli ollut tieten 17mm...
Mulla on toisella puolen 18mm, toisella 19mm. Ah tätä auvoa :D.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin