Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Mitenkäs nämä uudempien tonnareiden fm-laatikot kestää virikäytössä, jos verrataan vaikka 9-5 laatikkoon? Jos kuvitellaan, että koneesta otettaisiin vaikkapa 550 nm väännöt ulos. Oliko uusimmassa vuosimallissa kytkinakseli vahvempi? Vai oliko vaan jonkun mutuilua netissä?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

raimsshi kirjoitti:Mitenkäs nämä uudempien tonnareiden fm-laatikot kestää virikäytössä, jos verrataan vaikka 9-5 laatikkoon? Jos kuvitellaan, että koneesta otettaisiin vaikkapa 550 nm väännöt ulos. Oliko uusimmassa vuosimallissa kytkinakseli vahvempi? Vai oliko vaan jonkun mutuilua netissä?
Samat sisuskalut on pieniä päivityksiä lukuunottamatta tonnarissa kun femmassakin.
Kytkinakseli on muuten sama mutta 9-5:n 3-4 navassa tulee teräksinen prikka lukkorenkaan ja alumiinisen navan väliin. Tämä ratkaisu on myös MY98 tonnarissa.
Kokoonpuristuva holkki on yhtä paska molemmissa, sport-sedanin versio on parempi.
3. välitys on tonnarissa hieman pidempi ja rattaat jykevimmillä hampailla kuin femmassa. Femman tasauspyörästö on ehkä hieman tukevampi kuin tonnarin. 95 vuosimalliin asti tonnarin tasauspyörästö on huonompi kuin uudemmissa.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Kiitokset tiedoista! Pihalla seisoo varaosina 2.0t -96. Siinä on kyllä melkoisen lyhyet välitykset ainakin 1 ja 2 vaihteilla. Vertailukohtana 9-5:een oli varmaankin 2.3T:n loota? Voisihan sitä tietysti kokeilla alkuun 2.0t:n laatikolla ja korvata sitten toisella jos tulee silppua. Ja suunnitteluvaiheessahan tässä ollaan projektin suhteen vielä.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Eri moottoriversioissa on vain eri välityksiä, osien vahvuus ei muutu. Eli saman se 2-litraisen vaparin laatikko kestää kuin Aeronkin.
Semmoinen fiilis noista on vuosien varrella tullut että vitosella alkavia vääntöjä ne kestää aika pitkäänkin, se kokoonpuristuva holkki vaan puristuu aina vain enemmän kasaan ja loota väljistyy. SS:n holkki on tuohon ratkaisu. Vaan kun väännöt alkaa kutosella niin ei se laatikko montaa kesää enää kerrallaan kestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Missäs kohtaa laatikkoa tämä holkki on? Olisihan se ehkä viisasta tehdä joskus rempattu laatikko lukon kanssa. Taitaa vaan itseltä jäädä purkamatta Saabin laatikko. Tai ainakin sitten kasaamatta.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaihdelaatikkojen kesto virikäytössä

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

raimsshi kirjoitti:Missäs kohtaa laatikkoa tämä holkki on? Olisihan se ehkä viisasta tehdä joskus rempattu laatikko lukon kanssa. Taitaa vaan itseltä jäädä purkamatta Saabin laatikko. Tai ainakin sitten kasaamatta.
Ulosmenevällä akselilla 3 ja 4 vaihteen rattaiden välissä.

2.0t ja 9-5 laatikossa pitäs olla sama perävälitys, eli 1,2 ja 4 on samalla välityksellä.
3. on 9-5 hieman lyhyempi ja 5. vaihde taas pidempi (0.7 vs 0.66)
Vastaa Viestiin