Tonnari ei lähde käyntiin.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Lyhyesti ja ytimekkäästi:

Allekirjoituksen Tonnari ei lähde käyntiin. Sahaa ja sahaa, bensaa on tankissa ja akussa on virtaa. Check engine valo ei sammu kun laittaa sytytysvirran päälle. Myöskin jäähytinnesteen valo palaa mutta se nyt ei liity tähän varmaankaan (vuoto tiedossa oleva asia).
Kaikki muu tuntui olevan niinkuin pitääkin, ja silmämääräisestikin kaikki ok.
Autolla ei ole ajettu tammikuun jälkeen, mutta säännöllisesti käyty aina käynnistelemässä ja liikuttelemassa.. Viimeeksi pari-kolme viikkoa sitten.
Nyt sittenkun olisi ollut tarkoitus alkaa liikennöimään onkin auto erimieltä.
Onko kellään heittää ideoita miksi?
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuuluuko bensapumpun ääni, kun tarjoat bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla jännitettä?
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

jus kirjoitti:Kuuluuko bensapumpun ääni, kun tarjoat bensapumpun sulakkeelle hyppylangalla jännitettä?
Ääni kyllä kuului, kun ensimmäisen starttausyrityksen yhteydessä laittoi virrat päälle.. Sittemmin ei kuulunut..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Se pumppu pyörittää n. 4 sekkaa kun laittaa virrat päälle. Sen jälkeen jos koittaa uudelleen, niin se ei pyöri koska linjassa on jo paine. Kyllä se varmaan bensaa saa, mutta voihan senkin varmistaa kun ottaa bensatukista syöttöletkun irti ja starttaa. Mielellään tietty joku astia/rättiviritys siihen, ettei ole koko konehuone bensassa..

Mitenkäs kampiakselin asentotunnistin?
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

jefreitteri kirjoitti:Se pumppu pyörittää n. 4 sekkaa kun laittaa virrat päälle. Sen jälkeen jos koittaa uudelleen, niin se ei pyöri koska linjassa on jo paine. Kyllä se varmaan bensaa saa, mutta voihan senkin varmistaa kun ottaa bensatukista syöttöletkun irti ja starttaa. Mielellään tietty joku astia/rättiviritys siihen, ettei ole koko konehuone bensassa..

Mitenkäs kampiakselin asentotunnistin?
Juu ja ihan normaalisti pyörittikin ekalla kertaa kun virrat päälle laitoin ja yritin starttaa.. Sitten ei enää, mutta ajattelinkin että ei varmaan kuulukaan huristaa koska painehan siellä jo on..

Ei ole mitään hajua asentotunnistimesta.. Niinkun ei yksinkertaisesti ole hajua yhtään mistään muustakaan mistä tämä yhtäkkinen ongelma vois johtua.. :|
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos autossa on LH ja DI/APC eikä Trionic, niin pumppua pyöritetään vasta kun ruiskulle tulee startatessa kierroslukutieto.

Pumpun ohjaus ei kummassakaan järjestelmässä perustu bensanpaineeseen, pumppu käy moottorin käydessä jatkuvasti ja ylimääräiset bensat kulkevat paineensäätimeltä takaisin tankkiin.

Bensanpaineen ja tuoton arvionnissa saa enemmän informaatiota irrottamalla paluuletkun liitoksen bensakiskolta. Jos pumppuasennelma kykenee pumppaamaan yli paineensäätimen painerajan, paluuletkusta virtaa bensa. Sökö pumppu tai haljenneut letku tankissa voi lorottaa jonkun verran ilman vastapainetta, muttei kykene pumppaamaan paineella.

Ehdotan edelleen ensiksi pumpun kuuntelua hyppylankasyötöllä.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Aha, hyvää tietoa. Sitä ihmettelinkin miksi kun kääntää avaimen ykkös asentoon, niin ei kuulu pumpusta ääntä niinkuin 9-5 tekee. Nyt se selvisi - ilman starttausta LH:ssa ei pumpata mitään.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Tänään sitten aamulla auto lähti käyntiin ihan normaalisti kun töihin lähtiessäni kävin kokeilemassa.
Töistä sitten lähtiessäni kotiinpäin, oli auto samaa mieltä kuin eilen että eipä lähdetä, sahaa vaan vaikka akku tyhjäksi mutta en käynnisty..
Tosin, erona oli tähän päivään se, että eilen illalla käynnistysyrityksissä oli mukana kokoajan palava CE valo. Nyt se valojen aatelija ei palanut lainkaan, sammui ihan normaalisti vähän ajan kuluttua virtojen ollessa päällä..

Siellä se nyt lojuu työpaikalla, mitähän sille ja keksis.. Ei mitään hajua!
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kokeile toisella sytkäkasetilla
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Tuli käytyä vähän ropeltamassa laitosta.
Hyppylangalla virtaa bensapumpun sulakkeelle, ei mitään ääntä mistään.
Koneeseen menevä bensaletku irti ja starttia, ei tippaakaan tule bensaa.

Kaikesta tästä voimme varmaan todeta että pumppu kypsynyt?
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Tutkittiin tänään lisää.
Pumpulle ei tule sähköä. Eikä myöskään pumpun releelle..
Mitähän sitten keksis katsella?
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Jaa, missäs tässä autossa sijaitsee sellainen kuin paineensäätörele?
Kuulin että se voisi olla järjestyksessä seuraava asia mitä pitäisi tutkia..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

Ei taida kukaan tietää mitään koko asiasta.. Mikä tuossa voi nyt sitten olla näiden selvitettyjen asioiden perusteella..
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole paineensäätörelettä. Pumppu käy moottorin käydessä jatkuvasti, bensakiskossa oleva mekaaninen paineensäädin ohjaa ylimääräiset bensat takaisin tankkiin paluuputkea pitkin.

Minkälaisessa tilanteessa ja miten mittailit, ettei pumpulle tule jännitettä? Starttasit samalla?

Minkälainen auto, LH vai Trionic?

Pumpussa nyt ainakin on vikaa, jos pumppu ei käy saadessaan jännitettä.
Lossi
"Turbo"
Viestit: 239
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:49

Re: Tonnari ei lähde käyntiin.

Viesti Kirjoittaja Lossi »

jus kirjoitti:Ei ole paineensäätörelettä. Pumppu käy moottorin käydessä jatkuvasti, bensakiskossa oleva mekaaninen paineensäädin ohjaa ylimääräiset bensat takaisin tankkiin paluuputkea pitkin.

Minkälaisessa tilanteessa ja miten mittailit, ettei pumpulle tule jännitettä? Starttasit samalla?

Minkälainen auto, LH vai Trionic?

Pumpussa nyt ainakin on vikaa, jos pumppu ei käy saadessaan jännitettä.
Mitattiin ensin niin että laitettiin virrat päälle, sen lisäksi startaten. Missään vaiheessa ei tule mitään virtaa pumpulle. Eikä niin pumpun releellekkään.

Emminä tiiä noista LH:ista sun muista. Semmonen 2.3 litranen turbo se nyt kuitenkin on :mrgreen: Sytkäkasetti on.
#6289
NG 9-5 2.0TiD -10 9-5 2.3t -98 9000 CD 2.0 -96 900i 5D -88 90 -84 M-B 200D w123 -83 Fiat Punto -98
Vastaa Viestiin