9K ajotietokone pimeänä
9K ajotietokone pimeänä
Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään, kun ajotietokoneen taustavalot ei toimi. Tai välillä saattaa toimia muutaman kilometrin ja sitten taas muutaman viikon pimeänä. Polttimotkin ovat uudet. Bensamittari toimii ok, joten äly lienee tallessa eli valaistus ainoa ongelma
Niin ja auto on -87 T16
Niin ja auto on -87 T16
EDU:sta oli kyse. Mitä sille silmälle voisi tehdä. Olen peittänyt ja valaissut sitä, mutta niillä konstella se tapahdu mitään. Silloin, kun taustavalot toimiin, niin EDU:n valot himmenee ja kirkastuu em. tempuilla eli silloin sekin on kunnossa. Liittimet ja polttimoiden kannat kävin juuri läpi eikä niistäkään mitään vikaa löytynyt. Olin katsovinani, että EDU on oma pakettinsa mittaristossa ja polttimot ovat sen piirilevyllä. Samoin johdotus lienee oma. Kävin silti kaikki kalvollekin tulevat liittimet läpi eikä auttanut. Sinne silmälle menevän liittimenkin käytin irti ja heiluttelin, mutta ei mitään Saisko polttimoihin jotenkin pakkosyötettyä virtaa ? esim sen valosilmän ohittamalla tms.Mimmi kirjoitti:Tarkoitat varmaan mittariston alalaidassa olevaa EDU:a
Katsos kellon alle,siinä on "silmä", joka säätelee sen valaistusvoimakkuutta.
Toinen vaihtoehto on mittariston kalvo ja lamppujen/liittimien kontaktit siihen.
Automaatissa kulutuspalkkia ei ole ollenkaan. Hetkellinen kulutus näkyy ainoastaan numeroina. T04: eikös sinun tonnari ollut automaatti alunperin? Mulla ainakin kulutuspalkin tilalla näkyy valittu vaihde (tai siis näkyi ).to4 kirjoitti:Voikos tuota EDUa säätää jollain tapaa? Omassa tonnisessa se toimii muuten moitteetta, mutta kulutuspalkkia en ole nähnyt edes vilaukselta . Olisikohan se jollain systeemillä piilotettu vai eikö tuosta vuosimalista (86) löydy koko toimintaa?
Onkos kukaan perehtynyt tuohon "silmään"? Muutama viikko sitten pakkasella EDU:n ja kellon näytöt himmeni, eikä tuo silmä reagoi valoon mitenkään.Tarkoitat varmaan mittariston alalaidassa olevaa EDU:a
Katsos kellon alle,siinä on "silmä", joka säätelee sen valaistusvoimakkuutta.
Toinen vaihtoehto on mittariston kalvo ja lamppujen/liittimien kontaktit siihen.
Valot kyllä palaa, mutta himmeästi.
Säätö tapahtunee suoraan fotodiodilla? Pitänee yrittää purkaa tuo ajotieturi, josko sen diodin saisi vaikka vaihdettua..
Lämpömittari ja automaatin EDU
Pari kysymystä DCC2:sta (eli maksiminopeus, lämppärin ajastus (?) yms...), miksi lämpömittari antaa vikakoodin 'F 2'. Missä vika, miten saan lämpötilan näkyviin ?
Entä mikä on kaksijohtimisen (musta ja harmaa muistaakseni) liittimen virka? Ostettaessa oli liittimet irti toisistaan. Kytkin yhteen, ei ainakaan vaikuttanut valaistukseen tai lämpömittarin toimintaan.
Sitten "tärkeämpi" kysymys:
Omassa -87 manuaali-tonnarissa EDU näyttää kulutuksen numeroilla, eikä palkilla. Onko tämä jotenkin epänormaalia ? Voiko auto olla ollut automaatti joskus ?
Samaa kielii myös vain yhdelle (jarru-) polkimen alipainekytkimelle (?) pidike polkimissa, joka nyt toimi kytkinpolkimen kytkimenä. Tein pellistä "siltakappaleen" jotta sain nyt jarrupolkimen rinnalle toisen alipainekytkimen. Toinen kytkin mikä siellä olikin alunperin kiinni oli jarruvalokytkin.
Entä mikä on kaksijohtimisen (musta ja harmaa muistaakseni) liittimen virka? Ostettaessa oli liittimet irti toisistaan. Kytkin yhteen, ei ainakaan vaikuttanut valaistukseen tai lämpömittarin toimintaan.
Sitten "tärkeämpi" kysymys:
Omassa -87 manuaali-tonnarissa EDU näyttää kulutuksen numeroilla, eikä palkilla. Onko tämä jotenkin epänormaalia ? Voiko auto olla ollut automaatti joskus ?
Samaa kielii myös vain yhdelle (jarru-) polkimen alipainekytkimelle (?) pidike polkimissa, joka nyt toimi kytkinpolkimen kytkimenä. Tein pellistä "siltakappaleen" jotta sain nyt jarrupolkimen rinnalle toisen alipainekytkimen. Toinen kytkin mikä siellä olikin alunperin kiinni oli jarruvalokytkin.
Siis sinulla on EDU2 siellä nopeusmittarin alla ja DCC digitaalikellolla oleva lisäajotietokone viisarikellon paikalla.
87-mallisessa puskurissa olevan lämpömittarianturin antamaa tietoa ei voida jakaa sekä EDUlle että DCC:lle. On siis valittava kummalle. Kun DCC:tä asennettaessa irrotetaan se kaksijohtiminen liitin, niin EDU:lle ei enää mene lämpötilatieto, ja DCC saa lämpötilatiedon kuten pitää. EDU näyttää tällöin lämpömittariasennossa F2.
Uudemmissa lämpötilatieto tulee EDU:n läpi pulssitietona niin, että se voidaan jakaa kaikille tarvitsijoille (EDU, DCC, ACC).
Mikä osanumero DCC:ssäsi on? Pitäisi olla 91 24 579 tai 95 09 795, jotta kaikki toimisi oikein.
87-mallisessa puskurissa olevan lämpömittarianturin antamaa tietoa ei voida jakaa sekä EDUlle että DCC:lle. On siis valittava kummalle. Kun DCC:tä asennettaessa irrotetaan se kaksijohtiminen liitin, niin EDU:lle ei enää mene lämpötilatieto, ja DCC saa lämpötilatiedon kuten pitää. EDU näyttää tällöin lämpömittariasennossa F2.
Uudemmissa lämpötilatieto tulee EDU:n läpi pulssitietona niin, että se voidaan jakaa kaikille tarvitsijoille (EDU, DCC, ACC).
Mikä osanumero DCC:ssäsi on? Pitäisi olla 91 24 579 tai 95 09 795, jotta kaikki toimisi oikein.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Olin muistavinani oikein, mutta ...Siis sinulla on EDU2 siellä nopeusmittarin alla ja DCC digitaalikellolla oleva lisäajotietokone viisarikellon paikalla.
Eli DCC:stä johto irti niin lämpötilanäytön pitäisi toimia ? Jotenkin tuntuu kyllä että mittarin nimet ja näyttämät menevät ristiin . Jos EDU2 on mittarin alla niin mielestäni siellä ei ole ikinä näkynyt viitettäkään lämpötilasta. DCC:stä oli taas muistaakseni pari versiota, tai näin muistan sun kertoneen. Mutta olet kuitenkin tonnareissa se asiantuntevampi meistä niin...87-mallisessa puskurissa olevan lämpömittarianturin antamaa tietoa ei voida jakaa sekä EDUlle että DCC:lle. On siis valittava kummalle. Kun DCC:tä asennettaessa irrotetaan se kaksijohtiminen liitin, niin EDU:lle ei enää mene lämpötilatieto, ja DCC saa lämpötilatiedon kuten pitää. EDU näyttää tällöin lämpömittariasennossa F2.
Mistä löytää muuten EDU/EDU2/DCC/DCC2/XYZ manuaalit+käyttöohjeet+dokumentoimattomat komennot jne.
Nopeusmittarin alla EDU2 näyttää lämpötilan silloin kun DCC ei ole asennettuna. Jos sulla sattuisi olemaan köyhämallin EDU1 niin ei ole lämpötilanäyttöä EDUssa. Onko etuspoilerissa kuskin puolen kulmassa lämpöanturi?
Ohjeet EDU:n ja DCC:n käyttöön löytyy auton omasta käyttöohjekirjasta.
Ohjeet EDU:n ja DCC:n käyttöön löytyy auton omasta käyttöohjekirjasta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ja johdotuksesta vielä: auton johtosarja on sellainen, että etuspoilerista tulee kaksi johtoa, jotka menevät sekä DCC:lle että EDU:lle mustavalkoisen kaksinapaisen liittimen ollessa kiinni. Toimii ok jos vain toinen on asennettuna. Jos on molemmat, se liitos pitää avata johtosarjasta. Liittimen ollessa irti EDU jätetään ilman lämpötilatietoa, ja DCC:lle se tulee aina suoraan sieltä spoilerista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuossa aiemmin höpötin fotodiodista valojen säädössä, mutta kysessä lienee kuitenkin LDR -vastus. Tinailin sen tänään irti ja mykkä näyttäisi olevan.
Bebekin nettisivuilla ei ollut kuin yhtä mallia joka ei ainakaan kuvan perustella käy. Pitänee käydä paikanpäällä kysymässä valikoimaa.
Elektroniikkanippeleitä myy varmaan joku toinenkin liike, onko kellään vaihtoehtoja tiedossa..?
Bebekin nettisivuilla ei ollut kuin yhtä mallia joka ei ainakaan kuvan perustella käy. Pitänee käydä paikanpäällä kysymässä valikoimaa.
Elektroniikkanippeleitä myy varmaan joku toinenkin liike, onko kellään vaihtoehtoja tiedossa..?
Etupuskurin kulmaan menee ainakin johto, haarautuu ajovalon johdoista.jus kirjoitti:Toimii ok jos vain toinen on asennettuna. Jos on molemmat, se liitos pitää avata johtosarjasta. Liittimen ollessa irti EDU jätetään ilman lämpötilatietoa, ja DCC:lle se tulee aina suoraan sieltä spoilerista.
Mutta tulipa sitten jätettyä tämä kriittinen liitos kytketyksi ja kojelauta tuli ruuvattua kiinni. Pitääpä keväämmällä tutkia vielä lisää. Sitten kun auto on leimassa jne...