Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuota -93 2.3T t5.2 näköjään polttaa apc sulaketta samantien kun vaihdat ehjän, riittää vain kun laittaa vain virrat päälle eli ei tarvitse edes käynnistää.
Ei sytytä ce valoa ja takavalojen merkki kyllä poistuu kevyesti jarrupoljinta painamalla (jos tässä se tehoesto on olemassa tuonkin takana).

Vaihtanut aikoinaan testailuja varten esim. mankkuvenat, sytkäkasetit, mapin jne osat aina akunkenkä irti niin nollannut samalla boxin, ce 7 eli fuel-air mixture ainut mitä sytyttelee ja senkin yleensä vesisateella. Käy nyt hiton rikkaalla.

Mitä (sytkäkasetti, mankkuvena, map, jarrupolkimen nasta?) tuon sulakkeen kautta tulee? Voisi haarukoida vähän mitä johtoja alkaa seurata, oikonenhan siellä ilmeisesti jossain jonkun nipun sisällä oltava.

Onko tässä muuten on erillinen apc boxi vai meneekö piuhat ecun kautta?
Tyhjäkäynti häröilee aika pahasti ja sytkäkasetin vaihdolla ei ollut mitään merkitystä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mankkuvena oikosessa, mikäli sulake palaa mankkuvenan liitin irti voi ecu olla palanu.
Ota ecu irti ja auki. Katso fettien ympäristöstä näkyykö mustaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitos :D vinkistä.
Mankkuvenan liitin irti ei polttanut sulaketta vaikka käyntiinkin laitoin, vaihdoin toisen juuri saadun venan (ollut di/apc) + liitin kiinni ja poltti sulakkeen sekä nyt itse venakin kuumeni heti. Tuo entinen vena ei lämmennyt tai sitten on jo kärynnyt loppuun.

Ilmeisesti venalle tulevissa johdoissa häröä vai? Tuo liitin on jotenkin hankala laittaa venaan (kuumentunut liikaa ja muoto pois?), kokeilumielessä tuohon cde vertasin kaikki kolme venaa ja siinä menee liitin tosi kevyesti plops ja heti kiinni, tässä cs alkaa nyt ahdistaa vastaan kun jo huulille laittaa.

Hajottaako muuten miten helposti venan vai kestääkö/suojaako sulake tuota oikosta miten? Loppu sitten ehjät venat jos tuokin nyt hajosi.
Fettipuoli menee multa ohi (ecussa nuo lienee), eikä riitä tieto, taito eikä varsinkaan terveys keskittyä tietotekniikkaan, nyt ei edes ecun aukaisuun.

Mitä noitten johtovärien takana on? Tuo sininen johto jouduttu mankunliitin pesästä uusimaan, onko se muuten maa vai virta?
Hiukan värisokeana kysyttävä muilta johtojen värejä nipuissa paikan päällä ja siksi en itse noihin johtojen liiittämisiin haluaisi koskea.

Ajan nyt tuo liitin irti niin toimii paremmin. Ecua joudan vasta huomenna päällisin puolin katsomaan jos tuo tämän yön toimisi töissä.
Olisi yksi irtoboxi mutta siinä 5.5 etanoliohjelma sisällä, tietysti tuohon saisi ajettua jossain vaikka 5.2 vakiosoftan jos ecu hajalla mutta oikosen aiheuttaja löydettävä ennen sitä..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

No niin yö ajettu.

Heittikin päälle sitten kaiken päälle ce lambda (6 väläystä), ja tuon fuel/air mixture (7 väläystä).
Lambda häipy kun nollasi mutta tuli vähän ajan päästä takaisin, tuo toinen ei tullut enää yöllä.

Latauskin tippui 13.5-14.0 lukemista taas pyörimään siinä 12.6-13.3 tasolle, liekö ladannut enempi kun oli oikosessa.

Bensankulutus nousi vielä lisää ja haistaa pakoputkesta ikkuna auki sisälle, aluksi sammukin pari kertaa likkeelle lähtiessä ennenkuin tajusi laittaa enempi kaasua lähtiessä jolloin ruopii hyvin. Aika on/off muuttui muutenkin tuo kaasun reagointi.

Ahtaa ilman venaakin 0.65bar eli se ilmeisesti kuitenkin peruspaineeksi laitettu. Tanko oli hiukan nihkeä ja herkistetty.

Kunhan saan itseä harsittua kasaan (flunssa, pohjehermokivut ja iskias päällä) niin voisi jotain yrittää tehdä/tutkia ja tosiaan neuvot kelpaa ja niistä on apuja.

t7 venapäivitys ollut alustavaa juttua kargin kanssa jolla myös tämän softan kopio, osia tosin en jaksa/kykyne hommaamaan ja oikosulkuvika tuskin poistuu tuollakaan muutoksella.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Magneettiventtilille tulee jatkuva +12V ja kaksi ecun ohjaamaa maadotusta. Ecu kytkee vuorotellen eri maadoitukset siinä suhteessa kun ahtopainetta määrätään.
Jos Ecussa on jotain palanut niin saatta pitää jatkuvasti piirin kytkettynä (Jonkun maista maissa). Sitä mankkuvena ei tada kestää että siinä on kokoajan virrat päällä.

Kokeile ecu irrotettuna ja johtosarjan liittimesta mitaten miltä magneettiventtiilin kaapelit näyttää.

Google ja "T5 manual" pitäisi löytyä järeä PDF josta selviää muistaakseni pinnijärjerjestykset eculle sekä magneettiventtilille. Myös kuvat FETeistä ja piirilevysta (T5.5) löytyy.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kahden kaverin kanssa vain mittailltu. Haiskahtaa pahasti eculta.

Ecu irti mitattuna mankun johdot ovat molempien mielestä ehjät sulakkeelle asti. Virtalukolta sulakkeelle ei myöskään anna häröä. Johtonippujakin kevyesti heilutellessa ei tullut häröjä.

Venanliitinpaikkojen piuhoja (1.vihreä 2 punavihreä ja 3 sininen) mietitty onko nuo oikein. Piuhojen värit mankun laitajohdot 1ja3 liittimeltä ja värit pinnit 2 ja 26 ei ole samat, en tiedä kuuluisiko ollakaan. Saatiin kylläkin yksi apc sulake räpsähtämään mitatessa noita ecun liittimen johtoja.
Katottu sekin kun kiertää keskimmäinen 2 piuha jonkun mustan 3-johtoisen mötikän kautta ettei sieltä tee mitään.

Muuttunut: nyt venanliitin irti ilman apc sulaketta ottaa 1.2bar, sulake kiinni liitin irti samat. Teki tuon myös kun kastunutta ecua kuivattelin joku viikko takaperin, otti 0.9-1.0bar pari päivää, sitten putosi 0.45-0.65bar. Tämäkin kyllä viittaisi ecu vikaan. Lisäksi lambda (uusittu vasta) herjaa koko ajan.

Joko ecu tai joku johdot väärin pinnissä/venanliittimessä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ulkomuistista, voi olla myös väärin:
Mankkuvenan liittimeen tulee 3 piuhaa. Laitimmaiset manee maihin ECU:n ohjaamana. Keskimmäisessä on +12V APC sulakkeen kautta kun virrat on päällä.

Kokeile niin että laitat virrat päälle. Sitten mittaat löytyykö jostain akkujännite. Kaksi ylijäänyttä on siis ecun ohjaamat maat.
Nyt kytke mittari piippaus asennossa, tai vastusmittausasennossa ja mittaa onko jompi kumpi tai molemmat aina oikosessa maihin. Helpoten onnisuu esim mittaamalla akun miinusnavan ja mankkuvenan liittimen väliltä.
Kokeile vielä virrat poiskäännettynä onko mankkuvenan joku maajohdin aina maissa.

Mikäli ainiainen maayhteys löyyy, on ECUsta jotain palanut ja oikosulussa.
Jos sulla on ecu irti niin mankkuvenan pinnit on 2 ja 26 maadoitus löytyy pinneistä 24 ja 25


Ecuja pystyy korjaamaan, yksinkertista elektroniikka loppupeleissä. Uusia FETtejä saa Ebaysta tai minulta.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Nöyrät Kiitokset!

Juurikin tuolla tapaa mitattukin ja molemmat kaverit hyvin autosähköihin perehtyneet, nuo maapinnit 24 ja 25 hyvä tietää jatkossa myös.

Toteamus heiltä oli että antaa juuri kokoajan maihin ja polttaa sitten venankin. Tuo onko joskus vaihdettu venanliittimeen piuhat sisälle ja mennyt laitapiuhat väärinpäin on auki. Tietysti jos ei niillä merkitystä kumminpäin ovat.

Mankkuvenat t5 ehjät loppui ja ei voi kokeilla palaneillakaan. Vaikea noita on saada.
Varaboxi (t5.5 etanoli) lähtee perjantaina t5.2 softaukseen, saa sen tähän tilalle niin nykyisen voisi yrittää korjata.

Otan heti kun aikaa teetättää ja muuten kunnossa virrat tuon t7 modauksen niin rupeaa venoja löytymään jatkossa.

Ps. 13 perjantai
Ja tosiaan mankkuvenanpiuha on ollut nyt 2 päivää kokoajan irti (enkä laita kiinni kun ei enää ehjää venaa) ja ahtoa joka päivä useasti 1.2bar ja joskus jää vain 0.45bar sekä yleensä on 0.65bar.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Koska perjantai 13, niin olisi turvallisinta kytkeä w ja c letku yhteen esim etran muovisella nipalla. Näin ahtopaine menee suoraan hukkaportille ja auto toimii aina peruspaineilla. Mikäli vena jumittaa ahdot ylös ja kone nakuttaa niin selvää jälkeä tulee.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuo seisonnassa niin ei hätää. Muuten 13 pe on kylläkin mun onnenpäiväni.

Varaecu nyt softauksessa ja tarkistaa samalla ettei vena ole siitäkin fettejä polttanut, tulee jo t7 modaus siihen samalla.
Lomamatkan jälkeen ajoon ja softaajalle niin laittaa t7 venan, piuhan jne sekä jätän hajonneen ecun tutkittavaksi/korjattavaksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jep taitaa olla ecussa muutakin kärvähtänyt oikein kunnolla
Lambdakin palaa nyt kokoajan, fuel/air joskus, tyhjäkäynti huono ja ravistaa vaikka kiekat pysyy alueella ja pikkukaasullakin ottaa heti aikamoiset vedot jo päälle. Tuntuu kuin ei osaisi seoksia säätää, laihalla tk ja tunkee sitten soppaa heti kun kaasua vain hipaisee.

Mitä noitten fettien takana on eli ilmeisesti yhteensä 6kpl on?
2kpl oli siis mankkuvenaan, 1kpl ilmeisesti lambdan lämmitys ja onko ruiskunohjauksesta jotain muuta myös niiden takana?

Tuo mankkuvena on ohitettu eli letkut yhdistetty.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Fetiti eculla:
4kpl MTD3055VL on suuttimille
2kpl MTP3055V on magneettiventtiliille

Joku mutu että lambdan pudotessa täysin pois pelistä linkuttaa ecu paksuilla kartoilla jottei kävisi laihalla.
T5 manuali kirjoitti:Lambda correction
The catalyst requires that the fuel/air mixture is stoichiometric. This means that the mixture is neither
rich nor lean, it is exactly 14,7 kg air to 1 kg gasoline (Lambda=1). That is why the system is
equipped with an oxygen sensor in the forward part of the exhaust system. The sensor is connected
to pin 23 in the ECU and is grounded in the ECU via pin 47. The exhaust fumes pass the oxygen
sensor. The content of oxygen in the exhaust fumes is measured through a chemical reaction, this
results in an output voltage. If the engine runs rich (Lambda lower than 1) the output voltage would
be approx. 0,9 V and if the engine runs lean (Lambda higher than 1) the output voltage would be 0,1
V. The output voltage swings when Lambda passes 1. The ECU continuously corrects the injection
duration so that Lambda=1 is always met. To be able to function, the oxygen sensor needs to be hot,
this requirement is met by electrically preheating the sensor. The preheating element is fed by B+ via
fuse 38 and the main relay, the sensor is grounded in the ECU via pin 50. The ECU estimates the
temperature on the exhaust gases (EGT) based on engine load and engine speed (RPM). At high EGT
the electrical pre heating is disconnected. The lambda correction is masked during the engines first
640 revolutions after start if the coolant temperature exceeds 18˚C (64F) at load ranges over idle and
under WOT, or 32˚C (90F) at idle. Operation can be divided into two parts, open loop mode and
closed loop mode. In closed loop mode the feedback signal from the lambda sensor is used to keep
the mixture stoichiometric (approx. 14.7 : 1) while in open loop mode the system only depends on the
maps, no feedback from the lambda sensor is used to compensate for lean or rich mixture. The point
where the system switches from closed to open loop mode is determined by a couple of maps of
which the most important one is: Open_loop! This map indicates the load levels for each rpm site
from which the system should run in open loop mode. This is also indicated in T5Suite in the main
injection map and the fuel knock map. The load levels in knock mode are different from the ones for
normal mode operation and are stored in Open_loop_knock!
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ok ja kiitos taas
Katsoin just tulpat ja pytyt 2-4 kpl hyvin rikkaalla ja ykkönen on valkoinen. Voinee olla mennyt fetti sitten tuoltakin.
Pa-pumppu ja suodatin uusi, map toimii, ei imuvuotoja.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Polttaa heti apc sulakkeen t5.2 kun laittaa virrat päälle

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitokset Kargille sillä tämä ongelma on sitten historiaa.

Avasin piruuttani kotona tuon vanhan ecun ja palaneelta ainakin nenätuntumalla heti tuoksahti kun kantta raotti.

Tehty korjaus siis oli
t5.2 softa ajettu t5.5 ecuun sisältäen t7 modauksen ja toiminut nyt loistavasti 930km jonka ajanut tuon ecun vaihdon jälkeen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin