Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä.
Tietäiskö kukaan missä lopullinen vika on??
Eli, nopeusmittari heitti toimimisen, nopeusanturi kunnossa ja sähköpuoli kunnossa.
Eli vika ilmeisesti laatikossa? Onko anturille jokin vastapyörä laatikon sisällä, voisiko se olla palasina?
Anturi oli irti ja sitä pyörittämällä mittari toimi.
Tietäiskö kukaan missä lopullinen vika on??
Eli, nopeusmittari heitti toimimisen, nopeusanturi kunnossa ja sähköpuoli kunnossa.
Eli vika ilmeisesti laatikossa? Onko anturille jokin vastapyörä laatikon sisällä, voisiko se olla palasina?
Anturi oli irti ja sitä pyörittämällä mittari toimi.
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Hain tonttuun uuden anturin rattaan ja sillä toimii. Siitä laatikon reiästä saa juuri ja juuri sormenpäällä tunnusteltua onko vastaratas ehjä. Huomioi että se anturi pitää painaa kunnolla tarpeeksi syvälle sinne lootaan, kuuluu oikein ääni kun se loksahtaa paikoileen (ainakin -91:sessä).miik kirjoitti:Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä.
Tietäiskö kukaan missä lopullinen vika on??
Eli, nopeusmittari heitti toimimisen, nopeusanturi kunnossa ja sähköpuoli kunnossa.
Eli vika ilmeisesti laatikossa? Onko anturille jokin vastapyörä laatikon sisällä, voisiko se olla palasina?
Anturi oli irti ja sitä pyörittämällä mittari toimi.
Onko anturin rattaan hampaat kuluneet joltain kohdaltaan ohuemmiksi?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Kyllä se anturi pohjassa täytyy olla kun sain sen peltilipareenkin kiinni ihan suosiolla, mikä pitää anturia paikoillaan. Yritin kylllä tunnustella sitä vastaratasta laatikosta mutten ylettänyt siihen. Täytyy kai vielä kokeilla. Lieneeköhän se vastaratas muovia? Olisikohan missään räjäytyskuvaa laatikosta missä näkyisi vastaratas?
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Taitaa olla muovia se vastarataskin. Kokeile ottaa anturin sähköosa irti ja pyöritä kuskin puolen eturengasta niin näet pyöriikö sen anturin alaosan metallitappi/piikki (joka pyörittää sähköosaa).miik kirjoitti:Kyllä se anturi pohjassa täytyy olla kun sain sen peltilipareenkin kiinni ihan suosiolla, mikä pitää anturia paikoillaan. Yritin kylllä tunnustella sitä vastaratasta laatikosta mutten ylettänyt siihen. Täytyy kai vielä kokeilla. Lieneeköhän se vastaratas muovia? Olisikohan missään räjäytyskuvaa laatikosta missä näkyisi vastaratas?
Missä kunnossa se anturin muoviratas oli, vai huomasitko tutkia hampaiden kuntoa? Sen peltilipareen voi nakata kuuseen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Taitaa olla muovia se vastarataskin. Kokeile ottaa anturin sähköosa irti ja pyöritä kuskin puolen eturengasta niin näet pyöriikö sen anturin alaosan metallitappi/piikki (joka pyörittää sähköosaa).
Missä kunnossa se anturin muoviratas oli, vai huomasitko tutkia hampaiden kuntoa? Sen peltilipareen voi nakata kuuseen
(ainakin meidän omassa lukitusruuvi pitää anturin paikoillaan lootassa).[/quote]
Anturin muoviratas on kyllä mielestäni kunnossa, ei yhtään viallista hammasta ja kaikki hampaat samanlaisia (yhtä pitkiä). Täytyy kokeilla tuota eturenkaan pyörittämistä. Nähdäkseni se sähkö- ja anturinosan välinen akseli on irroitettava, minulla se jäi sähköosaan kiinni irrotettaessa.
Missä kunnossa se anturin muoviratas oli, vai huomasitko tutkia hampaiden kuntoa? Sen peltilipareen voi nakata kuuseen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Anturin muoviratas on kyllä mielestäni kunnossa, ei yhtään viallista hammasta ja kaikki hampaat samanlaisia (yhtä pitkiä). Täytyy kokeilla tuota eturenkaan pyörittämistä. Nähdäkseni se sähkö- ja anturinosan välinen akseli on irroitettava, minulla se jäi sähköosaan kiinni irrotettaessa.
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Mittaa rattaan hammastuksen paksuus, tonnarimme ratas oli kulunut ohuemmaksi sieltä mistä oli vastannut vastarattaaseen, oli nopeasti vilkaisemalla kylläkin ehjä.miik kirjoitti:
Anturin muoviratas on kyllä mielestäni kunnossa, ei yhtään viallista hammasta ja kaikki hampaat samanlaisia (yhtä pitkiä). Täytyy kokeilla tuota eturenkaan pyörittämistä. Nähdäkseni se sähkö- ja anturinosan välinen akseli on irroitettava, minulla se jäi sähköosaan kiinni irrotettaessa.
Se metallitappi on vain painamalla kiinni, pidempi pää menee siihen sähköosaan (siinä keskivaiheilla on pieni paksunnosmötikkä joka estää tapin menemisen liian syvälle).
Jos saat sen tapin pyörimään rengasta pyörittämällä niin nou problem.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Anturin rattaan ulkokehä halkaisija on 21mm, Uhden hampaan syvyys 2,9mm.
Paljonkohan lienee alkuperäisen mitat?
Voisiko olla että ratas on niin kulunut ettei ota enää kiinni vastarattaaseen.
Vika tuli kyllä keralla, eli maantienopeudessa mittari putosi kerralla nollaan.
Ei mitään oireilua aikaisemmin.
Mittaa rattaan hammastuksen paksuus, tonnarimme ratas oli kulunut ohuemmaksi sieltä mistä oli vastannut vastarattaaseen, oli nopeasti vilkaisemalla kylläkin ehjä.
Se metallitappi on vain painamalla kiinni, pidempi pää menee siihen sähköosaan (siinä keskivaiheilla on pieni paksunnosmötikkä joka estää tapin menemisen liian syvälle).
Jos saat sen tapin pyörimään rengasta pyörittämällä niin nou problem.[/quote]
Paljonkohan lienee alkuperäisen mitat?
Voisiko olla että ratas on niin kulunut ettei ota enää kiinni vastarattaaseen.
Vika tuli kyllä keralla, eli maantienopeudessa mittari putosi kerralla nollaan.
Ei mitään oireilua aikaisemmin.
Mittaa rattaan hammastuksen paksuus, tonnarimme ratas oli kulunut ohuemmaksi sieltä mistä oli vastannut vastarattaaseen, oli nopeasti vilkaisemalla kylläkin ehjä.
Se metallitappi on vain painamalla kiinni, pidempi pää menee siihen sähköosaan (siinä keskivaiheilla on pieni paksunnosmötikkä joka estää tapin menemisen liian syvälle).
Jos saat sen tapin pyörimään rengasta pyörittämällä niin nou problem.[/quote]
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Taisi olla pari milliä enemmän (en ota kyllä anturia irti ja tarkistusmittaamiik kirjoitti:Anturin rattaan ulkokehä halkaisija on 21mm, Uhden hampaan syvyys 2,9mm.
Paljonkohan lienee alkuperäisen mitat?
Voisiko olla että ratas on niin kulunut ettei ota enää kiinni vastarattaaseen.
Vika tuli kyllä keralla, eli maantienopeudessa mittari putosi kerralla nollaan.
Ei mitään oireilua aikaisemmin.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kokeile laittaa se ratas/anturin alaosa paikoilleen ja pyöritä eturengasta. Sitä ratasta voi kokeilla paikoilleen myös ilman anturin alaosaa (kunhan ei tiputa ratasta lootaan, ainakaan automaattiin sitä ei pystynyt tiputtamaan vaikka kuinka yritin
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pelkällä rattaalla saa kokeiltua että onko siellä vastarattaassa mitään aktiviteettiä missään asennossa (muistaakseni piti kuluneella anturin rattaalla työntää sitä ratasta eteenpäin niin vastasi paremmin siihen vastarattaaseen).
Jos se vastaratas on rikki niin sitten on hankalampi homma.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Täytyy pyhien aikana yrittää kokeilla noita keinoja. Kiitoksia paljon neuvoista, palaan asiaan.
ng900aero kirjoitti:Taisi olla pari milliä enemmän (en ota kyllä anturia irti ja tarkistusmittaamiik kirjoitti:Anturin rattaan ulkokehä halkaisija on 21mm, Uhden hampaan syvyys 2,9mm.
Paljonkohan lienee alkuperäisen mitat?
Voisiko olla että ratas on niin kulunut ettei ota enää kiinni vastarattaaseen.
Vika tuli kyllä keralla, eli maantienopeudessa mittari putosi kerralla nollaan.
Ei mitään oireilua aikaisemmin.).
Kokeile laittaa se ratas/anturin alaosa paikoilleen ja pyöritä eturengasta. Sitä ratasta voi kokeilla paikoilleen myös ilman anturin alaosaa (kunhan ei tiputa ratasta lootaan, ainakaan automaattiin sitä ei pystynyt tiputtamaan vaikka kuinka yritin).
Pelkällä rattaalla saa kokeiltua että onko siellä vastarattaassa mitään aktiviteettiä missään asennossa (muistaakseni piti kuluneella anturin rattaalla työntää sitä ratasta eteenpäin niin vastasi paremmin siihen vastarattaaseen).
Jos se vastaratas on rikki niin sitten on hankalampi homma.
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Lainataan tätäkin ketjua.
Tuon anturin rattaineen pitäisi kai irrota löysäämällä kiinnityspultti ja nykäisemällä irti. Näin se irtosi ainakin 88-mallisesta. Varsinaisesta potilaasta vm-90 ei irronnut, vaan tuo alaosa rattaineen ei liikkunut mihinkään. Anturi irtosi herkästi alaosasta, ja tuon alaosan mutteriin ei sitten käy minkäänlainen avain. Kokeilin vääntää anturin mutterista kiinnipäin, mutta uskallus loppui kesken, senverran tiukassa on. Kiinnityspultti oli ilmeisesti liimattu lukitteella kiinni, joten olisikohan tuota lukitetta sitten tuossa alaosassakin. Ideoita irroitukseen? Vaihteiston irrotus tuon takia ei oikein innosta.
Mikä ero on noilla anturin rattailla 8727240 (vm 90-93) ja 8723892 (86-89) ?
Edit: Korjattu varaosanumerot.
Tuon anturin rattaineen pitäisi kai irrota löysäämällä kiinnityspultti ja nykäisemällä irti. Näin se irtosi ainakin 88-mallisesta. Varsinaisesta potilaasta vm-90 ei irronnut, vaan tuo alaosa rattaineen ei liikkunut mihinkään. Anturi irtosi herkästi alaosasta, ja tuon alaosan mutteriin ei sitten käy minkäänlainen avain. Kokeilin vääntää anturin mutterista kiinnipäin, mutta uskallus loppui kesken, senverran tiukassa on. Kiinnityspultti oli ilmeisesti liimattu lukitteella kiinni, joten olisikohan tuota lukitetta sitten tuossa alaosassakin. Ideoita irroitukseen? Vaihteiston irrotus tuon takia ei oikein innosta.
Mikä ero on noilla anturin rattailla 8727240 (vm 90-93) ja 8723892 (86-89) ?
Edit: Korjattu varaosanumerot.
Viimeksi muokannut VMX, Ti Kesä 17, 2014 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Ero on ilmeisesti hammasluvussa ja halkaisijassa. Nopeusanturin rattaan ja tasauspyörästössä olevan rattaan tulee olla samaa paria, yhdessä käytettäväksi tarkoitettuja.
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... ter./page2
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... ter./page2
4. Determine which type of metal drive gear is fitted to the differential housing by inserting a finger into the hole for the guide sleeve. Try moving the drive gear with your finger. If it is possible to feel the gear move up and down, about 1/4 inch, the early-style drive is fitted. If not, it is the late-style press-fit gear.
5. Inspect the plastic driven gear by counting the number of teeth. Gear 87 23 892 has 13 teeth and should be used with the early-style (loose) drive gear. Gear 87 27 240 is slightly larger in diameter, having 15 teeth, and should be used with the late-style (tight) drive gear.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Kiitokset vastauksesta. Anturi/ratas systeemi edelleen tiukasti laatikossa kiinni, tosin nytkyy jo ihan oikeasta paikasta lupaavasti. Tuo kiinnitysholkki ja anturi ovat kai samat molemmissa laatikoissa, joten tuon systeemin pitäisi pyöriä kolossaan. Luulen että kiinnityspultti on vähän muotoillut tuota holkkia, kun nytkyy herkästi mutta ei käänny eikä nouse vaan ottaa jostakin napakasti kiinni. Onko tuon 90-93 laatikon vastaratas teräksinen vai muovinen? jus:in lainaus kyllä viittaisi metallirattaaseen.
Saako ABSittomaan autoon viriteltyä (helposti) toiseen etupyörään anturit, jolloin tuolta saisi ranetettua sen nopeussignaalin?
Saako ABSittomaan autoon viriteltyä (helposti) toiseen etupyörään anturit, jolloin tuolta saisi ranetettua sen nopeussignaalin?
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Kumma juttu, mutta nuo molemmat anturin rattaat ovat 15-hampaisia ja aivan identtisiä, vaikka pitäsi olla erilaiset. Vaihdoin anturi/ratas jutskulin ja nopeusmittari toimii taas. Korkkaan kyllä oluen!
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Helpollahan se sitten tuli kuntoon verrattuna koko laatikon aukaisuun. Mikä siinä pyörittäjärattaan irrottamisessa laatikosta oli ongelmana, miten lopulta irtosi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin nopeusmittarin toimivuudesta vielä
Eipä tullut tarkemmin tutkittua mikä siellä loppuviimeksi jumitti. Ratas oli silmämääräisesti ehjän näköinen, irrallaan pyörittäessä takerteli (kokeilin anturi irti). Kiinnitysruuvin jälkiäkään ei näkynyt. Paikallaan ollessa se kiinnitysholkki ei suostunut kääntymään kunnolla, nytki vain vähän eikä tullut väkisin vetämälläkään. Irtosi lopulta helposti kun työntelin autoa edestakas ja vedin anturia nytkyttäen samalla. Uusi anturi meni helposti paikalleen ja kiinnitysholkki liikkui kevyesti pyörittämällä.
Jollakin varaosasivulla mainittiin että SE1988b mallissa (??? eroaa normi -88:sta miten??) olisi tuo 8727240 ratas.
Edit: Tarkemmin katsottuna tuosta toimimattomasta holkista löytyi kiinnitysruuvin jälki tuon heltan alapuolelta. Varaosassa jälki oli tuossa heltan yläpinnalla. Ilmeisesti tuo ei ole ollut alunperinkään tarpeeksi syvällä.
![Kuva](https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkKhvAfyEYziuEJmUwBElLv9moKcJ2ZpB4H-L9g1OPaCohp_993g)
Jollakin varaosasivulla mainittiin että SE1988b mallissa (??? eroaa normi -88:sta miten??) olisi tuo 8727240 ratas.
Edit: Tarkemmin katsottuna tuosta toimimattomasta holkista löytyi kiinnitysruuvin jälki tuon heltan alapuolelta. Varaosassa jälki oli tuossa heltan yläpinnalla. Ilmeisesti tuo ei ole ollut alunperinkään tarpeeksi syvällä.