9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Nyt olisivat hyvät ideat kalliit kun saab ei meinaa ahtaa. Tyhjäkäynnillä painemittari on reilusti imupuolella ja kaasu pohjassakin nousee vain keltaisen puoleenväliin. Ainut asia millä tuntuu olevan vaikutusta on magneettiventtiilin letkujen tukkiminen, mikä johtaa järjettömään hanailuun. mutta varmasti ehjän venttiilinkään vaihto ei tuo ongelmaan helpotusta. Kyseessä siis di-kasetilla varustettu malli.
Tähän mennessä testattu on myös apc yksikön vaihto, di kasetin vaihto', bypassin toiminta ja letkujen kunto sekä hukkaportin toiminta..
Onko kenelläkään ideaa miksi auto luulisi ahtojen olevan liian korkealla tms syytä mikä voisi johtaa tähän vikaan?
Tähän mennessä testattu on myös apc yksikön vaihto, di kasetin vaihto', bypassin toiminta ja letkujen kunto sekä hukkaportin toiminta..
Onko kenelläkään ideaa miksi auto luulisi ahtojen olevan liian korkealla tms syytä mikä voisi johtaa tähän vikaan?
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Nakutusanturin virheellinen toiminta johtaa vain peruspaineella ahtamiseen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Voiko tätä testata mitenkään vai onko ostettava vain uusi anturi?Mawerick kirjoitti:Nakutusanturin virheellinen toiminta johtaa vain peruspaineella ahtamiseen.
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Jaa-a. Mun ei koskaan tarvinnut asiaa käytännössä testata, mutta kokeile ihan irrottaa anturilta liitin ja katso nouseeko ahdot normaalisti...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Otin anturin irti ja kaikki pysyi ennallaan. Anturiihan sijaitsee lohkossa kahden vasemmanpuoleisen sylinterin välissä? Täytynee etsiä jostain ehjä vastaava ja kokeilla.Mawerick kirjoitti:Jaa-a. Mun ei koskaan tarvinnut asiaa käytännössä testata, mutta kokeile ihan irrottaa anturilta liitin ja katso nouseeko ahdot normaalisti...
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Jos nakutusanturin johdon irrottaa tai se on irti tai poikki, mennään peruspaineilla.
Jos nakutusanturia irrottelet, on sen kiristysmomentti vain 13 ± 2 Nm.
ISATilla nakutusanturin toimintaa voisi tutkia (antaisi mm. vikakoodin, jos anturi viallinen), mutta harvallapa sellaista hyllystä löytyy. Moottorin ollessa sammutettuna (mutta virrat päällä), pitäisi anturin antaa 0 volttia, tyhjäkäynnillä noin 0.1 volttia ja kierrosten kasvaessa 0.1-0.7 volttia. ISATilla nuo jännitteet yleensä luetaan, mutta pystyisiköhän noita jotenkin mittaamaan yleismittarilla jostain liittimen välistä (itse en ole noita koskaan mitannut, enkä tuota liitintä tutkinut). Itse johtoa (suojattu johdin) ei ainakaan kannata ruveta reittämään ja tiedä sitten ottaako se jostain häiriöitä tuollaisella liittimen välistä mittaamisellakin.
Jos nakutusanturia irrottelet, on sen kiristysmomentti vain 13 ± 2 Nm.
ISATilla nakutusanturin toimintaa voisi tutkia (antaisi mm. vikakoodin, jos anturi viallinen), mutta harvallapa sellaista hyllystä löytyy. Moottorin ollessa sammutettuna (mutta virrat päällä), pitäisi anturin antaa 0 volttia, tyhjäkäynnillä noin 0.1 volttia ja kierrosten kasvaessa 0.1-0.7 volttia. ISATilla nuo jännitteet yleensä luetaan, mutta pystyisiköhän noita jotenkin mittaamaan yleismittarilla jostain liittimen välistä (itse en ole noita koskaan mitannut, enkä tuota liitintä tutkinut). Itse johtoa (suojattu johdin) ei ainakaan kannata ruveta reittämään ja tiedä sitten ottaako se jostain häiriöitä tuollaisella liittimen välistä mittaamisellakin.
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Ensi viikolla tulee uusi anturi. Jossei sekään auta niin sitten täytyy ruveta mittailemaan johtoja läpi yms..
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Nyt on uus anturi nokalla (ja uudet lisävalot
) mutta kaikki ennallaan, onko autossa konelaudan sisällä paineanturia tms mikä vielä voisi vaikuttaa asiaan?

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Paineanturi on polkimien yläpuolella, ainakin -90 mallisessa musta kolmella ruuvilla kiinni. Samassa missä cruisen ja keskuslukon ohjainboksit.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
^tosin se ei kyllä pudota ahtoja peruspaineille vaan aiheuttaa fuelcutin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Kuinkas sitten kampiakselin asennontunnistin' voiko sillä olla näppinsä pelissä? Tuli tossa taas varmistettua että ahtaako se kun irrottelee magneettiventtiilistä letkut
ja iloisesti liikahti. Onko mahdollista viritellä magneettiventtiilin tilalle joku perinteinen väline jossei tähän muuten saa tolkkua..

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat
Lisää murheita aina vaan. Nyt tuli semmoinen vika että alakierroksilla vedot hukassa, tasan kolmessatuhannessa rpm vedot tulee nykäyksenomaisesti takaisin. Näin siis täyskaasulla ajellessa. Ahtaminen ei ole parantunut millään. Kenelläkään ideoita?