9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Nyt olisivat hyvät ideat kalliit kun saab ei meinaa ahtaa. Tyhjäkäynnillä painemittari on reilusti imupuolella ja kaasu pohjassakin nousee vain keltaisen puoleenväliin. Ainut asia millä tuntuu olevan vaikutusta on magneettiventtiilin letkujen tukkiminen, mikä johtaa järjettömään hanailuun. mutta varmasti ehjän venttiilinkään vaihto ei tuo ongelmaan helpotusta. Kyseessä siis di-kasetilla varustettu malli.
Tähän mennessä testattu on myös apc yksikön vaihto, di kasetin vaihto', bypassin toiminta ja letkujen kunto sekä hukkaportin toiminta..
Onko kenelläkään ideaa miksi auto luulisi ahtojen olevan liian korkealla tms syytä mikä voisi johtaa tähän vikaan?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Nakutusanturin virheellinen toiminta johtaa vain peruspaineella ahtamiseen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Mawerick kirjoitti:Nakutusanturin virheellinen toiminta johtaa vain peruspaineella ahtamiseen.
Voiko tätä testata mitenkään vai onko ostettava vain uusi anturi?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jaa-a. Mun ei koskaan tarvinnut asiaa käytännössä testata, mutta kokeile ihan irrottaa anturilta liitin ja katso nouseeko ahdot normaalisti...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Mawerick kirjoitti:Jaa-a. Mun ei koskaan tarvinnut asiaa käytännössä testata, mutta kokeile ihan irrottaa anturilta liitin ja katso nouseeko ahdot normaalisti...
Otin anturin irti ja kaikki pysyi ennallaan. Anturiihan sijaitsee lohkossa kahden vasemmanpuoleisen sylinterin välissä? Täytynee etsiä jostain ehjä vastaava ja kokeilla.
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Jos nakutusanturin johdon irrottaa tai se on irti tai poikki, mennään peruspaineilla.
Jos nakutusanturia irrottelet, on sen kiristysmomentti vain 13 ± 2 Nm.
ISATilla nakutusanturin toimintaa voisi tutkia (antaisi mm. vikakoodin, jos anturi viallinen), mutta harvallapa sellaista hyllystä löytyy. Moottorin ollessa sammutettuna (mutta virrat päällä), pitäisi anturin antaa 0 volttia, tyhjäkäynnillä noin 0.1 volttia ja kierrosten kasvaessa 0.1-0.7 volttia. ISATilla nuo jännitteet yleensä luetaan, mutta pystyisiköhän noita jotenkin mittaamaan yleismittarilla jostain liittimen välistä (itse en ole noita koskaan mitannut, enkä tuota liitintä tutkinut). Itse johtoa (suojattu johdin) ei ainakaan kannata ruveta reittämään ja tiedä sitten ottaako se jostain häiriöitä tuollaisella liittimen välistä mittaamisellakin.
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Ensi viikolla tulee uusi anturi. Jossei sekään auta niin sitten täytyy ruveta mittailemaan johtoja läpi yms..
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Nyt on uus anturi nokalla (ja uudet lisävalot :D) mutta kaikki ennallaan, onko autossa konelaudan sisällä paineanturia tms mikä vielä voisi vaikuttaa asiaan?
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Paineanturi on polkimien yläpuolella, ainakin -90 mallisessa musta kolmella ruuvilla kiinni. Samassa missä cruisen ja keskuslukon ohjainboksit.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^tosin se ei kyllä pudota ahtoja peruspaineille vaan aiheuttaa fuelcutin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Kuinkas sitten kampiakselin asennontunnistin' voiko sillä olla näppinsä pelissä? Tuli tossa taas varmistettua että ahtaako se kun irrottelee magneettiventtiilistä letkut :twisted: ja iloisesti liikahti. Onko mahdollista viritellä magneettiventtiilin tilalle joku perinteinen väline jossei tähän muuten saa tolkkua..
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: 9000 2.0 16v T vm-89 ahto-ongelmat

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Lisää murheita aina vaan. Nyt tuli semmoinen vika että alakierroksilla vedot hukassa, tasan kolmessatuhannessa rpm vedot tulee nykäyksenomaisesti takaisin. Näin siis täyskaasulla ajellessa. Ahtaminen ei ole parantunut millään. Kenelläkään ideoita?
Vastaa Viestiin