moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hihnaa ei tarvitse irrottaa ku se o tuolla parkkipaikalla suikaleina :D
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Oma veikkaus on että juuri se kiristimen öljyttömyys on rikkonut joko kiristinpyörän tai ohjainpyörän tai sitten nypytys on rasittanut pelkän hihnan poikki. Voipa rasittaa turhaan myös kampuran hihnapyörän vulkanointiakin.

Se kiristinpumppuhan on iskun/värinänvaimennin, ja ihan oikea öljyiskari sisäisine mäntineen ja sylintereineen sekä venttiileineen.

Pahassa tapauksessa öljyttömänä tärissyt kiristin on voinut syödä itsensä niin väljäksi että nyt hihnan katkettua on lauennut auki, kiristin on varsin heikkoa alumiini/silumiinivalua, ja sisältäpäin puristusliitoksella juurikin iskunvaimennusmännästä ja sylinteristä paketoitu niin ettei vahva jousi ammu kiristintä levälleen sen ollessa irti.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

kiristin on varsin heikkoa alumiini/silumiinivalua, ja sisältäpäin puristusliitoksella juurikin iskunvaimennusmännästä ja sylinteristä paketoitu niin ettei vahva jousi ammu kiristintä levälleen sen ollessa irti.
Mulla toi sylinteri ainakin meni todella "pitkäksi" kun otti viimeks sen vanhan hihnan pois ja mietinki silloin että onko se rikki mut sit ku sen puristi kasaan nii se liikkui sillä normaalilla lyhyellä liikeradallaan?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyllä se kiristin sitten levinnyt on jos on mennyt "pitkäksi", ja todennäköisesti väljistynyt. Itselläkin levisi yksi, ja tässä yksilössä jousi oli niin vahva että takaisinpuristaminen ja samaanaikaan linjaaminen oli täysin mahdotonta ja yläkorvake hajosikin ruuvipenkissä.

Tilasin Hernesmaalta ehjän käytetyn parilla kympillä, ja täytin hydrauliöljyllä. Jostakin syystä tässä oli sitten paljon lievempi jousikin. Sen suojakumin kunto ja oikea asennus kannattaa myös tarkistaa että öljyt myös pysyvät "pumpussa".

Korostan sitä öljyä nyt siksi että se pitkän hihnan aiheuttaman värinän vaimentaminen on siksi tärkeää etteivät paikat rasitu turhaan ja jupakka uusiudu jonkun muun paikan pettäessä, hihnahan vaikuttaa kaikkiin apulaitteisiin ja hihnapyöriin.

Tulipa kaverin tonnarista korjattua epäilty jakopään/tasapainoakseliston rohina ja jurahtelu lisäämällä vain öljyä kiristimeen joka kuivana täristeli ja korahteli.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Purinpas tossa tänää sit tota autoo(tai virallisesti eilen); hihnaa oli varmaan 3metriä suikaleina kiepittäytyneenä laturin hihnapyörään. Itse kiristin oli mielestäni ehjä vaikkei siinä yhtään öljyä ollutkaan, seinää vasten painoin sitä kasaan ja tuntui olevan älyissään. Kiristinpyöristä on vulkanoinnit menneet ja kehä pyörii välillä laakerin mukana, itse kiristin systeemi näytti olevan vinossa muihin hihnapyöriin(tai sitten se vulkanointi oli vaan antanu sen verran periksi).

Pitää tässä ootella et sais pelikuntoiset hihnapyörät tuohon ja kokeilis niillä. Vetonivelenkumiin tarviis myös klemmarin ku oli sit hävinnyt sekin jonnekkin, ei ollut edes Kuopion motonetissä vetonivelmallin klemmareita :|
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos kiristinasetelma on väärin koottu ja siitä puuttuu tukirauta niin aika varmasti kiristimen jalka on taipunut vinoksi ellei murtunut. Tuosta pdf:stä kun rullaa alaspäin, näkyy kuva jossa osa "Support bracket" on osa jota tarkoitin.

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sioner.pdf

Niistä vetonivelen suojakumin klemmareista, lueskelin juuri jotakin jutustelua Motonetin foorumilta jossa juteltiin että löytyy yleismallisia ruostumattomia kuminkiinnikkeitä kun kysyy tiskiltä. Kysäise tuolta että löytyykö Kuopiosta "tiskin alta", ei välttämättä löydy aina hyllystä:

http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8361
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kyllä se oikein oli kasattu, oli vaan jotenki hangannut se kiristimenhihnapyörä siihen omaan rautaansa. En sit tiedä et onko se kiinnike vääntynyt vai onko se pyörän laakeri niin huonosti niissä vulkanoinneissa ettei ole enää keskellä. Tänään saan kuitenkin uudet pyörät.

Tosta Motonetistä vielä, kysyin ihan tiskiltä asiakseen niitä klemmareita ja ei kuulemma ollut minkäänlaisia. Voi olla että aika tietämättömiä nämä Kuopion myyjät kun vasta joulukuussa avattu liike niin eivät ole vielä iha kuvioissa mukana. Pitää pistää boikottiin tuo ja luottaa vaan AD varaosamaailmaan.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

N nyt on uudet käytetyt kiristinpyörät ja uusi käytetty kiristin(makso hernesmaan autossa 50e :? )

Tuntus toimivan vikisemättä nyt. Ruuvipenkis vedin ton kiristimen kasaan ja laitoin alfamerin oppien mukaan tehdyn raudan pitämään sen kasassa. Meinas vaan antautua se rauta niin just ja just sain hihnan ja kiristimen paikoilleen... Jossain joku sanoki et liian heikko se rauta mimmoseks se alfamer neuvoo tekemään...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Minuteman kirjoitti:Tulipa kaverin tonnarista korjattua epäilty jakopään/tasapainoakseliston rohina ja jurahtelu lisäämällä vain öljyä kiristimeen joka kuivana täristeli ja korahteli.
Mites toi öljyn lisääminen tapahtuu?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

olli9000CDturbo kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Tulipa kaverin tonnarista korjattua epäilty jakopään/tasapainoakseliston rohina ja jurahtelu lisäämällä vain öljyä kiristimeen joka kuivana täristeli ja korahteli.
Mites toi öljyn lisääminen tapahtuu?
Laitettiin ihan kiristimen ollessa paikallaan injektioruiskulla ja ohuella letkulla suojakumin yläpäätä raottamalla ohuella ruuvimeisselillä. Mitään "virallista" tapaahan tuskin on, paitsi irroittamalla koko kiristin ja ottamalla suojakumi pois ja täyttämällä.
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja veijo »

>lisäämällä vain öljyä kiristimeen joka kuivana täristeli ja korahteli ... Mites toi >öljyn lisääminen tapahtuu?
>Laitettiin ihan kiristimen ollessa paikallaan injektioruiskulla ja ohuella letkulla >suojakumin yläpäätä raottamalla ohuella ruuvimeisselillä.

Minulla speedpartsilta peräisin olevan uuden kiristimen ko. suojakumi halkesi (sylinterin terävän ulkoreunan kohdalta) jo 2v asennuksen jälkeen.

Siksi ajattelin teipata vulkanoituvalla teipillä seuraavan uuden kiristimen suojakumin päälle loivasti suippenevan suojakumin, ongelmaksi tulee onton kohdan tekeminen vulkanointiteipillä siihen kohtaan, missä suojakumi kapenee siirtyessään sylinterin päältä männän varren päälle.

Jos työntäisi ruuvarin kärjen suippenemiskohtaan, ja puristaisi venytettyä teippiä edellisen venytetynteippikierroksen päälle ruuvaria alasimena käyttäen, voisi teippikierrokset vulkanoitua toisiinsa kiinni siten, että väliin jää ontto ilmatila originaalin ja itse tehdyn, päällimmäisen suojakumin väliin.

- - -

Onko tietoa, kuinka iso hylsy tarvitaan kampiakselin päässä olevan moniurahihnapyörän irrottamiseen ? :?:

Ja tarvitseeko ulosvetäjän hihnapyörän pois vetämiseen akselilta ? :?:

Jo pelkästään hihnapyörän päässä olevan reijän suuruuden selvittäminen auttaisi, jotten ostaisi ainakaan liian pientä hylsyä (reijän tosin osaan itsekin mitata sitten kun osat speedparts -> Jkylän kautta HML:ään saapuvat).

Ajatuksena pakata rinkkaan kaikki hihnaremontissa tarvittavat työkalut (mm. akselipukit) ja varaosat ja vielä muutama ylimääräinenkin varaosa (esim. vesipumppu ja kaikki kiristinrullat) ja lähteä Sulkavalle bussilla tekemään hihnanvaihtoremonttia erään maatalon pihaan, jonne Saabbi vaimon kesälomareissulla päätyi 2v. vanhan moniurahihnan katkettua. Kuulemma oli vinkunut käynnistyksen jälkeen, vaimo soitti sitten minulle mitä tehdään, kun latauksen merkkivalo syttyi.

Vinkumisen vuoksi epäilen kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointien pettäneen ja aiheuttaneen hihnan linjauksen suistumisen pois tolaltaan, jonka seurauksena moniurahihna katkesi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei kiristimen vaimentimen kumia saa rakennettua teipistä. Jos tarvikemallisen vaimentimen suojakumit ei kestä, ota kumi alkuperäismallisesta vaimentimesta.

Hihnapyörää pitelevän pultin kanta on 27 tai 30 mm, riippuu vuosimallista. Ei voi päätellä hihnapyörän keskireiästä, se on kaikissa vuosimalleissa kampiakselin halkaisijan kokoinen. Minulla 2,3T -91:ssä 27 mm.

Hihnapyörän pultin avaamiseen on suositeltavaa hankkia/lainata vähintäänkin sähkökäyttöinen iskevä pyöränmutteriavain. Tai hyödyntää maatilalla paineilmaa ja laadukasta pulttipyssyä. Kolmen kympin paineilmapyssyllä pultti ei aukea. Ulosvedintä ei tarvita. Samalla on hyvä vaihtaa öljypumpun kannen O-rengas ja hihnapyörän takaa akselitiiviste.

Jos autosi sattuu olemaan automaattivaihteinen, pultin aukaisuun tarvitaan em. iskevä väännin tai sitten jotain kikkoja hihnapyörän paikallaanpitämiseksi.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Huonolla tuurilla hihna on katketessaan voinut mennä jakopään ja hihnapyörän väliin rikkoen myös asentoanturin johdotusta. Omassa autossani ohjaustehostimen pumpun hihnapyörä oli siirtynyt akselilla ulospäin eikä hihnaa saanut mitenkään kulkemaan linjassa. Epäilen, että syy siirtymiseen oli hihnarikko joskus kauan sitten aiempien omistajien aikana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja t8 »

jus kirjoitti: Jos autosi sattuu olemaan automaattivaihteinen, pultin aukaisuun tarvitaan em. iskevä väännin tai sitten jotain kikkoja hihnapyörän paikallaanpitämiseksi.
Itse avasin normaalilla lenkkiavaimella, laittaa vaan toisen pään "nojaamaan" alatukivarteen ja varovainen startin pyöräytys. Taisi aueta ekalla yrityksellä, alatukivarressa olleesta lommosta päättelin että samaa kikkaa on käytetty ennenkin. Kiristyksessä laitoin vanhan moniurahihnan hihnapyörän ympärille josta pari kiekkaa alatukivarren ympäri ja tiukka solmu. Yllättäen hihnapyörä ei luistanut ja sain helposti kiristettyä pultin.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: moniurahihna kiristinjärjestelmästä

Viesti Kirjoittaja veijo »

Kuulemma oli vinkunut käynnistyksen jälkeen, vaimo soitti sitten minulle mitä tehdään, kun latauksen merkkivalo syttyi. ...
Vinkumisen vuoksi epäilen kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointien pettäneen ja aiheuttaneen hihnan linjauksen suistumisen pois tolaltaan, jonka seurauksena moniurahihna katkesi.
Otin töistä (syksyllä 2013) perjantain lomaa ja pakkasin kamat rinkkaan ja matkustin bussilla HML:stä Juvalle, josta ex. saabisti haki minut omalla autollaan Sulkavalle, jonne autoni oli jäänyt (ko. ex. saabistin pihaan) seisomaan laturin hihnan katkeamisen vuoksi.

Vinkuva ääni oli lähtenyt laturin hihnapyörästä, joka luisti laturin akselilla. Laturin akselilla on kyllä kiilaura, mutta kiila puuttuu! Käytännössä kyseessä on siis kitkaliitos, joka ehkä tuli aikoinaan liian löysälle, kun sorvasin laturin liukurenkaat ja kasasin sitten laturin uudelleen. Hihnapyörä oli kulunut niin väljäksi laturin akselilla, että lopulta uudehko hihna tuhoutui virheellisen hihnapyörän linjauksen vuoksi.

Laturin hiilet olivat kuluneet (taas) loppuun, jonka vuoksi magnetointivirta oli alkanut pätkiä.
Magnetointivirran pätkiminen ilmeisesti iski roottoria magneettisesti jumiin kesken laturin pyörimisen, jonka seurauksena hihnapyörän kiinnitykseen kohdistui iskumaista rasitusta, ja hihnapyörä alkoi luistaa laturin akselilla ja kului lopulta väljäksi.

Savonlinnalainen varaosaliike katsoi perjantaina vanhan ulkotuuletetun laturin Bosch numerosarjan ja tilasi sen perusteella uuden laturin, jossa oli sitten - kuten lauantaina todettiin - 2kpl rinnakkaisia V-urahihnapyöriä, vaikka alkuperäisessä laturissa oli yksi KUUSI urainen moniurahihnapyörä. Koska piti olla maanantaina taas töissä, ei ollut enää aikaa uuteen laturitilaukseen.

Niinpä tuli tehtyä 2 x turha edestakainen reissu Sulkavalta Savonlinnaan, ja Savonlinnasta palatessa jatkoin Motonetin varaosa luettelon selailua kännykällä, motonetin sivuston mukaan Kuopiosta löytyi moniurahihnapyörällä varustettu laturi, mutta valitettavasti motonetin listauksissa ko, laturi esiintyy kerran maininnalla "5 urainen" ja toisella sivulla ko. mainintaa ei ollut, ja juuri se sivu oli jäänyt auki kännykkääni. Niinpä tuli tehtyä myös turha reissu Sulkavalta Kuopioon, Kuopiossa motonetin varaosatiskillä avattu pahvilaatikko paljasti viisiuraisen hihnapyörän.

Sitten takaisin Kuopiosta Sulkavalle, vanhan laturin hihnapyörä hitsattiin suoraan laturin akseliin kiinni, ja laturi paikoilleen loppuun kuluneilla hiiliharjoilla varustettuna. Käynnistys, latauksen merkkivalo syttyi, mutta sammui kun naputtelin imusarjan vierestä laturin kylkeen pitkällä 1/2" tuuman jatkovarrella. Pääsin lähes Mikkeliin saakka, ennen kuin latauksen merkkivalo syttyi. Kurkottelin hanskalokeroon ja nypin ajon aikana akun latauksen säästämiseksi ilmastoinnin sulakkeet pois ja jatkoin valoitta ajamista kohti Mikkeliä, sattumalta Mikkelissä asuu erään tuttavan äiti, ja hänellä sattui olemaan autotalli tyhjänä, joten saabbi jäi odottamaan laturiremppaa Mikkeliin, ja jatkoin junalla Mikkelistä sunnuntaina takaisin HML:ään.

Taas uusi perjantai lomapäiväksi töistä, ja lähdin jo perjantai-aamuna HML:stä Mikkeliin, rinkkaan oli pakattu tori.fi:n kautta haalittu, alunperin Saabin tehtaalta peräisin oleva tehdasuusi laturi, jossa oli kuusiurainen hihnapyörä. Mikkelissä paljastui, että uuden laturin kuusiurainen hihnapyörä oli liian kaukana laturin rungosta, jonka vuoksi hihnapyörän linjaus ei ollut yhteensopiva muiden hihnapyörien kanssa!
Onneksi rinkkaan tuli varasuunnitelmana pakattua myös uusi säädin vanhaan laturiin, joten laitoin uuden säätimen = uudet hiiliharjat paikoilleen vanhaan laturiin, ja ajoin Saabin Mikkelistä HML:ään.

Sitten löytyi lyhyemmän ulkoneman 6-uraisella hihnapyörällä varustettu laturi Parolassa olevalta romuttamolta, siirsin purkulaturissa olleen sopivan hihnapyörän tehdasuuteen sisätuuletettuun laturiin, hihnapyörän ja akselin liitokseen epoksia ja mutteri tosi tiukalle, ja asensin uuden laturin paikoilleen HML:ssä vasta keväällä 2014, koska wanhan, Sulkavalla kasaan hitsatun laturin laakeri alkoivat pitää ääntä, ja kun laturin hihnapyörää väänsi raudalla, se liikkui sivusuunnassa pari milliä, siis hieman epäkeskeisesti tehty hihnapyörän hitsauskorjaus söi laakerit loppuun muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen.

Kiitoksia kaikille laturirempassa avustaneille, siis täällä saab -foorumilla, sekä Sulkavalla ja Mikkelissä apua ja tukea antaneille!
Vastaa Viestiin