Ei ahda kuten pitäisi.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Elikkäs -96 CS 2 litran tonttu stage 1 softalla T7 mankku modilla eli kuuluisi ahtaa sen noin 1,1. Putkisto vakio lukuunottamatta takapönttöä joka jo mätäni huonoksi. vakio by-pass vaihdettu dumppiin.

Jarrua vasten 1,2,3 vaihteilla kokeiltuani ei jaksa ahtaa yli 0,2. Eilen oli vielä hyvä tilaisuus kun ajoin iso kärry perässä kokeilla niin kärryn kanssakkaan ei ahdot nousseet kuin vasta 3 tonnin jälkeen. Kuulostaa kyllä että ahdin ottaisi kierroksia ("vinkuu"). Kiihdyttäessä ilman ylimääräistä kuormaa sama juttu että yli 3krpm nousee vasta ahdot sinne 1.1 josta kuitenkin laskeevat heti 0,7-0,8 tietämille. Tuota ahtojen laskemista on ainenkin esiintynyt jo pitkään, mutta tuo että ei ahda alle 3krpm on varmaan melko uusi juttu vaikka itse en varmaan olisi vieläkään huomannut mitään vaan veli kun ajo yhden auton siirtopätkän sano että ei vedä läheskään kuten hänen 9-3 2.0 stage1. Dumpin kanssa semmonen erikoisuus että paikallaan kierrättäessä tasakaasulla pitäessä vuotaa vähän läpi, mutta ei kuitenkin kierrosten nousun aikaan, kuuluukohan tämäkään asiaan?

Mistä tässä nyt kannattaisi lähtea asiaa purkamaan? Voiko putkiston tukos aiheuttaa tuollaista että jaksaa ahtaa vasta korkeilla kierroksilla?
Ajatuksena ollut ottaa ilmanputsarin putki irti ja kokeilla ahtimen välystä nyt jossain vaiheessa kun sattuisi olemaan kylmäkone, käyttöautona kun on niin millompa semmonen väli sattuisi :D mutta voiko väljäahdin tehdä sitten tuollaisen että ahtaa kuitenkin mutta vasta kovemmilla kierroksilla?
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja aero »

Jos pelkästään ahdot ovat alhaalla, niin mulle ekana tulee mieleen ahtoputkiston tiiveys, josko vuotaa enemmät ilmat pihalle (T5 ei muuten tästä oireile, kun ei mittaa ilmamassaa) sekä hukkiksen tanko, josko on irti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

aero kirjoitti:Jos pelkästään ahdot ovat alhaalla, niin mulle ekana tulee mieleen ahtoputkiston tiiveys, josko vuotaa enemmät ilmat pihalle (T5 ei muuten tästä oireile, kun ei mittaa ilmamassaa) sekä hukkiksen tanko, josko on irti.
Mutta se että jaksaa kuitenkin sitten ahtaa kun päästään yli 3000 kierroksen. Eli esimerkiksi eilen kärry perässä pedaalipohjassa 2-3krpm ahdot sitä 0,2 luokkaa ja sitten 3 jälkeen nousee rauhallisesti sinne 1.1 jolloin lähtee tapahtumaan edes jotain. Ahtoputkissa ei ainenkaan näy mitään vuodon merkkiä, kaikki klemmarit kiinni jne.
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Peruspaineet pitäisi olla 0.4bar
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja aero »

Äh joo, luin huonosti - tuo ahtojen nousu isommilla kierroksilla poissulkee aika tehokkaasti ahtovuodot. Hukkista voisin silti itse ihmetellä, jos se on osittain auki eikä mene kunnolla kiinni niin sieltähän vuotaa voima karkuun. Kuten KAPU2 sanoi, jo peruspaineen pitäisi olla enemmän kuin nyt tulee, eli pakko olla mekaanista vikaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

ota mankkuvenan liitin irti ja kokeile mitä peruspaineet on.pitäisi siellä 0.45-> löytyä peruspainetta.jos alle tuon niin tutkimaan hukkista ja mahdollisesti säätämään peruspaine ensin kohdalleen.
onko se dumppi säädettävä malli? voihan se vanhetessaan alkaa vuotaa,jos peruspaineet ok niin kokeile toimivalla by-bassilla jos mahdollista..

kyllä se toimiva garrett T25 pitäisi jo sieltä 2500rpm alkaa rähinä.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja haffu »

Hukkikselle antaisin oman ääneni. Tuo oma tonnarini oireili tuossa edellisen vuoden sillä tavalla, että alle 3krpm ei tapahtunut mitään, joka hieman tuolla vakio T25:lla aiheutti ihmetystä. Paineet näyttäisi ainakin dynovedon perusteella toimineen hieman vastaavanlaisesti. https://www.dropbox.com/s/yrxu1w0o3wo2n ... .53.16.jpg
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Juu tuon mankun johdon hoksasinkin irottaa töistä lähtiessä ja tosiaan paineet ei nouse mittarin mukaan missään vaiheessa yli 0,2 :roll: nyt kuitenkin alkoi jo epäilyttää että ettei sitten olisi tuo mittarikin sökö sillä vetoja on mielestäni varsin asiallisesti alle peruspaineiseksi.

Ja sitten toisaalta vähän kertoo että vikaa on kun kotimatkalla on hyvä kohta missä vaihtuu 60 alue 80 alueeksi, siitä kakkosella lämäpohjassa en huomannut mitään eroa peruspaineisena verraten että mankun johto olisi kiinni ja mittari näyttäisi sen 1.1bar. Tämä varmastikkin siitä että ei tuo missään vaiheessa ole enää yli 4krpm rokannut kunnolla = eikös siellä jo ahdista sitten tuo vakioputki oman osansa.

dumppi on säädettävää mallia kyllä. ehjää pässiä ei vaan ole, bilteman pässiäkin kun tuo tykkäsi aukoa heti tyhjäkäynnillä vaikka oli jäykin jousi :D

Pitää kokeilla joku päivä päästä hukkiksen kimppuun, vaatisi vaan tosiaan melkein päivän seisottamista autolle ja kun kelit ei edes moottoripyöräilyä nyt oikein suosi.
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

toimiiko mankku eli pitääkö "rätinä" ääntä? selkeästi vikaa havaittavissa jos ilman mankkuvenan ohjausta ei eroa huomaa..raudan voit testata myös kun nappaat hukkiksen letkun irti ja kokeilet varovasti niin pitäisi melko helposti ahtaa fuelcutille asti..
jos ahdin kunnossa niin tutkaile sitä hukkaporttia,ota tanko irti ja kokeile että hukkaportti aukeaa ja sulkeutuu kunnolla.pystyy tarvittaessa yläkauttakin raplaamaan kun on tosiaan jäähtynyt motti.. :wink: mut jos haluaa nähdä mitä tekee niin sit alakautta tutkimaan..

Onhan muuten perus jutut ok,tulpat? DI-kasetti? kasetti kylläkin tekee mielestäni päinvastaisia oireita.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Juu mankku paukuttaa kyllä normaalin kuuloisesti. Tulpat ei ole 10tkm ajettu, kasetista sun muista ei niin tietoa, muita oireita kun "ei" muuten ole.

Aloin epäilemään mittarin paikkansa pitävyyttä kun vetoja oli kuitenkin "peruspaineilla" niin hyvin ja onneksi löytyi toinen mittari kotoa. Se kiinni ja hienostihan tuo sen 0,4 ahtaa peruspaineilla ja jarrua vasten noin 0,3.

Sitten taas mankun johto kiinni ja ahtoja löytyy tuon mittairin mukaan se vähän päälle 1, mutta ahtojen nousu on melkein kun kierroslukumittarin nouseminen. 100 alueelle rampilta kaartaessa 3:lla jostain 2300 kierroksen hujakoilta lämätiskissä saa olla useita sekuntteja tai mitä siitä nyt menee että kierrokset on sen 3500 ennen kun ahdot on siellä 1.0 pintaan.

Kumpikaan mittari ei muuten näytä tyhjäkäynnillä kuin -0,6 kun muistelen kuitenkin että aikaisemmin olisi ollut -0,8, en tiedä onko viitettä mistään.

Mutta tosiaan jos viikonloppuna saisi hukkaporttia ja ahtimen välyksiä tutkittua. Sitten jää oikeastaan putkisto josta minua epäilyttää keskipönttö ettei olisi vain käynyt kuten peräpöntölle että rakenne hajonnut sisältä ja mennyt tukkoon.
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

tuntuis et voisi olla enemmän alipaineen puolella..moottorijarrulla pitäis mennä reilusti alipaineen puolelle..ainakin itsellä moottorijarrulla menee ihan tappiin miinukseen puolelle..tarkasta vielä kaikki alipaineletkut ja mahdolliset imuvuodot samalla kun syvennyt siihen hukkikseen.
Ja jos ei muuta niin kokeile sit se änkkäri irti..voihan se hyvinkin olla tukossa ja antaa vastapainetta..ainakin itse huomaan eron jos katti on paikallaan niin ei lähde niin herkästi ahtamaan..normaalisti ihan vapaa putkisto paikallaan..

Edit: vielä tuosta alipaineesta niin itsellä tyhjiksellä se on n.-0.7 ja moottorijarrulla -0.9,-1.0. riippuen moottorijarrun kuormituksesta..
halvat mittarit heittää jo kevyesti +-0.1 eli eiköhän tuo ole sulla normaali alipainealue.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Kärsimättömänä menin kikkailemaan kun alko tympimään tuo viive ahtamisessa (perhana kun meinaa risteyksissä alle jäädä).

Vetäsin nippusiteellä (mielestäni) kellon letkun ruttuun ja sitten testaamaan. Tein useita vetoja 2 ja 3 vaihteella ja aina sama tulos. Ahtaa vähän aikaisemmin kun viimeksi, "pitkässä" vedossa ahdot nousee jonnekkin 1,4 luokkaan mutta ei missään vaiheessa fuelcutille. Melkein heti kun viisari saavuttaa 1,4 tippuu ahdot 0,8 paikkeille, mutta sen sekunnin kaks on vetoja :D

Jarrua vastenkin alkaa nyt ahtamaan 2500 kierroksen paikkeilta päälle 0,5 ja 3000 kierroksella on jo yli 1. Että kyllä ahdin ainenkin jotain jaksaa vielä puskea. Siitä en tiedä oliko letku nyt aivan tukossa tukossa kun aika paksua letkua, kaksin kerroin siis kuitenkin taitoin jne.
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

otat vaan mankulta sen W letkun(wastegate) irti niin kyllä sen pitäisi aika lailla helposti ahtaa tuonne fuelcuttiin asti..joka on softassa 1.54bar..
kyllä kallistuisin sinne hukkaportin toiminnan puolelle seuraavaksi jos ei ilman hukkiksen ohjaustakaan ahda kunnolla..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Mr_nice
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 23:58
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ei ahda kuten pitäisi.

Viesti Kirjoittaja Mr_nice »

Tyhmästä päästä kärsii jälleen koko ruumis :D Menin pätkimään nyt sen välipöntön pois kun olin niin "varma" että vika on siinä ja "eihän se nyt ääniä juuri kovenna". No mitään hyötyä ei ollut ja äänet on hivenen karmeemmat mitä aikaisemmin :lol:

Nyt sitten kelien suosiessa sain jätettyä auton jäähtymään tallille kun motskarilla ajelen ja veli teki vikadiagnoosin kun ahdin oli kylmänä. Ilmanputsarilta tuleva putki pois ja kokeilemalla päittäisvälys ahtimessa luokkaa 10-15mm. Olisin tietty itsekkin tuon voinut kotipihassa joku viikonloppuaamu katsoa mutta kun ei niin ei :D Minä luulin että noin sököahdin oireilisi jo oikeasti jumalattomalla äänellä tai aivan olemattomilla ahdoilla, mutta ei sitten kun ei kerta "sivuttaissuunnassa" ollut välystä havaittavissa juurikaan. Olenpa taas vähän viisaampi ja kohta varmaan vähän köyhempi kunhan ahdin on jonkunlaiseen vaihdettu ja putki korjattu takaisin siedettäväksi (rukouksiin liitettävä että mossemiehen catbackit olis hyvinkin kohtuu hintaisia ja aikataulullisesti saavutettavissa)
Käyttis: Seat Cordoba 1.9 TDI (320tkm)
Ex-käyttis: Saab 9000 CS -97 2.0t stage 1 (06.2015 312tkm myydessä)
2-pyöränen: Yamaha XJ 900 -89 (vain 132tkm mittarissa)
Projekti: VW Kupla 1300 -74 1300cc (km lukemasta ei mitään hajua)
Vastaa Viestiin