Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Seuraavassa lyhyehkö vikadiagnoosi:
Hantinpuolen ovivalo palaa himmeästi vaikka ovet ovat kiinni ja auto ei ole käynnissä. Valo kirkastuu hantinovessa kun painaa keskikonsolissa olevaa keskuslukituksen nappia auki/kiinni asentoon kumpaan suuntaan tahansa.
Katossa olevat sisävalot ei toimi enää yksikään ja katossa olevaan sisävalojen kytkimeen kun koskee hantinpuolen ovivalo kirkastuu. Kuskinoven aukaistessa hantinpuolen valo kirkastuu ja kuskin ovessa sarana puolella olevaa ovikytkintä painettaessa hantinpuolen ovivalo kirkastuu ja kuskinoven valo syttyy palamaan himmeästi.
Takaovet aukaistaessa ei takaovissa olevat valot syty.
Auton käyntiin laitto vaikuttaa asiaan seuraavanlaisesti, eli nyt ovivalot palavat takaovissa himmeästi ja kuskinovessa sekä hantiovessa kirkkaasti.
Lisäksi valo saataa palaa kirkkaasti / himmeästi kuskin oven ollessa auki tai kiinni auton käydessä. Riippuu näköjään varmaan jostain kuun asennosta miten ovivalot milloinkin palavat.
Auton käydessä automaattivaihteiston vaihdekeppi peruustusasentoon siirrettäessä ja etuovien ovvalot palavat kirkkaasti.
Sulakkeiden kuntoa ei vielä tarkastettu.
Hantinpuolen ovivalo palaa himmeästi vaikka ovet ovat kiinni ja auto ei ole käynnissä. Valo kirkastuu hantinovessa kun painaa keskikonsolissa olevaa keskuslukituksen nappia auki/kiinni asentoon kumpaan suuntaan tahansa.
Katossa olevat sisävalot ei toimi enää yksikään ja katossa olevaan sisävalojen kytkimeen kun koskee hantinpuolen ovivalo kirkastuu. Kuskinoven aukaistessa hantinpuolen valo kirkastuu ja kuskin ovessa sarana puolella olevaa ovikytkintä painettaessa hantinpuolen ovivalo kirkastuu ja kuskinoven valo syttyy palamaan himmeästi.
Takaovet aukaistaessa ei takaovissa olevat valot syty.
Auton käyntiin laitto vaikuttaa asiaan seuraavanlaisesti, eli nyt ovivalot palavat takaovissa himmeästi ja kuskinovessa sekä hantiovessa kirkkaasti.
Lisäksi valo saataa palaa kirkkaasti / himmeästi kuskin oven ollessa auki tai kiinni auton käydessä. Riippuu näköjään varmaan jostain kuun asennosta miten ovivalot milloinkin palavat.
Auton käydessä automaattivaihteiston vaihdekeppi peruustusasentoon siirrettäessä ja etuovien ovvalot palavat kirkkaasti.
Sulakkeiden kuntoa ei vielä tarkastettu.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Äkkiseltään kuulostaa minusta pääosin maavioilta. Kannattaa tarkistaa ainakin G201 (On left side of dashboard electrical distribution box), G102 (Battery tray ground, on left wheel well) sekä niiden välinen kaapeli.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Täytyy tarkistaa, mutta kaikki alkoi eilisen illan jälkeen tuosta vain.aero kirjoitti:Äkkiseltään kuulostaa minusta pääosin maavioilta. Kannattaa tarkistaa ainakin G201 (On left side of dashboard electrical distribution box), G102 (Battery tray ground, on left wheel well) sekä niiden välinen kaapeli.
Voikohan virtalukon pohja vaikuttaa asiaan?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Asiani kuuluu ehkä tähän ketjuun.
Mistä lähtisi etsimään vikaa, kun välillä bensamittari, lämpömittari, sekä ajotietokone lakkaavat toimimasta. Samalla ilmastointi lakkaa puhaltamasta kylmää. Kerran sain ilmeisesti sillä hetkeksi toimimaan, että sörkin soittimen raosta ilmastointipaneelin johtoja. Tänään sekään ei enää auttanut, ja johdot tuntuivat olevan kiinni. Sulake on ehjä.
Mistä lähtisi etsimään vikaa, kun välillä bensamittari, lämpömittari, sekä ajotietokone lakkaavat toimimasta. Samalla ilmastointi lakkaa puhaltamasta kylmää. Kerran sain ilmeisesti sillä hetkeksi toimimaan, että sörkin soittimen raosta ilmastointipaneelin johtoja. Tänään sekään ei enää auttanut, ja johdot tuntuivat olevan kiinni. Sulake on ehjä.
Tonnareita ja satkuja ollut.
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Joskus on mainittu, että ajotietokone ja ilmastoinnin ohjausyksikkö kytkeytyvät pois päältä, jos auton akkujännite nousee tai laskee liikaa. Onko akku ja laturi kunnossa? Pidä ajotietokoneessa jänitenäyttö valittuna ja seuraa ajon aikana jännitelukemia. Huomaatko jännitteessä jotain poikkeavaa juuri ennen kuin pimennys tulee? Normaalisti latausjännite pitäisi olla ajon aikana ajotietokoneelta katsottuna jossain 13.5 - 14 V tienoilla, akulta yleismittarilla mitattuna jopa vähän korkeampi.
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Tonnari on ollut mulla ajossa vasta pari päivää, ja tänään kyseiset laitteet/mittarit ei toiminu ollenkaan. Mutta eilen muistaakseni ajotietokone näytti sellaista noin 13.5 V lukemaa. Täytyy huomenna mitata yleismittarilla. Voisiko olla jokin muu vikapaikka, jos latausjännite on kunnossa?
Tonnareita ja satkuja ollut.
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Sama vika on ollut appiukon tonnarissa jo pitkään, välillä ykskaks nuo mittariston osat pimenevät. Lieköhän vika itse mittarissa...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Ihan samaa vikaa täälläkin. Lämpö ja bensa nollille ja edu pimeeksi. Selkeästi kosketushäikkää, sillä usein ilmenee töyssyissä. Vika pahenee koko ajan, kohta alkaa jo ärsyttämään sen verran että pitänee ottaa auki.
Jos on tietoa onnistuneista korjauksista, niin olisi kiva tietää mistä vika löytyi.
Jos on tietoa onnistuneista korjauksista, niin olisi kiva tietää mistä vika löytyi.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Vika saattaa olla edussa itsessään, koska se ohjaa bensa- ja lämpömittaria. Onko kukaan koskaan aukaissut sitä?
Omassa tonnarissa kyseiset mittarit sammahtelivat edun mukana, kunnes vaihdoin sen. Tosin nykyinenkään ei toimi täydellisesti, kun kulutuspalkit katoavat välillä kokonaan kesken ajon. Voihan vika olla myös edun liittimessä - tätä tulee varmaan lähipäivinä selvitettyä.
Omassa tonnarissa kyseiset mittarit sammahtelivat edun mukana, kunnes vaihdoin sen. Tosin nykyinenkään ei toimi täydellisesti, kun kulutuspalkit katoavat välillä kokonaan kesken ajon. Voihan vika olla myös edun liittimessä - tätä tulee varmaan lähipäivinä selvitettyä.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Onko kukaan ratkaissut edun sekä lämpö- ja bensamittareiden pimenemisongelmaa? Uusimmassa hankinnassa kyseinen ongelma ja viikonloppuna olis tarkoitus irrottaa mittaristo ja katsoa löytyykö mitään syyllistä pimenemiseen.
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
raimsshi kirjoitti:Onko kukaan ratkaissut edun sekä lämpö- ja bensamittareiden pimenemisongelmaa? Uusimmassa hankinnassa kyseinen ongelma ja viikonloppuna olis tarkoitus irrottaa mittaristo ja katsoa löytyykö mitään syyllistä pimenemiseen.
Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus
lämpö ja bensa mittari
tuollakin jotain:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=658834
Pin 22 at that connection supplies power to the engine temp & fuel level gauges
Saab 9000 mittariston polttimot, jos samalla tarkistaa:
http://koti.kapsi.fi/~puu/saab/tietoa/9 ... ttimot.pdf
Re: Tonnarin mielenkiintoiset sähköviat
Kiitokset linkeistä. Edun liittimen pinnit sekä muitakin kontaktipintoja puhditettu hienolla hiomapaperilla, tyrkätty WD40 liittimiin ja kiristetty lämpömittarin löysät mutterit. Edu ei ole nyt pimentynyt kertaakaan ja lämpömittarikin näyttää oikeita lukemia, joten kuntoon taisi tulla .