Bilteman jarrusatulat

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kuva
Laita perusasetus keskikonsolin kiristysmuttereista oikeaksi eli niin että satulan vivun ja rajoitintapin väli on lepoasennossa
Vasen satula(vanhempi) vaikka löysää vaijerin kokonaan on väliä vielä ~2mm. Liikerata on kyllä toiseen laitaan asti kun vetää käppärin päälle? Laitanko tämän vaiherin mahd. löysälle kunhan on esijännitystä?

Oikean puolen satulan (uusi) kanssa saa säädettyä milliin. Liikerata on kyllä vain puolet siitä mitä varaa siinä satulan lovessa? Oikean satulan vaijeri on hitosti kireemmällä kun vasuri jos säätö satuloilla about tasainen...

Onko tässä edelleen jotain häikkää?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja jus »

j0ne kirjoitti: Kahva on lisäksi aina jotenkin kummallisen ylhäällä ja aika jäykkä vaikka löysyttää vaijereita.
Kannattaa tutkia ettei kahvan kiinnitys lattiaan ole revennyt.
j0ne kirjoitti:Vasen satula(vanhempi) vaikka löysää vaijerin kokonaan on väliä vielä ~2mm. Liikerata on kyllä toiseen laitaan asti kun vetää käppärin päälle? Laitanko tämän vaiherin mahd. löysälle kunhan on esijännitystä?
Vipu ei edes vaijeri irrotettuna palaudu jousensa voimalla kuin 2 mm päähän stopparista? Vai ei edes käsin vääntämällä mene lähemmäs?

Jos syystä tai toisesta satulassa vipu jumittaa niin ettei palaudu täysin, käsijarrun automaattisäätö ei toimi, ruuvia saa säädellä jarrupalojen kulumisen mukaan melko aktiivisesti. Selvitä miksi vipu ei palaudu. Johtuuko vaijerin liikkeen kankeudesta, satulan vivun kankeudesta vai mekaanisesta esteestä satulassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kannattaa tutkia ettei kahvan kiinnitys lattiaan ole revennyt.
Pitää katsoa. Varmaan keskikonsoli pois ja siitä ihmetellä?
Vipu ei edes vaijeri irrotettuna palaudu jousensa voimalla kuin 2 mm päähän stopparista? Vai ei edes käsin vääntämällä mene lähemmäs?
Ei mene edes väkisin lähemmäs.

reply: meneepäs, vaijeri se kanitti....
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko muuten normaalia että vaiherit ovat kahvalla ristiin? Eli vasen vaijeri kahvalla on oikean takapyörän vice versa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei kuulu vaijerit olla tonnarissa ristissä. 99:ssä on...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

No joku seppä on saanut tässä isän pommissa ne ristiin... Varmaan ei ainakaan auta asiaa :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Meni katsastuksesta läpi kuitenkin (piti lisäksi askarrella iskarit, vetarit, jarruletkut, jarruputki, etuvalo)... Jotain reilu 1KN vanhan satulan puolella(vasuri) ja bilteman satullla(oikea) 1,5KN. Huomautus tuli että ottaa vasta liian ylhäällä kunnolla.

Onko tuolle tehtävissä jotain että ottaisi aikaisemmin vai johtuuko kenties noista vaijereista? Muuttuuko ottamis kohta esim. jos kirii vaijerit siten että kuin kahva ylhäällä niin olisi juuri max. rajoittimella satulassa?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ottamiskohta muuttuu, mutta automaattisäätö lakkaa toimimasta kunnolla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Palataan vanhaan aiheeseen. Laitoin tuollasen Bilteman satulan oikealle taakse kesällä 2010 paniikkiratkaisuna, kun auto piti hakea säilöstä ja leimattua tiukalla aikataululla. Satula on toiminut erittäin hyvin, käsijarrun säädöt on pitäneet, mutta jarrumännän suojakumi on nyt mennyt rikki n 2cm matkalta. Auto on ollut ajossa vain kesäisin muutamia tuhansia kilometrejä, joten jarrumäntäkin oli vielä kirkas suojakumin reiästä katsottuna. Eiköhän tuosta saa vielä ihan kelvollisen vaihtamalla kumiosat ehjiin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

En kyllä tiedä saako vai ei, mutta voin sanoa että koko kesän ajellut ruosteisella (3 vuotta seisomista, ilman tuota kumea) männällä. Ennen leimaamista, heitin siihen männän päälle ulkopuolelta jarrunestettä, hinkkasin ja ei kun menoksi katsastamaan. Edelleenkin jokapäiväsessä ajossa, ja toimii.. Toisaalta ei varmasti toimi kun palat vaihtuu. :D
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja VMX »

Kun tämä ketju pompsahti esiin ja noita Bilteman satuloita kehutaan, niin annetaan vähän eriävääkin mielipidettä. Vaihdoin jokunen vuosi sitten katsastukseen vm -90 CD tonnariin taakse satulat. Toinen puoli tiputteli jarrunestettä käsijarrun vivun akselista. O-rinkulan uusiminenkaan pariin kertaan ei auttanut. Ilmaa tuo ei horninut, vaan vuoti ainoastaan ulospäin. Käsijarrua ei saanut pitämään millään. Syyksi paljastui että käsijarrun vipusysteemin ja jarrusylinterin pohjan koneistuksissa oli millin ero alkuperäisiin, joten noiden välinen työntötanko oli sitten tuon millin liian lyhyt. Tein millin pidemmät tangot joilla sain pelaamaan. Käsijarrun säätösyteemiä ei myöskään saanut millään toimimaan. Nuo siis molemmissa satuloissa. Ranetuksilla sain katsastuksesta läpi. Myöhemmin vaihdoin varaosa-autosta alkuperäisen näköiset satulat, tiivisteet ja männät otin noista bilikan paskoista. Käsijarru ei edelleenkään säädy, mutta muuten toimii. Tuo käsijarrun "löysät pois" systeemihän on noissa männissä. Mulla ainakin oli nuo Bilteman satulat täyttä sekundaa, olisi pitänyt palauttaa reklamaation kera, mutta jäi tekemättä kun noita tuli ranetettuakin.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Noniin, pääsinpä kehumasta... tänään vaihdoin jarrupaloja taakse ja eipä se Bilteman satulan säätöruuvi kestänyt kuin sen kerran sisään ja kerran ulos. Nyt on sökö ja oikea puoli ilman käkkäriä. Muuten kyllä vielä pelittää, mutta uutta satulaa jo tuossa koitan rakennella. Hassua vaan, että osassa korjaussarjoista tulee mukana se käsijarruvivun tiiviste, mutta ei sitä plommia sinne toiselle puolen. Siellä alla on kuitenkin lukkorengas ja mites otat ehjänä sen plommin siitä pois. Yksi paikka myy tiivistesarjaa tuon peltiplommin kanssa, täytynee katsella mitä maksaa lähetys.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja VMX »

G-mies kirjoitti:Hassua vaan, että osassa korjaussarjoista tulee mukana se käsijarruvivun tiiviste, mutta ei sitä plommia sinne toiselle puolen. Siellä alla on kuitenkin lukkorengas ja mites otat ehjänä sen plommin siitä pois.
Mulla lähti noista Bilteman satuloista tuo käsijarruvipu ihan nitkuttelemalla helposti, kun olin ensin irrottanut ne männälle menevän pinnin/ruuvin. En ottanut plommia irti missään vaiheessa. En tiedä oliko noissa lukkorengasta ollenkaan, ainakaan se ei ollut kiinni kummassakaan satulassa. Tosin nuo satulat oli muutenkin totaalisen susia. Plommi voisi irrota ehjänä sieltä vivun puolelta, sikäli kun tuon vivun saa pois tieltä.

Edit: Otin tuon vivun myös vanhasta satulasta irti ilman plommin irroitusta. En muista lähtikö vetämällä vai kampesinko meisselillä. Ilman brutaalia väkivaltaa kuitenkin lähti.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Alkuperäisestä satulasta purin eilen sen käsijarrun vivun irti, eikä sitä sieltä saa, mikäli lukkorengas on prikkoineen paikallaan. Satula on täysin korjauskelpoinen ja tiivistesarja kaikkine osineen on tilattu. Niitä säätöruuveja kun vaan saisi jostain hommattua. Saabilta ei enää saa, ovat lopettaneet tuotannon. Ainakin nyt tuosta Bilteman satulasta voisi koittaa ottaa talteen sen plommin ja muut ehjät osat, näkeepähän mikä siellä on porsinut. Sitä säätöratasta käyn näyttämässä jossain vaiheessa yhdelle monitoimiosaajalle, jos löytyisi joku ajatus kestävästä osasta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Bilteman jarrusatulat

Viesti Kirjoittaja VMX »

Tuo ei tosiaankaan lähde, jos lukkorengas on paikallaan. Tarkoittaa sitä, että missään kolmessa purkamassani satulassa ei tuo rengas ole ollut paikallaan. Ja nuo bilibali satulat oli sentään ihan uudet. Noissa on ollut melkein kaikki pielessä, toinen ei sentään vuotanut. Olisi ollut parempi sijoitus ostaa noiden hinnalla vaikka kaljaa.
Onko kukaan purkanut sieltä männän sisältä tuota "löysät pois"-systeemiä? Omassa ei automaattisäätö toimi (männät noista bilibaleista). Vivussa on tuo millin rako, ja palautuu siihen hyvin. Käsin säätämällä toimii hienosti vähän aikaa, joten jostain kumman syystä epäilys kohdistuu noihin mäntiin.
Vastaa Viestiin