9000 kansiremppa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja topperharley »

No niin. Vaimo jää lomalle ja pärjätään yhdellä autolla. Tarkoitus olis vaihtaa tehdas uus kansi (88€ ohjureiden kanssa marmorilta:roll:) tonnariin. Mitäs raati on mieltä kun laitetaan uus kansi vanhoilla nokilla ja venttiileillä? Ketju ei pidä ääntä mutta mitkäs ne kiristäjän toleranssit on? Samallahan tuo vaihtuisi jos luilla mennään. Mitä muuta huomioitavaa. Enpä ole saabiin kansiremppaa koskaan tehnyt.
Mistä kannattaa tiivisteet ostaa?
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ainakin Mekonomen myy Elringin tiivisteitä. Saattaa löytyä hyvällä tuurilla myös Motonetistä.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja aero »

Herrasmieskruiseriin lopsahti paikoilleen juurikin Elringin yläpään tiivistesarja Motonetistä ostettuna. Jostakin syystä eivät näytä tuota satsia 9000:n osalistassa, mutta ovela saabisti otti ja vilkaisi varulta myös NG900:n listasta:
http://motonet.fi/fi/varaosatuote/27474 ... oneuvo=499

Edit: tämä siis oletuksella, että kyseessä on allekirjoituksen tonnari alkuperäisellä T5 -tekniikallaan.

Tuo ei sitten välttämättä ole Elring, mutta niitäkin on. Ei ole huono idea kysyä varaosatiskillä mitä löytyy. Tuossa EI tule mukana ahtimen ja pakosarjan välistä tiivistettä, joten myös se kannattaa varata matkaan, löytynee marmorilta, Motonet ei ainakaan näytä moista listaavan.

Pelimies sitten varaa mukaan myös ainakin pakosarjan pinnapulttisarjan:
http://motonet.fi/fi/varaosatuote/25150 ... oneuvo=499

Kannen lämpöantureita on kahdella eri kierteellä. Jos uudessa kannessa on eri kierre kuin vanhassa, joudut hankkimaan sopivan anturin. Tuo vaihtui muistaakseni joskus 95-96 -tienoossa, mutta en varmaksi sano kumpi autossasi pitäisi olla ja kumpi siinä on.

Jäähdytysnesteet vaihtuu vähän pakostakin samalla, joten ne kanssa mukaan. Kannen ollessa pöydällä on helppoa törpätä paikoilleen uusi termari, joka kannattaa hakea marmorilta. Apulaitehihnakin käy vähän väkisinkin irti, joten tuntuu tyhmältä työntää vanhaa takaisin kun ei sekään kauheita maksa (tässä mokasin ite, hivenen kieltämättä korpee). Minusta tuntui myös hyvältä idealta vaihtaa samalla öljyt filttereineen, joten uhrasin niihinkin hieman valuuttaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja topperharley »

No niin tiivisteet hommattu. Mites tuo nokkaketjun kiristin? Olikos se niin että kiristäjän ns. yläraja on 15mm ulkonema? Femmassa näin käsittääkseni on. Purkautuuko T5 koneen kiristäjä samalla tavalla kuin T7 koneen?
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Sultan of Finland
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja Sultan of Finland »

SAAB ohjeistaa vaihtamaan ketjun kun kiristimen ulkonema on 11 mm. Itellä oli ennen koneremppaa sen 14 mm ja ei mitään ylimääräisiä ääniä/ongelmia ketjun suhteen. Kiristin purkautuu aukaisemalla ensin pienempi ruuvi (12 mm), jonka jälkeen saat otettua jousen pois, ja sen jälkeen ottamalla kiristimen rungon irti. Ohjetta: http://www.thesaabsite.com/FAQ--engine- ... lures.html
SAAB 9000 2.0t 1996 stage1
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja mikaels »

topperharley kirjoitti:No niin. Vaimo jää lomalle ja pärjätään yhdellä autolla. Tarkoitus olis vaihtaa tehdas uus kansi (88€ ohjureiden kanssa marmorilta:roll:) tonnariin. Mitäs raati on mieltä kun laitetaan uus kansi vanhoilla nokilla ja venttiileillä? Ketju ei pidä ääntä mutta mitkäs ne kiristäjän toleranssit on? Samallahan tuo vaihtuisi jos luilla mennään. Mitä muuta huomioitavaa. Enpä ole saabiin kansiremppaa koskaan tehnyt.
Mistä kannattaa tiivisteet ostaa?
Tälläkin kiinnostaisi tietää mitä mahdollisesti pitää tehdä kun siirtää kaikki venttiileihin liittyvät vanhasta kannesta? Tarvitseeko niitä venttiilejä koneistamalla sovittaa?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

No uudessa kannessa seetit pitäis olla tiiviit joten jos irrotat venttiilit vanhasta ja viet koneistettavaksi niin eiköhän se ole siinä. Kevyt läppäys asennuksen yhtedessä varmistaa että koneistukset on olleet asialliset.
HUomattavasti työläämpää on hiontatahnalla yrittää tiivistää venttiilejä, pakoventtiilit varsinkin pakkaa olemaan aika rokolla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Kiitos nopeasta selvennyksestä! Eli ilmeisesti kansi malliksi, että ne siitä näkee nen oikean kulman? Mitähän tuollairsesta hommasta on kohtuullista maksaa, jos itse tekee kaikki kasaustyöt?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

kappas kun googletti niin löyty heti hinnasto jossa venttiilin koneistus 6,50e/kpl

wissistä löytyy ihan kuva mitoituksilla millaiset venttiilin tiivistepinnat on
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Mahtaakos joku muistaa b204e koneen nokkien laak.pukkien kiristys momentit? Kannen olikin tuolla faq osiolla.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Jos en ihan väärin muista niin olisiko ollut n. 20nm tarkkaa en muista, kuhan ovat kiinni niin hyvä tulee
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: 9000 kansiremppa

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

15 Nm
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Vastaa Viestiin