Ei käynnisty...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Syylärin ja flektin lämpötila-anturin vaihdon jälkeen tonttu ei lähde käyntiin. Pyörittää kyllä starttia mutta ei lähde millään tulille. Osa 4239 083 eli tuo pakokaasun puhdistimen(?) puhallin alkaa huutamaan saman tien kun virrat kääntää päälle. En ikinä ennen ole kuullut tuon puhaltimen ääntä. Mikäs neuvoksi?

Niin joo ja aiemmin vaihdettu lämmittimen kenno, jonka jälkeen kyllä lähti käyntiin ihan hyvin ja muutaman kilsan lenkkikin ajettiin.

Bensa oli tossa aika vähissä ja jopa loppu, mutta sinne joku kymmenisen litraa laitoin äsken, että ei pitäisi siitä ainakaan olla. Toisella sytkäkasetilla kokeiltu on. Virrat kun laittaa niin bensapumpun tienoilta kuuluu naks eikä mitään muuta. Bensapumppu ei surahda vanhaan malliin virrat päälle laittaessa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Jatketaas yksinkeskustelua...

Eli tähän saakka koko auton omistussuhteen ajan (5v) ainakin virrat päälle laittaessa on kulunut surrrr ruks ja naks bensapumpulta. Hyvin on pelittänyt kosla koko ajan tuona aikana. Ilmeisimmin tuota ääntä ei kuuluisi kuulua. Onko bensapumppu siis ollut piteempään jo tiensä päässä. Yritin haulla etsiä vastaavia mutta en kyllä löytänyt. Kokeillaan vaihtaa moinen josko auttaisi. Tarkistaa samalla tuon releen tuolta hanskalokeron takaa.

Enemmänkin ihmetyttää miksi tuo pakokaasunpuhdistin on alkanut huutamaan kun laittaa virrat päälle?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jos saat jonkun kaveriksi niin voisi kokeilla koputella vasaralla tms. tankin pohjaan samalla kun toinen starttaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
GetawayCar
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: Ke Tammi 16, 2008 22:56
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja GetawayCar »

Minulla hajosi tonnarista polttoainepumppu kerralla. Startin jälkeen kävi muutaman sekunnin ja sitten sammu. Hajoamista ennen takaa kuului yhden startin yhteydessä neljä lyhyttä surahdusta, joita en ole ennen kuullut. Tämän jälkeen auto vielä käynnistyi kerran, mutta sitten seuraavan startin jälkeen tuli kuolema pumpulle.

Paljonko autolla on ajettu? Onko polttoainepumppua vaihdettu aiemmin? Jos alkaa olemaan 300 tkm ajettuna, niin oletettavasti pumppu on tuhoutunut.

Syötä jännite suoraan pumpun navoille ja yritä startata (tähän varmaan tarviit apulaisen) Itse testasin vanhan pumpun irrallisena ja se kyllä pyöri iloisesti, mutta ei siirtänyt mehua eteenpäin. Ilmeisesti pumpun siipi oli tuhoutunut.

Uudella pumpulla moottori sitten heräsi henkiin.

Tuosta puhallinasiasta minulla ei ole kokemusta.
#3621
3 tonttua, 3 satkua ja femma
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Bensapumput ei oikein kestä jos vetää ilmaa oli sitten vanha tai uusi.
Kannattaa pitää soppaa tankissa aina sen verran ettei hori ilmaa mutkissa/auto muuten vinossa.
Bensahan on pumpun voiteluaine ja jäähdyttää myös sen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Noniin sai bensapumpun hurahtamaan kun virrat päälle ja käyntiin lähti. Kävin läpi moottoritilasta kaikki näkyvät liittimet (irti ja takaisin), bensapumpun liitintä rassasin, mutta oli niin juuttunut ettei auki asti lähtenyt äkkiseltään. Sulakkeita tuli irroitettua yks jos toinenkin ja silmään pisti sulake #23 (engine system test), jossa oli liian iso sulake (10A, vaikka piti olla 5A). Jostain luin, että virrat off-asentoon, sulake 23 irti 5sek ja takaisin. Näiden kaikkien jälkeen kuin ihmeen kaupalla auto hyrähtikin käyntiin, lisäksi tuossa aloituksessa mainitsemani pakokaasun puhdistin ei enää lähtenyt huutamaan....

Kirsikkana kakun päällä sain vilkkuvan airbag-valon, mutta se nyt on murheista pienin :lol: :saab:
Vastaa Viestiin