Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Ensi kertaa Saabini vm 92 (2,0) ei turboa, jätti minut tien päälle. Moniurahihnasta lähti kaistale irti (??? omituista, laturi vaihdettu muutama viikko sitten), sen jälkeen auto lähti kerran vielä käyntiin ja pääsin kääntämään auton, mutta sitten oli hinattava. Sen jälkeen on vaihdettu releet (H,I ja G vaihdettu, J vaihtamatta) tsekattu maadutukset, jne yleiset jutut. Mitattu, että bensapumppu ei saa virtaa, mutta suoraan akkulaturilla virtaa annettuna pumppu surisee, muttei silloinkaan ei käynnisty.
Mitähän osia voisin seuraavalla vierailukäynnillä auton luona ottaa varaosa-autosta (vm 92 2,3) mukaani ja vaihtaa? Ignition system amplifier unit (en tiedä mitä on suomeksi kun ohjekirja on englanniksi) ainakin sekä tuon releen J, joka voi liittyä asiaan, mahdollisesti myös virtalukon pohjan.
Mitähän osia voisin seuraavalla vierailukäynnillä auton luona ottaa varaosa-autosta (vm 92 2,3) mukaani ja vaihtaa? Ignition system amplifier unit (en tiedä mitä on suomeksi kun ohjekirja on englanniksi) ainakin sekä tuon releen J, joka voi liittyä asiaan, mahdollisesti myös virtalukon pohjan.
Re: Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Ei kai kampuran asentotunnistin/johdot ole saanut siipeen hihnan hajoamisesta?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Täytyypä sekin sitten vielä tarkistaa.
Re: Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Itsellä bensapumppu pyöri, mutta ei jaksanut kuitenkaan nostaa painetta tarpeeksi. Pumpun vaihdolla sitten ehti käyntiin. Eli se pumpun sähkö jää johonkin matkalle, tai pumppua ohjaavan releen ohjausjännite jää matkalle. Samalla voinee jäädä muiltakin releiltä ohjaukset saamatta.
Ota sieltä varaosa-autosta vaikka bensapumppu ja sen rele
Mittaa myöskin että releet saavat ohjauksensa kun avaimesta kääntää. Sitten seuraava mittaus voisikin olla startatessa, että mitä tapahtuu ohjauksille.
Ota sieltä varaosa-autosta vaikka bensapumppu ja sen rele

Saab 9000 2.3tA 1991 150+dB
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=136159
Re: Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Kupari oli oikeassa, hihna oli rikkonut hal-anturin ja jopa muotoillut vauhtipyörän sisukset uusiksi. Kovan työn jälkeen varaosa-auton hal anturi laitettu paikoilleen ja suoristettu auton oma vauhtipyörä, koska toisen auton vauhtipuörä olikin erilainen.
Korjauksen jälkeen kulki muutaman kilometrin ja sama homma, hihna oli kaksin kerroin ja syynä lienee sopimaton vaihdettu laturi (2,3 - 2,0). Ei olisi kannattanut viedä merkkiä tuntemattomalle korjaajalle laitettavaksi kun ei huomannut, että laturin rulla on n. 0,5 cm ulompana kuin muut rullat.
Nyt sitten valitettavasti on merkin vaihdon aika ja Saabit pääsevät Saab-taivaaseen.... Täytyy saada nopeasti kulkupeli alle, kun tyttärellä alkaa olla H-hetki lähellä ja on mentävä lapsenvahdiksi matkan päähän mihin ei julkisilla pääse.
Mainio kikka löytyi kuitenkin vauhtipyörän irroittamiseen yhden miehen voimalla (ei pitänyt vaihde päällä, koska oli epämuodostunut, puukiila rullien väliin aiten, että kääntyessään kiristyy.
Suurkiitokset neuvoillaan auttaneille palstalaisille, aina on apu korjauksiin löytynyt.
Korjauksen jälkeen kulki muutaman kilometrin ja sama homma, hihna oli kaksin kerroin ja syynä lienee sopimaton vaihdettu laturi (2,3 - 2,0). Ei olisi kannattanut viedä merkkiä tuntemattomalle korjaajalle laitettavaksi kun ei huomannut, että laturin rulla on n. 0,5 cm ulompana kuin muut rullat.
Nyt sitten valitettavasti on merkin vaihdon aika ja Saabit pääsevät Saab-taivaaseen.... Täytyy saada nopeasti kulkupeli alle, kun tyttärellä alkaa olla H-hetki lähellä ja on mentävä lapsenvahdiksi matkan päähän mihin ei julkisilla pääse.
Mainio kikka löytyi kuitenkin vauhtipyörän irroittamiseen yhden miehen voimalla (ei pitänyt vaihde päällä, koska oli epämuodostunut, puukiila rullien väliin aiten, että kääntyessään kiristyy.
Suurkiitokset neuvoillaan auttaneille palstalaisille, aina on apu korjauksiin löytynyt.
Re: Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Selvyyden vuoksi haluaisin korjata hieman sanavalintaasi. Käsittelemäsi osa on hihnapyörä, tai paremminkin moniurahihnapyörä, tonnarissa kun on moniurahihna apulaitteille. Se mainitsemasi vauhtipyörä on kampiakselin toisessa päässä, ja sekin vain silloin jos autossa on manuaalilaatikko 
Enivei, hyvä että vika löytyi ja että sait sen korjattuakin

Enivei, hyvä että vika löytyi ja että sait sen korjattuakin

Re: Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
Hyvä että vika selvisi ja huono säkä tuon väärän laturin takia.
Ikävää kun joudut merkkiä vaihtamaan, ehkäpä vielä joskus saab-polte taas iskee.
Hyvät jatkot
Ikävää kun joudut merkkiä vaihtamaan, ehkäpä vielä joskus saab-polte taas iskee.
Hyvät jatkot

Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Re: Ei saa kipinää eikä bensaa, mikä vikana ?
VW-polo vm 96 tuli taloon kun oli pakko saada nopeasti edullinen auto,
Kait sitä joskus tulee taas Saab hankittua ajan kanssa ja varmasti käyn palstalla katsomassa ohjeita, moniin ongelmiinhan tarvitsee vain periaatteellisen neuvon.
Näköjään ei parane mennä laittamaan toisen auton osia tarkistamatta perusteellisesti, että ovat täysin identtiset. Hal anturin saaminen vanhempiin autoihin näyttää Suomessa olevan kiven takana, mutta olipahan tämäkin harvinainen kokemus autojen korjaushistoriaan.
Kait sitä joskus tulee taas Saab hankittua ajan kanssa ja varmasti käyn palstalla katsomassa ohjeita, moniin ongelmiinhan tarvitsee vain periaatteellisen neuvon.
Näköjään ei parane mennä laittamaan toisen auton osia tarkistamatta perusteellisesti, että ovat täysin identtiset. Hal anturin saaminen vanhempiin autoihin näyttää Suomessa olevan kiven takana, mutta olipahan tämäkin harvinainen kokemus autojen korjaushistoriaan.