Niin se aika vierähtää ja 9000 esittelystä ja esisarjan autojen valmistuksesta on kulunut rapiat 30-vuotta. Milloinkahan ilmestyy ensimmäiset tonnarit museokilpiin?
Hieno auto kaikenkaikkiaan eri malliversioineen ja monella lailla mullistava Saabinkin historiassa. Omasta mielestäni myös kokonaisuutena kaikkein tilavin Saab mitä olen omistanut. Osaltaan varmaan aikakin on kullannut muistoja mutta silti aina välillä harmittaa että tuli luovuttua aikanaan omasta turbo tonnarista.
Joten "otetaanpa sen kunniaksi" muutama linkki molemmilla kotimaisilla ja yhdellä vieraalla kielellä.
Varsinkin tuon viimeisen linkin kuvan mustaa nahkaverhoilua ja jalopuu kojelautaa tuli kuolattua penskana aivan tolkuttomasti. Mitään noin hienoa en ollut koskaan nähnyt missään autolehdissä tai esitteissä, saati sitten ihan oikeassa autossa.
http://ttela.se/ekonomi/saab/1.3460850- ... b-jubileum
http://www.saabveteranernatrollhattan.c ... 0_30ar.htm
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/saab-90 ... ot-osa-710
http://inthespeedlane.wordpress.com/201 ... 000-turbo/
Ekat 9000:t museoikään
Ekat 9000:t museoikään
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Ekat 9000:t museoikään
Onneksi oma tonnarini on pelastettu museoinnilta, joten sen voi jatkossakin nähdä katukuvassa käyttökulkineena. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ekat 9000:t museoikään
Hauskaa että nykyään saa jo museoon autoja joiden kaikkia ominaisuuksia ei edelleenkään löydy suuresta osasta uusia autoja.
9000 T16A ACC:llä, EDU:lla, DCC:llä, SRS:llä ja APC:llä museorekisterissä on varmaankin kanttiautoharrastajien käsitys maailmanlopusta, kun aikanaan jo 60-luvun autojen pääseminen museorekisteriin oli katastrofi.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ekat 9000:t museoikään
Ei SRS:ää ollut tonnarissa vielä 1984, ja DCC:kin taisi tulla hiukan myöhemmin.
Suomessa ei ole rekisterissä yhtäkään käyttöönottovuoden 1984 tonnaria. Viime vuodenvaihteessa 1985 käyttöönotettuja tonnareita rekisterissä 77, joista liikennekäytössä silloin 24.
Jos auton valmistumisajankohtaa ei tiedetä, museointi on mahdollista vasta kun käyttöönottovuoden päättymisestä on 30 vuotta. Eli jos joku noista tonnareista on hengissä vielä tammikuussa 2016, niin "pientä laittoa" museotarkastukseen vaan
Oma CC-87 olisi tuossa iässä vasta tammikuussa 2018, jollei valmistumispäivämäärää pysty osoittamaan vuoden 1986 puolelle. Tämäkin auto on kyllä hyvinkin pitkälti pelastettu museoinnilta.
Ajoneuvorekisteristä 80-luvun tonnaritilastoa 31.12.2013:
Käyttöönottovuosi | Rekisterissä | Liikennekäytössä
1985 | 77 | 24
1986 | 131 | 51
1987 | 229 | 88
1988 | 456 | 164
1989 | 543 | 238
Suomessa ei ole rekisterissä yhtäkään käyttöönottovuoden 1984 tonnaria. Viime vuodenvaihteessa 1985 käyttöönotettuja tonnareita rekisterissä 77, joista liikennekäytössä silloin 24.
Jos auton valmistumisajankohtaa ei tiedetä, museointi on mahdollista vasta kun käyttöönottovuoden päättymisestä on 30 vuotta. Eli jos joku noista tonnareista on hengissä vielä tammikuussa 2016, niin "pientä laittoa" museotarkastukseen vaan

Oma CC-87 olisi tuossa iässä vasta tammikuussa 2018, jollei valmistumispäivämäärää pysty osoittamaan vuoden 1986 puolelle. Tämäkin auto on kyllä hyvinkin pitkälti pelastettu museoinnilta.
Ajoneuvorekisteristä 80-luvun tonnaritilastoa 31.12.2013:
Käyttöönottovuosi | Rekisterissä | Liikennekäytössä
1985 | 77 | 24
1986 | 131 | 51
1987 | 229 | 88
1988 | 456 | 164
1989 | 543 | 238
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ekat 9000:t museoikään
9000 on mainio esimerkki autosta, jossa alkuperäinen versio on parhaimman näköinen! Tämä on tietysti ennenkaikkea makuasia, mutta minusta se on sopusuhtaisin. Yleensä noilla ajettiin uutena todella paljon, mikä tietysti tuntuu tässä likempänä 30-vuoden ikää. Museointi kuntoisia ei taida olla jonoksi asti odottamassa kats.konttorin pihalla.