käppärin kiristys
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
käppärin kiristys
Näinkin yksinkertaista hommaa pitäisi tehdä, säätövara loppunut kahvanpuolelta joten satuloihin pitäisi koskea. Olisko jollakin päteviä ohjeita kyseiseen hommaan? Autona 92vm cse
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Re: käppärin kiristys
Tähänkin on varmaan joku hieno ohje olemassa, mutta jos mutulla mennään niin ensin löysäät vaijerit kahvalta, sitten kiristät satulalta niin että jumittaa, ja löysäät siitä sen verran ettei kahnuta kiinni. Kiristelet sitten vaijerit niin että molemmat pyörät jumii soralla suht samaan aikaan. Ja jotain 5 napsua vetoa kässärikahvasta > jumiin.
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: käppärin kiristys
Siellä on on normaali kuusikantainen ruuvi/pultti peitetulppana joka pitää ensin ottaa pois, sen alla on jotain 4-5-6mm??? kannalla oleva kuusiokoloruuvi josta itse säätö tapahtuu.
Kuvakin varmaan löytyy, kuka ehtii ensin?
Kuvakin varmaan löytyy, kuka ehtii ensin?
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: käppärin kiristys
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... liper3.jpg
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... iper3b.jpg
Tämän näköiset kaverit löytyi. Eka siis tuo 14mm tulpppa pois ja sitten pientä kuuskoloo kiristämällä sun ohjeiden mukasest?
http://www.saab9000.com/procedures/brak ... iper3b.jpg
Tämän näköiset kaverit löytyi. Eka siis tuo 14mm tulpppa pois ja sitten pientä kuuskoloo kiristämällä sun ohjeiden mukasest?
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Re: käppärin kiristys
Juurikin noin ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Huom. Ne vaijerit sitten niin löysälle ettei ne pääse vaikuttamaan siihen satulasta säätöön![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Huom. Ne vaijerit sitten niin löysälle ettei ne pääse vaikuttamaan siihen satulasta säätöön
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: käppärin kiristys
niin siis kahvasta eka täysin löysäks enneku alottaa kiristämään satulasta?
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Re: käppärin kiristys
Kyllä ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: käppärin kiristys
Täytyy toivoa, että sulla on orkkis satulat. Tarvikemallin satuloissa tuo säätö nimittäin pyörii usein "tyhjää".
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: käppärin kiristys
1) Vaijerit löysälle kahvan päästä
2) Satulan säätöruuvista kiinnipäin niin, että jarru on kiinni, siitä takaisinpäin sen verran että jarru ei ihan laahaa
3) 1mm rakotulkki käsijarruvivun ja satulan väliin siihen kohtaan, mihin tulee rako kun kahvasta vetää, alapuolelle peltitarjotin tai vastaava
4) Kahvan päästä vaijeria kireämmälle, kunnes rakotulkki kolahtaa tarjottimeen.
Jos ei vieläkään toimi, vaihda rikkinäiset osat ja yritä uudestaan.
2) Satulan säätöruuvista kiinnipäin niin, että jarru on kiinni, siitä takaisinpäin sen verran että jarru ei ihan laahaa
3) 1mm rakotulkki käsijarruvivun ja satulan väliin siihen kohtaan, mihin tulee rako kun kahvasta vetää, alapuolelle peltitarjotin tai vastaava
4) Kahvan päästä vaijeria kireämmälle, kunnes rakotulkki kolahtaa tarjottimeen.
Jos ei vieläkään toimi, vaihda rikkinäiset osat ja yritä uudestaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: käppärin kiristys
Vaijeriin siis käytännössä säädetään pieni esijännitys niin, että satulan käsijarruvipu on millin päässä satulassa olevasta stopparitapista.
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/th_IMG_8006_zps739f0881.jpg)
Käytännössä vaijerin säätöön ei pitäisi olla tarvetta koskea muulloin kuin vaijerin vaihtamisen yhteydessä. Säädön voi tehdä myös niin, että vaijerit ovat valmiiksi tuossa yhden millin esijännityksessä ja säädetään vain satulan säätöruuvista käsijarru ottamaan sopivasti.
Satulan säätöruuvistahan joutuu löysäämään säädön jarrupalojen vaihtamisen yhteydessä. Satulan männän sisällä olevan automaattisäädön pitäisi hoidella käsijarrun säädön pysyminen sopivana jarrupalan kuluessa. Käytännössä näitä joutuu joskus kuitenkin säätämään.
Olennainen edellytys automaattisäädön (ja käsijarrun yleensäkin) toiminnalle on, että satulan käsijarruvipu palautuu sinne millin päähän stopparitapista kun käsijarrukahva vapautetaan.
Satulat ovat yksilöitä, käsijarrumekanismin osat satulan sisällä voivat olla eri tavalla kuluneet, säädön yleisperiaatteet on tässä kerrottu, mutta yksilökohtaiset ohjeet esim. siitä miten paljon säätöruuvia pitää kääntää lukkiutumisesta auki päin on tehtävä yrityksen ja erehdyksen kautta.
![Kuva](http://i192.photobucket.com/albums/z211/jus_saab/th_IMG_8006_zps739f0881.jpg)
Käytännössä vaijerin säätöön ei pitäisi olla tarvetta koskea muulloin kuin vaijerin vaihtamisen yhteydessä. Säädön voi tehdä myös niin, että vaijerit ovat valmiiksi tuossa yhden millin esijännityksessä ja säädetään vain satulan säätöruuvista käsijarru ottamaan sopivasti.
Satulan säätöruuvistahan joutuu löysäämään säädön jarrupalojen vaihtamisen yhteydessä. Satulan männän sisällä olevan automaattisäädön pitäisi hoidella käsijarrun säädön pysyminen sopivana jarrupalan kuluessa. Käytännössä näitä joutuu joskus kuitenkin säätämään.
Olennainen edellytys automaattisäädön (ja käsijarrun yleensäkin) toiminnalle on, että satulan käsijarruvipu palautuu sinne millin päähän stopparitapista kun käsijarrukahva vapautetaan.
Satulat ovat yksilöitä, käsijarrumekanismin osat satulan sisällä voivat olla eri tavalla kuluneet, säädön yleisperiaatteet on tässä kerrottu, mutta yksilökohtaiset ohjeet esim. siitä miten paljon säätöruuvia pitää kääntää lukkiutumisesta auki päin on tehtävä yrityksen ja erehdyksen kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: käppärin kiristys
Tämä on totta, mutta kumoutuu siinä vaiheessa kun ne vaijerit on jo vedetty poskelleen, joten parempi säätää nekin kohdalleen.jus kirjoitti:Käytännössä vaijerin säätöön ei pitäisi olla tarvetta koskea muulloin kuin vaijerin vaihtamisen yhteydessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: käppärin kiristys
Toki, mutta pointtini olikin, että vaijereita ei tarvitse löysätä jokaista säätökertaa varten ensin täysin löysäksi 1 mm esikiristyksestä ja säädön jälkeen kiristää takaisin siihen 1 mm esikiristykseen. Noudattamalla orjallisesti ohjettasi joku voisi päätyä tekemään niin.
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: käppärin kiristys
Kiitokset kaikille ohjeista. Pitäis näillä ohjeilla onnistua, ettei tuu hylsyä. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Re: käppärin kiristys
^^Totta, sinällään ihan hyvä huomio olla esillä, jos joku kaivaa yleisiä ohjeita hakutoiminnolla (teoriassa sekin on mahdollista).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla