käppärin kiristys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Näinkin yksinkertaista hommaa pitäisi tehdä, säätövara loppunut kahvanpuolelta joten satuloihin pitäisi koskea. Olisko jollakin päteviä ohjeita kyseiseen hommaan? Autona 92vm cse
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Tähänkin on varmaan joku hieno ohje olemassa, mutta jos mutulla mennään niin ensin löysäät vaijerit kahvalta, sitten kiristät satulalta niin että jumittaa, ja löysäät siitä sen verran ettei kahnuta kiinni. Kiristelet sitten vaijerit niin että molemmat pyörät jumii soralla suht samaan aikaan. Ja jotain 5 napsua vetoa kässärikahvasta > jumiin.
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Mitä pulttia pitää kiristää satulasta :oops:
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Siellä on on normaali kuusikantainen ruuvi/pultti peitetulppana joka pitää ensin ottaa pois, sen alla on jotain 4-5-6mm??? kannalla oleva kuusiokoloruuvi josta itse säätö tapahtuu.
Kuvakin varmaan löytyy, kuka ehtii ensin?
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

http://www.saab9000.com/procedures/brak ... liper3.jpg

http://www.saab9000.com/procedures/brak ... iper3b.jpg

Tämän näköiset kaverit löytyi. Eka siis tuo 14mm tulpppa pois ja sitten pientä kuuskoloo kiristämällä sun ohjeiden mukasest?
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Juurikin noin :D

Huom. Ne vaijerit sitten niin löysälle ettei ne pääse vaikuttamaan siihen satulasta säätöön :wink:
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

niin siis kahvasta eka täysin löysäks enneku alottaa kiristämään satulasta?
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kyllä :D
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Täytyy toivoa, että sulla on orkkis satulat. Tarvikemallin satuloissa tuo säätö nimittäin pyörii usein "tyhjää".
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja aero »

1) Vaijerit löysälle kahvan päästä
2) Satulan säätöruuvista kiinnipäin niin, että jarru on kiinni, siitä takaisinpäin sen verran että jarru ei ihan laahaa
3) 1mm rakotulkki käsijarruvivun ja satulan väliin siihen kohtaan, mihin tulee rako kun kahvasta vetää, alapuolelle peltitarjotin tai vastaava
4) Kahvan päästä vaijeria kireämmälle, kunnes rakotulkki kolahtaa tarjottimeen.

Jos ei vieläkään toimi, vaihda rikkinäiset osat ja yritä uudestaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaijeriin siis käytännössä säädetään pieni esijännitys niin, että satulan käsijarruvipu on millin päässä satulassa olevasta stopparitapista.

Kuva

Käytännössä vaijerin säätöön ei pitäisi olla tarvetta koskea muulloin kuin vaijerin vaihtamisen yhteydessä. Säädön voi tehdä myös niin, että vaijerit ovat valmiiksi tuossa yhden millin esijännityksessä ja säädetään vain satulan säätöruuvista käsijarru ottamaan sopivasti.

Satulan säätöruuvistahan joutuu löysäämään säädön jarrupalojen vaihtamisen yhteydessä. Satulan männän sisällä olevan automaattisäädön pitäisi hoidella käsijarrun säädön pysyminen sopivana jarrupalan kuluessa. Käytännössä näitä joutuu joskus kuitenkin säätämään.

Olennainen edellytys automaattisäädön (ja käsijarrun yleensäkin) toiminnalle on, että satulan käsijarruvipu palautuu sinne millin päähän stopparitapista kun käsijarrukahva vapautetaan.

Satulat ovat yksilöitä, käsijarrumekanismin osat satulan sisällä voivat olla eri tavalla kuluneet, säädön yleisperiaatteet on tässä kerrottu, mutta yksilökohtaiset ohjeet esim. siitä miten paljon säätöruuvia pitää kääntää lukkiutumisesta auki päin on tehtävä yrityksen ja erehdyksen kautta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja aero »

jus kirjoitti:Käytännössä vaijerin säätöön ei pitäisi olla tarvetta koskea muulloin kuin vaijerin vaihtamisen yhteydessä.
Tämä on totta, mutta kumoutuu siinä vaiheessa kun ne vaijerit on jo vedetty poskelleen, joten parempi säätää nekin kohdalleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja jus »

Toki, mutta pointtini olikin, että vaijereita ei tarvitse löysätä jokaista säätökertaa varten ensin täysin löysäksi 1 mm esikiristyksestä ja säädön jälkeen kiristää takaisin siihen 1 mm esikiristykseen. Noudattamalla orjallisesti ohjettasi joku voisi päätyä tekemään niin.
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Kiitokset kaikille ohjeista. Pitäis näillä ohjeilla onnistua, ettei tuu hylsyä. :)
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: käppärin kiristys

Viesti Kirjoittaja aero »

^^Totta, sinällään ihan hyvä huomio olla esillä, jos joku kaivaa yleisiä ohjeita hakutoiminnolla (teoriassa sekin on mahdollista).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin