Vanteeet ja alusta?
Joo, mulla ollut myös pari kuukautta alla tuo Sachsin alustasarja, auto siis 9000 CDE. Olen ollut tosi tyytyväinen, auto on mukavan jämäkkä. Tavaraakin saa nyt lastata kyytiin.
Tarkempia kokemuksia kirjattu viestiketjun alkuosaan.
Mun mielestä tuo CDE madaltui kyllä kauttaaltaan sen 10 mm. Ainakin jos vertaa renkaan ja lokarinreunan väliä aiempaan verrattuna.
Tarkempia kokemuksia kirjattu viestiketjun alkuosaan.
Mun mielestä tuo CDE madaltui kyllä kauttaaltaan sen 10 mm. Ainakin jos vertaa renkaan ja lokarinreunan väliä aiempaan verrattuna.
Tota noin... eikös CD/SE:ssä ole vakiona hieman matalampi alusta kuin eettömissä malleissa? Vai onko se ollut erikseen tilattava varuste tai vain jossain vuosimalleissa?
Tuossa juurikin työkaverin kanssa katseltiin kun autot oli vierekkäin parkkiksella että on se CDE vaan matalampi kuin CD... vuosimalli on sama, varusteet on kutakuinkin samat, kone on sama ja näköharhakaan ei ollut kyseessä, mutta mittanauha ei ollut matkassa (ryssän mitalla ero on luokkaa 10 mm).
Yhden 10mm voisi maavarasta tinkiä jos saisi hieman kuormattavuutta ja ennen kaikkea jämäkkyyttä täydellä lastilla...
Tuskin on mitään keinoa todeta mitkä jouset autossani on nyt alla tai onko työkaverilla jotkut extrapitkät offroad-jouset
Vai olisiko sporttialustan jousissa langanvahvuudessa eroa vakioon... siitä sen voisi luotettavasti mitata?
-J-
Tuossa juurikin työkaverin kanssa katseltiin kun autot oli vierekkäin parkkiksella että on se CDE vaan matalampi kuin CD... vuosimalli on sama, varusteet on kutakuinkin samat, kone on sama ja näköharhakaan ei ollut kyseessä, mutta mittanauha ei ollut matkassa (ryssän mitalla ero on luokkaa 10 mm).
Yhden 10mm voisi maavarasta tinkiä jos saisi hieman kuormattavuutta ja ennen kaikkea jämäkkyyttä täydellä lastilla...
Tuskin on mitään keinoa todeta mitkä jouset autossani on nyt alla tai onko työkaverilla jotkut extrapitkät offroad-jouset
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vai olisiko sporttialustan jousissa langanvahvuudessa eroa vakioon... siitä sen voisi luotettavasti mitata?
-J-
kari kirjoitti:Mahtuuko 18x8 ongelmitta alle? On vähän hakusessa noi 7.5" leveät.
9000 Saabissa on erittain ahtaat pyorankotelot .
parempi vannekoko 18"x7.
pienellä lokasuojien reunojen fixaamisella menee Diablo Silver
7,5x18",4x108 et 37.
Tama on asennettavissa kayttamalla 10 mm speiseriä takana, ko spaceri on Team Dynamicsin oma jolloin sitä saa käyttää myös Suomessa
Renkaaksi 215-40ZR18
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Itse tuli just eilen laitatettua Lesjöforsin -35mm jouset ja uudet etuiskarit. Takana on Sachsin vahvistetut ja pirun paljon parani ajettavuus.
Kattelin tuossa vain sitte, että takarengas on jo aika hyvän matkaa lepoasennossaki tuola lokasuojan sisällä.
Kynnyksissä ei ottanu vastaan, vaikka huvikseen koitin pariin suojatien korokkeeseen hieman reippaamminkin päästää.
Tuo vain askarruttaa tuo vannehomma, minkäköhän kokoiset tuonne mahtuu kivuttomasti. Ajattelin jotain 16", mutta miten nuo muut speksit, leveys yms ja renkaan leveys + profiili, mitä tuonne mahtuu ja millä on vielä mukava ajaa. Nykyisillä renkailla (195/65 R 15) jää renkaan ja lokasuojan väliin takarenkaan etu- ja takareunassa n. 2 - 3 cm.
Kattelin tuossa vain sitte, että takarengas on jo aika hyvän matkaa lepoasennossaki tuola lokasuojan sisällä.
Kynnyksissä ei ottanu vastaan, vaikka huvikseen koitin pariin suojatien korokkeeseen hieman reippaamminkin päästää.
Tuo vain askarruttaa tuo vannehomma, minkäköhän kokoiset tuonne mahtuu kivuttomasti. Ajattelin jotain 16", mutta miten nuo muut speksit, leveys yms ja renkaan leveys + profiili, mitä tuonne mahtuu ja millä on vielä mukava ajaa. Nykyisillä renkailla (195/65 R 15) jää renkaan ja lokasuojan väliin takarenkaan etu- ja takareunassa n. 2 - 3 cm.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: Vanteeet ja alusta?
Mietin jos kesäksi pistäisi omaan CDE tonnariin alustan, vanteet ja renkaat uusiksi mutta mukavuudesta ja hiljaisuudesta en halua paljoa nykyiseen tinkiä... hieman saa matalampi olla mutta mökkiteitä pitää päästä ajamaan. Tällä hetkellä siis vakio jouset/iskarit ja 15" 195/65 renkaat saabin omilla aluilla.
Mietin tuota Sachs -10mm alustasarjaa jota ainakin speedparts myy ja kaveriksi 16" vanteita 205/55 renkailla. Miltä kuulostaa? Ei pitäisi paljoa melun ainakaan lisääntyä (tietysti vähän renkaasta riippuen) mutta jämäkkyyttä pitäisi varmaan tulla lisää. Ei oikein osaa ulkonäön puolesta hahmottaa tuota -10mm ja 16" vanteita että miltä näyttää mutta ei varmaan hullumpi yhdistelmä?
Tiedä sitten onko paljoa eroa nykyiseen ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mietin tuota Sachs -10mm alustasarjaa jota ainakin speedparts myy ja kaveriksi 16" vanteita 205/55 renkailla. Miltä kuulostaa? Ei pitäisi paljoa melun ainakaan lisääntyä (tietysti vähän renkaasta riippuen) mutta jämäkkyyttä pitäisi varmaan tulla lisää. Ei oikein osaa ulkonäön puolesta hahmottaa tuota -10mm ja 16" vanteita että miltä näyttää mutta ei varmaan hullumpi yhdistelmä?
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
#4674
Re: Vanteeet ja alusta?
No vois kuvitella, että ihan kohtuulliselta näyttää, ajettavuuden uskoisin parantuvan kun ei ole aivan lulla. Moni autoista tietämätön ei varmaan huomaa eroa alkuperäiseen...
itellä -40mm ja kesällä 18" 225/40 sen jo huomaa ja on fiksunnäköinen vaikka ite sanonki..
itellä -40mm ja kesällä 18" 225/40 sen jo huomaa ja on fiksunnäköinen vaikka ite sanonki..
Re: Vanteeet ja alusta?
No sehän on käytännössä Aeron vakioalusta ja rengastus, ihan hyvä kompromissi napakkuuden ja mukavuuden kesken. Muistaakseni kuitenkin muissakin 2,3T malleissa on vakiona 10mm matalammat jouset, joten vanhaan väsyneeseen alustaan verrattuna auto voi jopa olla ensialkuun nousevinaan tuolla uudella setillä + uusilla ponnekkaammilla kaasuiskareilla jotka nekin omalta osaltaan toimivat eräänlaisina jousina, vähän mutta kuitenkin. Joka johtuu siis ihan siitä männänvarsien vaatimasta tilasta iskareiden sylintereissä, vaimennusöljyhän ei tietenkään kokoon puristu mutta männänvarsi verottaakin sisäänjoustossa tilansa paineistetusta kaasutilasta.cealdyn kirjoitti:
Mietin tuota Sachs -10mm alustasarjaa jota ainakin speedparts myy ja kaveriksi 16" vanteita 205/55 renkailla. Miltä kuulostaa?
Re: Vanteeet ja alusta?
omassa tonnarissa on keskin KT8:t kokoa 9Jx17 ET25 215/40, nuo vanteet eivän mene edes kunnolla paikoilleen ilman spacereitä (ottaa tukivarteen kiinni), mulla 10mm kiekot käytössä ja ei ongelmia..ei ota kaareihin kiinni eikä tukivarteen. Jousina on cobran -40mm jouset ja huonot iskarit (keltaiset konit hommattuna) ja vähän kun niveliä, puslia ja toisen pyörän navan vaihtoi niin hyvä on ajaa.
Saab 9-5 -99 2.3t -käyttis-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Mb S124 -95 OM606ST -projekti-
Re: Vanteeet ja alusta?
Kävinpä kyselemässä noita vanteita varsin monestakin paikasta ja tosi vähän tuntuisi olevan valinnanvaraa 4x108 jaolla 16-17" kokoluokassa
Mitenkäs tuo ET, käsittääkseni 33-35 sopii vuorenvarmasti mutta mites vähän suuremmat tai pienemmät vai onko se ihan vannekohtaista? Edellä olikin sanottu että ainakin 25 ei mene ilman spacereita. Onkos noiden spacerien käytöstä mitään haittaa?
Tämän listan mukaan myös jotkin vanteet ET 25-27:llä pitäisi mennä suoraan mutta onko tuohon nyt luottaminen: http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... e_k_12.pdf
http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... 2_norm.pdf
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Tämän listan mukaan myös jotkin vanteet ET 25-27:llä pitäisi mennä suoraan mutta onko tuohon nyt luottaminen: http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... e_k_12.pdf
http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... 2_norm.pdf
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
#4674
Re: Vanteeet ja alusta?
Aeron alkuperäiset vanteet on ET27, se on melko lähellä ideaali.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vanteeet ja alusta?
Milläs logiikalla pienemmän et:n vanne vaatii spacerin mutta isomman et:n ei?cealdyn kirjoitti:Kävinpä kyselemässä noita vanteita varsin monestakin paikasta ja tosi vähän tuntuisi olevan valinnanvaraa 4x108 jaolla 16-17" kokoluokassaMitenkäs tuo ET, käsittääkseni 33-35 sopii vuorenvarmasti mutta mites vähän suuremmat tai pienemmät vai onko se ihan vannekohtaista? Edellä olikin sanottu että ainakin 25 ei mene ilman spacereita. Onkos noiden spacerien käytöstä mitään haittaa?
Tämän listan mukaan myös jotkin vanteet ET 25-27:llä pitäisi mennä suoraan mutta onko tuohon nyt luottaminen: http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... e_k_12.pdf
http://www.koivunen.fi/koivunen/images/ ... 2_norm.pdf
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Vanteeet ja alusta?
9" leveä vanne ottaa kyllä tukivarsiin kiinni ilman spacereita vaikka olisikin ET25.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366