käyntiongelmaa tonnarissa
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Paineilmallakaan en vuotoja löytänyt, voi tietysti olla että en osannut oikein etsiä. Otin ruiskun tukin irti ja suuttimissa näytti olevan (alemmat) o-renkaat ihan kunnossa. Kaipa se on seuraavaksi otettava imusarja irti ja vaihdettava tiiviste.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Jos sattuisi olemaan vika päällä, niin bensanpaineen mittaus ja puristusmittaus sylintereistä voisi antaa vinkkiä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Bensapaine ja sylinterien paineet mitattiin ja kunnossa olivat.
Sulakepanelin takaa kuuluva pärinä kuuluu releistä, joista useampi alkaa vetää kiinni/auki siinä vaiheessa, kun virran päällelaittamisen jälkeen "check engine"-valo sammuu. Maadoitusvika kai voisi tällaista aiheuttaa ja se voisi selittää myös käyntiongelmat. Näkyvissä olevissa maadoituskohdissa ei vikaa kuitenkaan ollut. Reletelineestä ei löytynyt maadoitus- tai muuta vikaa.
Yritettiin paremmalla testerillä katsoa tilannetta, mutta eipä onnistunut. Tuo releiden pärinä aiheuttaa väylään häiriötä eikä siihen saa mitään kiinni. Kokeiltiin kuitenkin olisiko vika ECU-yksikössä vaihtamalla tilalle ehjäksi tiedetty. Ei ollut vikaa ECU-yksikössä.
Maadoitusvikaa tuosta seuraavaksi kai pitää hakea.
Sulakepanelin takaa kuuluva pärinä kuuluu releistä, joista useampi alkaa vetää kiinni/auki siinä vaiheessa, kun virran päällelaittamisen jälkeen "check engine"-valo sammuu. Maadoitusvika kai voisi tällaista aiheuttaa ja se voisi selittää myös käyntiongelmat. Näkyvissä olevissa maadoituskohdissa ei vikaa kuitenkaan ollut. Reletelineestä ei löytynyt maadoitus- tai muuta vikaa.
Yritettiin paremmalla testerillä katsoa tilannetta, mutta eipä onnistunut. Tuo releiden pärinä aiheuttaa väylään häiriötä eikä siihen saa mitään kiinni. Kokeiltiin kuitenkin olisiko vika ECU-yksikössä vaihtamalla tilalle ehjäksi tiedetty. Ei ollut vikaa ECU-yksikössä.
Maadoitusvikaa tuosta seuraavaksi kai pitää hakea.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Virtalukon pohja tai virtalukon rele?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Taidat olla oikeassa, tämä ketju http://uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=115663 kuvailee samanlaista ongelmaa.
Mistähän sitä virtalukon pohjaa kannattaa kysellä? Motonetistä niitä sai ennen halvalla, mutta ei ole enää listalla.
Mistähän sitä virtalukon pohjaa kannattaa kysellä? Motonetistä niitä sai ennen halvalla, mutta ei ole enää listalla.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Purkuautostahan sen virtalukon pohjan ainakin saa jos ei muualta. Virtalukon pohjan saa ehkä avattua, kontaktikärjet putsattua, kontaktiliuskoja väännettyä tiukemmalle, jollei sieltä ole jotain ihan selkeästi rikki.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p999606
Virtalukon pohjan Saab-varaosanumero on 4946315 / 4085783.
Tuolta näyttäisi ainakin saavan:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... h/1012568/
EDIT: Virtalukon pohjan avaaminen on aika tarkkaa hommaa. Metallivalupääty kammetaan irti muovirungosta, varotaan taivuttamasta sivuhaaroja poikki. Metalliosan ja muiviosan välissä on pieni jousi, joka hyppää kadoksiin jos ei sitä vahdi. Muovikuoren yläpuolen saa tämän jälkeen irrotettua ja kärjet tulevat näkyviin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06#p999606
Virtalukon pohjan Saab-varaosanumero on 4946315 / 4085783.
Tuolta näyttäisi ainakin saavan:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... h/1012568/
EDIT: Virtalukon pohjan avaaminen on aika tarkkaa hommaa. Metallivalupääty kammetaan irti muovirungosta, varotaan taivuttamasta sivuhaaroja poikki. Metalliosan ja muiviosan välissä on pieni jousi, joka hyppää kadoksiin jos ei sitä vahdi. Muovikuoren yläpuolen saa tämän jälkeen irrotettua ja kärjet tulevat näkyviin.
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Saan virtalukon pohjan purkuautosta vasta ensi viikolla, joten purin tuon vanhan. Purkaminen meni helposti ohjeiden mukaan. Rapsuttelin kontaktikärkiä, joista parissa oli vähän enemmän jäänyt kipinöistä jälkiä. Väänsin niitä liuskoja myös tiukemmalle. Näillä tempuilla ei ollut mitään vaikutusta oireisiin, joten jään odottamaan sitä, että saan vaihdettua koko pohjan.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Katopa piruuttas EGRrän laipan tiiviste imusarjasta.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif
Eli tuo osa numero 3. Jos autossasi ei ole pakokaasun kierrätystä, siinä on sokea levy päällä. Omastani oli koko tiiviste hävinnyt taivaan tuuliin, jos siellä sellasta edes kuuluu olla.. laitoin kuitenkin.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/EGR.gif
Eli tuo osa numero 3. Jos autossasi ei ole pakokaasun kierrätystä, siinä on sokea levy päällä. Omastani oli koko tiiviste hävinnyt taivaan tuuliin, jos siellä sellasta edes kuuluu olla.. laitoin kuitenkin.
9000 cs 2.3T -92
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Noinkohan lie lyhytlohkon imusarjassa edes paikkaa EGR:lle... En jaksa raahautua pihalle tarkistamaan, mutta muistikuva väittää että ei olisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Minulla on tallessa vanha virtalukon pohja toisesta tonnarista. Sillä ei saanut startattua, mutta koska saan sen ehjän pohjan vasta ensi viikolla, niin purin ja kokosin tämän. Siinä oli yksi kontakti selvästi vääntynyt ja suoristin sen. Vaihdoin sitten sen autoon. Starttaa hienosti, mutta rele pärisee ja kaikki muutkin oireet ovat tallella. Kokeilin myös uutta virtalukon relettä, mutta silläkään ei ollut vaikutusta. Katsotaan vielä ensi viikolla sillä ehjäksi tiedetyllä pohjalla, mutta ei taida olla enää ennuste silläkään kovin hyvä.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Ainoastaan "injection system" rele pärisee. Kokeilin vaihtaa sen, mutta ei sillä ollut vaikutusta. EGR-venttiiliä tuossa ei kai ole, en tosin muistanut sitä etsiä.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Trionicin pääreleelle tulee jännitteensyöttö sulaketaulun jatkuvan akkujännitteen jakopisteestä ja maadoittava ohjaus Trionicilta. Mittaamalla voisi selvitä värähteleekö siellä nyt se syöttö vai ohjaus.
Jos se Trionicilta tuleva ohjaus värähtelee, vika voisi olla ajoneston suunnalla (jos autossa on varashälytin ilman VSS). Virtalukon releeltä tuleva +15-jännite kierrätetään VSS:ttömässä ajonestoboksin kautta. Jos ajoneston suunnalla on häikkää, Trionicille voisi kantautua värähtelevä virrat päällä/pois-tieto ajonestolta, vaikka virtalukon rele ja virtalukon pohja toimisikin OK.
VSS-versiossa virtalukon releen jännite menee suoraan Trionicille, siinä tämäkään pohdinta ei johda jäljille.
Jos se Trionicilta tuleva ohjaus värähtelee, vika voisi olla ajoneston suunnalla (jos autossa on varashälytin ilman VSS). Virtalukon releeltä tuleva +15-jännite kierrätetään VSS:ttömässä ajonestoboksin kautta. Jos ajoneston suunnalla on häikkää, Trionicille voisi kantautua värähtelevä virrat päällä/pois-tieto ajonestolta, vaikka virtalukon rele ja virtalukon pohja toimisikin OK.
VSS-versiossa virtalukon releen jännite menee suoraan Trionicille, siinä tämäkään pohdinta ei johda jäljille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Tuosta mapin letkusta, mikä mahtaa olla sisähalkaisija orkkisletkussa? Omassa on pieni vekki, ei tosin vuoda vielä.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: käyntiongelmaa tonnarissa
Heitin pois sen koppuran MAP-letkun, joten en voi mitata. Tilalle laitoin hyllyssä ollutta silikoniletkua, joka tuntui siihen sopivalta.
Sain purkuautosta vielä kolmannen virtalukon, mutta eipä se tilannetta muuttanut. Jälkiasennettu ajoestoboksi ei osanumeron perustella ilmeisesti ole VSS-versio. Sitä en ole vielä yrittänyt mitata värähteleekö syöttö vai ohjaus trionicin releellä.
Käyntihäiriöt katoavat, kun ajaa reilun kymmenen kilometriä ja laittaa auton hetkeksi parkkiin. Releen pärinä ei kyllä katoa mihinkään, joten onkohan tässä kyseessä kaksi eri ongelmaa?
Sain purkuautosta vielä kolmannen virtalukon, mutta eipä se tilannetta muuttanut. Jälkiasennettu ajoestoboksi ei osanumeron perustella ilmeisesti ole VSS-versio. Sitä en ole vielä yrittänyt mitata värähteleekö syöttö vai ohjaus trionicin releellä.
Käyntihäiriöt katoavat, kun ajaa reilun kymmenen kilometriä ja laittaa auton hetkeksi parkkiin. Releen pärinä ei kyllä katoa mihinkään, joten onkohan tässä kyseessä kaksi eri ongelmaa?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5