Tonnarin öljypohja
Re: Tonnarin öljypohja
Mitenkä helposti olette saaneet ne väliakselin yläpuolella olevat pultit auki? Itellä ne on torxeja jotka meinaa olla tiukassa niin hankaloittaa vähän hommaa.
Re: Tonnarin öljypohja
Ei koskaan kovin helposti, paikka on pirullinen. Neljännestuuman karaisella hylsyllä, nivelillä ja jatkolla. Minulla on vielä kuusiokantaisilla pulteilla mutta sinnekin täytyi muistaakseni ujuttaa ensin väliakselin yli pelkkä hylsy, noitua se paikalleen ja laittaa sitten vasta jatko alhaaltapäin kiinni.
Muuten riittävän pitkä Torx-avain ei tietenkään mene suoraan hahlolle juuri väliakselin suojuksen vuoksi?
Jos muu ei kertakaikkiaan auta, niin väliakselin tukilaakeriasetelman kiinnityspulttien irrotus moottorin kyljestä ja sivuun siirtäminen voi auttaa, moottorihan on joka tapauksessa irrotettava hydraulitukityynyiltään ja sitä nostettava hieman jotta öljypohjan saa pyöräytettyä ulos sijoiltaan.
Muuten riittävän pitkä Torx-avain ei tietenkään mene suoraan hahlolle juuri väliakselin suojuksen vuoksi?
Jos muu ei kertakaikkiaan auta, niin väliakselin tukilaakeriasetelman kiinnityspulttien irrotus moottorin kyljestä ja sivuun siirtäminen voi auttaa, moottorihan on joka tapauksessa irrotettava hydraulitukityynyiltään ja sitä nostettava hieman jotta öljypohjan saa pyöräytettyä ulos sijoiltaan.
Re: Tonnarin öljypohja
Joo tuollein yläkautta ujuttamalla ja sitten vasta varsi kiinnittämällä sainkin muutaman pultin auki mutta sitten loppui motivaatio tällepäivää. Moottoria olenkin jo nostanut, täytyy koittaa jos muu ei auta tuota tukilaakeriasetelman irrotusta.
Re: Tonnarin öljypohja
Ja tarvittaessa sitä suojaputkea voi rutata sen verran että hylsy/varsi mahtuu siitä ohi.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Tonnarin öljypohja
Sekä kuusiokannalla olevia että torxeilla varustettuja avanneena torx on kyllä huomattavasti hankalampi nimenomaan tuolla väliakselin yläpuolella. Itelle vaihdoinkin nyt kuusiokannat sinne sekä myös jakopäänkopan kohtaan, niin ensi kerta on helpompi.Jontse kirjoitti:Mitenkä helposti olette saaneet ne väliakselin yläpuolella olevat pultit auki? Itellä ne on torxeja jotka meinaa olla tiukassa niin hankaloittaa vähän hommaa.
Se sisemmän vetonivelen kohdalla ollut oli niin hankalassa paikassa, ja lisäksi kireällä, että yritin jo irrottaa väliakselia. Sitten kun sekään ei suosiolla tuntunut lähtevän niin piti kalvaa pultista kanta irti.
Väliakselin jouduin sitten kuitenkin lopulta irrottamaan öljypohjaa takaisin laittaessa kun öljypohja ei oikein tuntunut menevän siihen väliakselin laakeroinnin ja moottorissa kulkevan öljyputken väliin siten, että öljyputki pysyisi hyvin paikallaan. Nyt väliakseli irtosikin ihan mukavasti, kun öljypohja oli poissa tieltä. Ihmetyttää vain, kun ennen ei ole ollut tarvis irroittaa väliakselia, öljyputken- ja pohjan on saanut kikkailtua paikoilleen suht mukavasti muutenkin. Onkohan väliakselin laakeroinnin paikka hieman eri automaatti- ja manuaalivaihteisissa? Lyhytlohkoja molemmat. Tämä puolen miljoonan huollossa nyt ollut on manuaalivaihtein varustettu.
Ja joo, oli sinne sihtiin ja sen alle jotain pikku purua jo kertynyt. Hyvä oli putsata.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Tonnarin öljypohja
On. Väliakselin tuessa on joko M- tai A-kirjain.Juha96 kirjoitti:Onkohan väliakselin laakeroinnin paikka hieman eri automaatti- ja manuaalivaihteisissa?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnarin öljypohja
Olisi hieman tarvetta hyville vinkeille öljypohjan irroittamisessa. Kysessä on allekirj. tonnari, johon olen tekemässä jakopään remppaa. Samalla ajattelin puhdistella öljypohjankin.
Downpipe on irroitettu, öljynsuodatin on pois edestä, jakopään hydraulitukien pultit on auki ja konetta on nostettu yläkautta muutama sentti.
Automaattilaatikon ja öljypohjan pultti on avattu, mutta pitääkö toinenkin pultti avata? Välissä oleva "puolikuulevyn" pultti on pois, mutta miten itse levyn saa pois edestä?
Olisiko jotain muuta huomiotavaa vielä? Onneksi tässä ei ole enää torx-pultteja käytetty.
Downpipe on irroitettu, öljynsuodatin on pois edestä, jakopään hydraulitukien pultit on auki ja konetta on nostettu yläkautta muutama sentti.
Automaattilaatikon ja öljypohjan pultti on avattu, mutta pitääkö toinenkin pultti avata? Välissä oleva "puolikuulevyn" pultti on pois, mutta miten itse levyn saa pois edestä?
Olisiko jotain muuta huomiotavaa vielä? Onneksi tässä ei ole enää torx-pultteja käytetty.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Re: Tonnarin öljypohja
Lootan ja öljypohjan välinen levy tulee pois välistä sopivalla voimalla .
Joko sait väliakselin takana olevat pultit pois?
Itse en noiden irroittamiseen keksinyt muuta järkevää keinoa (torx kantaset), kuin väliakselin irroittamisen, joka onneksi on vain 3:lla pultilla kiinni lohkossa ja toki vetarikin pitää irroittaa pyörännavasta.
Joko sait väliakselin takana olevat pultit pois?
Itse en noiden irroittamiseen keksinyt muuta järkevää keinoa (torx kantaset), kuin väliakselin irroittamisen, joka onneksi on vain 3:lla pultilla kiinni lohkossa ja toki vetarikin pitää irroittaa pyörännavasta.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Tonnarin öljypohja
Kiitos Coltti avusta! Pitää siis vaan repiä se levy pois välistä. En uskaltanut alkaa väkisin sitä runnomaan pois. Väliakselin normikantaiset pultit saan varmaan sieltä välistä avattua.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson