Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Terve!
Jospa täältä saisi neuvoa vianhaarukointiin, kun nyt alkaa itseltä keinot loppumaan. Potilaana 9000 2.3t -92.
Sunnuntaina ajelin noin 130 kilometrin matkan kotiini, enkä huomannut mitään outoa auton toiminnassa. Seuraavana aamuna ryhdyin vaihtamaan auton alle talvirenkaita. Auton oven lukon avattuani huomasin jonkun olevan pielessä kun keskuslukitus ei avannutkaan muita ovia. Käytettyäni avaimen virtalukossa varmistui, että tänä kesänä ostettu akku on täysin tyhjä. Ei inahdustakaan.
No, vaihtelin sitten renkaat alle ja laitoin tilalle jonkunlaisessa latingissa olevan akun, ja ajelin autolla muutaman kilometrin matkan. Siinä vaiheessa panin merkille, että kylläpä näyttivät jännitelukemat alhaisia summia, kun autolla ajaessakaan ei nousseet lukemat yli kahdentoista voltin.
Näytti siis siltä, että akku ei lataudu. Muutaman tunnin seisomisen jälkeen lisäksi akku on täysin tyhjä.
Päätin aloittaa jännitteensäätimen vaihtamisesta, mutta näyttäisi, että sekään ei auta. Nyt autossa on tosin kiinni "levännyt akku", ja uuden latauksensäätimen näyttämät lukemat on hiukan yli 12 volttia reiluilla kierroksilla. Todennäköisesti vika on siis edelleen läsnä, ja akku varmasti huomisaamuun mennessä seisoessaan tyhjenee.
Mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Voiko laturi olla sillä lailla oikosulussa, että se tyhjentää akun? Liekö tekemistä myös sillä, että latauksen merkkivalo ei edes vilkahda kun virrat kytkee päälle? Vai voiko vika olla jossain aivan muualla?
Jospa täältä saisi neuvoa vianhaarukointiin, kun nyt alkaa itseltä keinot loppumaan. Potilaana 9000 2.3t -92.
Sunnuntaina ajelin noin 130 kilometrin matkan kotiini, enkä huomannut mitään outoa auton toiminnassa. Seuraavana aamuna ryhdyin vaihtamaan auton alle talvirenkaita. Auton oven lukon avattuani huomasin jonkun olevan pielessä kun keskuslukitus ei avannutkaan muita ovia. Käytettyäni avaimen virtalukossa varmistui, että tänä kesänä ostettu akku on täysin tyhjä. Ei inahdustakaan.
No, vaihtelin sitten renkaat alle ja laitoin tilalle jonkunlaisessa latingissa olevan akun, ja ajelin autolla muutaman kilometrin matkan. Siinä vaiheessa panin merkille, että kylläpä näyttivät jännitelukemat alhaisia summia, kun autolla ajaessakaan ei nousseet lukemat yli kahdentoista voltin.
Näytti siis siltä, että akku ei lataudu. Muutaman tunnin seisomisen jälkeen lisäksi akku on täysin tyhjä.
Päätin aloittaa jännitteensäätimen vaihtamisesta, mutta näyttäisi, että sekään ei auta. Nyt autossa on tosin kiinni "levännyt akku", ja uuden latauksensäätimen näyttämät lukemat on hiukan yli 12 volttia reiluilla kierroksilla. Todennäköisesti vika on siis edelleen läsnä, ja akku varmasti huomisaamuun mennessä seisoessaan tyhjenee.
Mistä vikaa voisi lähteä etsimään? Voiko laturi olla sillä lailla oikosulussa, että se tyhjentää akun? Liekö tekemistä myös sillä, että latauksen merkkivalo ei edes vilkahda kun virrat kytkee päälle? Vai voiko vika olla jossain aivan muualla?
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Todennäköisesti lataamattomuus johtuu merkkivalon toimimattomuudesta.
Voit kokeilla laittaa toisen 2 W polttimon sinne laturin merkkivaloliittimeen, toinen napa plussaan. Jos silloin lataa OK, niin laturissa ei ole vikaa.
Voit myös kokeilla maadoittaa laturilta irroittamasi mittaristolle menevän merkkivalojohdon. Tällöin virtojen ollessa päällä pitäisi latauksen merkkivalon palaa. Jos ei pala, niin polttomo- tai johtovika.
Voit kokeilla laittaa toisen 2 W polttimon sinne laturin merkkivaloliittimeen, toinen napa plussaan. Jos silloin lataa OK, niin laturissa ei ole vikaa.
Voit myös kokeilla maadoittaa laturilta irroittamasi mittaristolle menevän merkkivalojohdon. Tällöin virtojen ollessa päällä pitäisi latauksen merkkivalon palaa. Jos ei pala, niin polttomo- tai johtovika.
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Siis hetkinen, jos latauksen polttimo palaa (polttimon lanka siis menee poikki) niin loppu myös akun lataaminenkin?
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Roottorin esimagnetointivirta saadaan polttimon kautta. Jos polttimon puuttuessa ei roottori tuurilla itsekseen kovilla kierroksilla magnetisoidu, niin eipähän lataakaan.
Joissain latauksensäätimissä on vastus, joka ehkä liittyy tuohon itsemagnetoitumisen auttamiseen.
http://www.jus.liitin.net/Laturi.pdf
Joissain latauksensäätimissä on vastus, joka ehkä liittyy tuohon itsemagnetoitumisen auttamiseen.
http://www.jus.liitin.net/Laturi.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Voisi tänään illalla kokeilla tuon polttimon maadoittamisen. Onko se polttimolle menevä piuha se ainoa ohut piuha joka lähtee laturista?
Joskus olen tutkaillut sitä mittariston takaosaa, mutta se näytti muistaakseni siltä, että polttimot eivät ainakaan heti ole esillä. Miten ne mittariston polttimot vaihdetaan? Olisiko jossain ihan kuvallisia ohjeita mahdollisesti?
Mikäköhän voisi selittää akun tyhjenemisen?
Joskus olen tutkaillut sitä mittariston takaosaa, mutta se näytti muistaakseni siltä, että polttimot eivät ainakaan heti ole esillä. Miten ne mittariston polttimot vaihdetaan? Olisiko jossain ihan kuvallisia ohjeita mahdollisesti?
Mikäköhän voisi selittää akun tyhjenemisen?
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Juu, se laturilta lähtevä kahdesta johdosta ohuempi menee mittaristolle latauksen merkkivalolle.
Polttimoita pääsee vaihtamaan irrottamalla kojetaulun päällisen ja mittariston.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=55782
Akku tyhjenee, kun siitä otetaan virtaa, mutta ei ladata. Jäljellä oleva varaus saattaa riittää auton käynnissä pysymiseen (sytytys, bensapumppu), mutta kylmäkäynnistämiseen tarvitaan olennaisesti suurempi virta.
Polttimoita pääsee vaihtamaan irrottamalla kojetaulun päällisen ja mittariston.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=55782
Akku tyhjenee, kun siitä otetaan virtaa, mutta ei ladata. Jäljellä oleva varaus saattaa riittää auton käynnissä pysymiseen (sytytys, bensapumppu), mutta kylmäkäynnistämiseen tarvitaan olennaisesti suurempi virta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Akku tosiaan tyhjenee yhden yön aikana ihan tyhjäksi, vaikka virrat on katkaistu. Sehän olikin tämän vian ensimmäinen oire. Virtaa siis katoaa johonkin. Voiko virta kadota jonkun sähkölaitteen sijasta esim. rikkinäiseen laturiin?
Nyt kun oireita tuli siis kaksi kerralla, eli lataamattomuus ja virran katoaminen, niin siksi epäilyni osui ensiksi laturiin. Oikeastaan kolmas oire on tosiaankin sitten se latausvalon palamattomuus.
Nyt kun oireita tuli siis kaksi kerralla, eli lataamattomuus ja virran katoaminen, niin siksi epäilyni osui ensiksi laturiin. Oikeastaan kolmas oire on tosiaankin sitten se latausvalon palamattomuus.
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Eikös jossain vehkeissä ole joku diodi tuossa laturissa estämässä sen "virransyönnin"?.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Googlettamalla diodisilta ja akun purkautuminen joltain foorumilta löytyikin varsin yksiselitteinen vastaus, eli laturista on siis diodisilta kärähtänyt. Eli akku pääsee purkautumaan virrat katkaistunakin kun diodit eivät "pidä" ja virtaa pääsee kulkemaan laturin läpi.
Päätinpä siis alkaa metsästämään uutta laturia. Käväisin motonetista hakemassa kunnostetun ulkotuuletetun version, mutta näyttäisi siinä hihnapyörä olevan eri kohdassa kuin alkuperäisessä. Ilmeisesti tuo motonetin laturi on tarkoitettu siis vain 2.0 -koneelle..
Soitin sitten autosähköliikkeeseen, jospa saisivat hihnapyörän vaihdettua vanhasta siihen uuteen. Lupasivat katsoa tilannetta kunhan vain ensin tuon molemmat laturit irrotettuina paikalle. Olisi mukava saada auto käyttöön ennen isänpäivää, ja kysynkin nyt että pitäisikö sen vanhan hihnapyörän käydä siihen laturiin suoraan, vai onko 2.0- ja 2.3-moottorien latureissa muitakin eroja?
Päätinpä siis alkaa metsästämään uutta laturia. Käväisin motonetista hakemassa kunnostetun ulkotuuletetun version, mutta näyttäisi siinä hihnapyörä olevan eri kohdassa kuin alkuperäisessä. Ilmeisesti tuo motonetin laturi on tarkoitettu siis vain 2.0 -koneelle..
Soitin sitten autosähköliikkeeseen, jospa saisivat hihnapyörän vaihdettua vanhasta siihen uuteen. Lupasivat katsoa tilannetta kunhan vain ensin tuon molemmat laturit irrotettuina paikalle. Olisi mukava saada auto käyttöön ennen isänpäivää, ja kysynkin nyt että pitäisikö sen vanhan hihnapyörän käydä siihen laturiin suoraan, vai onko 2.0- ja 2.3-moottorien latureissa muitakin eroja?
Re: Akku tyhjenee yön aikana, laturi ei lataa
Vika korjattu. Taas lataa ja mittariston polttimo syttyy virrat päälle laitettaessa.
Siinä motonetin laturissa oli siis erilainen hihnapyörä, mutta myös takakansi 90 astetta eri asennossa kuin mitä vanhassa laturissa. Käytin molemmat laturit paikallisessa autosähköliikkeessä, ja vaihtoivat siellä hihnapyörän sekä käänsivät laturin takakannen samaan asentoon vanhan kanssa.
Nyt pelaa ja ei kun kovaa ajoo..
Siinä motonetin laturissa oli siis erilainen hihnapyörä, mutta myös takakansi 90 astetta eri asennossa kuin mitä vanhassa laturissa. Käytin molemmat laturit paikallisessa autosähköliikkeessä, ja vaihtoivat siellä hihnapyörän sekä käänsivät laturin takakannen samaan asentoon vanhan kanssa.
Nyt pelaa ja ei kun kovaa ajoo..