Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Terve
Ilmeni tuossa semmonen ongelma 95-mallisen 2.3T tonnarin kanssa, että moottorin lämpötilamittari ei liiku ollenkaan. Lisäksi jäähdyttimen flekti jää pyörimään joksikin aikaa, vaikka moottori on sammutettu.
Eli ilmeisesti lämpötila-anturi on rikki, tai sen piuhat oikkarissa. Missä päin konehuonetta tämä mahd. anturi sijaitsee? Tai mikä muu voi mahdollisesti aiheuttaa kyseisen ongelman?
Ilmeni tuossa semmonen ongelma 95-mallisen 2.3T tonnarin kanssa, että moottorin lämpötilamittari ei liiku ollenkaan. Lisäksi jäähdyttimen flekti jää pyörimään joksikin aikaa, vaikka moottori on sammutettu.
Eli ilmeisesti lämpötila-anturi on rikki, tai sen piuhat oikkarissa. Missä päin konehuonetta tämä mahd. anturi sijaitsee? Tai mikä muu voi mahdollisesti aiheuttaa kyseisen ongelman?
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Ensimmäisenä mittaristo irti ja mittarin ruuvit kiristäen ja kytkennät tarkistaen, seuraavaksi ehkä anturi vaihtoon.jaska511 kirjoitti:Ilmeni tuossa semmonen ongelma 95-mallisen 2.3T tonnarin kanssa, että moottorin lämpötilamittari ei liiku ollenkaan.
Tämä on aivan normaalia, auto jälkijäähdyttää kuumaa moottoria. Tämä viittaa siihen, että flektiä ohjaava anturi toimii oikein. MY95:ssa taitaa olla vielä erikseen anturi syylärissä (se näkyy jos on - muistaakseni syylärin vasemmassa päädyssä)? Tuoreemmissa EDU (ajotietokone) ohjaa flektiä eli saa tiedon samalta anturilta kuin mittari - jos jo MY95 on tällä systeemillä, niin pelkän mittarin vika on varmasti mittarissa itsessään.jaska511 kirjoitti: Lisäksi jäähdyttimen flekti jää pyörimään joksikin aikaa, vaikka moottori on sammutettu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Omassa ex vm96 tontussa jäi flekti huutamaan. Syynä oli edestä katsottuna oikealla kannessa oleva lämpötila anturi. Tosin tämä vika tekee sen että flekti huutaa koko ajan kun on virrat päällä. Kylmä tai kuuma.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
^Tuo kannen päässä oleva anturi on EDUn/mittariston anturi. MY96:ssa tosiaan jo EDU pyörittää flektiä, mutta jos jatkuva pyörintä johtuu tuon anturin viasta niin pitäisi myös mittarin huidella liian korkealla - paitsi tietty jos ne mittariston ruuvit sitten roikottaa sitä sopivasti vastaan. Käyntilämpöalueen pehmennyksen (mittari on tanassa tietyllä lämpöalueella, olikohan luokkaa 85-95°C) pitäisi silti toimia epänormaalisti tuossakin tilanteessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Meillä oli sama vika,mittari eloton,mutta flekti huusi heti virrat päällä,oli anturi rikki,tuo kaksijohtoinen kannen päässä.Ilmeisesti edu pyörittää flektiä koko ajan,jossei lämpötilatietoa tule,ettei keitä auto.Silloin ei myöskään mittari toimi.Muistelisin,että myös ilmastointi ohjaa tuota flektiä paikallaan seisoessa.
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Unohin sanoa, että flekti pyörii vaikka virrat olisi pois päältä.
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Ajon jälkeen kuuumalla koneella on normaalia jos pyörii, vaikka virrat olisivat pois. Saattaa myös lähteä päälle vasta useita sekunteja sen jälkeen, kun on sammuttanut auton ja kytkenyt virrat pois. Voi pyöriä tällöin jopa minuutteja, jos on nesteet kuumina. Jos kuitenkin pitemmäksi aikaa jää pyörimään, on siinä vikaa.
Itselläni -94 totussa lähti välillä flekti pyörimään kylmälläkin koneella. Veti sitten joku yö akun tyhjäksi kun halusi omia aikojaan lähteä käyntiin. Vaihdoin lämpöanturin (eli kytkimen) syyläristä (joka on kaiketi myös -95:ssä), ja se korjasi asian.
EDIT: Eipäs olekaan -95:ssä enää tuota lämpökytkintä syylärissä.
Itselläni -94 totussa lähti välillä flekti pyörimään kylmälläkin koneella. Veti sitten joku yö akun tyhjäksi kun halusi omia aikojaan lähteä käyntiin. Vaihdoin lämpöanturin (eli kytkimen) syyläristä (joka on kaiketi myös -95:ssä), ja se korjasi asian.
EDIT: Eipäs olekaan -95:ssä enää tuota lämpökytkintä syylärissä.
Viimeksi muokannut puu, Pe Marras 14, 2014 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Tuo muuten on ihan hyvä pointti, voi hyvinkin olla tehty noin.JuhanaL kirjoitti:Ilmeisesti edu pyörittää flektiä koko ajan,jossei lämpötilatietoa tule,ettei keitä auto.Silloin ei myöskään mittari toimi.
Kyllä, enkä ole ihan varma että rajoittuuko paikallaan seisomiseen.JuhanaL kirjoitti: Muistelisin,että myös ilmastointi ohjaa tuota flektiä paikallaan seisoessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Ei oo MY95 autossa enää sitä syylärin anturia.puu kirjoitti:Vaihdoin lämpöanturin (eli kytkimen) syyläristä (joka on kaiketi myös -95:ssä), ja se korjasi asian.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Juurikin tuo kaksijohtoinen anturi kannen päässä,lienee my 95-98.katso kierre ensin,marmorilla kahta erilaista mm ja tuumakierteistä!
tuolla kuva(coolant gaugesensor)
(1995-1998: 1/8in or 0.125in or 3.2mm fine thread up to engine v002172)
http://www.thesaabsite.com/9000/Saab-90 ... CE_UPGRADE
tuolla kuva(coolant gaugesensor)
(1995-1998: 1/8in or 0.125in or 3.2mm fine thread up to engine v002172)
http://www.thesaabsite.com/9000/Saab-90 ... CE_UPGRADE
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
Joo, vika on paikallistettu tuohon lämpötila-anturiin kannen päässä. Otin irti ja laitoin takas, niin alko toimimaan normaalisti. Täytyy lienee vaihtaa tuo anturi, mutta paikallisista varaosa-puljuista ei löytynyt vastaavaa anturia hyllystä, joten täytyy tilata jostain.
Re: Jäähdyttimen flekti jää pyörimään, 95-vm
millikierteinen marmorilla 40e ja tuumanen 80e tai toistepäin...esim.porista hyllystä...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA