Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Olen jo jonkin aikaa seurannut nettiauton tarjontaa, ja silmään on pistänyt, että 80-luvun tonnareita ei juuri ole ollenkaan myytävänä, eikä niitä liikenteessäkään juuri enää vastaan tule. Mikähän tähän katoon on syynä? Onko noissa joku "tyyppivika", jonka vuoksi nuo on hävitetty?
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Eiköhän tuo ole aika luonnollista, kun alkupään 9-5sia saa jo alkaen 1000€ ja loppupään tonnareita jo muutamalla satasella. Suurin osa vanhoista autoista päätyy ennen pitkää romuttamolle, kun kukaan ei viitsi niitä pitää liikenteessä, edes pikkuvikoja korjata.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Sämst Av Alla Bilar kirjoitti:Onko noissa joku "tyyppivika", jonka vuoksi nuo on hävitetty?
On. Ruoste.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Lähes 30 vuotta vanhoja autoja. Ja yleensä niillä ajettiin uudempana todella paljon. Ei siis ihme, että ovat hävinneet...
Blue One
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 21:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja Blue One »

Mulla on kaks tonnarii vm -86 ja vm -87. Molemmat ajettu yli 500tkm ja vielä mennään. Molempia on hitsattu takapyörä koteloista. Molemmat on hommattu tarkoituksella säilyttää noita alkupään tonnareita ja vieläpä vapareina.
Saab 99 GL Petro -82 (OE), Saab 9000 CC 16V -86 (PR), Saab 9000 CC 16V -87 (KA, OE)
Saab polkupyörä -08 #3091
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla ollut -90 luvulla 86 ja 87 turbot joilla ostaessa +400tkm ajettu ja myydessä yli 500tkm rullattu.
Toinen oli ollut alussa myyntiedustajan autona ja toinen valtion omistuksessa joten km kertynyt paljon jo viime vuosituhannella.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sämst Av Alla Bilar
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 19:43

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja Sämst Av Alla Bilar »

Mawerick kirjoitti:
Sämst Av Alla Bilar kirjoitti:Onko noissa joku "tyyppivika", jonka vuoksi nuo on hävitetty?
On. Ruoste.
Onko nämä sitten keskimääräistä herkempiä ruostumaan?
KN/Lieto kirjoitti:Lähes 30 vuotta vanhoja autoja. Ja yleensä niillä ajettiin uudempana todella paljon. Ei siis ihme, että ovat hävinneet...
Toki nämä ovat vanhoja, mutta onhan vielä vanhempia 99- ja 900-malleja liikenteessä ja myynnissä ihan kohtuullisesti. Myös 99 ja 900 oli aikanaan suosittuja kaupparatsujen autoja, joilla ajettiin paljon.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja sarka »

Satkuja ja tupliksia lie määrällisesti enemmän, useampi siis säilynytkin.

Ei nuo mitenkään erityisen pahoja mielestäni ole ruostumaan, jostain syystä omistajat vaan laittaa tonnarin mieluummin paaliin kuin korjattavaksi. Onhan tonnarin purku isotöisempi kuin 99/900, jos meinaa korin hipostella kuntoon.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tonnari on selvästi kalliimpi ylläpidettävä, tekniikka on monimutkaisempaa ja varusteita on yleensä enemmän. Menee helpommin paalattavaksi. Lisäksi ollut uutena kallis auto, joten niitä vanhan papan helmiä ei tahdo löytyä mitenkään.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Täälä löytyy kaksi alkupään cc tonttua, toinen vm -88 vapari ja toinen -89 tbo "alkuperäisillä" virityksillä eli punaisella apc boxilla, molemmissa tietysti kaikki nahoista ilmastointiin. Mahtavia autoja, en vaihda ennenkuin on pakko. Ensi viikolla menee turbo remonttiin. Laitetaan uutta tuulilasia ja korjataan vähän maalivikoja samalla, kelpaa taas kesällä ajella 8) Täytyy kesällä koittaa käydä ahkerasti miiteissä näyttämässä! Vielä kun kaikelta muulta ehtisi katot verhoilla uudestaan niin olisi hyvä... :oops: https://imageshack.com/i/pclWIPE4j
https://imageshack.com/i/exhK6Rkmj
arska93
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesä 24, 2012 00:49

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja arska93 »

Tilasin joululahjaksi itselleni motonetistä paketin, putkiston, akun, kaikki kallistuksenvakaajan kumit ja kaikki suodattimet. Lisäksi toisesta autosta kattoverhoilu irrotettu ja uudelleen liimauksessa. Toiseenkin pitäisi sama tehdä mutta pitää ensin rakentaa kattoluukkuun uusi runko kun vanha on kadonnut vuosien varrella.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mawerick kirjoitti:Tonnari on selvästi kalliimpi ylläpidettävä, tekniikka on monimutkaisempaa ja varusteita on yleensä enemmän.
Tämähän on se syy miksi isot edustusautot häviää liikenteestä nopeammin kuin korollat. Ne ketkä ostaa käyttöautoksi 500-3000 euron pelejä ostaa mieluummin samanikäisen korollan kuin S-Mersun, tonnarin, seiska-bemarin jne. Ja ihan järkisyystä. Jotain Hyindaita ja vastaavia säilyy talleissa pidempään muutenkin, koska ne saaressa asuvat sokeat papat ostaa niitä :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja sarka »

AZP kirjoitti:Ne ketkä ostaa käyttöautoksi 500-3000 euron pelejä ostaa mieluummin samanikäisen korollan kuin S-Mersun, tonnarin, seiska-bemarin jne. Ja ihan järkisyystä.
Kröhöm :roll: :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti: Ja ihan järkisyystä.
Järki on ihan totaalisen yliarvostettua, kun autoista puhutaan. :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ensimmäisen sukupolven tonnarit

Viesti Kirjoittaja sarka »

Itehän oon hankkinut käyttöautoiksi lähinnä 200e tonnareita :lol:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin