3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Eli nämä kaikki tuli viimeksi kuluneen puolen vuoden ''taistelun'' aikana vaihdetuksi:
- Lämpötila-anturi, Jäähdytysnesteen ( Motronicille )
- Lämpötila-anturi, Jäähdytysnesteen ( Mittaristolle )
- Kampiakselin asentotunnistin
- Nakutustunnistin, Rivi 1 & Rivi 2 (= 2kpl)
- Nokka-akselin asentotunnistin
- Kaasuläppien asentotunnistin
- Lämpötila-anturi, Jäähdytysnesteen ( Motronicille )
- Lämpötila-anturi, Jäähdytysnesteen ( Mittaristolle )
- Kampiakselin asentotunnistin
- Nakutustunnistin, Rivi 1 & Rivi 2 (= 2kpl)
- Nokka-akselin asentotunnistin
- Kaasuläppien asentotunnistin
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Mistäpä taistelu lähti?
Nykikö auto?
Itellä samanmoinen ja nykii seisonnan jälkeen.
Kävitkö mittarin nokassa?
Nykikö auto?
Itellä samanmoinen ja nykii seisonnan jälkeen.
Kävitkö mittarin nokassa?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Kyllä auto nyki ja tärisi ja kävi miten sattuu. TECH2 kertoi anturivioista. Anturit vaihdettu jotta vikakoodit saatiin kuitatuksi. Lopullinen ongelman aiheuttaja oli ''nyrkkipajan'' autonkorjaajan ristiin kytkemät anturiliittimet. Tuossa V6 koneessa kun on kaksi liitintä jotka ovat identtiset ja ne pystyy laittamaan vääriin antureihin
Niin kutsutun resonaattorin ja lämpötila-anturin (jäähd. neste / Motronic ) liittimet olivat siis vaihtaneet paikkaa ja tietäähän sen mitä siitä seuraa.
Onneksi kytkentäkaaviosta löytyi johtojen värit ja silloin tuo ongelma selvisi.
Tulihan kaikki anturitkin samassa rytäkässä vaihdettua uusiin ja samalla sain auton käymään kuten sen kuuluukin käydä. Nykyisellään MURISEE kuin naarastiikeri kun nilkan suoristaa
Niin kutsutun resonaattorin ja lämpötila-anturin (jäähd. neste / Motronic ) liittimet olivat siis vaihtaneet paikkaa ja tietäähän sen mitä siitä seuraa.
Onneksi kytkentäkaaviosta löytyi johtojen värit ja silloin tuo ongelma selvisi.
Tulihan kaikki anturitkin samassa rytäkässä vaihdettua uusiin ja samalla sain auton käymään kuten sen kuuluukin käydä. Nykyisellään MURISEE kuin naarastiikeri kun nilkan suoristaa
Viimeksi muokannut TiskiJukka, Su Syys 14, 2014 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Tuttu tunne.
Eihän tuossa aivan Aeron voimavaroja ole mutta ei tuolla jalkoihinkaan jää.
JUstiin rakentelen uutta putkistoa tuohon omaan CSE V6:seen
3´´ tuuman ränniä simonssin vaimentimilla. Tarvike putkia en sinne enää laita! (6v ja mätä)
Samalla käyn tuon putken muutenkin läpi parantelen sen kuristin liitoksen yms.
Ja itelläkin tuo pikkuisen nyppii ja pitäis kans teckkiä näyttää.
Eihän tuossa aivan Aeron voimavaroja ole mutta ei tuolla jalkoihinkaan jää.
JUstiin rakentelen uutta putkistoa tuohon omaan CSE V6:seen
3´´ tuuman ränniä simonssin vaimentimilla. Tarvike putkia en sinne enää laita! (6v ja mätä)
Samalla käyn tuon putken muutenkin läpi parantelen sen kuristin liitoksen yms.
Ja itelläkin tuo pikkuisen nyppii ja pitäis kans teckkiä näyttää.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Joko sait uuden pakoputkiston tehdyksi?
Ja minkä verran tuli maksamaan?
Olisin kiinnostunut ostamaan tekemäsi putkiston mikäli sellaisen tekisit tilauksesta.
Tarvikkeet plus korvaus menetetystä vapaa-ajasta lisätään tietysti lopulliseen hintaan
Ja minkä verran tuli maksamaan?
Olisin kiinnostunut ostamaan tekemäsi putkiston mikäli sellaisen tekisit tilauksesta.
Tarvikkeet plus korvaus menetetystä vapaa-ajasta lisätään tietysti lopulliseen hintaan
Viimeksi muokannut TiskiJukka, Ke Tammi 21, 2015 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Laitettiin tuossa pari kuukautta sitten Revonnan Matin V6 kone käymään niinkuin sen kuuluukin käydä. Vaihdettiin ensin sytytysjohdot jotka oli laitettu väärin ja olivat lähes kaikki menneet poikki liian jyrkkien käännösten takia. Uusi johtosarja (6kpl) maksoi n. 70€.
[BOSCH 0 986 357 162]
Saman tein vaihdettiin oikeanlaiset sytytystulpat ja laitettiin ne oikeaan kiristysmomenttiin tietysti. Maksoivat n 35€.
[BOSCH SuperPlus FR7LDC+ / 7+]
Lisäksi vaihdoin vielä (moottorin-) ilmansuodattimen koska vanha oli aivan musta ja tukossa, saapahan nyt ainakin paremmin ilmaa. Maksoi n. 15€.
[Motonet, Tuotenumero: 16-9174]
Kaksoishukkakipinäpaketti (n.s. Sytytyspuola) oli jo autoon vaihdettu paikallisessa ''autosähköliikkeessä'' kaksikin kertaa, ihan turhaan koska siinä ei vikaa ollut. Päinvastoin, tekivät hallaa sytkäjohdoille kun joku tietämätön oli ne vetänyt väärää reittiä ja lisäksi kytkenyt ne vielä väärään järjestykseenkin sytytyspuolan navoille. Varsinaisia ammattilaisia.
Johdoista 3:ssa on matalampi resistanssi ja ne kuuluu kytkeä sylinteriryhmälle 1 (pidemmät johdot). Toisissa 3:ssa taas korkeampi resistanssi ja ne kuuluu kytkeä sylinteriryhmälle 2 (lyhyemmät johdot). Helppo tarkistaa yleismittarilla. Tuossa on vielä johtojen resistanssit ihan varmuuden vuoksi.
Johdot sylintereille 1-3-5 => 7-9 Kohm
Johdot sylintereille 2-4-6 => 2-6 Kohm
Mikäli sytytyspuolapaketti on hajonnut saa uuden alkuperäisosan tilattua esim. LänsiAuton kautta ja hinta SaabKlubilaiselle on (vain) 130€, eikä varmaankaan tarvitse uutta enää sen jälkeen autoon vaihtaakkaan kun pitää huolen tulppien ja johtojen kunnosta.
P.S. Mikäli tuo kaksoispuolapaketti alkaa olla entinen on se parasta vaihtaa heti koska se tuhoaa aika nopeasti m.m. Motronic:in (0 261 203 448) ja uusi maksaa n. 1350€ Ruotsista tilattuna.
Näillä varaosilla Matinkin V6 hyrähti käyntiin kuin palmun alta ja kävi tasaisesti. Matti kävi heti testaamassa että onko auto nyt kunnossa ja kyllä se oli kuulemma kuin silloin 20 vuotta sitten kun sen Kanadassa uutena osti.
Ei muuta kuin kovaa ajoa
[BOSCH 0 986 357 162]
Saman tein vaihdettiin oikeanlaiset sytytystulpat ja laitettiin ne oikeaan kiristysmomenttiin tietysti. Maksoivat n 35€.
[BOSCH SuperPlus FR7LDC+ / 7+]
Lisäksi vaihdoin vielä (moottorin-) ilmansuodattimen koska vanha oli aivan musta ja tukossa, saapahan nyt ainakin paremmin ilmaa. Maksoi n. 15€.
[Motonet, Tuotenumero: 16-9174]
Kaksoishukkakipinäpaketti (n.s. Sytytyspuola) oli jo autoon vaihdettu paikallisessa ''autosähköliikkeessä'' kaksikin kertaa, ihan turhaan koska siinä ei vikaa ollut. Päinvastoin, tekivät hallaa sytkäjohdoille kun joku tietämätön oli ne vetänyt väärää reittiä ja lisäksi kytkenyt ne vielä väärään järjestykseenkin sytytyspuolan navoille. Varsinaisia ammattilaisia.
Johdoista 3:ssa on matalampi resistanssi ja ne kuuluu kytkeä sylinteriryhmälle 1 (pidemmät johdot). Toisissa 3:ssa taas korkeampi resistanssi ja ne kuuluu kytkeä sylinteriryhmälle 2 (lyhyemmät johdot). Helppo tarkistaa yleismittarilla. Tuossa on vielä johtojen resistanssit ihan varmuuden vuoksi.
Johdot sylintereille 1-3-5 => 7-9 Kohm
Johdot sylintereille 2-4-6 => 2-6 Kohm
Mikäli sytytyspuolapaketti on hajonnut saa uuden alkuperäisosan tilattua esim. LänsiAuton kautta ja hinta SaabKlubilaiselle on (vain) 130€, eikä varmaankaan tarvitse uutta enää sen jälkeen autoon vaihtaakkaan kun pitää huolen tulppien ja johtojen kunnosta.
P.S. Mikäli tuo kaksoispuolapaketti alkaa olla entinen on se parasta vaihtaa heti koska se tuhoaa aika nopeasti m.m. Motronic:in (0 261 203 448) ja uusi maksaa n. 1350€ Ruotsista tilattuna.
Näillä varaosilla Matinkin V6 hyrähti käyntiin kuin palmun alta ja kävi tasaisesti. Matti kävi heti testaamassa että onko auto nyt kunnossa ja kyllä se oli kuulemma kuin silloin 20 vuotta sitten kun sen Kanadassa uutena osti.
Ei muuta kuin kovaa ajoa
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Tuo pakoputki on kyllä tehty mut ei ole mielestäni oikeen häävi... (Äänekäs)
Peräpönttö pitäisi löytyä mallia 3´´ sisään ja 2x 2,5/2´´ ulos mallia ei läpihengittävä.
Muuten ok mut jatketaan testailua kunhan keriitään...
Peräpönttö pitäisi löytyä mallia 3´´ sisään ja 2x 2,5/2´´ ulos mallia ei läpihengittävä.
Muuten ok mut jatketaan testailua kunhan keriitään...
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Joo sellainenhan se on alkuperäisessäkin pakoputkessa tuo viimeinen pönttö, kahdella 2'' lähdöllä.Ransu kirjoitti:Tuo pakoputki on kyllä tehty mut ei ole mielestäni oikeen häävi... (Äänekäs)
Peräpönttö pitäisi löytyä mallia 3´´ sisään ja 2x 2,5/2´´ ulos mallia ei läpihengittävä.
Muuten ok mut jatketaan testailua kunhan keriitään...
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Pönttö itsessään ei ole kahdella lähdöllä... vaan siihen on perään tuikattu y-haara...
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Olet aivan oikeassa Ransu, y-haarallahan tuo näkyy olevan tehty.Ransu kirjoitti:Pönttö itsessään ei ole kahdella lähdöllä... vaan siihen on perään tuikattu y-haara...
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Ja siitä Y-haarasta saa maksaa ittensä kipeeksi
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Omasta oli yksi tulpanjohto mennyt poikki ja ostin samanmoisen bossin paketin, mutta nuo vastusarvot ovat mitä sattuu noissa uusissa johdoissa? 8kohm 14kohm 25kohm ? Löytyykö noista jotain ohjetta vai onko bossi tehnyt paskat johdot?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Morjens, nuo resistanssit jotka laitoin tiedoksi, löytyivät korjaamokäsikirjasta joka paikallisen korjaamon omistajalla on kirjahyllyssään. Siinä mainittiin myös että nuo ovat suositukset kyseiselle johtosarjalle ja koskee ainakin BOSCH ja Bougicord johtosarjoja. Outo juttu jos ostamasi johtosarjan johtojen resistanssit ovat noin sekavat. Tosin sellainen asia tuli mieleeni että olisikohan nuo kyseiset yksilöt varustettu niin sanotuilla ''häirönpoistovastuksilla'', silloin vastusarvot ovatkin ihan erilaiset. Alkuperäisissä johdoissa noita kyseisiä vastuksia ei ole, eikä kuulukkaan olla. Uudemmissa tuotteissa niitä joudutaan EU:n asetuksien takia käyttämään, ''radiotaajuisten häiriöiden estämiseksi''.
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
Nuo johdot olivat samat mitä te laitoitte... Sama Boschin numero.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: 3.0 V6 ( =B308i ) anturit.
No pääsiahan on että käynti on tasainen eikä kiihdytyksissä tunnu mitään nykimistä
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551