kuumailmapuhallin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

kuumailmapuhallin

Viesti Kirjoittaja Archie »

Kävin ostamassa tuollaisen puhaltimen, eiköhän lukot ala toimimaan :twisted:
Tänä aamuna aukesi kuskin ovikin, mutta se ei ollut lukossa koko yönä ( muut olivat ) Eilen aukesi vain vänkärinpuolen etuovi, oli kiva taas pomppia konsolin yli.
Tänään jäätyi oikea takaovi auki-asentoon, piti varovasti kurvata vasemmalle....
Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia ???


SAAB - POHJOLAN OLOIHIN RAKENNETTU !
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minusta tuo kuulostaa siltä kuin ostit sisätilanlämmittimen.

Kuumailmapuhallin on yleensä vähän hiustenkuivaimen näköinen sähkötyökalu.

Vai pidätkö kuumailmapuhallinta auton ulkopuolella aina missä pysäköit ja sitten roikalla hommaat sähköä, ja lämmität ulkopuolelta oven tai avaimen?

Lukkojen toiminnasta pakkasella keskustelua mm. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2578

Minulla on toiminut ongelmitta lukkomekanismien putsauksen ja voitelun jälkeen jo kolme talvea.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

jus kirjoitti:Minusta tuo kuulostaa siltä kuin ostit sisätilanlämmittimen.

Kuumailmapuhallin on yleensä vähän hiustenkuivaimen näköinen sähkötyökalu.

.
Kyllä se on just sellainen !
Sisätilanlämmitin on toki ollutkin koko ajan.
Avainta en ole kokeillutkaan talvella vaan kaukolukituksella pelailen ( tai siis yritän )
Täytyy vain varoa, etten maaleja polta ovista :oops:
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Sisätilalämmitin on tärkein yksittäinen syy siihen, että lukkomekanismit jäätyy. Sama ilma pyörii sisätiloissa puhaltimen päällä ollessa ja ilman kosteus nousee samaa tahtia lämpötilan kanssa. Lopulta vesihöyry löytää reittinsä myös ovien pahvien taakse ja kosteus tiivistyy lämpöeristeen takana oleviin kylmiin metallirakenteisiin kuten lukkoijhin ja ovipeltiin. Seuraavaksi se vesi jäätyy niille pinnoille. Sitten tulee saapisti ja laittaa lukkon avaimen, mutta lukkomekanismi ei toimi. Kyllä ainakin aamusella v...aaa.

Hieman erästä hyvin tunnettua anaa... eikun animaatiosarjaa mukaillen:
"Cabin heater is bääääääd...."
:D
-------------------------8<----------->8--------
#1395
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

Viesti Kirjoittaja worcmik »

ajn kirjoitti:Sisätilalämmitin on tärkein yksittäinen syy siihen, että lukkomekanismit jäätyy. Sama ilma pyörii sisätiloissa puhaltimen päällä ollessa ja ilman kosteus nousee samaa tahtia lämpötilan kanssa. Lopulta vesihöyry löytää reittinsä myös ovien pahvien taakse ja kosteus tiivistyy lämpöeristeen takana oleviin kylmiin metallirakenteisiin kuten lukkoijhin ja ovipeltiin. Seuraavaksi se vesi jäätyy niille pinnoille. Sitten tulee saapisti ja laittaa lukkon avaimen, mutta lukkomekanismi ei toimi. Kyllä ainakin aamusella v...aaa.

Hieman erästä hyvin tunnettua anaa... eikun animaatiosarjaa mukaillen:
"Cabin heater is bääääääd...."
:D
:wink: Kyllä itellä on sitten hyvin asiat, ei meinaan lämpene kunnolla ajossakaan. No, ei ainakaan jäädy! :lol:
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ite lämmittelin avainta kuumailmapuhaltimella ja sitten ovet auki :wink:

Ei mee maalit, sitte vaan kunnon oljyt lukkoihin niin ei jäädy :D

Mitäs asiasta kolmanteen, tiivisteisin silikoonia vai alkohoolia ettei jäädy :D
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

saabracing kirjoitti:



Mitäs asiasta kolmanteen, tiivisteisin silikoonia vai alkohoolia ettei jäädy :D
Pyyhkäskääs kynttilällä steariinia tiivisteisiin. Silikoniruiskutus kostautuu paikkamaalauksissa, kuplina maalipinnassa.

Jos oven tiivisteet ovat jäässä ja ovi ei aukea, on hyvä keino kaataa kuumaa vettä oven "saumoihin". avata ovi ja pitää se hetki auki.
Vesi jäätyy ja ovi toimii.
Ovet sulaa ja kuivuu kun ajat johonkin lämpimään halliin.
Mamma vaan ostoksille ja saat pari- kolme tuntia aikaa sulatella. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

ajn kirjoitti:Sisätilalämmitin on tärkein yksittäinen syy siihen, että lukkomekanismit jäätyy. :D
mites on, parahin ajn, eikö autolla ajaminen tee saman reaktion .
Kuumaa ilmaa tulee sisään ja tiivistyy auton pelteihin....
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Archie kirjoitti:
mites on, parahin ajn, eikö autolla ajaminen tee saman reaktion .
Kuumaa ilmaa tulee sisään ja tiivistyy auton pelteihin....
Ei varmaan, ellei aja sisäilmankierto päällä :wink:
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Firges9000 kirjoitti:Ovet sulaa ja kuivuu kun ajat johonkin lämpimään halliin.
Mamma vaan ostoksille ja saat pari- kolme tuntia aikaa sulatella. :lol:
Tossa vaiheessa kandee sitten pyyhkiä kuivaksi ne tiivisteet.. Mä en ole ainakaan viittinyt sotkea mitään silikonia noihin koskaan, sottaista hommaa ja kuivat tiivisteet on ihan riittävä kiinnijäätymissuoja..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
pomppo
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Marras 21, 2004 22:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja pomppo »

Firges9000 kirjoitti:
saabracing kirjoitti:



Mitäs asiasta kolmanteen, tiivisteisin silikoonia vai alkohoolia ettei jäädy :D
glyserolia
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

nii ja jos käyttää sisäilmalämppäriä, niin kannattaa pitää joku akkuna sen verran raollaan että kosteus pääsee pois, mutta sen verran kiinni, ettei kaikki lumi tule sisään

Jos ei muuten niin sitten vaikka kaikkia ikkunoita ihan snadisti raollaan...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo ei kai se kosteus ainakaan lisäänny sillä lämppärillä. Onhan tonnarin (CS) takalasin molemmilla reunoilla aukot mistä liika ilma menee pihalle. Kuulee miten ne reijät huokaisee kun lyö auton oven kiinni samalaa kun kävelee kylkeä pitkin taakse päin.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Mimmin selitystä epäilevät voivat tutkia asiaa perinteisin kotifyysikon/kemistin keinoin.
1) Kalja jäähtymään jääkaappiin tai ehkä peräti pakastimeen
2) lämmitetään sauna haljuksi, noin 50 astetta celsiusta
3) heitellään löylyä niin kauan että kivet eivät enää kuiva saman tien, tällöin suhteellinen kosteus kuin myös absoluuttinen on melko korkea
4) tuodaan jäähtynyt kaljapullo saunaan
5) todetaan kosteuden tiivistyvän kaljapullon viileään tahi kylmään pintaan ja veden valuvan norona alaspäin.
6) mikäli kalja ei ole jäässä, juodaan se, ja lämmitetään sauna oikeaan lämpötilaan samalla lisää olutta nauttien. Tällöin myös viimeistään tapahtuu valaistuminen ko. ilmiön mahdollistamista käytännön sovelluksista.

Ja lisäksi vielä; Kun auton omaa lämmitintä käytetään, tulee sinne ilma ulkoa, ja se myös poistuu suunniteltua reittiä ulos riittävällä nopeudella sekä riittävän lämpimänä, jotta se ei jäädy ulosmenorajapinnassa eli poistoaukossa. Sisätilalämmitin lämmittää sitä samaa sisäilmaa, joka laajenee ja hitaasti poistuu mistä sattuu. Tällöin se kosteus ilmassa myös tiivistyy kylmille pinnoille. Sitten kun lähdet autolla ajamaan, niin ilmavirta jäähdyttää ulkopinnat ja lukkomekanismit ja tiivistynyt vesi jäätyy.

Asiaan liittyen; onkos kukaan tämmöstä systeemiä laittanut autoonsa?
http://www.taipaleautomotive.com/auto/flexel.html
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kumma kun kukaan ei ole keksinyt käyttää auton omaa lämmitintä
sisätilojen lämmitykseen.
Auto roikan päähän ja laturi lataa akkua ja vastus lämmittää vesitilan.
Ja erillinen vesipumppu kierrättää vettä.
Ja auton oma lämmitin pöhöttää.
Voihan se olla akulle kova paikka... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin