Mimmin selitystä epäilevät voivat tutkia asiaa perinteisin kotifyysikon/kemistin keinoin.
1) Kalja jäähtymään jääkaappiin tai ehkä peräti pakastimeen
2) lämmitetään sauna haljuksi, noin 50 astetta celsiusta
3) heitellään löylyä niin kauan että kivet eivät enää kuiva saman tien, tällöin suhteellinen kosteus kuin myös absoluuttinen on melko korkea
4) tuodaan jäähtynyt kaljapullo saunaan
5) todetaan kosteuden tiivistyvän kaljapullon viileään tahi kylmään pintaan ja veden valuvan norona alaspäin.
6) mikäli kalja ei ole jäässä, juodaan se, ja lämmitetään sauna oikeaan lämpötilaan samalla lisää olutta nauttien. Tällöin myös viimeistään tapahtuu valaistuminen ko. ilmiön mahdollistamista käytännön sovelluksista.
Ja lisäksi vielä; Kun auton omaa lämmitintä käytetään, tulee sinne ilma ulkoa, ja se myös poistuu suunniteltua reittiä ulos riittävällä nopeudella sekä riittävän lämpimänä, jotta se ei jäädy ulosmenorajapinnassa eli poistoaukossa. Sisätilalämmitin lämmittää sitä samaa sisäilmaa, joka laajenee ja hitaasti poistuu mistä sattuu. Tällöin se kosteus ilmassa myös tiivistyy kylmille pinnoille. Sitten kun lähdet autolla ajamaan, niin ilmavirta jäähdyttää ulkopinnat ja lukkomekanismit ja tiivistynyt vesi jäätyy.
Asiaan liittyen; onkos kukaan tämmöstä systeemiä laittanut autoonsa?
http://www.taipaleautomotive.com/auto/flexel.html