Ongelma tonnarissa!!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Ongelma tonnarissa!!!!

Viesti Kirjoittaja klover »

Semmoinen ongelma että kone ahtaa enää peruspaineita!
Tällä hetkellä modattu apc, b-säädin, v-putsari ja putkisto.
Auto on saab 9000T16 -89.
Ennen ahdot nousivat punaisen alueen puoliväliin, mutta nyt vain peruspaineet käytössä.
ongelma alkoi pikkuhiljaa. nakuvalo silloin tällöin välähti, mutta nyt välkkyy tosi useasti ja myös alipaineella. töyssytkin vaikuttavat nakuvalon välähtämiseen!
Oisko ideoita moisen selvittämiseen??? :(
Olen vaihtanut tulpan johdot, pyörijän ja virranjakajan kannen.
En ole vielä tulppia vaihtanut.
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Nakuanturi on katsottu ei ainakaan oo löysällä!
Vaikkakin ei helpoin homma mut pitäs kai se nakuanturin johto vaihtaa sitten..
Voiko olla muita syitä vielä??
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Ongelmaan löytyi ratkaisu! :D
Vaihdoin tulpat ja sattumalta katsoin magneettivenan piuhoja.
Toinen niistä oli irti ei saanut kunnon kontaktia.
Nyt taas mennään lujaa! :)
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Ja mulla vaivaa edelleenkin se että kun kiihdytän "kunnolla" 2,3 tai 4 vaihteella niin se pieni nykiminen vaivaa siellä taustalla..Siis vain kun kiihdytetään.Kiihtyy hyvin ei siinä mitään mut kiihtys paremmin kun sais ton nytkyttämisen pois.Normaali ajossa ei mitään nykimistä.Ahtoviisari ei heilu mitenkää vaan nousee tasasesti tappiin.Pientä rutinaakihan sieltä tietenki kuuluu.yhdistin sen kytkimeen..? :x :P
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Ei se mullakaan vielä kunnolla toimi! Ahdot nousee nätisti yli 1barin mutta kun tuo nakuvalo puuttuu peliin ja tiputtaa ne! :x
Laihallaakaan en usko käyvän kun bensanpaine on 3.7bar.
mene ja tiedä... liksa kun tulee ni pitäs ostaa esim. seosmittari.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Eikö kellään ole ollu samanlaista ongelmaa?? Mistä tuo vois johtua?Ahdot ei heittele mut nykii ku kiihauttaa kunnolla.Siis korkeilla kierroksilla alkaa nytkyttään?? Semmosta pientä sievää nykimistä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Siis korkeilla kierroksilla alkaa nytkyttään?? Semmosta pientä sievää nykimistä.
Jos katsot ahtoja Saabin omasta mittarista niin et varmasti saa yhtään selkoa ahtopaineen todellisesta käyttäytymisestä, eikä taida sen paremmin saada muillakaan autoon tarkoitetuilla mittareilla. Mittareiden vaimennus pitää siitä huolen. Ota vaimentamaton (=mahdollisimman vähän vaimennettu) mittari ja laita se mahdollisimman lyhyellä ja väljällä letkulla kiinni niin jo alkaa viisari väpättämään, siitä voikin sitten yrittää päätellä heiluuko paineet niin paljon että nykiminen selittyisi sillä.

Bensanpaineen heiluminen voi olla yksi syyllinen jos vikaa haluaa etsiä muualta kuin antureiden ja ohjauksen puolelta. Senkin voi todeta mittarilla ja kokeilemalla moottoria mahdollisimman monessa toimintapisteessä niin että ruiskutusannoksissa on mahdollisimman paljon vaihtelua.

Yleensäkin moottorin toiminnan tarkempi tutkiminen "silmämääräisesti" on aika vaikeaa. Silmä näkee 50Hz taajuuteen asti ja se on aika matala näytteenottotaajuus näissä ilmiöissä. Esim 5000 rpm on reilut 80 Hz, elikkäs n. 12ms/r, eli venttiilit ovat auki alle 6ms ja ruiskutuksen pituus muutamia ms:iä... jos esim bensanpaineen käytöstä rail:ssa haluaa seurata siten että näkisi yksittäisen sylinterin ruiskutuksessa mahdollisesti esiintyvät häiriöt täytyisi pystyä 1000-2000Hz näytteenottotaajuuteen, siihen on silmä ja tarvikeliikkeen mittari hieman huonoja laitteita :D

Suurimmille tehoille chipatuissa autoissa laihalla käynti ja nykimiset yms tod.näk paljolti aiheutuvat bensanpaineesta, se ei nouse rajatta ja liian matalalla paineella ei yksinkertaisesti saada riittävää annosta vakiosuutinten läpi käyntitaajuuden määräämässä ajassa sylinteriin. Kun bensanpainetta mitataan rail:n päästä yhdellä mittarilla niin mittaustulos on aivan jotakin muuta kuin todellinen paine yksittäisillä suuttimilla, oikeasti se pitäisi mitata jokaiselta suuttimelta ja paineantureilla riittävällä taajuudella. Sitten kun vielä mietitään seosta sylinterissä, ruiskun muotoa suuttimella yms niin ei ihme jos joskus on ongelmia. Viripajoilla ei varmasti resurssit riitä harrastamaan imusarjan, suutinten ja sylinterin CFD-laskentaa ja yritys-erehdysmenetelmä ei aina toimi.

Meni tuo loppu vuodatus hieman ohi varsinaisen aiheen :roll:

-J-
Vastaa Viestiin