Siis korkeilla kierroksilla alkaa nytkyttään?? Semmosta pientä sievää nykimistä.
Jos katsot ahtoja Saabin omasta mittarista niin et varmasti saa yhtään selkoa ahtopaineen todellisesta käyttäytymisestä, eikä taida sen paremmin saada muillakaan autoon tarkoitetuilla mittareilla. Mittareiden vaimennus pitää siitä huolen. Ota vaimentamaton (=mahdollisimman vähän vaimennettu) mittari ja laita se mahdollisimman lyhyellä ja väljällä letkulla kiinni niin jo alkaa viisari väpättämään, siitä voikin sitten yrittää päätellä heiluuko paineet niin paljon että nykiminen selittyisi sillä.
Bensanpaineen heiluminen voi olla yksi syyllinen jos vikaa haluaa etsiä muualta kuin antureiden ja ohjauksen puolelta. Senkin voi todeta mittarilla ja kokeilemalla moottoria mahdollisimman monessa toimintapisteessä niin että ruiskutusannoksissa on mahdollisimman paljon vaihtelua.
Yleensäkin moottorin toiminnan tarkempi tutkiminen "silmämääräisesti" on aika vaikeaa. Silmä näkee 50Hz taajuuteen asti ja se on aika matala näytteenottotaajuus näissä ilmiöissä. Esim 5000 rpm on reilut 80 Hz, elikkäs n. 12ms/r, eli venttiilit ovat auki alle 6ms ja ruiskutuksen pituus muutamia ms:iä... jos esim bensanpaineen käytöstä rail:ssa haluaa seurata siten että näkisi yksittäisen sylinterin ruiskutuksessa mahdollisesti esiintyvät häiriöt täytyisi pystyä 1000-2000Hz näytteenottotaajuuteen, siihen on silmä ja tarvikeliikkeen mittari hieman huonoja laitteita
Suurimmille tehoille chipatuissa autoissa laihalla käynti ja nykimiset yms tod.näk paljolti aiheutuvat bensanpaineesta, se ei nouse rajatta ja liian matalalla paineella ei yksinkertaisesti saada riittävää annosta vakiosuutinten läpi käyntitaajuuden määräämässä ajassa sylinteriin. Kun bensanpainetta mitataan rail:n päästä yhdellä mittarilla niin mittaustulos on aivan jotakin muuta kuin todellinen paine yksittäisillä suuttimilla, oikeasti se pitäisi mitata jokaiselta suuttimelta ja paineantureilla riittävällä taajuudella. Sitten kun vielä mietitään seosta sylinterissä, ruiskun muotoa suuttimella yms niin ei ihme jos joskus on ongelmia. Viripajoilla ei varmasti resurssit riitä harrastamaan imusarjan, suutinten ja sylinterin CFD-laskentaa ja yritys-erehdysmenetelmä ei aina toimi.
Meni tuo loppu vuodatus hieman ohi varsinaisen aiheen
-J-