Ihme ääni

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Ihme ääni

Viesti Kirjoittaja jarska »

Elikkäs onko muilla oluut saamaa ongelmaa? Autosta kuuluu aina kylmällä koneella varsin kovahko naputus/kolkatus. Ääni kuuluu n.1000-2000rpm välillä. Sama ääni kuluu kun kone on lämminkin mutta silloin silloin enää vain todella kapealla kierrosalueella ja vain hyvin hetkellisesti ja paljon vaimeampana, yleensä ajettaessa kun esim. lähtee paikaltaan liikkeelle.

Ääni on kuulunut autosta aina koko yli 2vuoden ajan mitä minä olen sillä ajanut mutta varsinkin näin talvella kun joutuu ajamaan kulmällä koneella jonkin aikaa niin ääni alkaa ressaamaan.

Tuo ääni ei kuulu mielestäni kannesta, esim nostajista(sieltä kuuluu taas aivan omat kolinat :wink: ) Välillä epäilin että nokkaketju olisi esim viallisen kiristäjän vuoksi sen verran löysällä että kolisee mutta en enää oikein usko siihenkään.

Voipikohan esim joku pumppu olla niin väljä että pitää pahaa "nak nak nak nak" ääntä? kangen laakerivikakin tuosta tulee vähän mieleen mutta toisaalta autolla on ajettu koko ajan ja toimii ja vetää iloisesti ja kun tuo äänikin häipyy lähes kokonaan lämmetessä niin en oikein usko sitäkään. :?
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Sinulla ei tietenkään 89:ssä vielä ole tasapainoakseleita, joten ei jää muuta kuin, nokat, ketju, tai männät/renkaat ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Mistä vuosimallista eteenpäin tuo tasapainoakseli on, siis kakslitraisessa turbossa? Omani jakopää (-90) pitää aina melko rallatusta, eli voiko tuo akselin ketju olla lopussa? Entinen omistaja on kyllä vaihtanut/vaihdattanut nokkaketjun, mutta ei kiristintä 8O . Eli olisiko sitten tuo kiristin...

Harri
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tässä koneessa ei ole vielä tasapainoakseleita...

Se ketjusta lähtevä ääni on erinlainen mikä tuolta kuuluu. Tai kuuluu sieltä se ketjunkin ääni kylmänä kuten näissä monesti kuuluu. Sehän kuulostaa kuin pyörittelis jotaki kettinkiä kattilassa. Tämä minun kolkatus taas kuulostaa aikasta paljon siltä kun naputtaa pöydän laitaa sillain rennosti etu- ja keskisormella :lol: :wink: Eli nyt kaikki naputtelemaan sitä tietokonepöydänreunaa :wink:
Outo juttu sinänä ettei tuo kolkatus kuulu juurikaan ulospäin mutta kun istuu autossa sisällä niin jopas kuuluu. Varsinkin jos takapenkillä/lattian rajassa kuuntelee. Pakoputkeakin olen jo epäillyt että se osuu jostain pohjaan tai muualle ja siitä lähtis tuo ääni mutta sekin on jo useamman kerran tarkastettu ja muutettu putkeakin sen takia...Ja kun ääni vaimenee kun kone lämpiää niin ei se oikein putkestakaan voi päästä.
Liekkö joku punapersetikka tehnyt pesän jonnekkin :wink:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Perinteisestihän bensapumppu alkaa surista/rohista maailmanlopun (=pumppurikko) edellä, mutta voisiko se jostakin käsittämättömästä syystä pitää kuvailemasi kaltaista ääntä?

Harri
Turbo S
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja Turbo S »

kyllä kuuluu se ääni tulee apukuskin likasuojan sisältä on ilmeisesti aktiivihiilisuodatin näin ainakin minulle on kerrottu en tiedä onko siitä äänestä mitään haittaa :wink:
Vastaa Viestiin