Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Eli projektissa olisi 95 tonnarin B204T jossa ois ongelmana, että tyhjäkäynnillä käy rajusti rikkaalla AFR 12-11.

Kierroksilla/kuormalla vetääkin sitten tasaisesti kuorman mukaan laihalle, Paineen puolelle ei uskalla päästää ollenkaan. Kierroksilta kun polkaisee esim kytkimen pohjaan niin auto sammuu.

Uusia osia ovat DI kasetti, MAP sekä moottorinohjauksen lämpötunnistin.

Itsellä ei ole aktiivihiilisuodattimen kierrätysventtiili ollenkaan käytössä, voiko aiheuttaa? Myös mielenkiinnosta kyselisin, että onko tonnisen ja 9-3sen kaasuläpän asentotunnimen anturiarvoissa paljonkin eroja?

Apua kaivataan. Alkaa kaiken työn jälkeen olla motivaatio koetuksella.

Olli
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Imassu jo bypass letkusta testin ettei kalvo vuoda? Ja letku ehjä sekä tiivis eikä kovettunut päistä. Vie tyhjäkäynnin noiden alipainevuoto
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Itseasiassa venttiili oli viimekesänä ainakin toimiva, tosin eihän sitä koskaan tiedä. Letku on kyllä uusi. Pitänee testailla tuo. Ahtopainemittarin mukaan alipaineita on se 0,8 kiloa tyhjäkäynnillä mut en tiiä onko siihen nyt mitn luottamista.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kantsii tosiaan se bybass testata,vuotavana tekee paljonkin oireita. Jos haluat kaasuläpän asento tunnistinta mittailla niin vastus ja jännitearvot ovat seuraavat:

Navat 1 ja 2:
1.6-2.4ohmia/4.9-5.1V

Navat 2 ja 3:
Kaasuläppä kiinni: 0.8-1.2ohmia/0.1-0.9V
Kaasuläppä auki: 2.0-3.0ohmia/4.1-4.9V

Oliko kassu tarvikeosa vai orkkis?
Kantsii kaikki alipaineletkut käydä läpi huolella.
Eiköhän se -0.8bar ole ihan hyvä alipaine alue,moottorijarrulla saa mennä vaikka alemmaksikin.

Mites bensanpaineet ja pumpun kunto?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Kiitos arvoista! Boschilainen on. Pumppu on ajon jäljiltä, auto on kylläkin seissyt tallissa useamman vuoden. Painetta en ole mittaillut, sekin täytyy luultavasti tehdä. Auto kyllä käynnistyy hyvin ja tekee paineen tukille, voihan toki pumpun sisuskalut olla Kaput ettei paine riitä.

Paineensäädintä testailin kuristamalla paluulinjaa, ei merkittävää vaikutusta.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Eikö tuo viittais toimimattomaan lambdaan? Jos lambda ja mappi on kunnossa niin ei t5 kone ilmavuodoista niin paljoa hetkahda?
M97CSB234EFM57001 RE85
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hmm seisonut siis eli tankissa uutta vai vanhaa bensaa suomi, venäjän ja mitä laatua?
Suomi E5/E10 bensa menettää pitempään seistessä palamiskykynsä, ruohonleikkurissa ei lähteny talven yli oltua kunnol käyntiin. Venäjän bensas ei tuota ongelmaa ole vaan toissa kevääl kertalaakista tulille.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Lambda on uusi, Delphi kylläkin. Kokeilin myös PLX lambdasignaalilla. Ei vaikutusta... Polttoaine on ihan uutta ABCn 98sia.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Voihan se paine riittää pumpulla mut tuotto voi loppua kesken jos pumppu väsähtänyt..heittääkö se fuelcuttia ajossa? Onko se kassu mallia biltema vai orkkis SEM? Kannattaa kokeilla toisella kassulla ihan varmuuden vuoksi jos on..ja voihan ne paineet mitata,pitempi banjo pultti siihen tukin päähän ja mittari väliin.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Btw Toivottavasti tuossa yleismittarin käytössä on ajatusvirhe; ei jännitettä ja vastusta voi mitata samasta pisteestä. Vastuksen mittaaminen perustuu mittarin oman jännitelähteen (paristo) käyttöön ja aktiivikomponentit eivät varmasti kerro mitään. Parhaimmillaan joku kärähtää...
Vastus mitataan vain ja ainoastaan passiivikomponenteista. Mittaa jannite ja virta niin päästään asiaan. Joku jolla toimii verme voisi ilmoittaa arvot?
Virta mitataan sitten sarjassa, ei rinnalta :)

Lähetetty minun GT-N7100 laitteesta Tapatalkilla
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Kassuja on koitettu vanhaa toimivaa orkkista ja uutta tarviketta. Tarvikekkin oli Kahan toimittama -> kallis. Merkkiä en oo ees katsonut. Nyt kiinni on tarvike.

Paineet mittailen heti kunhan vaan tallille pääsen.

Jotenkin vaan voisi kuvitella et jos lambdassa ois vika, niin kävisi koko alueen paksulla. Tai ainakin yleensä hätäkäytöllä olevissa vempeleissä näin on.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nuo mittausarvot oli vaan kopioitu suoraan korjaamo käsikirjasta puuttumatta sen tarkemmin mittaus tapoihin..itse mittasin jännitearvot kun aikanaan saman tyyppisten oireiden kanssa taistelin.

Muistaakseni itsellä tais kassuvika sit kuitenkin olla kun ensin olin kaikki muut osat vaihtanut..
Kestihän se tarvikeosa kuitenkin 3-4 päivää..hintaan 279e.

Mut suotavaa varmaan mitata ne paineet,myös polttoainesuodattimen vaihdoin silloin noihin oireisiin.

Oletko tulppia katsonut et meneekö se rajusti laihalle ja polttaako miten seoksen?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Kirjotellaas välillä taasen. Tosiaan B paineet tuli mittailtua ja ne oli ok. Kynttilätkin tuli tsekattua ja ihan pikimustathan ne oli, ehjät kuitenkin.

Löin vielä lambdankin oskiloskooppiin ja tutkailin. Tosiaan lamda oli tyhjäkäynnillä välillä 0,8-0,9 V ja kun kun kaasua polkaisi nopeasti lambda kävi parin voltin tietämissä. Voitanee todeta senkin toimivan.

Laitoin tilaukseen nyt kylmän viileästi tuon Lawicelin CANUSB kaapelin, niin pääsee tsekkailemaan mitä siellä trionickin sisällä tapahtuu.

Sellainen juttuhan tuossa on, että tuo purkkihan on aikanaan jonkun modaama T5 T7 mankulla, edellinen omistaja väitti että toimiva purkki ja bensa kartoilla mutta tiedä häntä.

Toki jos Etelä-karjalan alueella on joku Trionic tietäjä, niin voi tulla vaikka porukassa ihmettelemään mikä omaa kikotinta vaivaa.

Tosiaan dumpinkin tukin, eikä vaikuta.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ruiskun lämpötila-anturi yksi vaihtoehto jos rikkaalla on etenkin koneen lämmetessä, näkee tuon ja ilmamassa-anturin kun saat lukuvehkeen.
On noita ecun liittimiäkin joillain löystynyt joka ehkä kantsis tsekata kuten sen maajohtokin myös.
Jos ecu on tehty (siis eri autoon) suht samankokoisille turbolle ja suuttimille sekä oikea polttoaine kuin sulla nyt niin tuskin softassa muuten vikaa.

t7 on varmatoiminen kyllä, t5 vena oikosessa poltti mulla ecusta mankkuvenan fetit.Siksi tuli itselle t7 modit joka ecuun.

Ps. yhessähän vasta tk häröjen syynä oli map alipaineletku poikki. Kalvojahan noista taitaa myös olla menny.
Mul pitäs olla yksi map jos ehjäl testata tarttee eikä lpr löydy keltään lainaan, tosin vapun jälkeen pääsen itse vasta liikkeelle.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Piikkisika
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 12, 2013 17:21
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Seos/tyhjäkäyntiongelma.

Viesti Kirjoittaja Piikkisika »

Hmm tuota sain tuon CANUSBIN rokkailemaan. 2 kappaletta vikakoodeja oli. Toinen oli lambdan lämmityksestä. Se nyt on ihan ymmärrettävää, koska lämmitys ei ole kytkettynä. Toinen oilkin sitten cyl_fel 85 mikähän tämän aiheuttaa?

Pitänee huomenna vielä silmäillä tarkemmin noita onboard arvoja, jos jossakin heittää.
Vastaa Viestiin