Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
reimasaab
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 17:13
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?

Viesti Kirjoittaja reimasaab »

Mietin tuossa, että onko 9000 luonnostaan laiskan kuuloinen starttaaja? Muistan kyllä, että aikanaan ajossa ollut 900i -86 oli saman tyyppinen.. Tämä 2,3 9000:kin pyörii startilla yhtä laiskan kuuloisesti oli +20 tai -20. Pyörityttää ehkä 2-3 sek ja lähtee sitten 100 varmasti käyntiin! Jännite on aivan kohdallaan! Onko startti syntyjään hitaampi, kuin vaikka japskeissa?? Luulis syövän virtaa aika nopeasti, kun joutuu käyttämään hirmu vääntöjä!!
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kylmänä mulla starttaa n. 2sek mutta kyllä se lämpöisillä keleillä lähtee oikeastaan heti käyntiin kun avainta kääntää.

Jos startti kuulostaa laiskalta niin kokeile ladata akku täyteen, jos ei auta niin kokeile toisella startilla, jos mielenkiintoa riittää :)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

Minulla on myös kaikkien saabien startti on aina pyörinyt "laiskanoloisesti" eli kuuluu asiaan.Mut aina on lähteny.Tosiaan japseissa startti pyörittää ihan eri nopeuksilla vähän niinkun ompelukone... :lol:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Saabien starttimoteissa on se kuuluisa alennusvaihde, minkä johdosta kuulostaa kuin startti pyörisi hyvinkin laiskasti. Tästä huolimatta kone pyörii startatessa samaan tahtiin kuin jossain japsissa. Lienee suorastaan pakollinen tuo alennusvaihde saabin startissa, onhan siellä koneessa sentään kunnolla massaa mitä pyörittää, toisin kuin em. japanilaisvalmisteisissa "kulkuneuvoissa" :lol:
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Saabin konehan antaa kipinää vasta n. 300rpm kohdalla, eikös se näin ole.. Eli kipinääkään koneeseen ei tule alle tuon rpm:n (näin jostain olen kuullut).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Edellä pitkää vieteriä ja käynnistysaikoja DI/APC:n kanssa on käsitelty ainakin näissä ketjuissa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13370
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14387

Lisäksi DI/APC-järjestelmä M1989 -kirjasta voi käynnistymisestä lukea seuraavaa:

Virtalukon ollessa ajoasennossa ladataan sytytyskasetin kondensaattoriin n 400 voltin jännite. Samanaikaisesti tuotetaan sytytystulppien elektrodeille mittausjännite sytytysjärjestyksen määrittämiseksi (synkronointi).

Käynnistyksen aikana tarkastetaan ensin minkä sylinteriparin, 1-4 vai 2-3 männät ovat yläkuolokohdassa tai siirtymässä siihen. Tämä tapahtuu siten, että kampiakselin anturi tunnistaa vaippalevyssä olevien sylinteriparien kolojen ja tunnistuspulssin kolon välisen suhteen.
Normaaleissa käynnistysolosuhteissa, kun käynnistyskierrosluku/moottorin kierrosluku ylittää 150 r/min, annetaan kipinä sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa.

Siinä sylinterissä, jossa palaminen tapahtuu, mittausjännite synnyttää heikon virran sytytystulpan elektrodien välille ja sytytysjärjestys määräytyy.

Vaikeissa käynnistysolosuhteissa, kun käynnistyskierrosluku/moottorin kierrosluku on alle 150 r/min tai kierrosluku on ollut alle 420 r/min kahden sekunnin ajan, annetaan monikipinä (monta kipinää nopeasti peräkkäin) n. 70 kampiakselin asteeen ajan sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa.

Toiminto on aktivoituneena kierroslukuun 850 r/min asti ja se aktivoituu uudelleen, jos kierrosluku alittaa 420 r/min.

Jos moottori ei käynnisty tai käynnistyy ja pysähtyy, saadaan, edellyttäen että virta-avain (n. 5 sekunnin aikana) päästetään takaisin ajoasentoon, kipinäannos (monikipinä) kaikkiin sytytystulppiin niiden polttamiseksi puhtaiksi.

Moottoorin käynnistyessä sytytyshetki on aina 10 astetta EYKK (ennen yläkuolokohtaa) ja sitä säädetään vasta, kun kierrosluku ylittää 850 r/min. Käyntinopeuden ylittäessä tämän arvon sytytyshetken määrää ohjausyksikköön ohjelmoitu arvo, johon vaikuttavat signaalit paineanturilta (moottorin kuormitus) ja kampiakselin anturilta (kierrosluku) siten, että aina saadaan paras mahdollinen sytytyshetki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
reimasaab
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 17:13
Paikkakunta: Kitee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja reimasaab »

Kiitti kommenteista!

Niin arvelinkin, että kyse on ominaisuudesta! Ja parempihan se on voitelunkin kannalta, että pyörii vähän, ennen kuin käynnistyy!! Ja loistavaahan on myös se, ettei kone jää huutamaan 2500rpm. niin kuin jotkut autot, vaan niin 900i kuin tämä 9000:kin jää nätisti käymään just niille kierroksille millä kestää käynnissä! 99 vm. -82:ssa, jolla ennen korttia ajelin radalla, sama hoitui tiesti tarkalla ryypyn käytöllä...
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla yski starttaus niin kauan että bensapumppu sano moro. Vaikka uudet tulpat,uusi DI ja akku niin ei siltikään startannu oikeen. Mut ny kun tulee tuo maptunin tehopumppu hurreista entisen porsineen tilalle niin uskon et homma alkaa toimiin taas.
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

juu, kyllä ne minullakin on löysän oloisesti startanneet.olipa uusi tai vanha akku.
japanilaisellahan käy niin että,jos on kone jumissa ja hyvä akku,niin kääntyy auto kyljelleen,kyllä ne sen verran terhakasti starttaa.
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Mulla starttaa kohtuullisen nopeasti, mutta kun tankki alkaa olla tyhjä niin starttausaika pitenee huomattavasti.

Mistähän tuollainen voi johtua. Ei muuttunut bensapumpun vaihdon jälkeenkään (ei kyllä tuon takia vaihdettu...)
9-3 Aero -01
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja suapas »

TT kirjoitti:Mulla starttaa kohtuullisen nopeasti, mutta kun tankki alkaa olla tyhjä niin starttausaika pitenee huomattavasti.

Mistähän tuollainen voi johtua. Ei muuttunut bensapumpun vaihdon jälkeenkään (ei kyllä tuon takia vaihdettu...)
Minulla tekee ihan samaa tyhjällä tankilla... :wink:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

suapas kirjoitti: Minulla tekee ihan samaa tyhjällä tankilla... :wink:
Mulla edellinen tonnari kyllä kovasti pyöritti, vaan tällä nykyisellä ei oo edes uskaltanut kokeilla, josko tuo vaikka kävisi. :D
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Hyvä ketju vuosien takaa.

Luulin myös itsekin tämän auton olevan luonnostaan laiska starttaaja, kunnes vaihdoin tänään
uuden starttimoottorin.

Luulin myös että akussa olisi vikaa. Todellisuudessa startti oli niin finaalissa että ihme että edes
käynnistyi. Klappia ja välystä oli joka suuntaan paljon. Myös ajotietokoneen startin jälkeinen jännitenäyttämä on OK. Vanhalla startilla jännitenäyttämä tippui 9 - 9,5 volttiin.

Nyt se lähtee kuin edellä mainittu ns. japsi. Kannatti investoida, tekisi mieli starttailla nyt kokoajan.
9000 cs 2.3T -92
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Ihmetelly samaa tossa omassa CS:ssä jossa nyt 360tkm lasissa. Joka kerta lähtee varmasti käyntiin, mutta antaa sahata sen hieman kauemmin kuin muut omistamani autot. Vaihdoin syksyllä uuden 74 Ah Vartan jossa pitäis potkua olla, mutta samalla tavalla starttas senkin jälkeen. Noh, en käy starttia vaihtamaan ennenku laukee... :D
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Onko 9000 luonnostaan laiska starttaaja?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Vajaa 2 sekuntia ja on käynnis oli kesä tai talvi, pakkasel piuha kiinni tai ei.
Og 900:set oli noin sekunnin hitaampia käynnistymään.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin