Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

-95 turbotonnarista (trionic) jolla tytär cruisailee katosi tyhjäkäynti kylmänä. Kaasuläpän säädöllä sen saa toimimaan, mutta sitten lämpimänä huutaa 1500rpm. Tyhjäkäyntiventtiilin olen putsannut pariin kertaan ja se tuntuu kyllä toimivan.

Voisiko vika olla lämpöanturissa siinä imusarjan alla (on tässä mallia valkoinen)? Kannattaako kokeilla Motonetin mallia, vai ovatko ihan susia?

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ruiskuanturin tilan saa lukemalla näkyviin, obd kai jo -95 mallissa. Voi antaa luku viitettä muutenkin mistä etsiä.

Omaani -93 t5.2 löytyi aito bosch (on vielä sama kuin og satkuissa) motonetistä, muiden myytävien laadusta motonetin -95 käypäsistä ei kokemusta ole.

Kattosin vielä alipainevuodot eli letkujen, imusarja jne.
Turbos lisäksi map ja bypass kalvot.
Ahtoputki irti ja kaasuläpän likaisuus, putsaus.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Hei,

Ei taida olla vielä OBD:tä (tosin en ole edes tiennyt etsiä). Mielestäni tämä on vanhempaa mallia missä löytyy diagnostiikkaliitin vänkärin penkin alta.

Imuvuotojakin oli, mutta nyt pitäis olla kunnossa (taas meni metri letkua). Läppäkotelon seutukin näytti aika kirkkaalta.

Täytyy taas ensi viikonloppuna ihmetellä kun auto taas kotiutuu. Tuo lämpöanturi on kohtuullisen halpa kokeiltava, eikö niissä ole ollut aika tavalla vikoja?

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Halpahan tuo on testata ja suht helpossa kohtaakin .
Omis saabeis ja emännän sekä siskonpojan audis tunki soppaa rankasti eli luuli kylmäksi koko ajan, eniten noin hajotes vaikutti kyllä puolilämpimänä/lämpimänä eli saatto sammuakin.
Kulutus lähes tuplaantui ja audeis bensatunki öljyn sekaan, huomasi hajun kun öljyt katso.

Testaisin sun tapaukses toisel mapilla jos löytyy, enempi sun tuntuis joko bensan puutteelta tai imuvuodolta joka paikka jossa rako pienenee kun lämpiää..

Jos lambda ei esilämmitys toimi (sulake esim rikki) niin voiskohan se kylmänä olla yksi mahdolluisuus? Kuumentues tulis alueelle taas..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

Kuinka hyvin nuo MAPit käyvät ristiin, voiko kokeilla -89 vaparitonnarin (vanha varaosa auto) mappia tuohon -95 2,3T:hen?

Kumpikohan niistä lämpöantureista oikuttelee, se kannessa oleva vai imuilman lämpöä mittaileva? Mistä löytäisin jotain ohjearvoa, voisi vaikka kokeilla pistää anturin sijalle vastuksen joka vastaa 15 asteen lämpötilaa ja katsoa korjaisiko vian?

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Map jota tarkoitan on se musta bensapaineen kalvollinen säädin joka ymmärtääkseni vain trionic vehkeissä, on oikealla valetulipellis ja imusarjasta ottaa haisteltavaksi alipaineen kumiletkulla ja lahtee piuhat eculle. Nois nuo letkutkin hajonnut useastikin, molempiin omiin nuo uusinut...

Imuilman häröt näkee myös kyllä lukies, omas -94 entises viallinen kylläkin sytytti ce-valon.
Ruiskuanturi imusarjan alla ei mutta bensaa kyllä paloi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4219
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

'89 ja '95 käyttävät ihan eri systeemiä, vanhempi on lh-jet ja uudempi trionic. LH-jet = MAF kun taas Trionic = MAP. Eivät käy ristiin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kyllä T5.5 obd dataa saa näkyviin.
Vänkärin penkin alla olevaa liittimeen on vain tehtävä adapteri palikka. K-väylä +12V sekä maa löytyy.

Tuosta löytyy jonkinmoinen pinnikaaviokin koneen syövereistä.
Silloin saisi kiinan OBD palikan kiinni ja kännykän näytölle telemetrian.

Takuulla toimiva on ECU:n vierestä löytyvä tyhjä liitin josta CANUSB-mokkulalla näkee varmasti.

Kumpikin vaatii värkkäämistä, mutta "säästää" käynnin merkkiliikken lottokoneessa.

EDIT: faktat
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Pe Huhti 24, 2015 15:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Mietin joskus tuota samaa, että saako dataa tosiaan näkyviin. Jos sulla pinnikaavio löytyy, niin laita toki näkyville.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kaivaustulokset:
Kiinavehkeet lukee tonnarissa OBD 7 pinniä, eli ISO-9141-2 K-väylä.

Musta liitin on moottorille, ja vihreä on korille.
ISO-OBD standardia tukeva kiina palikka tarvitsee siis toimiakseen 3 karvaa.
Mustasta liittimestä:
Punainen +12V
Musta Maa
Sinivalkoinen K-väylä

OBD portissa vastaavuus:
pinni 16 +12V
pinni 3,4 Maa
Pini 7 K-väylä.

Nämä 3 linjaa vaaditaan. Sanomattakin varmaan selvää että kannattaa ylmittää adapteri ja itse varmistaa pinnien osuminen kohdalleen. En ota vastuuta enkä vastaa mistään mitään.
KovajätkäTM tekee johtonysät sopivilla abikoilla ja kytkee kiinabluetoothdiagnosticmokkulan suoraan :)

Kokeilemalla selviää. Skemojen mukaan pitäisi mennä näin. Itse en ole k.o. adapteria tehnyt enkä kokeillut.
Jos sinivalkoista johtoa ei löydy, kannattaa tutkia mikä mikä nasta liittimissä vastaa ECUn nastaa 33. Ecun nasta 33 on K-linja.
Riippuen vuosimallista niin saatta olla myös sininen, mutta sitä ei pidä sekoittaa siniseen SAAB-väylään jossa EDU,ABS,SRS,TCS,DMS ymsmyms (oletettavasti tämä vihreässä liittimessä).
Tuskin siitä muuta ongelmaa on kuin että kikotin herjaa "connection no found"

canH ja canL löytyy johtonysästä akvaariokotelosta ecun vierestä. Siitä pääsee kiinni CANusb mokkulalla ja T5-Suite softalla.
(Samasta piuhasta saa stagen sisään ohjelmointijännitteellä ja terveillä flässeillä)
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Hei,

kiinnostaisi kokeilla lukea noita sensoreita ennen isompia investointeja. Löytyyköhän keneltäkään tuon akvaariokotelossa olevan liittimen tietoja (auto taas muualla).

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

Vielä pari tyhmää kysymystä: Mistä tuota liitintä ja pinnejä kannattaa kysellä: merkkiliike, Partco??? Mistä sitten tuota OBD liittimeen menevää päätä löytäisi parhaiten?

Ja millaista lukijaa siihen pitäisi tarjota, minulla on sattuneesta syystä OPCOM PC:n USB liittimeen, vastaava Fordin piiriä ymmärtävä sekä OBDII käsikapula, voiko olettaa että jokin näistä osaisi tulkita tuota? Saan kyllä lainaan ELM327 bluetooth pulikankin, mutta tekeekö noista millään mitään tuon liitynnän tulkinnoissa?

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Merkkiliikkeestä tuli parin päivän tilausajalla nuo akvaariokotelon SFI-liittimeen tarvittavat osat (pinnit plus liitin), hintaa pari euroa yhteensä. Biltemasta vaikkapa piuha ja esim. eBaysta tarvittava naaras DB9-liitin.

Mulle tulee T5Suiten käyttöön, siinä ainakin tarvii myös Lawicelin CANUSB-piuhan (n. 100€).
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

Eli onko niin että T5 suite + Lawicelin CANUSB-piuha tarvitaan myös livedatan lukemiseen? Tarkoitus ei olisi lähteä leikkimään säätöjen kanssa, olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen (pirtuohjelmointi pikku virillä)

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
Vastaa Viestiin