B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Kysynkin mielipiteenne lähinnä viskositeettiin. 300tkm ajettu moottori, garretin turbo ja matalapainesoftalla.. 9-5 Saabissa käytän 0w-40 ja olen tähän asti todella tyytyväinen (oli Dexos 2 kanssa onglemaa, koneessa ikävästi naputti nostimet, korjaantui öljylaadulla). Nyt kun omistan turbollisen tonnarin niin tässä tilanteessa mietin että jatkanko luotettavaa 0w-40 linjaa vai vaihdanko halvempaan, paremapaan pintapainekestoiseen ja pikkuisen isommalla viskositeetillä varustetuun 5w-50 öljyyn. Merkistä ei tarvitse sotia, koska siitä ei tässä ole kyse.
Mobil 1 0W-40
cSt @ 40°C 75
cSt @ 100º C 13,5
HTHS Viscositeetti, mPa•s @ 150 ºC (ASTM D4683) 3.8
Leimahduspiste, ºC, ASTM D92 230
Mobil 1 5w-50
cSt @ 40º C 108
cSt @ 100º C 17,5
HTHS viskositeetti, mPa•s @ 150 °C (ASTM D4683) 4,4
Leimahduspiste, °C (ASTM D92) 231
Eli ymmärtääkseni lämpötilakestokin sama periaatteessa. Ymmärsin asian niin että turbossa on ns. liukulaakerointi, joka toimii öljykalvolla, tuossakin tapauksessa pikkuisen parempi painekesto on hyvä asia? Pumpattavuus pakkasella jännä homma melkein samalla tasolla kuin 5W-40 Teboil Diamondilla, vaikka onkin paksumpaa.
Niin ja tosiaan halvempaa on toi 50 öljy kuin 40:nen.
Minkälainen kokemus teillä asian suhteen?
Mobil 1 0W-40
cSt @ 40°C 75
cSt @ 100º C 13,5
HTHS Viscositeetti, mPa•s @ 150 ºC (ASTM D4683) 3.8
Leimahduspiste, ºC, ASTM D92 230
Mobil 1 5w-50
cSt @ 40º C 108
cSt @ 100º C 17,5
HTHS viskositeetti, mPa•s @ 150 °C (ASTM D4683) 4,4
Leimahduspiste, °C (ASTM D92) 231
Eli ymmärtääkseni lämpötilakestokin sama periaatteessa. Ymmärsin asian niin että turbossa on ns. liukulaakerointi, joka toimii öljykalvolla, tuossakin tapauksessa pikkuisen parempi painekesto on hyvä asia? Pumpattavuus pakkasella jännä homma melkein samalla tasolla kuin 5W-40 Teboil Diamondilla, vaikka onkin paksumpaa.
Niin ja tosiaan halvempaa on toi 50 öljy kuin 40:nen.
Minkälainen kokemus teillä asian suhteen?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Laita halvempaa. Jos ei pysy koneessa, niin laita jäykempää.
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Tuota 0w-40 on tullut käytettyä tonnarissa. Näyttää pysyvän sisällä siinä missä muutkin. Mielestäni 50 on turhan paksua, varsinkin kun valmistaja hyväksyy xw-30 -öljynkin. Normaaliajossa noilla pintapaineenkestojen eroilla tuskin on merkitystä, kun öljynlämmöt pysyy aisoissa.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
2.3T ollut 0W-40 talven sisällä ja pysykin hyvin ku lisätä ei tarvinnut. Kesäksi synt 5W-40 tai 10W-40.
Laatikos pitkälohkos 10W-30 mineraali kesät talvet.
Laatikos pitkälohkos 10W-30 mineraali kesät talvet.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Njooh, suosiolla unohdan 50:set mömmöt.
Asiasta kolmanteen, onko kellään mitään sanottavaa Champion New Energy 5W-40 ölpästä?
Laitettiin isäukolle sellaiset volvoon, ja tyytyväinen hän on. Kehui että on selvästi siistimpi kylmäkäynnistys. Mutta volvo on volvo, ja vieläpä vapari niin ei niin justiin öljyn kanssa.
Champion tulee samasta tynnyristä kuin Wolf öljyt.
Miksi kiinnostuin on todella matala hinta, ja kohtuu kuuluisa merkki, joten luulis ettei huonoakaan voi olla?
Asiasta kolmanteen, onko kellään mitään sanottavaa Champion New Energy 5W-40 ölpästä?
Laitettiin isäukolle sellaiset volvoon, ja tyytyväinen hän on. Kehui että on selvästi siistimpi kylmäkäynnistys. Mutta volvo on volvo, ja vieläpä vapari niin ei niin justiin öljyn kanssa.
Champion tulee samasta tynnyristä kuin Wolf öljyt.
Miksi kiinnostuin on todella matala hinta, ja kohtuu kuuluisa merkki, joten luulis ettei huonoakaan voi olla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Ihan varmasti ajaa asiansa championi siinä missä muutkin öljyt. Mielestäni öljyn merkillä ei ole normaali ajossa perus autolla mitään merkitystä. Kaikki voitelee. Kilpa autoilu ja hifistely testit eri asia,uskoo kuka tahtoo. Voi sitä saappiinsa laittaa samanmerkkistä öljyä kuin F1 Ferrarissa jos uskoo että saa lisää tiikerivoimaa tms. Ostaahan ne rahamiehetkin aina vain testivoittaja renkaat koska ne on testivoittajat. Käytännössä huomaako eron muihin onkin eri asia.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Kokemusta ei ole tuosta Championista mutta samaa mieltä, että varmasti ajaa asiansa niinkuin kaikki muutkin öljyt.
Tonnari on kuitenkin sen verran vanha että kaikki nykyöljyt ylittää valmistajan vaatimukset. En ole vielä todistettavasti mistään kuullut, että "halpaöljy" olisi aiheuttanut konerikon. Tärkein asia olisi vaihtaa ne öljyt riittävän usein.
Itse käytän GM 5w-30 sen hyvän määrä/hinta-suhteen vuoksi, 5 litran kannu on hyvä kun tonnariin menee päälle 4 litraa ja jää sitten lisäysöljyä samaan rahaan.
Tonnari on kuitenkin sen verran vanha että kaikki nykyöljyt ylittää valmistajan vaatimukset. En ole vielä todistettavasti mistään kuullut, että "halpaöljy" olisi aiheuttanut konerikon. Tärkein asia olisi vaihtaa ne öljyt riittävän usein.
Itse käytän GM 5w-30 sen hyvän määrä/hinta-suhteen vuoksi, 5 litran kannu on hyvä kun tonnariin menee päälle 4 litraa ja jää sitten lisäysöljyä samaan rahaan.
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Motoxin täyssynteettinen 5w40 on kovasti piisannut.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 189
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Ehkä hieman offtopic mutta luin mielenkiintoisen artikkelin moottoriöljyistä pari kuukautta takaperin. Siinä useampikin autoja korjaava henkilö sanoi että älkää käyttäkö täyssynteettistä öljyä autoissa jotka on valmistettu ennen vuotta 2000. Korkeintaan puolisynteettistä tai mieluiten ihan mineraaliöljyä. 10W-40 mineraaliöljyä suosittelivat muun muassa tonnariin ja useaan muuhunkin vähän vanhempaan automalliin. Yksi asia joka erityisesti puolsi tuota heidän mielipidettään oli se että täyssynteettinen öljy pilaa (kovettaa) tiivisteet erityisesti venttili-kopasta / -kopista.
Seuravaan öljynvaihtoon ostinkin nyt uuden alkuperäisen öljynsuodattimen ja 5 litraa Valvoline 10W-40 MaxLife mineraaliöljyä (33,90€) . Seuraavat 10.000 km tonnarilla ajettuani tiedän onko tuo sopivaa vai ei
Seuravaan öljynvaihtoon ostinkin nyt uuden alkuperäisen öljynsuodattimen ja 5 litraa Valvoline 10W-40 MaxLife mineraaliöljyä (33,90€) . Seuraavat 10.000 km tonnarilla ajettuani tiedän onko tuo sopivaa vai ei
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Melkoista pseudo-tiedettä.TiskiJukka kirjoitti:Ehkä hieman offtopic mutta luin mielenkiintoisen artikkelin moottoriöljyistä pari kuukautta takaperin. Siinä useampikin autoja korjaava henkilö sanoi että älkää käyttäkö täyssynteettistä öljyä autoissa jotka on valmistettu ennen vuotta 2000. Korkeintaan puolisynteettistä tai mieluiten ihan mineraaliöljyä. 10W-40 mineraaliöljyä suosittelivat muun muassa tonnariin ja useaan muuhunkin vähän vanhempaan automalliin. Yksi asia joka erityisesti puolsi tuota heidän mielipidettään oli se että täyssynteettinen öljy pilaa (kovettaa) tiivisteet erityisesti venttili-kopasta / -kopista.
Seuravaan öljynvaihtoon ostinkin nyt uuden alkuperäisen öljynsuodattimen ja 5 litraa Valvoline 10W-40 MaxLife mineraaliöljyä (33,90€) . Seuraavat 10.000 km tonnarilla ajettuani tiedän onko tuo sopivaa vai ei
jeeeeeee!
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
^oliko tuota kommenttia varten tosiaan tarpeellista lainata koko viestiä?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
OliMawerick kirjoitti:^oliko tuota kommenttia varten tosiaan tarpeellista lainata koko viestiä?
jeeeeeee!
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Mistä kyseinen artikkeli löytyy? Ihan mielenkiinnosta voisin lukea, vaikka vähän höpöjutulta kuulostaa. Tonnari syö itsellä synteettistä kuten manuaalissakin kerrotaan. Manuaalin mukaan käy myös puolisynteettinen, mutta mineraaleista ei ole mainintaa..
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
Henkilökohtaisesti valtsisin öljyn paremminkin voitelevuuden kuin triviaalien yleistysten perusteella, enkä etenkään otsikon ahdetulle tekniikalle välttämättä ihan mitä tahansa syöttäisi, vaikka Öljyguru X sanoisi mitä. Jopa tonnariin venakopan tiivari on kuitenkin helpompi ja halvempi vaihtaa kuin ahdin, alakerrasta puhumattakaan.
Lonkalta mitään tarkistamatta veikkaan, että B308:ssa MaxLife toimii vallan mainiosti. Ei se toki rikkinäisiä tiivareita korjaa, eli jos muutkin öljyt tulevat ulos, niin todennäköisesti tulee myös MaxLife.
Lonkalta mitään tarkistamatta veikkaan, että B308:ssa MaxLife toimii vallan mainiosti. Ei se toki rikkinäisiä tiivareita korjaa, eli jos muutkin öljyt tulevat ulos, niin todennäköisesti tulee myös MaxLife.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: B204E Mobil1 0W-40 vs 5W-50
No en ikinä ole kuullut että synteettinen (joka on periaatteessa todella lähellä nykyään sitä puolimineraalia) kovettais jotain "asbestitiivistettä". Kumiin öljy yleensä vaikuttaa juurikin päinvastoin, eli kumi muuttuu pehmeäksi (muovailuvahaksi) ja joskus myös turpoaa (toki riippuu kumista).
Toisaalta tietyllä tavalla yhdyn siihen että 10W-40 on parempi moottorille kuin 0w-40 tietyissä tilanteissa. Lämpötilan kesto (mikä turboautossa on olennaista) on sitä parempi mitä lyhyempi on WINTER ja kuuman viskositeettiluokka on. Ongelmana on vain meidän talvi, varsinkin täällä lapissa. Olen kokeillut Super HPD 15-40 ölppää tontussa kesän verran, ja hienosti toimi.. Mutta ensimmäiset rankemmat pakkaset ja naputteli nostimet siihen malliin että vaihdoin viikon sisään öljyt talvilaatuun. Muutenhan ne öljyt kesti paremmin lämpöjä eivätkä tummuneet samaan malliin kuin nämä 0W-40 mitä femmassa käytän. Moten varmasti kohta höpöttää että se vain on ns. pesevämpi öljy, ja ovat väärässä. Varsinkin kun Super HPD 15-40 oli diesel öljy, joka pitäisi olla pesevämpää kuin bensiiniauton ölppä koska oli tarkoitettu raskaalle kalustolle. Eikä öljyissä sinänsä edes ole mitään saippuaa, eikä mekaanisia pesuaineita. Sillä on vain yleensä emäksisiä aineita jotka estävät öljyn hapettumisen esim. polttoaineen ja metallien vaikutuksesta.
Eli longlife öljyt on mielestäni pelkkää valehtelua ja TBN:nän korostamista sekä muiden apuaineiden esim. boori ja mos2. Eli diibadaabaduuba.
Palataan siihen 10w-40:seen. Jos lämpötila-alue on suppeampi, erilaisten viskositeettiin vaikuttavien apuaineiden määrä on pienempi, ja sitä lyhyemmät molekyyliketjut. Tästä syystä öljy vanhentuu (ketjut hajoaa) hitaammin. Sen takia minun 0w-40 ölppä on perseestä ja karstoittaa enemmän kuin Fakiirin lempiöljy 5w-30 (varsinkin kun kundi huuhtelee moottoria vielä etanoolilla päivittäin ). Mutta laiskuus ja pienet kilsamäärät sekä pikkuisen isompi kuuman puolen viskositeetti plus mos2 (niin toi mos2 ei sitten ole sitä samaa tavaraa kuin mos2 purkeissa mitä esim. liqui moly myy. Se on jo siellä öljyssä mineraalimuodossa eikä kiteinä...).
Joten parasta olisi käsittääkseni laittaa kesällä puolimineraalit isommalla kuumalla puolella esim. 10-40w / 10w-50, ja talvella 0w-30 / 5w-30 öljyt. Tai sitten olla laiska ja käyttää laajan alueen öljyjä ja jotka ovat luokkaansa miltei parhaat (nyt ei lasketa kanadan laatuöljyjä mukaan eikä mitään helkkarin kalliita redlinen öjyjä), mutta tässä täytyy olla myös kilsat mielestäni maks 15tkm.
P.S.
Uskokaa tai älkää mutta nykypäivänä voi sekoittaa täys ja puolisynteettiset öljyt keskenään ilman vaaraa. Sen takia varsinkin voi kesällä siirtyä puolimineraaleihin huoletta.
Toisaalta tietyllä tavalla yhdyn siihen että 10W-40 on parempi moottorille kuin 0w-40 tietyissä tilanteissa. Lämpötilan kesto (mikä turboautossa on olennaista) on sitä parempi mitä lyhyempi on WINTER ja kuuman viskositeettiluokka on. Ongelmana on vain meidän talvi, varsinkin täällä lapissa. Olen kokeillut Super HPD 15-40 ölppää tontussa kesän verran, ja hienosti toimi.. Mutta ensimmäiset rankemmat pakkaset ja naputteli nostimet siihen malliin että vaihdoin viikon sisään öljyt talvilaatuun. Muutenhan ne öljyt kesti paremmin lämpöjä eivätkä tummuneet samaan malliin kuin nämä 0W-40 mitä femmassa käytän. Moten varmasti kohta höpöttää että se vain on ns. pesevämpi öljy, ja ovat väärässä. Varsinkin kun Super HPD 15-40 oli diesel öljy, joka pitäisi olla pesevämpää kuin bensiiniauton ölppä koska oli tarkoitettu raskaalle kalustolle. Eikä öljyissä sinänsä edes ole mitään saippuaa, eikä mekaanisia pesuaineita. Sillä on vain yleensä emäksisiä aineita jotka estävät öljyn hapettumisen esim. polttoaineen ja metallien vaikutuksesta.
Eli longlife öljyt on mielestäni pelkkää valehtelua ja TBN:nän korostamista sekä muiden apuaineiden esim. boori ja mos2. Eli diibadaabaduuba.
Palataan siihen 10w-40:seen. Jos lämpötila-alue on suppeampi, erilaisten viskositeettiin vaikuttavien apuaineiden määrä on pienempi, ja sitä lyhyemmät molekyyliketjut. Tästä syystä öljy vanhentuu (ketjut hajoaa) hitaammin. Sen takia minun 0w-40 ölppä on perseestä ja karstoittaa enemmän kuin Fakiirin lempiöljy 5w-30 (varsinkin kun kundi huuhtelee moottoria vielä etanoolilla päivittäin ). Mutta laiskuus ja pienet kilsamäärät sekä pikkuisen isompi kuuman puolen viskositeetti plus mos2 (niin toi mos2 ei sitten ole sitä samaa tavaraa kuin mos2 purkeissa mitä esim. liqui moly myy. Se on jo siellä öljyssä mineraalimuodossa eikä kiteinä...).
Joten parasta olisi käsittääkseni laittaa kesällä puolimineraalit isommalla kuumalla puolella esim. 10-40w / 10w-50, ja talvella 0w-30 / 5w-30 öljyt. Tai sitten olla laiska ja käyttää laajan alueen öljyjä ja jotka ovat luokkaansa miltei parhaat (nyt ei lasketa kanadan laatuöljyjä mukaan eikä mitään helkkarin kalliita redlinen öjyjä), mutta tässä täytyy olla myös kilsat mielestäni maks 15tkm.
P.S.
Uskokaa tai älkää mutta nykypäivänä voi sekoittaa täys ja puolisynteettiset öljyt keskenään ilman vaaraa. Sen takia varsinkin voi kesällä siirtyä puolimineraaleihin huoletta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866