Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

No näin aikanaan vastasi DIggItaLLr saman tyyppiseen kyssäriin:

Ohjeet löytyy T5 dokumentaatiosta.
Nopea kaveri lipastaa ja hakkeroi romutietokone-sälästä D9 liittimen canusbin päähän.
Säästää sen verran johtoa että päihin saa pienent tikku tai latta abikot ja tökkää kiinni SFI pistokkeeseen.

EDIT:
Yllä kuvatulla viritiyksellä ja "lyhyellä" johdolla lukee varmaan moottoritelemetrian hyvin. Ohjelmointiin ja syvempään kikkailuun sitten kunnon liittimet ja häiriösuojatut kaapelit.

Ja kytkentäohjehan tuli tuossa edellisessä..lataat sen T5suiten koneelle vaan.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja pamppu »

jannevillepetteri kirjoitti:No näin aikanaan vastasi DIggItaLLr saman tyyppiseen kyssäriin:

Ohjeet löytyy T5 dokumentaatiosta.
Nopea kaveri lipastaa ja hakkeroi romutietokone-sälästä D9 liittimen canusbin päähän.
Säästää sen verran johtoa että päihin saa pienent tikku tai latta abikot ja tökkää kiinni SFI pistokkeeseen.

EDIT:
Yllä kuvatulla viritiyksellä ja "lyhyellä" johdolla lukee varmaan moottoritelemetrian hyvin. Ohjelmointiin ja syvempään kikkailuun sitten kunnon liittimet ja häiriösuojatut kaapelit.

Ja kytkentäohjehan tuli tuossa edellisessä..lataat sen T5suiten koneelle vaan.
Taisi stoivolan kysymys kuitenkin koskea, että tarvitseeko ostaa tuo Lawicelin kallis CANUSB-piuha vai saako datan ilman sitä koneelle SFI-liittimestä.

Itse en pomminvarmaa vastausta tähän tiedä, mutta luulen Lawicelin piuhan olevan välttämätön.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Moi,

Sitähän minä nuukana miehenä jolla on jo jonkinlaista pulikkaa mietin... Mahtaakohan tuo Ebaysta löytämäni olla tarpeeksi aito toimiakseen? Olisi selvästi edukkaampi hankkia:
http://www.ebay.co.uk/itm/CAN-Interface ... 3aa75df2d2


t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Sotketaan oma lusikka kanssa soppaan. Mistäs alkais raati arpomaan vikaa kun tyhjäkäynti huitelee kylmänä 1800 ja lämpöisenä +-3000 kiekkaa? Imuvuotoja ei ole,tk-moottori putsattu / kokeiltu toista,ahtoputket tiiviit. Bypass päästää kyllä kokoajan ilmaa läpi mutta kaiketi pitää toimia noin. Kaikki mahdolliset letkut uusittu myös. Polttoainepumppukin surisee samallalailla kuin viime vuonnakin.

Alkaa hivenen ideat loppua kesken
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Trionic vai LH? Sulkeutuuko kaasuläppä kunnolla? Eihän kaasuläpän ohivirtauskanavaa (löytyy ainakin vanhasta mallista) ole auottu liiaksi ennen tk-moottorin puhdistusta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

stoivola kirjoitti:Moi,

Eli onko niin että T5 suite + Lawicelin CANUSB-piuha tarvitaan myös livedatan lukemiseen? Tarkoitus ei olisi lähteä leikkimään säätöjen kanssa, olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen (pirtuohjelmointi pikku virillä)

t. Samuli
Livedatan näkee ELM327-mokkulalla, kytketään OBD porttiin.

Lukee dataa K-linjan standardin mukaan mitä aeimmin tähän ketjuun sepustin. Vanhemmissa pitäisi siis onnistua kytkemällä apparin penkin alla oleviin liittimiin.

Itse sain BT mokkulalla ja androidin Torque softalla lämmöt lambdat ahdot yms datan näkyviin.

Tuota vanhempaan liittiimeen kytkemistä olisi kiva testata käytännössä.

Se FSI liitiin tarvitsee nimenomaan sen CAN-USB vehkeen. T5 suiteen on tehty yhteensopivuus nimenomaan tuolle.
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Hei,

Selvä, täytyy aluksi yrittää katsoa löydänkö sieltä penkin alta niitä signaaleja. Ei kenelläkään sattuisi olemaan tietoja sinne tarvittavan liittimen ja pinnien tyypeistä?

t. Samuli
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja saba90 »

aero kirjoitti:Trionic vai LH? Sulkeutuuko kaasuläppä kunnolla? Eihän kaasuläpän ohivirtauskanavaa (löytyy ainakin vanhasta mallista) ole auottu liiaksi ennen tk-moottorin puhdistusta?
Trionicilla on,allekirjoituksen 1997 tonnari. Tänään täytyy alkaa tutkimaan kaasuläpän toimintaa tarkemmin
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja aero »

^Vilkaisin allekirjoitusta ja tulin siihen tulokseen, että tuosta nipusta voi olla kumpaa vaan :D. Trionichan (nimenomaan T5, ennenkö joku uinuttaa - puhutaan kuitenkin tonnarista) on todella immuuni imuvuodoille ennen kaasuläppää kun ei ilmamassaa mittaile, joten imuvuotoepäilyt ennen kaasuläppää (mm. sen bypassin) voi sulkea pois.

Kaasuläppä, tk-moottori, kaasuläpän jälkeinen imuvuoto, softaongelma on ne harvat asiat, mitä mulle tulee mieleen potentiaalisina aiheuttajina.

Varuiksi voi tietty myös mitata bensanpaineet josko bp-säädin olisi kuollut, paluulinja tukossa tms mielenkiintoista, mutta se todennäköisesti tekisi vain ylipaksun seoksen ja huutaisi vikakoodia lambdasta tai tukehtuisi sen sijaan että nostaisi tyhjiskierrokset noin ylös (etenkin jos kuormalla toimii oikein).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja jus »

TCS vai ei?
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja aero »

Mietin samaa, mutta tuskin, jos kerran tk-moottori on putsattu/vaihdettu. Ymmärtääkseni TCS-tontussa tyhjäkäyntisäätö hoidetaan siis kaasuläpällä ilman erillistä tk-moottoria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Vaihtelin vielä kerran sen tk-moottorin letkuineen päivineen ja nyt tyhjäkäynti ei jää ylös mutta käy jotain 600rpm ja meinaa sammua ja muutaman kerran sammuikin. Varmaan nyt pitäs softaa seuraavaks hieroa. CE valoa polttaa adaptaatiosta. Ei ole TCS härveli kyseessä :lol:

Ainut suurempi ongelma on ahtimen öljynpaluu,vuotaa jostain öljyä ja mikään ei ole siihen vielä auttanut mutta se ongelma ei kuulu tähän topicciin
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Tyhjäkäynti kylmänä kateissa

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

DIggItaLLr kirjoitti:Kaivaustulokset:
Kiinavehkeet lukee tonnarissa OBD 7 pinniä, eli ISO-9141-2 K-väylä.

Musta liitin on moottorille, ja vihreä on korille.
ISO-OBD standardia tukeva kiina palikka tarvitsee siis toimiakseen 3 karvaa.
Mustasta liittimestä:
Punainen +12V
Musta Maa
Sinivalkoinen K-väylä

OBD portissa vastaavuus:
pinni 16 +12V
pinni 3,4 Maa
Pini 7 K-väylä.

Nämä 3 linjaa vaaditaan. Sanomattakin varmaan selvää että kannattaa ylmittää adapteri ja itse varmistaa pinnien osuminen kohdalleen. En ota vastuuta enkä vastaa mistään mitään.
KovajätkäTM tekee johtonysät sopivilla abikoilla ja kytkee kiinabluetoothdiagnosticmokkulan suoraan :)

Kokeilemalla selviää. Skemojen mukaan pitäisi mennä näin. Itse en ole k.o. adapteria tehnyt enkä kokeillut.
Jos sinivalkoista johtoa ei löydy, kannattaa tutkia mikä mikä nasta liittimissä vastaa ECUn nastaa 33. Ecun nasta 33 on K-linja.
Riippuen vuosimallista niin saatta olla myös sininen, mutta sitä ei pidä sekoittaa siniseen SAAB-väylään jossa EDU,ABS,SRS,TCS,DMS ymsmyms (oletettavasti tämä vihreässä liittimessä).
Tuskin siitä muuta ongelmaa on kuin että kikotin herjaa "connection no found"

canH ja canL löytyy johtonysästä akvaariokotelosta ecun vierestä. Siitä pääsee kiinni CANusb mokkulalla ja T5-Suite softalla.
(Samasta piuhasta saa stagen sisään ohjelmointijännitteellä ja terveillä flässeillä)
Tää muuten toimii hienosti. Mulla tosin oli ainoastaan vihreä liitin, mutta k-väylä oli sinisessä piuhassa. Ja ihan vaan suoraan abikoilla kiinni. :mrgreen:
Vastaa Viestiin