Taitaa olla sellanen juttu että, aivan sama mitä printeissä lukee.
4 litraa riittää mulla öljynvaihdossa kun suodatinkin vaihtuu, ja mittatikun puolessa välissä taso.
Litra on täälläkin aina jäänyt viiden litran purkkiin, mistä on saanut sitten täydennellä vaihtovälillä tarpeen mukaan. Muistaakseni satkuissa sama juttu kans
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Ompa tuo sekalaista, oma 9000i 2.0 CD -94 (on lyhytlohko), tasan viisi litraa suodattimen kanssa, niin on ylämerkissä. Mutta en tiedä onko alkuperäinen täyttökorkki/mittatikku, väriltään musta, olen kyllä nähnyt keltaisiakin saman ikäisissä. Tuo kyllä voi olla vääränlainen, ylämerkistä tippuu öljyn pinta melko nopeasti lähelle alamerkkiä, siinä sitten pysyy paremmin.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Nykyiseen -93 2.3T öljy suodattimen kanssa vaihto kuumaan koneesen mulla se 3,8l menee max asti täytettynä.
Kun sattui öljylauhduttimen vaihto samalla kerralla meni yhteensä kaikkiaan noin 4,4l tarkistettuna kuumaksi käyttämisen (lauhduttimessa sai termarin ja kierto auki) jälkeen. Lauhdutin kiinni laitettaessa täytetty letkusta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Itseäkin on ihmetyttänyt tuo määrä, kun aina on 4 litraa riittänyt. Yleensä vielä autoa kallisteltu niin, että saisi mahdollisimman tarkkaan kaikki pois.
huomasin tuossa 92 tonnariin jölyjä vaihtaessa että 3,5 ltr kaasin ja meni reilusti max merkin yli
mit´stä tunnistaa mikä 2,0 ltr kone siinä on kun nuo 22 ja 234 koodit tuuttaa varattua
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Mielestäni todella kummallista miten öljynmäärä voi olla niin epäselvää.
Vaikea luottaa yhtään mihinkään lukemaan mutta onneksi en luota.
-Auto tasaiselle paikalle ja pinta tikun mukaan sopivalle kohdalle.
-Aja lenkki ja kone lämpimäksi
----> samalle paikalle tai muuten vain suoralle alustalle ja korjausliike kun hieman levännyt.
Itse en ole koskaan mittaillut määriä, menee mitä menee.
Hyvänä huomiona kannattaa muistaa että jotkut ovat saattaneen vaihdella tikkuja tai tehnyt kuten itse:
Omassa pelissä on musta tikku -93 cs Airokas ja hommasin siihen uudemman keltaisella korkilla olevan öljytikun, "päivitin" konehuonetta. No se ei ole samanlainen joten vaihdoin vain sen korkin ja säästin vanhan ja uskollisena olleen tikun. Se siis huijaa, vetää höplästä jos on väärä, ero on selvä.
Omassa pitkälohko -93 venakopassa on 2.3 kohokuviomerkkinä.
3.8l max merkintään edelleen menee omalla öljytikulla tasaisella valutettuna ja suodatin uusittuna eli 0,2l alle ohjeen.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01