Kolinaa etupäästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Kolinaa etupäästä

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Tuli kakkosautoksi 16-vuotias perheeni käytössä ollut 9000i A6:n rinnalle. Eli ½ vuotta 9-3:sta luopumisen jälkeen teen comebackin saabistiksi taas :) Olisi muutama kysymys autoon liittyen:

1) Tyhjäkäynti heilahtelee voimakkaasti 800-1300 välillä, missä todennäköisin vika? Yli 1500 kierroksen kone tuntuu käyvän ihan tasaisesti. Auto on tehnyt tuota jo vuoden päivät siitä lähtien, kun siihen vaihdettiin yksi venttiili... Voisiko vika kuitenkin olla jossakin helposti selvitettävässä paikassa?

2) Jarrutettaessa syttyy piktogrammiin takavaloviasta kertovat valot, jotka palavat vain kun painaa jarrua. Valot toimii ok.. Mikähän lie?
Viimeksi muokannut Trooper_75, Ke Helmi 02, 2005 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Toi...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...piktogrammin palaminen jarruttaessa lienee palaneen jarruvalon merkki. Joko itse jarruvalon langoista jompi kumpi palanut tai sitten lisäjarruvalosta, jos semmoinen on.

Tyhjäkäynnin heiluminen saattaa olla merkki tyhjäkäyntimoottorin likaisuudesta. Esiintyy tosin usealla eri nimellä, kuten joutokäyntiventtiilli tai tyhjäkäyntiventtiili tai jotain semmoista... Haku -toiminto voi olla hyväksi, kun laittaa siihen vaikka tyhjäkäynti.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Joo voisihan tuon tyhjäkäyntimoottorin toki tarkistaa... Se kyllä puhdistettiin joskus 3-4 vuotta sitten kun auto oli minun, silloin syy korkeaan tyhjäkäyntiin oli joku ilmavuoto..
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minun tonnarissa rupesi kanssa tyhjäkäynti vaeltamaan, kunnes se hävisi
totaalisesti.
Kävi miten sattui....syy IMM.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Piktogrammi tuli kuntoon (yksi polttimo oli väärä). Tyhjäkäynti ontuu edelleen, vaikka putsasin tuon tyhjäkäyntimoottorin. Koneeseen tehty venttiilinvaihto kai aiheuttaa tuon, sen tehnyt kaveri kun ei ollut mikään spesialisti.

Mikähän muuten aiheuttaa etupäässä kolinaa kuopissa? Auto on juuri katsastettu eli nivelissä ei pitäisi olla väljää. Onko tonnarin etuiskareilla taipumus kolista vanhetessaan?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Trooper_75 kirjoitti:Piktogrammi tuli kuntoon (yksi polttimo oli väärä). Tyhjäkäynti ontuu edelleen, vaikka putsasin tuon tyhjäkäyntimoottorin. Koneeseen tehty venttiilinvaihto kai aiheuttaa tuon, sen tehnyt kaveri kun ei ollut mikään spesialisti.

Mikähän muuten aiheuttaa etupäässä kolinaa kuopissa? Auto on juuri katsastettu eli nivelissä ei pitäisi olla väljää. Onko tonnarin etuiskareilla taipumus kolista vanhetessaan?
Jos epäilet venttiilivuotoa, kannattaa käyttää auto asiantuntevassa liikkessä ohivuotomittauksessa. Epäilen kuitenkin, että vika on jossain muualla, mahdollisesti jo aiemminkin mainitussa ilmamassamittarissa.

Kolina voi kuulua monestakin paikasta..kallistuksenvakaajan "linnunluut", kolmiotukivarren takimmaiset puslat, katkennut jousi, väljä murroksen nivel jne.

Kokemuksesta voin kertoa, että noita kaikkia paikkoja jokainen katsastusmies ei muista / kerkeä tutkia :)
Foxbody turbo
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

kolinasta

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Tuota kolinaa on nyt etsitty, eikä pajalla löydetty mitään ihan varmaa syytä kolinaan. Joku etupään pusla ilmeisesti vaikutti "melko pehmeältä", voisio tuo sitten tosiaan olla selvän kolinan lähde? Kolina kuuluu kuopissa sekä tasaisellakin oikealta etupuolelta puolelta silloin, kun kääntää reippaasti rattia oikealle.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Trooper_75 kirjoitti:Tyhjäkäynti ontuu edelleen, vaikka putsasin tuon tyhjäkäyntimoottorin.
Puritko sen moottorin?

Mulla ei tullut kuntoon ennenkuin revin mokoman auki ja putsasin kaikki paikat..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Haza kirjoitti: Puritko sen moottorin?

Mulla ei tullut kuntoon ennenkuin revin mokoman auki ja putsasin kaikki paikat..
No en tietenkään purkanut. Onko se vaikea purkaa?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Toi...

Viesti Kirjoittaja Jope »

9000 automaatilla kirjoitti:...piktogrammin palaminen jarruttaessa lienee palaneen jarruvalon merkki. Joko itse jarruvalon langoista jompi kumpi palanut tai sitten lisäjarruvalosta, jos semmoinen on.
Onko jossain vuosimallissa mukana myös lisäjarruvalon tarkistus?

Minun ymmärrykseni mukaan piktogrammi ei sen palamista tunnista (ja itseltäni ainakin puuttuu yksi polttimo CS:n lisävalosta, eikä piktogrammi sitäkään huomaa).
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Toi...

Viesti Kirjoittaja Haza »

Jope kirjoitti:
9000 automaatilla kirjoitti:...piktogrammin palaminen jarruttaessa lienee palaneen jarruvalon merkki. Joko itse jarruvalon langoista jompi kumpi palanut tai sitten lisäjarruvalosta, jos semmoinen on.
Onko jossain vuosimallissa mukana myös lisäjarruvalon tarkistus?

Minun ymmärrykseni mukaan piktogrammi ei sen palamista tunnista (ja itseltäni ainakin puuttuu yksi polttimo CS:n lisävalosta, eikä piktogrammi sitäkään huomaa).
Isäukko ihmetteli kun sen -90 iA poltteli myös piktogrammia ihan samalla tavalla ja sanoi että oli tarkistanut jarruvalot. Ei ollut eri tehoisiakaan, mutta se lisäjarruvalon polttimo oli palanut ;)
Eli ainakin -90 mallisissa ilmeisesti lisäjarrukin polttaa piktogrammia.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Trooper_75 kirjoitti:
Haza kirjoitti: Puritko sen moottorin?

Mulla ei tullut kuntoon ennenkuin revin mokoman auki ja putsasin kaikki paikat..
No en tietenkään purkanut. Onko se vaikea purkaa?
Ei ole vaikea, kunhan kattoo että osat pysyy järjestyksessä..

Kuvat varmaan auttaa:

Kuva

ja vielä osien järjestys:

Kuva
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos haluaa varmistua, että kova tyhjäkäynti johtuu nimenomaan tyhjäkäyntimoottorista, eikä esim jumittavasta kaasuläpästä, riittää kun painaa lyttyyn tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun. Jos kova käynti jatkuu letkun ollessa lytistettynä, kova tyhjäkäynti ei parane tyhjäkäyntimoottorin purkamisella ja kasaamisella.

Muita tarkastettavia kohteita kaasuläpän perussäätö ja kaasuläpän asentokytkimen säätö (Jos LH2.2). Läpän perussäätö pitäisi olla sellainen että käy 700 - 750 tyhjäkäyntiä kun letku on lytyssä tai tyhjäkäyntimoottori käsketty kiinni testipistokkeesta maadoittamalla.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 6244#46244

Ruiskun korjaamokäsikirjasta nämä ohjeet voi lukea:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin