Tonnarin takajarrut..??????

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Tonnarin takajarrut..??????

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin ostin uudet jarrulevyt ja palat.
1. 14mm tulppa auki ja kuusikoloruuvilla kehin männän sisälle.
2. Satula irti ja vanha levy irti, sekä uusi levy ja palat paikalleen.
3. Pumppasin jarrupaineella männän ulos.
4. Kuusiokoloruuvia säätämällä niin että vipu liikkuu n.5mm.
5. Hyvin toimii ei jää pahemmin päälle.
6. Samoin toinen puoli.

Mutta kun olen ajanut about 10-15km, takaa tulee molemmista pyöristä
todella ärsyttävä haju ja levyt ovat liian kuumat.

Löysytin kabiinista käsijarrun vaijeria niin että se ei ainakaan vaijerista
kantaisi, ei apua, käry ei kun jatkuu... :cry:

Mitä tein väärin...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Tonnarin takajarrut..??????

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

9000CD23T kirjoitti:No niin ostin uudet jarrulevyt ja palat.
1. 14mm tulppa auki ja kuusikoloruuvilla kehin männän sisälle.
2. Satula irti ja vanha levy irti, sekä uusi levy ja palat paikalleen.
3. Pumppasin jarrupaineella männän ulos.
4. Kuusiokoloruuvia säätämällä niin että vipu liikkuu n.5mm.
5. Hyvin toimii ei jää pahemmin päälle.
6. Samoin toinen puoli.

Mutta kun olen ajanut about 10-15km, takaa tulee molemmista pyöristä
todella ärsyttävä haju ja levyt ovat liian kuumat.

Löysytin kabiinista käsijarrun vaijeria niin että se ei ainakaan vaijerista
kantaisi, ei apua, käry ei kun jatkuu... :cry:

Mitä tein väärin...?
Puhistitko uudet jarrulevyt ? Itsellä sauhus etupää kun levyn sisäpuolelta ja keskeltä tuli kirjaimellisesti savua :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Enpä puhdistanut.
Mutta luulishan tuon lian aika nopeasti palavan pois.
Mutta kun sen tuntee kabiinissa aivan selvästi että jarrut ottavat takapäässä kiinni.... :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Varastorasvat kärähtää kiinni levyihin ja jarrupaloihin. Kokeile ensin säätää jarrut uusiksi satulasta..jos ei auta, jarrut auki ja puhdista levyt & palat ja satulasta kaikki ruostekökkö siitä kolosesta, mihin palat tulevat (voi haitata jarrujen palautumista).
Foxbody turbo
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Säädä käsijarru pyörittämällä rengasta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ilmeisesti automaatti säätö on liian kireällä. Säädä käsijarrut siten, että rengasta jaksaa juuri pyörittää. kun käsijarru ei ole vedettynä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000CD23T kirjoitti:Enpä puhdistanut.
Mutta luulishan tuon lian aika nopeasti palavan pois.
Mutta kun sen tuntee kabiinissa aivan selvästi että jarrut ottavat takapäässä kiinni.... :o
Taitaa mennä jarrupalat uudestaan vaihtoon.

Uusissa jarrulevyissä on korroosionestotahma pinnassa ja se pitää ennen asennusta pestä pois kunnolla.

Jarrupalat voi jollain vanhojen automiesten konstilla saada puhtaaksi, mutta taitaa työ olla melkoinen verrattuna uusien palojen hintaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

to4 kirjoitti:Varastorasvat kärähtää kiinni levyihin ja jarrupaloihin. Kokeile ensin säätää jarrut uusiksi satulasta..jos ei auta, jarrut auki ja puhdista levyt & palat ja satulasta kaikki ruostekökkö siitä kolosesta, mihin palat tulevat (voi haitata jarrujen palautumista).
Satulan kolot kyllä puhdistin huolellisesti ja palat tuntuivat olevan
melko vapaasti kolossaan.
Mutta kun sylinterin/sylinterit pumppaa jarrupaineella ulos niin
pitääkö auton olla käynnissä ( ABS )..?
Jossain kuvassa näkyi että siinä jarruvivun ( alapuolella ) on sellainen
toppari tappi, ja tämän mitan tapin/jarruvivun välimitta pitää olla 1mm.
Mutta onko tällöin käsijarru päällä..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ei tarvi olla käynnissä, mutta pitää polkea melko kovaa..

Kyllähän ne jarrut toimii, vaikka moottori sammuisikin, tehostus vain katoaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Jossain kuvassa näkyi että siinä jarruvivun ( alapuolella ) on sellainen toppari tappi, ja tämän mitan tapin/jarruvivun välimitta pitää olla 1mm. Mutta onko tällöin käsijarru päällä..?
Ei. Se 1 mm välys on lepoasennon välys. Säädät satulan ruuvista ensin kiinni ja sitten löysäät esim. 1/3 - 1/2 kierrosta niin että taas pyörii vapaasti. Sitten säädät vaijerin niin että lepoasennossa on millin välys.

Käsijarru päällä välys vivun ja stopparin välissä on paaaaaljon enemmän.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5704#95704
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Re: Säädä käsijarru pyörittämällä rengasta

Viesti Kirjoittaja Pahis »

9000LPT kirjoitti:Ilmeisesti automaatti säätö on liian kireällä. Säädä käsijarrut siten, että rengasta jaksaa juuri pyörittää. kun käsijarru ei ole vedettynä.
Siis 8O Eikös tuo ole hieman liian tiukalla? Kyllä sen mun mielestä pitäis pyöriä sillain kevyesti pyörittäen :o Korkeintaan siten että pieni laahauksen ääni kuuluu, mut ei vielä haittaa pyörimistä, mikä on kuitenkin renkaan pääasiallinen tehtävä auton alla :lol:
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt toimii, vaihdoin molemmat satulat uusiin.
Säätäminenkin onnistui kivuttomasti... :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Käykös nuo tonnarin takasatulat 99:siin?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei käy ilman muutoksia. Esim about 88-93 og satkun taka akseli kaikkine kiluineen lienee helpoin ratkasu kun niitä löytyy.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnarin takajarrut..??????

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9000CD23T kirjoitti:No niin ostin uudet jarrulevyt ja palat.

3. Pumppasin jarrupaineella männän ulos.


Mitä tein väärin...?
Miksi pumppasit.??

Mä painan aina sylinterit sisälle ja teen muut jujut ,kuten tuossa mainitsit.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin